Een eerste schaalmodel welke kiezen

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Ton van Munsteren, 12 dec 2003.

1. Ton van Munsteren

Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Geef eens je mening over een eerste schaalmodel en waarom juist dat type en welk type.

Ton

2. laurens

laurens Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2003
    Een chipmunk, ik kon hem kopen en ik vond hem mooi.

Ik weet nog steeds niet of ik het brandstof of electro zal maken.
    Voorlopig ga ik dat ook niet uitzoeken.
    (PS, Martijn, niet reageren, ik weet jouw antwoord al :wink: )

Groeten Laurens

3. Paulraaf

Paulraaf

Lid geworden:
    20 aug 2002
    Inderdaad. De Super Chipmunk van Carl Goldberg is een perfect vliegend kistje. Hiermee ben ik Nederlands kampioen sportschaal geworden in 2000.

Als het echt F4C moet zijn: Bijvoorbeeld de Thunderbolt van Top-flite. Volgens Stef van der Steen ook een heerlijk vliegend kistje.

Paul

4. Guest

Guest Guest

Een Cessna 120. Ik heb al een tijd een tekening van Brian Taylor liggen. Kan tegenwoordig mooi electrisch gemaakt worden.

Misschien een goed voornemen.......? Hmmmm...... Misschien Rob eens vragen er een kitje van te maken :wink:

5. Ton van Munsteren

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Ja de Thunderbold is zeker en fraai model van Topflite, maar ook de andere modellen zijn ook heel interresant, heb zelf de FW190 gebouwd voor een bouwverslag in Modelbouw-Aktueel en moet zeggen het is prima keuze. Zeker leuk voor de F4C klasse.

Paul, heb je niet gezien op de laatste schaalwedstrijd, vlieg je nog sportschaal of F4C. Heb je nog plannen voor volgend jaar.

Eelco, de Cessna 120 is zeker een hele prima keuze heb daar al veel documentatie van, als je wat nodig hebt laat het weten. Heb de BT Cessna zelf ook voor 75% klaar staan moet eigenlijk alleen nog afwerken, maar ja zo staat tie al 3 jaar komt telkens weer een ander (RBC)model tussendoor. Toch misschien maar afmaken voor volgend jaar, wordt natuurlijk elektro. Heb zelf plannen om er een te tekenen voor een mogelijk kit maar dat zal dan de 140 worden met flaps en in het formaat van de RBC Birddog.
    Vier prima type voor een eerste schaalmodel,
    van de Birddog is genoeg te vinden en zijn er leuke kits,
    de SA Bulldog wordt lastig maar zeker een leuk model,
    de Provost zeker fraai met de grote stermotor en vast onderstel, zoek nog documentatie als je wat tegen komt laat het even weten,
    de Chipmunk DHC1 is natuurlijk super en zijn regelmatig te zien op de vliegvelden een prima optie dus.
    Kingfisher, van de uitvoering op wielen is er weinig te vinden, Brian Taylor heeft een fraaie tekening.

Ton

6. Paulraaf

Paulraaf

Lid geworden:
    20 aug 2002
    Klopt. Ik ben eind 2001 (of was het nou 2002?) gestopt wegens m'n pylonrace activiteiten. Voorlopig geen plannen in de schaaltak maar wie weet...

Paul

7. pieteralje

pieteralje

Lid geworden:
    7 dec 2003
    mijn beechcraft d-18 is een heerlijk schaalmodel. (foto staat iets verderop in het forum) Wel twee motorig, maar vliegt als een laagdekker. ook de constructie is zeer eenvoudig. En je kunt er je hart in ophalen aan schaal items. Trouwens een mooie dc-2 staat ook niet mis op het veld!! waarschijnlijk is dit ook mijn voorkeur voor een mooi meer-moterig vliegtuig

8. jacques

jacques Guest

Dat is inderdaad een fraai maatje D-18, ik heb ooit de tekening van VTH gekocht voor de D-18.
    Maar deze is maar 1,3Meter , dat vond ik toch een beetje klein bij nader inzien.

Waar heb je deze tekening gekocht?

9. pieteralje

pieteralje

Lid geworden:
    7 dec 2003
    waarschijnlijk heb ik dezelfde tekening gekocht, bedoeld voor 2x speed 600. ik heb het geheel 1,5x zo groot gemaakt (veel tekenen, zelf construeren e.d.) en kom dan op spanwijdte van 1,95m
    groet, Peter :)

10. Ton van Munsteren

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Peter,
    De D18 ziet er prima uit waarom heb je voor brandstof gekozen, elektro is toch veiliger voor een tweemotorig toestel.
    Heb je nog wat meer foto's van de D18 en wat meer details.

