edf 50 ducted fannetje info

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door niels polfliet, 25 jun 2003.

1. Hallo iedereen!

Zou iemand a.u.b. een paar metingen willen doen op z'n edf 50 ducted fannetje? Ja? Ik heb vele fora en de site van gws nageplozen, maar het volgende heb ik niet kunnen vinden :( Graag zou ik van de edf50 weten:

-Hoe groot is de diameter van het spinnertje (op het propje)?
    -Wat is het toerental ongeveer bij welk propje?
    -hoe groot is de binnendiameter van de duct (ja, ongeveer 50 mm, maar exact 50 mm? 51mm?)
    -hoeveel speling is er ongeveer tussen het propje en het fannetje?
    -hoe zit het propje vast op het motorasje?

De reden waarom ik dit vraag is omdat ik zelf een ducted fannetje wil maken met een zelfgebouwde brushlessmotor. Ik wil van een bestaand rotortje vertrekken, dus leken mij de edf50 rotortjes wel leuk...

Alvast bedankt :wink: !!

Niels

2. Han Veldhuis

Han Veldhuis

Lid geworden:
    27 apr 2003
    Hoi, Niels
    EDF 50

motor - cn12-r-lc
    spinner - 15mm
    propje - 50,5mm
    binnen dia. - 51mm
    hoeveel speling?? als je hem iets te stevig vast pakt loopt ie vast, speling is bijna 1mm
    propje vast?? zit er gewoon op gedrukt (die moet ik dus nog wel vast lijmen)
    de EDF 50 heeft wel een ronde inlaat, de EDF 40 volgen mij niet
    en dan nog het volgende
    motor - 17gr.
    heat-sink - 3.5gr.
    duct - 8.5gr.
    fan 2020x3- 1.0gr.

volts-Amps-Thrust Power-W efficiency g/w
    6V----2.3----48------13.8-------3.478261
    7.2---3------73-------21.6-------3.3796

zonder duct alleen propje
    6------2.39---51-----14.34------3.556485
    7.2----3.1----63-----22.32------2.822581

volgens mij heb ik deze van RRElektronics
    kosten onder de €20

3. Bedankt voor de info Han! :) Als iemand nu nog eens het toerental van een edf50 zou willen tellen, weet ik genoeg...

Bedankt!

Niels

4. Halmar

Halmar

Lid geworden:
    14 apr 2003
    Dan moet digene snel kunnen tellen.

Groetjes Halmar

5. Niek

Niek PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    21 aug 2002
    EDF 50 is mijn inziens (en ik heb een bril 8) ) een ducted prop.

De nieuwe EDF 40 is meer een echte EDF.

6. @Niek

Ja, is waar weet ik, ik ga dus van de edf 50 nu een echte edf proberen maken 8) :roll:

@Halmar en iedereen:

Allemaal zeer interessante opmerkingen hoor :wink: , maar daarmee weet ik nog altijd niet het toerental :(

Als iemand het weet hoor ik het graag...

Niels

7. Niek

Lid geworden:
    21 aug 2002
    Als je een ducted prop wilt, kun je gewoon een mantel om een ingekorte prop maken, en zit je met een wijde mantel (lees "grote" doorsnede) op toerentallen van 10.000 a 20.000 met weinig spoed.
    De kracht komt hier uit een relatief groot blok lucht wat een weinig versneld wordt.

Een echte EDF heeft een kleine doorsnede, en toerentallen van 30.000 tot wel 50.000 toeren. Beneden een bepaald toerental, of met slechte turbulente aanstroming, 'vuile lucht', doet de fan even niks, totdat ie bij hogere snelheden/toerentallen begint te happen.
    Dit happen bij hogere blad snelheiden heeft ook met reynolds te maken, pas bij die hoge snelheden kan dat smalle kleine fanblaadprofieltje wat gaan doen met die lucht, daaronder is ie alleen deeltjes lucht aan het rondmeppen.

De kracht komt hier uit een weinig lucht, wat behoorlijk versneld wordt. En niet door 2 of 3 blaadjes, maar zo veel mogelijk bladen totdatdeze in elkaars vieze lucht gaan zitten. Ook heb je in het blad een spoedverloop. Aan de naaf krijg je dan een grote hoek (max 45 a 50 graden) en aan de tip een veel kleindere hoek. Zodat het hele blad de aangevoerde lucht dezelfde versnelling geeft.

Achter de rotor zit weer een stator, die de draaiende lucht weer probeert recht te sturen/duwen voor nog betere resultaten.

Er zijn een aantal aanbevolen vuistregels:
    - De uitstroomsnelheid van de lucht moet (veel (1,5 a 2x) meer zijn dan de gewenste vliegsnelheid.
    - Het totale vlieggewicht vh model kleinder dan 2x statische stuwkracht fan.

