Een vlieger voor een rc paramotor/paratrike o.i.d

Hallo allemaal,

Ik heb even op deze forum gezocht naar de vraag die ik stel. Kan er wel het e.e.a van vinden maar niet het antwoord op mijn vraag. Kan ik een normale 2 of 4-lijns matrasvlieger gebruiken voor een rc paracopter/motor/trike?? Ik heb namelijk al een prarcopter die je overal voor weinig kan krijgen maar wil beetje meer proberen.

Greetz!!

Ik zou nog een paar weken geduld hebben en dan bij hobbyking kijken.
Die mensen zijn namenlijk bezig met het ontwikkelen van een fijne brushless paratrike.
Er komt geloof ik een mooie ripstop matras bij te zitten ook nog, dus misschien is het de moeite. ;)

Die goedkope skysurfer dingetjes heb ik ook al gezien,
daarop zijn ze het aan het baseren geloof ik. :thumbsup:

Ik zou nog een paar weken geduld hebben en dan bij hobbyking kijken.
Die mensen zijn namenlijk bezig met het ontwikkelen van een fijne brushless paratrike.
Er komt geloof ik een mooie ripstop matras bij te zitten ook nog, dus misschien is het de moeite. ;)

Die goedkope skysurfer dingetjes heb ik ook al gezien,
daarop zijn ze het aan het baseren geloof ik. :thumbsup:

Ik heb hobbyking gecontact maar zij weten nergens van :confused: Waar komt die info vandaan?

Wat Sven schrijft heb ik ook gelezen. Ik kan het even niet terug vinden..

Hobby King heeft al een "paracopter":
parachute-2.jpg

Die is helemaal kompleet met zender etc., moet je alleen nog penights in de zender stoppen. Scherm is van plastic, geen ripstop.

Maar er is in de "hobby blog" afdeling aangekondigd dat er een paraglider scherm zou komen, wél van ripstop. Alleen heeft Jason later ergens opgemerkt dat het scherm moeilijk te hanteren was (ik begreep er uit dat het zich niet liet opzetten). De hele aankondiging van dat scherm zie ik nu niet meer.

In principe moet het mogelijk zijn om van een willekeurige "vlieger" parafoil een "pent" parafoil te maken. De prestaties zullen misschien niet super zijn, maar als het om een gemotoriseerd scherm gaat is dat niet zo'n punt.
Bij veel vliegers is de achterlijst niet met lijnen ondersteund, dat zal waarschijnlijk wel nodig zijn; maar de hele belijning zal toch opnieuw gemaakt moeten worden.

Die op de foto heb ik idd. Nu heb ik een vliegertje maar die blijft achter de copter hangen en komt niet boven de copter...

Als ik het goed begrijp heb je de "paracopter" (paraplane vind ik een betere benaming eigenlijk) uitgerust met een scherm dat van oorsprong een bestuurbare vlieger is. Klopt dat?

Zo te horen (en zoals ik al schreef) zal inderdaad de belijning aangepast moeten worden. De invalshoek moet kleiner, dwz de achterste lijnen moeten iets langer en/of de voorste lijnen iets korter. Is een vrij precies werkje. Als er geen lijnen aan de achterrand zitten, zal je die er bij moeten maken.

Overigens heb ik geen idee of dit soort paraplanes normaliter wel van de grond kunnen opstijgen (de modellen dan, de echte natuurlijk wel). Je zou kunnen proberen 'm te "lanceren", dwz neem het karretje in je hand en loop ermee tegen de wind in, alsof je een vlieger oplaat. Als het scherm dan wél omhoog gaat, karretje loslaten en gas geven op de zender.

Laatst bewerkt:
Hallo allemaal,

Ik heb even op deze forum gezocht naar de vraag die ik stel. Kan er wel het e.e.a van vinden maar niet het antwoord op mijn vraag. Kan ik een normale 2 of 4-lijns matrasvlieger gebruiken voor een rc paracopter/motor/trike?? Ik heb namelijk al een prarcopter die je overal voor weinig kan krijgen maar wil beetje meer proberen.

Greetz!!

Hallo Tony,

lijkt me wel mogelijk maar het zal niet makkelijk worden omdat ze er niet voor ontworpen zijn. Een vlieger lijkt een vlieger maar er zit veel meer achter....
Ik heb jaren in de vliegersport gezeten en al veel matrassen zelf gebouwd en ook zelf ontworpen.
Het meest simpele lijkt me om een matras te nemen die uit zichzelf al stabiel is, dat word dan hoogstwaarschijnlijk een 2-lijner. Peter Lynn heeft een mooie kleine matras in het assortiment. de Vipe:

peter%20lynn%20vibe.jpg

Met een beetje experimenteren en aanpassen zijn deze ook 4-lijns te sturen, ik weet alleen niet of een servo voldoende uitslag en kracht kan genereren om er fatsoenlijk controle over te houden.
Een 4-lijns matras kun je denk ik wel vergeten..... Een echte 4-lijner is behoorlijk kritisch op stuursignalen. Maak je een redelijke stuurfout dan klapt de matras in en is alleen op hoogte en met snelheid nog weer te vullen.
Er zijn ook 4-lijners die uit zichzelf redelijk stabiel zijn als je ze 2-lijns vliegt, vaak zijn dit beginnersmodellen die een opstap vormen naar het echte 4-lijns vliegeren. Denk daarbij aan de Buster van PKD:

buster.jpg

De Buster is er vanaf 2 mtr2. Ik vlieg hem zelf en vind het een fijne stabiele matras. Als er één geschikt is zou ik deze nemen.
Probleem lijkt me het starten. Je moet een matras flink de lucht in trekken om hem te ''vullen'', is hij één keer gevuld zal het wel goed gaan. Ook de precieze invalshoek zou je zelf moeten bepalen, deze is erg belangrijk bij een matras..
Al met al geen simpel verhaal maar wel te doen lijkt me...

Succes!!

Groeten Paul.

Paul, ik schat dat voor de prijs van een Vipe of een Buster je een kant en klare paraplane koopt... misschien wel kompleet met zender. Ik wil maar zeggen, het is waarschijnlijk Tony's bedoeling om een verloren gegaan scherm op een goedkope manier te vervangen... da's wat anders dan een RC speeltje uitrusten met een hi tec parafoil...

Paul, ik schat dat voor de prijs van een Vipe of een Buster je een kant en klare paraplane koopt... misschien wel kompleet met zender. Ik wil maar zeggen, het is waarschijnlijk Tony's bedoeling om een verloren gegaan scherm op een goedkope manier te vervangen... da's wat anders dan een RC speeltje uitrusten met een hi tec parafoil...

Hallo Bart,

klopt dat deze kites nieuw niet echt goedkoop zijn maar ze zijn natuurlijk ook 2e hands te koop. Voor nog geen 50 euro heb je er hoogstwaarschijnlijk al een. Als Tony wil dan kan ik eens in mijn vliegertas kijken, ik heb aardig wat van dat kleine spul.

Maar als hij echt wil expirimenteren dan kan ik wel aanraden om een fatsoenlijk matrasje te kopen, zo'n ding van een tientje bij het Kruidvat gaat het echt niet doen........

Groeten Paul.

Maar als hij echt wil expirimenteren dan kan ik wel aanraden om een fatsoenlijk matrasje te kopen, zo'n ding van een tientje bij het Kruidvat gaat het echt niet doen........
Kan je uitleggen waarom niet?
Ook dat ding van het Kruidvat (ervan uitgaande dat er wel mee valt te vliegeren) genereert lift, en dus moet het mogelijk zijn om er een paraplane mee te maken, al zal je (zoals ik al schreef) waarschijnlijk de komplete belijning moeten vervangen. Ook zal dat mogelijk niet heel super vliegen, maar daar ging het niet om.

Dit voorjaar kocht ik in Zeeland een parafoil die echt helemaal niet wil vliegeren en ik had dan ook bedacht dat ik daar misschien ooit nog wel eens een trike voor bouw, en ik ga ervan uit dat ik dan alle lijnen moet vervangen.

Ook dat ding van het Kruidvat (ervan uitgaande dat er wel mee valt te vliegeren) genereert lift, en dus moet het mogelijk zijn om er een paraplane mee te maken, al zal je (zoals ik al schreef) waarschijnlijk de komplete belijning moeten vervangen. Ook zal dat mogelijk niet heel super vliegen, maar daar ging het niet om.

Dit voorjaar kocht ik in Zeeland een parafoil die echt helemaal niet wil vliegeren en ik had dan ook bedacht dat ik daar misschien ooit nog wel eens een trike voor bouw, en ik ga ervan uit dat ik dan alle lijnen moet vervangen.

Hallo Bart,

ik weet niet of ik met het volgende verhaal teveel ''off-topic'' ga maar ik probeer het toch..

Een matras van b.v. het Kruidvat, Blokker of een speelgoedzaak en misschien ook jou Foil uit Zeeland zijn van heel andere materialen gemaakt dan de betere kites.
Een goede kite is gemaakt van de beste Rib-stop Nylon, merknaam Chikara bijvoorbeeld. Deze stof is dubbelzijdig gecoat met een PU laagje dat het ondoordringbaar maakt voor lucht, vuil en water. Je wilt namelijk geen kite die met name de lucht doorlaat.
De goedkopere kites laten dus wel lucht door en zullen daardoor slechter presteren.
Chikara word maar in een aantal fabrieken gemaakt volgens een speciaal procedé. Je kunt je indenken dat je daar meer voor moet betalen.

