Graag jullie raad voor het volgende probleem; Ik vlieg sinds kort met een multiplex twister als mijn eerste EDF toestel. Jammer genoeg heb ik er nog niet veel plezier van gehad, want de motor begeeft het steeds! De standaard setup is nogal mager, daarom ben ik meteen begonnen met een 4s setup. Ik heb eerst nog met de originele himax gevlogen, maar die was zoals te verwachten niet opgewassen tegen de 4s. Resultaat: doorgebrande motor. Nieuwe motor besteld, 38A continu / 3200 kv, in de beschrijving stond dat deze geschikt was voor 3s en 4s. Na 2 vluchten ook doorgebrand (fan trilt links/rechts, na een 5-tal seconden slaat de motor aan, maar draait niet meer dan 50% van zijn snelheid) Derde motor besteld, een feigao 3600kv, max 51A, 170g. Prachtige unlimited vertical performance. Ik dacht dat deze motor zeker zwaar genoeg zou zijn, maar vandaag weer pech, doorgebrand! Daarom deze post, iemand een oplossing voor mijn probleem? Ik had graag de 4s setup gehouden, maar vertical moet er wel bij kunnen. Ik vlieg af en toe volgas, maar zeker niet heel de tijd. Alvast bedankt
Wat verbruikt de motor aan A . ? Zolang je niet meet wat het verbruik is zal je motoren bijven verbranden . Mvg Johan
Motor zit achteraan gedeeltelijk in de airflow, voor de rest zit hij in de behuizing van de fan, dus daar wordt hij inderdaad niet goed gekoeld, maar dat is volgens mij zo bij de meeste fans... Is er misschien een oplossing voor betere koeling? De motor voelt -zoals te verwachten- enorm heet aan na het vliegen. (als er tenminste nog gevlogen kan worden Heb gisteren mijn wattmeter aangekregen, ik zal eens meten hoeveel stroom en vermogen mijn volgende motor trekt. Ik weet enkel niet welke motor ik moet kopen, heb schrik dat hij weer opbrandt als ik niet de juiste koop. Heb al goede dingen gehoord van de 2W20. Een vriend van me heeft die in zijn twister. Prestaties zijn goed, maar niet geweldig. Zijn er andere aanbevelingen qua motor?
Hoe weet je dat de standaard setup mager is, als je gelijk niet-standaard op 4S bent gaan vliegen? Dat de Twister niet zo snel is, is bekend; een goed gepropte Funjet is VEEL sneller! Als je echt snel wilt gaan met een ducted fan, moet je een heel ander soort EDF-kist kopen. Denk aan een Sniper ofzo; GFK-romp, aalglad, hoger gewicht + kleinere vleugels = hogere vleugelbelasting. Anyway: met alleen maar andere motor of een lipo er bij kan je er geen raket van maken. Even een cel er bij en je amps lopen enorm op; je had dan beter kunnen investeren in een andere fan + motor, bijvoorbeeld een Wemotec Minifan met een HET-RC EDF 2W/3W op 3 of 4 lipocellen. Let wel dat je dan ook zal moeten investeren in pakketten van 3000 – 3800 mah (mits dat past). Prettig gevolg is dat hierdoor je vleugelbelasting omhoog en dus je snelheid. Handstart wordt dan wel lastiger.
Hoe vlieg je? Je kan zeker niet continu volgas vliegen, dat overleeft een edf vaak niet..... 4s setup kan maar dan 3000 kv motor, niet veel meer. Probeer ook rond de 4W per gram motor te blijven, dan heb je een grote kans dat hij niet afbrandt. Met meer wordt hij te heet. De twister met standaard himax op 3s vliegt goed maar zeker niet bijzonder. Wil je een setup die heel blijft is een schubeler fan + lehner motor ook een optie
Ook de sniper is echt geen snelle kist EDF en snel = veel gewicht en aanduiken of een balachelijke dure setup. Voor goedkoop speed kan je alleen een pylon racer of delta nemen. Projeti of funjet / bullit oid.