Ik heb zelf in een ver verleden eens een geslaagd fannetje gemaakt van stukjes guntherprop en een sp300/6V motor. Vol gas ca 30.000 toeren, onder de 20.000 toeren geen fut meer, alleen lawaai.

Later nog eens een poging met een sp280 en een sp280BB.
    Deze hadden 8 a 10 cellen nodig om "on step" te komen.

Info over mijn fannetje bij de ezone artikelen (ergens zomer 1998 of 99) , bij de foto's van vorig jaar helchteren, en info op een ander modelvlieg ####.com forum.

Joosty weet de links hier wel bij te zetten denk ik :wink:

8. Bedankt Niek, die links op het andere ####forum had ik al gezien, Joost heeft ze al gegeven.

Ja, dat is de edf50 dus...misschien beter edp50 :wink: . Ik had het werktoerental van de edf50 al rond de 20000-25000 toeren geschat. Dit wou ik dus even zeker weten.

Dat is dus net wat ik wou doen: ik wou de 3 en 5 bladrotor van de edf50 met de grotere spoed gebruiken (3") en deze veel hogere toerentallen laten draaien, waardoor de uitstroomsnelheid dus veel groter wordt. Zo hoef ik zelf geen rotor te maken, want daar zie ik tegenop. Het moet allemaal erg precies zijn als je 30-40000 toeren draait. :roll: , daar kan jij waarschijnlijk van meespreken...Het stator en de houder voor de motor maken lijken mij al moeilijk genoeg. Denk jij dat die edf50 rotortjes met 3" spoed goed zijn? Ik neem aan dat er over de vorm van die rotortjes nagedacht is.. dus zullen ze het verloop van die bladhoeken ook wel berekend hebben zeker :? .

+ De resultaten moeten eigenlijk niet echt edf zijn, maar het mag wel :) .Het hangt er allemaal vanaf hoe snel ik het motortje kan laten draaien...De "goal" is eigenlijk een fannetje te maken dat iets beter presteerd al de edf50 (kwa uitstroom en stuwkracht, de stroom zal waarschijnlijk wel groter zijn...) en waarvan de motor veeeel langer meegaat. De resultaten van de edf50 op 7 cellen vind ik eigenlijk al leuk, zoals ik in sommige filmpjes zie, maar als je met 7 cellen vliegt gaat de motor niet lang mee :? . een edf50 maken waarbij je niet moet opletten niet teveel gas te geven, is ook al een hele verbetering denk ik. Overigens weegt het brushlessmotortje ook maar rond de 20 gram, dus zoveel zwaarder dan een originele edf50 hoeft het niet te zijn...

wel, als ik het 2030*xbladig fannetje nu kan laten draaien tegen 35000 toeren... uitstroomsnelheid: 3" *36000 = +-266 km/u

Dit is natuurlijk wel in ideale omstandigheden. Laten we uitgaan van 75% proprendement? Is dit realistisch? 266km/u *0.75 = +- 200 km/u

Hoeveel verliezen we in het ductwerk? 50%? 200 km/u*0.5 = 100km/u

rergeltje toepassen: vliegsnelheid +-50km/u. Dat toch al redelijk niet? Zeker voor zo'n klein model is dit pijlsnel...

de stuwkracht zal wel meer dan 100 gram zijn hoop ik, dus een modelletje van +-200 gram, ook te doen denk ik :oops:

Does this make sense? Kloppen de berekeningen ongeveer? Is het mogenlijk deze fannetjes te gebruiken?

Thanks!

Niels

9. Niek

Lid geworden:
    21 aug 2002
    Ontlok mij geen uitspraak of ze wel of niet zouden hebben nagedacht over de vorm van de EDF 50 rotortjes... :?
    Om maar te zwijgen van een fatsoenlijke inloopring en uitlaat konus.

Met de EDF 40 hebben ze zeker beter hun best gedaan.

Die andere links al goed doorgelezen?
    Met stukjes gunther en wat handigheid is het niet eens zo moeilijk!

De berekeningen/schattingen heb ik in m/s gedaan.. En was het maar zo makkelijk zoals jij dat hierboven beschrijft.
    Heb daar 3 boeken over liggen en artikelen uit tijdschriften.
    Ik heb dat toen (4 jr terug) uitgewerkt met een soort vectordiagram.

Please take special note van mijn opmerking over dhr reynolds... en bij kleinere rotors ook veel @#$%#$%^ smalle fan blaadjes...

Gegeven: een rotor met 7 bladen, van laten we zeggen, maar 3 mm breed, Re getal bij max toerental 50.000
    Gegeven: een rotor met 3 bladen, in de zelfde huls, met 3 bladen van 5 mm, re getal bij max toerental 80.000...
    Welke 'hapt' beter?

