Misschien een rare vraag, maare..... wat voor zenders gebruiken jullie voor het bestruren van werk schepen? ben namelijk op zoek naar een goede bestuuring. heb al een draadje uitstaan in maar zocht daar naar een zender die in de toekomst ook een helicopter aan kon. vraag me nu af of ik me niet eerst beter op de boot afd. kan consentreren. stel nou dat ik op "vaargebied" alles wil. dubbele motor, boeg schroef, bewegende ankers, bluskanon, kraan, geluid, rook & knallen, overboord springende bemanning , enz, enz. wat is dan een goede keuze? hoeveel kanalen? bij Heli's is futuba heel erg "in" heb zelf de laaste jaren aan autro's gedaan daar is b.v behalve futuba ook ko-propo erg "in" is er bij de scheepvaart ook zo iets? Ik ben nu een sleeper aan het bouwen, wat mij ook aan trekt is een marineschip met draaiende kanonnen en zo, evt schietend met rook en knallen. mij droom is ooit zo'n 17 eeuws schip met al die zeilen, kanonnen en die nostalgie toen Holland nog een werld macht was. :wink: maarja weet niet of dat kan. ben beneiuwed wat jullie voor zenders gebruiken en wat jullie mij aanraden om aan te schaffen met het oog op de boven staande plannen. bij voorbaat dank Cor
De Futaba F14 lijkt mij de goede zender. Deze zijn niet zo heel duur en hebben standaard 4 kanalen. Voor ankers op te halen of neer te laten kun je bv. ook een schuifregelaar voor op je zender of een multiswitch kopen. Je kunt de Futaba F14 dus nog uitbreiden naar meerdere kanalen (8 kanalen geloof ik).
ik gebruik voor twee boten 1 fc-16 van wege de computer want dan hoef je niet elke keer als je van boot wisselt alletrimschuiven goed te zetten mijn zender is uitgerust met twee twin-stiks de een horizontaal en de andere vertikaal mijn advies met al je plannen inversteer dan in een eenvoudige computerzender bv fc 16 of fx 14
Wie bestuurt er nu in hemelsnaam zijn boten met een vliegtuig/helicopterzender? 8O Antwoord: ikke! :roll: Ik gebruik de Graupner X3810 computerzender. Werkt prima hoor! Misschien dat ik ooit nog eens vlieg met een botenzender :? :lol: :? Droopy
Deze gek doet dat dus ook. Ik had heli's. Nu boten. Gaat perfect met een Cockpit MM zender. Zeker als je er 3 multiswitch modules in zet (extra 12 schakelfuncties met memory). En in combinatie met dual rate heb ik op mijn roerservo ook nog een aansturing voor de ankers te bewegen zitten, welke nog los staan van de decoderfuncties. Het grote voordeel is dat deze zender 9 geheugens heeft en ook de digitale trims meeneemt voor de diverse modellen (incl. alle instelling en ompolingen van de servo/regelaars). Wordt gebruikt voor zowel mijn Smit rotterdam als mijn Rembertiturm, maar ook voor minder uitgebreide schepen zoals mijn duikboot en u-boot jager. Persoonlijk vind ik het een hele goede investering. Deze zender is niet veel duurder dan een F14. Maar de uitbreidingsmodules zijn VEEL goedkoper. 69 euro voor zender module EN decoder, decoders zijn los verkrijgbaar voor rond de 40 euro. Dit even in vergelijking met Robbe decoders en modules welke veel duurder zijn. OK, de Futaba kan 128 functies sturen. Wie heeft ze? Je zou jezelf in ieder geval moeten afvragen: heb ik echt een twin stick nodig. Ik vind hem waardeloos namelijk. Ik heb gewone sticks, twee maal vooruit voor twee motoren, 1x roer en 1x vaartregelaar voor de boegschroef. En waar laat je die boegschroef dan met die twinstick? Waarschijnlijk een kwestie van wennen maar.. En met het oog op de toekomst is het altijd handig om over te kunnen stappen naar bijvoorbeeld vliegtuigen of heli's. Je kan voor de lol bijvoorbeeld een ECO8 heli erbij hebben welke je lekker kan vliegen in je achtertuin. En zeg nooit: dat wil ik niet, want deze hobby kan raar lopen. rode lijn in dit toch wel lange verhaal: Kwestie van afwegen wat je wilt doen in de modelbouw. Wil je heeeeeeeeel veel functies of goedkoop en handzaam met een beperkter aantal functies. En wat vind je een beperkt aantal functies. Danny
Ik heb voor de Graupner PARAT een F-14. Uitgebreid met multiswitchmodule en twee schuifregelaars. 6 "gewone" kanalen (er kan er nog een bij) 2 servo's en 6 schakelkanalen op de multiswitch. Het enige nadeel van de F-14 is dat er geen processor inzit waarin je ook andere modellen kan programmeren. Aan de andere kant: Ik had al 5 jaar een F14, en die beviel me uitstekend! Maar een FC-16 is niet veel duurder, en daar kan je wel mee programmeren... Kies dus maar! Roel.
Even "off line" Ik hoor jullie over een "twin stick" Wat is dat? Is dat een mogelijkheid om met 1 stick 2 kanalen te bedienen? Daar is een oplossing voor: zie de thread in het electronica forum. Kost haast nix. Wim
Bij de F14 zender heb je de mogelijkheid de linker sticks te vervangen voor twee sticks die beide naar boven en beneden gaan. Je kunt ze tevens koppelen als je gelijke snelheid wilt varen met beide motoren. De bedoeling is dat je hiermee gemakkelijk de twee motoren tegelijk kan besturen. Lees mijn vorige mail hoe ik denk over deze, naar mijn idee, dure optie. Even terugkomend op mijn vorige mail. Ik zeg niet dat de F14 slecht is. Als men heel veel functies nodig heeft, koop hem dan (ik zal 'm ook ooit nodig gaan hebben als ik doorga met functies toevoegen). Maar denk na wat je nodig hebt of denk te hebben. Danny
"Twin-stick" ziet er ongeveer uit als de machinekamer-telegraaf van een dubbelschroefs-schip. Zo is het systeem ook bedoeld: twee knuppels op de plaats van de linker kruisknuppel. Op zich een goed systeem, alleen schijnt het frummelen met je vingers te zijn om ze goed te bedienen. Eén van onze clubleden had het systeem ook op z'n F14, maar is daar na een tijdje weer vanaf gestapt. Als je nagaat hoe weinig je met je motoren stuurt, zal de doorsnee-gebruiker de beide sticks meestal gekoppeld hebben. Ik geef toe: als je twee regelaars op je motoren heb staan, en je bedient ze door twee çonventionele' knuppels, zal je ze buiten de haven ook gekoppeld hebben. (met een elektronische mixer) Maar in de haven is het op die manier ideaal varen en manoeuvreren. :? Het zal wennen zijn....
Inderdaad, in de praktijk maak je relatief weinig gebruik van de mogelijkheid om beide motoren appart aan te sturen. Wat ik wel handig vind is dat je wat meer kunt spelen met de snelheid van je model, op 1 motor vaart hij langzamer dan op 2.. Robert
lijkt mij dan niet uitmaken of je sticks dan5 cm uit elkaar zitten of 2mm. ook met de gewone stick opstelling is dit mogelijk. Ieder het zijne toch? Danny
het is even wennen en inversteren maar dan heb je wat de tekst roer is van de foto gevallen dit hoor bij de stik onder die van de boegschroef