Ton

11. jan brilman

jan brilman Forum veteraan

Lid geworden:
    27 sep 2002
    Ik zit ook al een tijdje verlekkerd naar die Beech te kijken.

Zie mn. ook het exemplaar van Grard Rutten.

Mijn onvolprezen kantooroffice-kopieerfirma Veenstra in Groningen (ik heb geenaandelen) blaast elke tekening (bv. die van 1.30 m) zo op naar ieder gewenst formaat.

Ben ook ooit begonnen aan de Mr. Mulligan, kan dat zo weer oppakken.
    Altijd die eeuwige twijfel: WAAR kan ik m'n kostbare (want weinige) vrije tijd het beste in steken . . . :roll:

jan.

12. jacques

jacques Guest

Inderdaad je kan de tekening ook vergroten.

Heb ik al eens geprobeerd, maar de vergroting vertekende.
    Er zat geen rechte lijn meer in.

Hoe heb jij dat gedaan?

13. jan brilman

jan brilman Forum veteraan

Lid geworden:
    27 sep 2002
    Dat zeg ik: bij Veenstra (of Veenman, daar wil ik van af zijn).

Die hebben heel professionele apparatuur 8O (past bij mij amper in de woonkamer).

Vertekent absoluut niet :D .

jan

14. pieteralje

pieteralje

Lid geworden:
    7 dec 2003
    Ik heb voor brandstof gekozen op deze beechcraft omdat ik een echte brandstof fanaat ben (nog). Aangezien het een vermogen kost op dit moment om een dure snellader, accu's, borstelloze motor e.d. aan te schaffen. Trouwens het geluid van 2 synchroon lopende motoren die er lustig op los pruttelen, 8) HEERLIJK
    Verder heb ik nog niet één keer een motor afgeslagen gehad. Als je heel zorgvuldig alles afsteld, goeie tanks met bv viltclunks e.d. is er voor mijn gevoel niks aan het handje. Kan natuurlijk altijd wat kapot gaan, maar dan zul je goed moeten sturen.
    En aangezien ik geen ster ben in het spuiten van allerlei moeilijke kleurenschema's, moet het maar zo eenvoudig mogelijk.

15. pieteralje

pieteralje

Lid geworden:
    7 dec 2003
  16. Tom Verstappen

Tom Verstappen

Lid geworden:
    28 jul 2003
    Hoi,

Als je in het warbird gamma gaat zoeken heb ik me laten vertellen dat de P47 één van de beste vliegtuigen is.
    Omdat hij een grote vleugel heeft en omdat zijn landingsstel vrij breed uit elkaar staat.

Dat is dan ook het volgende toestel dat op mijn verlanglijstje staat, ben vandaag alvast gestart om haar in mijn Cad pakket te tekenen. :twisted:

Ga hem zo maken dat het mogelijk is er een Razorback of de al gekende P47D met bubbelcanopy te maken.

Tot dusver
    Tom

17. gpman

gpman

Lid geworden:
    22 nov 2002
    keb nu net vandaag de critical mass ( omgebouwde hawker sea fury voor de reno races ) van a team modellbau besteld

18. Paul Tupker

Paul Tupker Guest

@Eelco
    Van de Cessna 120/140 zijn bijzonder goede maatschetsen met veel details voorhanden van de Amerikaan Paul Matt. De complete serie maatschetsen van Paul Matt zijn gebundeld in 2 boeken, welke o.a. te koop zijn bij de Luchtvaart Hobby Shop in Aalsmeerderbrug. Absoluut een aanrader voor alle schaalmodelbouwers.

19. Tom Verstappen

Tom Verstappen

Lid geworden:
    28 jul 2003
    Hoi GPman,

Prachtige kist!!!
    Welke versie heb je genomen?
    Ze is toch wel vrij prijzig vind je niet?
    Wel een goed idee van hen vind ik om 3 verschillende versies aan te bieden.

Zitten de meeste GFK kisten rond die prijs?

Groetjes
    Tom

20. gpman

gpman

Lid geworden:
    22 nov 2002
    ha tom keb de 2e versie genomen zonder motor want de bijgeleverde motor bij versie 3 wil ik er namelijk niet in zetten het is de bedoeling als ik het toestel binnen heb dat er een 215 cc moki stermotor in :twisted: :roll: 8O komt dat hebben ze zelf al geprobeerd en heb er nu thuis beelden van erg duur maar wel erg realistisch geluid en wat betreft de prijs ja volgens mij de kisten die ik heb gezien die bijna compleet van gfk zijn gemaakt liggen inderdaad wat aan de hooge kant :? :( maar de afwerking is wel erg mooi :lol:

geoffrey

Deel Deze Pagina