Eerste FPV Wing

Discussie in 'FPV (First person view)' gestart door MisterJo, 17 mrt 2015.

1. MisterJo

MisterJo

Lid geworden:
    4 dec 2013
    Hallo Forumleden,

Na een tijd lang te hebben gevlogen met de Durafly T-28 Trojan wil ik iets nieuws gaan proberen.

Iets leuks en iets uitdagends. Ik wil met een wing gaan vliegen, een FPV wing nog wel.

Uiteraard is het niet verantwoordelijk en ook ontzettend dom om meteen fpv te gaan vliegen op de wing. Ik wil dus eerst de wing leren kennen zonder fpv setup erop en die dan later toevoegen. Tegelijkertijd wil ik op de T-28 een simpele, goedkope fpv setup zetten om zo FPV te leren kennen.
    Dan kan ik hopelijk ergens in de zomer echt te beginnen met FPV op de wing.

Nu zou ik graag wat advies van jullie horen wat een goede beginners wing zou kunnen zijn.
    Niet zegmaar zo’n super nooby wings voor de echte beginner, gewoon een goede allround fpv wing die niet al te snel tipstallt. De snelheid maakt me niet echt heel veel uit, daar kan ik wel mee overweg. De setup kan ik denk ik zelf wel uitzoeken, maar advies is altijd welkom :D.

Oh als je je afvraagt waarom ik per se een wing wil is het antwoord daarom vrij simpel: Wings zien er gewoon heel sexy uit, en ze zijn moeilijker te besturen wat het extra leuk maakt :D.

Alvast bedankt!

Greetz,

Imre

2. Reliku

Reliku

Lid geworden:
    31 mrt 2014
    Wings zijn zeker leuke toestellen voor all-round fpv! Naar mijn mening dient elke fpv'er het tenminste een keer te proberen, vliegen met een wing. Die dingen zijn compact, efficient, kunnen hard of zacht vliegen en kunnen bijzonder goed tegen een stootje.

That being said, wat voor 'n doel heb je voor ogen? Wil je er lang/ver (high&slow) mee vliegen of wil je er vooral lekker mee raggen (fast&low)? ;)

Ik zou persoonlijk iets zoals een teksumo, popwing, swift II of een dergelijk toestel aanraden. Die vliegen erg lekker of ze nou 300 gram of 800 gram wegen en ze zijn van EPP dus als je het presteert om 'm kapot te krijgen dan kun je na 5 minuten en een dosis 5-min epoxy weer verder ;)

Als je meer een endurance toestel wilt dan zou ik kijken naar een phantom FX-61, een skywalker X8 of misschien zelfs zoiets als een RVjet. Die kunnen kilo's mee naar boven slepen en in het uiterste geval wel uren vliegen, haha.

3. MisterJo

MisterJo

Lid geworden:
    4 dec 2013
    Bedankt voor de aanradingen. Ik wil er proximity mee gaan vliegen, niet per se nu meteen snel, maar dat is wel m'n einddoel.
    En de X-8 fzo of de RVjet ken ik, maar dat is niet iets voor mij. Ik vind het leukst om het simpel te houden. Zonder ingewikkelde OSD's enzo. Dat is opzich wel leuk, maar voegt voor mij geen grote waarde toe behalve dat je loos gewicht meedraagt.

4. Reliku

Reliku

Lid geworden:
    31 mrt 2014
    Dan raad ik je zeker zo'n kleine 80-90cm EPP wing aan ;)

Ik heb zelf met een swift II en een teksumo fpv gevlogen, en die vlogen allebei super. De swift is iets kleiner maar da's op zich geen grote belemmering. In mijn geval was de swift ook lichter (350 gram) terwijl m'n teksumo een stuk zwaarder is (800 gram) (allebei AUW met fpv gear). Die teksumo vlieg ik nog steeds mee, die swift zou ik ook nog mee vliegen als ik 'm niet was kwijtgeraakt tijdens 't fpv'en :p

Either way, dat zijn echt top toestellen, een teksumo (of popwing, zelfde toestel) is iets groter dan een swift, maar ze zijn allebei super simpel, sterk en vliegen goed.

