Kan je uitleggen waarom niet?
Ook dat ding van het Kruidvat (ervan uitgaande dat er wel mee valt te vliegeren) genereert lift, en dus moet het mogelijk zijn om er een paraplane mee te maken, al zal je (zoals ik al schreef) waarschijnlijk de komplete belijning moeten vervangen. Ook zal dat mogelijk niet heel super vliegen, maar daar ging het niet om.
Dit voorjaar kocht ik in Zeeland een parafoil die echt helemaal niet wil vliegeren en ik had dan ook bedacht dat ik daar misschien ooit nog wel eens een trike voor bouw, en ik ga ervan uit dat ik dan alle lijnen moet vervangen.
Hallo Bart,
ik weet niet of ik met het volgende verhaal teveel ''off-topic'' ga maar ik probeer het toch..
Een matras van b.v. het Kruidvat, Blokker of een speelgoedzaak en misschien ook jou Foil uit Zeeland zijn van heel andere materialen gemaakt dan de betere kites.
Een goede kite is gemaakt van de beste Rib-stop Nylon, merknaam Chikara bijvoorbeeld. Deze stof is dubbelzijdig gecoat met een PU laagje dat het ondoordringbaar maakt voor lucht, vuil en water. Je wilt namelijk geen kite die met name de lucht doorlaat.
De goedkopere kites laten dus wel lucht door en zullen daardoor slechter presteren.
Chikara word maar in een aantal fabrieken gemaakt volgens een speciaal procedé. Je kunt je indenken dat je daar meer voor moet betalen.
Een ander belangrijk punt is de toming. Toming zijn de lijnen die aan de vliegerstof zitten en naar je stuurhandels lopen. De lengtes van deze toomlijnen zijn
heel erg belangrijk. Zeker bij de kleinere kites komt het heel precies. Een afwijking van 2 a 3 mm merk je al als je weet waar je op letten moet. De toming bepaald de vorm van de vlieger, dus een verkeerde toming geeft een verkeerde vlieger, simpel gezegd..
Door de speciale knopen die je moet gebruiken en het precieze meten van de goede maten is het erg arbeidsintensief om een kite goed te tomen. Meer tijd is hier ook meer geld..
De toming bepaald dus voor een groot deel de vorm van de kite en zijn vliegeigenschappen in de lucht.
Zeker niet onbelangrijk is ook het materiaal waarvan de toomlijnen gemaakt zijn. De goedkope kites zijn zonder uitzondering getoomd met Dacron, dit is een polyesterlijn die na verloop van tijd en gebruik gaat rekken en daardoor de vorm van de matras weer gaat veranderen. De goede kitefabrikanten gebruiken uitsluitend Dyneema. Dyneema heeft en houd minder dan 2% rek, terwijl Dacron wel 20% kan rekken na verloop van tijd.
Wat als 2e de vorm van de kite bepaald is de kwaliteit waarmee de vliegerdelen aan elkaar genaaid zijn. Een matras is gemaakt van heel veel verschillende lapjes stof die allemaal weer heel precies aan elkaar moeten worden genaaid om de goede vorm te krijgen.
Hier geld hetzelfde......hoe preciezer, hoe meer tijd, hoe meer geld..
Als je denk aan het profiel van een vliegtuigvleugel en hoe belangrijk die is voor goede vliegeigenschappen dan kun je dat ook voor de vorm van een kite stellen....
En zo kan ik er nog uren over doorgaan maar volgens mij is de strekking wel duidelijk nu

!
Groeten Paul.