Veeel bladbreedte vind ik dus belangrijk, en dat waws met die stukjes gunther al mooi opgelost.

Maar met een kleinere fan wordt het steeds moeilijker je bladen op dat kleiner wordende spinnertje te zetten.
    Ik heb al eens met willem b gefilisofeerd over 1,5 a 2,5 cm indoor fannetjes.... Gewoon met (boeg)scheepsscroeven.. die dan 100.000 toeren zouden moeten draaien!? :?

Maar wat kan dat motortje van jou hebben?
    Je moet rekenen even uit de natte duim dat een totor van 49 a 50 mm, met 30.000 toeren al 50 W slokt (gezien mijn ervaringen met de fan op de foto hierboven)

Vraagje: wat zou deze EFD 5000 aan motor nodig hebben?

10. uit je vorige posts versta ik:
    liever weinig maar brede bladen bij een hoog toerental, bij een laag toerental liever veel smalle bladen, want met smalle bladen kom je sneller (bij lager toerental) bij gunstige reynolds getallen.
    Ik dacht dat dit omgekeerd was :? Brede bladen vangen toch sneller veel lucht, maar bij een hoog toerental creër je dan toch sneller vuile lucht dan bij smalle bladen? Dan verstoor je toch sneller de andere bladen? Wat is waar?

Dat betekent dus dat edf50 rotortjes op zicht meer geschikt zijn voor een laag toerental.

Ik ga dan maar proberen zo'n fan te maken, maar wel met ander plastiek denk ik: 1 mm mica, thermisch heel goed vervormbaar en spotgoedkoop. Ik zal de randen dan wat ronder/afplattend schuren zodat ze ong. dezelfde vorm hebben als een stukje guntherprop. Ook goed? Wil je me de bladhoek aan de wortel en aan de tip verklappen :oops: [​IMG]?

Toch betwijfel ik of je zelf een rotor kan maken die precies genoeg gebouwd is om betere resultaten te krijgen als een theoretisch ongeschikte rotor (edf 50) die wel precies gemaakt is. Ik ga ook wel eens proberen met een edf50 propje....Al was het maar omdat ze al besteld zijn :wink:

Wat het motortje kan hebben? mmm; moeilijk op voorhand te zeggen. zeker evenveel als een speed300 6v, maar waarschijnlijk met een hoger toerental. M'n vorige motortje gaf ongeveer gelijke resultaten in een vertraging als een speed 300, en de regelaar hield het tot 40.000 toeren vol (effectief gemeten) maar het heeft een omloopverhouding van 2/1 en zwakke magneten dus vandaar dat de regelaar niet verder meekon. Het zijn dus deze resultaten of beter :wink:
    Het nieuwe motortje is nog niet volledig klaar, maar het heeft een omloopverhouding van 1:1 en neodym magneten, dus volgens de regelaar is het maximum 100.000 8) . Ik hoop op vrijloop ongeveer 50.000 toeren te hebben, zodat ik in een fan naar de 40.000 ga. de diameter is 23 mm dus win ik tegenover een speed300 inc bevestegingsring 4mm. Misschiem neem ik dus beter een wat kleinere diameter, 45 mm ofzo. Maar dat hangt voorlopig allemaal van het motortje af, als ik het toerental ervan weet zie ik wel verder

alvast bedankt voor de hulp,

Niels

enne, voor je laatste edf projectje daar, ik zou eens proberen met een hacker B5000, moet lukken :wink:

11. Harold

Harold PH-SAM

Lid geworden:
    16 aug 2002
    Dat staat er niet.
    Antwoord van het raadseltje van Niek:
    Liever breed en veel toeren (2 x gunstig voor reynolds)
    dan
    smal en weinig toeren. (2 x slecht voor reynolds)

12. Niek

Lid geworden:
    21 aug 2002
    Nee niels,
    zoals Harold zegt, liefst brede bladen, omdat je met die kleinere rotortjes al zo verdomd smal uit komt...
    Ik vind de GWS rotor blaadjes al heel erg smal.

Hoeken: 42, 33, 24 graden, bij 49 mm fan.
    Gewoon de arc-sin of was het nou cos van de gewenste spoed.

13. Joost

Joost

Lid geworden:
    20 aug 2002
  14. Niek

Lid geworden:
    21 aug 2002
    Ah dank je Joost!

Bovenin de foto een uitprintsel van een excel sheetje... spoed 7 (de meest rechtste 2 kolommen, hoek en omtrek) beviel mij het best.

Onderin de foto duidelijk te zien hoe het spinnertje is opgebouwd, en hoe de blaadjes in 4 sleuven in het spinnertje zijn uitgericht.

Deel Deze Pagina