Een ander belangrijk punt is de toming. Toming zijn de lijnen die aan de vliegerstof zitten en naar je stuurhandels lopen. De lengtes van deze toomlijnen zijn heel erg belangrijk. Zeker bij de kleinere kites komt het heel precies. Een afwijking van 2 a 3 mm merk je al als je weet waar je op letten moet. De toming bepaald de vorm van de vlieger, dus een verkeerde toming geeft een verkeerde vlieger, simpel gezegd..
Door de speciale knopen die je moet gebruiken en het precieze meten van de goede maten is het erg arbeidsintensief om een kite goed te tomen. Meer tijd is hier ook meer geld..

De toming bepaald dus voor een groot deel de vorm van de kite en zijn vliegeigenschappen in de lucht.

Zeker niet onbelangrijk is ook het materiaal waarvan de toomlijnen gemaakt zijn. De goedkope kites zijn zonder uitzondering getoomd met Dacron, dit is een polyesterlijn die na verloop van tijd en gebruik gaat rekken en daardoor de vorm van de matras weer gaat veranderen. De goede kitefabrikanten gebruiken uitsluitend Dyneema. Dyneema heeft en houd minder dan 2% rek, terwijl Dacron wel 20% kan rekken na verloop van tijd.

Wat als 2e de vorm van de kite bepaald is de kwaliteit waarmee de vliegerdelen aan elkaar genaaid zijn. Een matras is gemaakt van heel veel verschillende lapjes stof die allemaal weer heel precies aan elkaar moeten worden genaaid om de goede vorm te krijgen.
Hier geld hetzelfde......hoe preciezer, hoe meer tijd, hoe meer geld..

Als je denk aan het profiel van een vliegtuigvleugel en hoe belangrijk die is voor goede vliegeigenschappen dan kun je dat ook voor de vorm van een kite stellen....

En zo kan ik er nog uren over doorgaan maar volgens mij is de strekking wel duidelijk nu :p:p:p!

Groeten Paul.

Laatst bewerkt:
Tja Paul dat weet ik allemaal wel... (als je mijn avatar ziet dan realiseer je je misschien dat ik ook al een tijdje in een bepaald soort wereldje zit).
Dat het geen superscherm zal worden was al bekend, maar jij zei letterlijk:
zo'n ding van een tientje bij het Kruidvat gaat het echt niet doen........
Ik antwoordde toen:
Wat je nu hebt uitgelegd is, waarom een Kruidvat etc. scherm niet heel super zal vliegen. Dat was al bekend. Ik vroeg je of je uit kon leggen waarom het, zoals je zei, "het echt niet gaat doen".
Zoals je in de link naar HobbyKing kan zien, verkopen ze een Paraplane voor 33 dollar, met plastic scherm, en kompleet met zender, die het waarschijnlijk redelijk tot goed doet. Als je nou kan uitleggen waarom een Kruidvat vlieger van een tientje het NIET zal doen, dan graag... maar ga nou niet iets vertellen dat hierboven al stond.

Rib-stop Nylon
...en dat spul heet geen ribstop, maar ripstop nylon, het heeft niks met ribben te maken maar met scheuren (om de 5 mm zitten er dikkere draden ingeweven die een eventuele scheur beletten om verder te gaan). Is helemaal niet zo exclusief maar wordt ook gebruikt voor spinaker zeilen, parachutes, parapentes... óók met een coating om het luchtdicht te maken dus.
http://en.wikipedia.org/wiki/Ripstop_nylon

Laatst bewerkt:
Tja Paul dat weet ik allemaal wel... (als je mijn avatar ziet dan realiseer je je misschien dat ik ook al een tijdje in een bepaald soort wereldje zit).
Dat het geen superscherm zal worden was al bekend, maar jij zei letterlijk:

Ik antwoordde toen:

Wat je nu hebt uitgelegd is, waarom een Kruidvat etc. scherm niet heel super zal vliegen. Dat was al bekend. Ik vroeg je of je uit kon leggen waarom het, zoals je zei, "het echt niet gaat doen".
Zoals je in de link naar HobbyKing kan zien, verkopen ze een Paraplane voor 33 dollar, met plastic scherm, en kompleet met zender, die het waarschijnlijk redelijk tot goed doet. Als je nou kan uitleggen waarom een Kruidvat vlieger van een tientje het NIET zal doen, dan graag... maar ga nou niet iets vertellen dat hierboven al stond.

Hoi Bart,
mijn vergissing van een ''p'' en een ''b'' mag je om mij hebben.
Voor de rest zou ik mijn verhaal nog eens goed doorlezen, volgens mij heb je de strekking gemist of er niets van begrepen.....

Groeten Paul

Laatst bewerkt:
We zijn weer even verder en HK verkoopt nu mooie 2.2mtr paraglider zeilen.
Alleen nog geen trikes en die ze hebben aangekondigd leent zich totaal niet voor een realistische zitting/pop.
Daarom dus mijn vraag, zijn dit soort dingen ergens min of meer ARF/Barebone te kopen?

Back