Eco8 Motor tandwiel keuze?

Discussie in 'Electro specifiek' gestart door Dirk Luchtmeijer, 26 jun 2007.

1. Dirk Luchtmeijer

Dirk Luchtmeijer

Lid geworden:
    24 apr 2007
    Ik zit te dubben om het motor tandwieltje van 10 naar 12 tands te veranderen om hiermee de toeren te verhogen.

Ik heb er een Heli Performance moter in zitten (borstel) en gebruik een 10 cellen pack 12v. Nu wordt geadviseerd op de Ikarus site om met 10 te vliegen op 12volt en 12 tanden op 9,6volt. Heeft er iemand ervaring met deze motor? en zou ik gewoon met een 12 tands kunnen proberen op 12 volt zonder dat me de boel in de fik vliegt?

de temperatuur van de motor en accupack zijn na een volledige vlucht (circa 7 minuten) handwarm tot lauw met een 10 tands wieltje,

Ik ben betrekkelijk nieuw in deze situatie en hoop dat iemand mij kan adviseren of het zinvol is,

2. heli arie

heli arie

Lid geworden:
    11 aug 2005
    hallo dirk op hoe veel toeren vlieg je nu.
    ik zelf vlieg ook met een eco 8 borstelloos en dan op 1450 toeren
    met een drie s dus 11.1 volt lipo gaat perfect.
    groetjes arie

3. Dirk Luchtmeijer

Dirk Luchtmeijer

Lid geworden:
    24 apr 2007
    Dag Arie, tja ik heb geen toeren meter of iets dergelijks maar ik schat ongeveer tussen de 11 en 1200 toeren, hij draait relaxed en is goed te sturen hoor, maar ik had zo mijn vraag betreft dat tandwieltje.. of dat nog wat uit maakt of niet. 10 of 12 tands...ik heb in ieder geval niet direct het idee dat ik hiermee de motor super ga belasten maar ben nieuwschierig of iemand hier ervaring mee heeft. Natuurlijk kan ik een brushless set erin bouwen maar ik ben momenteel aan het sparen voor een trex-600...(da's ander koek). tot nu toe roei ik met de eco riemen die ik heb en ben erg tevreden met deze machine hoor :)
    Ik vlieg pas vanaf april (na 3 maanden oefenen op een simulator) en zit er lekker in. :wink:

4. heli arie

heli arie

Lid geworden:
    11 aug 2005
    hallo dirk
    met 1200 toeren is de eco inderdaad rustig maar goed te vliegen een iets groter tand wiel lijkt mij geen probleem
    iets meer toeren op de kop maakt de eco wat feller en vliegt hij wat strakker nu is hij wat tam ,wel lekker als je begint.
    over toeren zijn vele meningen gewoon proberen wat je zelf prettig vindt en dat aan houden je zult ondervinden dat iedereen er een andere mening over heeft.
    dit is goed want allemaal het zelfde is ook maar saai toch
    vlieg nu drie jaar met de eco en hij bevalt prima met de goede onderdelen en aanpassingen een prima heli en ja probleem loos .
    geen noemens waardige slijtage aan de eco gewoon het onderhoud zoals smeren en goed schoon houden en hij gaat jaren mee
    groetjes en veel succes
    arie

5. Dirk Luchtmeijer

Dirk Luchtmeijer

Lid geworden:
    24 apr 2007
    Dag Arie,

Bedankt voor de bemoedigende woorden :lol: Het is inderdaad wat je er zelf van maken kan. Dat maakt het juist zo leuk toch. Ik heb het tandwieltje al besteld bij ikarus en heb zojuist de staartsteun gemonteerd (nog wel even de hekrotor balanceren) en een accupakje bijbesteld (3700mah) dus.... k'heb er zin in!!

Laat het mooie weer maar komen!!

Veel schadevrije vlieguren toegewenst! :wink:

6. heli arie

heli arie

Lid geworden:
    11 aug 2005
    hallo dirk

veel succes met de eco ,die van mij is volledig aangepast met vele tuning sdelen verder een feigo motor een drie s tarabat lipo van 7500 mah dus erg lang vliegen .
    maar ik vlieg meestal drie of vier keer 10 min voor ik hem laadt
    de eco is al wat jaren oud maar is nog prima hij vliegt erg strak en zeker met de optie delen erop.
    dit is een heli die een beetje in de verdom hoek zit ,ik vindt dit niet terecht maar goed dat is mijn mening .
    nog even een site van een eco liefhebber van het eerste uur en veel info over . http://www.helifun.info/BasisBestanden/haem_helifun.htm

dirk groetjes en veel plezier nog met heli vliegen
    gr arie

Deel Deze Pagina