Om te antwoorden op de gestelde vragen; Heb in het begin even met 3s gevlogen, maar was niet tevreden over de prestaties. moet niet supersnel gaan, ik hou gewoon van het edf geluid, maar bij 3s zit vertical er helemaal niet in, misschien een heel kort stukje. Dat is wel jammer. Ik heb reeds 3000 mah/4s en 4000 mah/3s packs. Voor een zwaardere setup dan standaard zou ik dus al min of meer geschikte packs moeten hebben. Ik vlieg slechts af en toe volgas, blijkbaar toch te veel... Ik weet niet goed wat de limiet van de motor is, ik kan er ook niet aan om te voelen wat de temperatuur is. Misschien een IR cam? Zambezi, ik heb al vaker gehoord over die wemotec fan, blijkbaar is die 480 de interessantste voor dit toestel. Wat is er anders aan deze fan dan die standaard van de twister? Bladhoek? aantal bladen? Waar kan ik deze kopen? Groetjes en alvast bedankt!
Sonix, alles is zo goed als de zwakste schakel... Begin eerst eens met een nieuwe fan, die je ook in andere kisten kan gebruiken. Neem de HET-RC 6904 met een 2W20 motor. Dat is een goede combi op 4S, blijft ook zeker heel. Er zijn snelheden van 200 km/u mee gehaald, dus die fan/ motorcombi kan het. Dan moet je even kijken of je regelaar wel OK is, bij dit soort hoogtoerige motoren heb je behoorlijk wat timing, 15 graden minimaal. Dan moeten je lipo's ook de stroom nog kunnen leveren. Sommige pakketten beperken de prestaties, daarom vlieg ik alleen nog maar met Kokam. Flightpower en Polyquest zijn ook OK. Als dat allemaal aangeschaft is en hij gaat nog niet hard, dan moet je eens naar een andere kist gaan kijken. Pyranha is er niet meer, dus dan zou je naar een Lubach F16 moeten gaan kijken. Sniper is leuk maar niet enorm snel. Die HET ARF kitjes worden met de dag slechter van kwaliteit dus daar moet je ook vanaf blijven. Succes! Gert-Jan
Kan je gewoon bij RCTechnics of RBCkits kopen. Ik heb wel ergens goede ervaringen gelezen met de Wemotec in de Twister; ik zou even googlen daarop, of de zoekfunctie gebruiken bij RCGroups ofzo. Aan de andere kant is het verhaal van Erik ook wel plausibel; als de vorm van de inlaat etc. de zwakste schakel is, heeft een betere fan ook weinig zin. Je moet gewoon even op ervaringen zoeken, maar feit blijft dat een Twister niet zo snel is. De fan van HET-RC is trouwens goed vergelijkbaar met de Wemotec; presteert iets beter heb ik begrepen, maar de kwaliteit is een stukje minder. Succes met je speurwerk!
Bedankt voor jullie tips! Heb vandaag een HET 2W20 motor en 6904 fan gekocht. Nu nog monteren en testen... zal de resultaten hier posten.
Het is misschien niet de efficientste en krachtigste setup, maar het lijkt met wel een betrouwbare. De motor ziet er echt veel professioneler uit dan de vorige, met koelingsopeningen voor en achteraan, en een ring achteraan de fan voor warmtegeleiding in de luchtstroom. Fingers crossed!
Gaat het een beetje passen? Heb je nog mogelijkheden om een cheaterhole te snijden om de aanzuiging te verbeteren, of begin je daar liever niet aan?
Hello Folks, Gisteren eerste testvluchten gedaan met de nieuwe setup, en ik ben zeer tevreden. De fan moet wel enorm vast worden aangedraaid op de as, want die vloog er tijdens het testen op de bank tot 3 keer toe af. Prestaties zijn voor mij zeker voldoende op 4s, inclusief vertical. Heb ook op 3s gevlogen, en dan is het nodig om veel op volgas te vliegen. 4s is duidelijk leuker, en je hebt meer marge als het dreigt mis te gaan. Heb langer kunnen vliegen dan met de vorige setup(s), dus daarover ben ik ook zeker tevreden. Na 2 vluchten de motor even laten afkoelen, maar regelaar, batterij en motor zelf leken me veel koeler dan voordien. Niks dan positiefs dus? tja, behalve dan het feit dat mijn CG een stuk naar voor is geschoven omdat de 2W20 zo licht is, ik moet mijn lipo's echt zo ver mogelijk naar achter proppen om de CG terug goed te krijgen. (en de staart steekt nu al vol met oud ijzer ) Ik heb ook (op aanraden van de man in de winkel), mijn ESC op soft timing gezet. (weer iets bijgeleerd) Groetjes!