Andere alternatieven in die range zijn nog een TBS caihirinha of een ritewing mini Z, en dat soort toestellen, maar die zijn duurder, minder crashbestandig en vliegen lang niet altijd even goed. Zijn ook goede toestellen hoor als je ze goed gebouwd hebt, maar een teksumo/popwing/swift is toch nét iets simpeler.

Maar da's mijn mening.

Je kunt ook nog naar de mid-range wings gaan kijken zoals een ritewing ZII, maar die vereisen veel meer (bouw)werk, krachtigere motoren/accu's en apparatuur en zijn dus ook een slag duurder. Ook vereisen ze meer ruimte om mee te kunnen vliegen.

Het resultaat is wel dat, als je eenmaal de ruimte en zo'n kist hebt, dat zo'n kist echt geweldig goed kan zijn. Maar je hebt wel veel ruimte nodig om echt van zo'n ding te kunnen genieten, dus ik zou 't niet aanraden, tenzij je weet dat je die ruimte (en tijd + geld) hebt ;)

5. MisterJo

MisterJo

Lid geworden:
    4 dec 2013
    Tot die conclusie was ik ook al gekomen idd, ik zie dat ze nu op voorraad zijn in eu, ga zsm bestellen, behoorlijk populaire dingen zijn dat geloof ik.

En tijd, geld en ruimte heb ik alle 3 niet, dus ja dat gaat 'm sws niet worden.

Bedankt voor de tips!
    Ik denk dat ik de rest zelf wel uit kan zoeken :)

6. MFD

MFD

Lid geworden:
    1 mrt 2015
    Als je redelijk snel wilt vliegen en toch wat FPV apparatuur makkelijk wilt wegstoppen is een Skywalker X5 misschien wel wat voor je. Die kun je met een licht motortje prima zelf weggooien en met een zwaardere motor keurig launchen. Onbreekbaar model, zeker vanwege de enorme neus en mocht je een wingtip breken of iets anders, met Zap-o ben je in 30(!) seconden weer in de lucht. Lijmen, spraytje, launchen.

[​IMG] [​IMG]

7. Reliku

Reliku

Lid geworden:
    31 mrt 2014
    Toch, een X8 is epo, dat kun je niet vergelijken met EPP :p

Wel een leuk toestel, overigens. Alleen iets minder rag-kist en meer endurance :)

8. miccim

miccim

Lid geworden:
    25 jul 2004
    Ik vlieg af en toe FPV met m'n Swift II wing van MS Composit! Echt een parkflyer (80cm span, < 400 g AUW). Is een "bare FPV-wing", geen OSD, geen stabilizer of RTH. Alleen een FPV-cam (en Vtx), met dit soort kleine wings doe ik geen long range. Geeft wel minder rustig beeld (rol), toestel is namelijk nogal vatbaar voor windvlagen...

9. Maestro NL

Maestro NL

Lid geworden:
    15 aug 2012
    Ik kan je aanraden zelf een wing te bouwen, de ft versa wing ! Super snel te maken, kost geen drol, vliegt super! Vragen erover ? Hoor het graag!

https://youtu.be/vwHG4w9IFtc

Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  10. probaco

probaco

Lid geworden:
    22 nov 2009
    @Maestro... Die vliegt vies strak. Bah Bah... Waar heb je de tekening vandaan ?? :D

11. MisterJo

MisterJo

Lid geworden:
    4 dec 2013
    Van Flitetest wss, ken je die niet?

12. probaco

probaco

Lid geworden:
    22 nov 2009
    Nee.. niet gezien.. nu wel....

13. Reliku

Reliku

Lid geworden:
    31 mrt 2014
    Die versa wings vliegen inderdaad leuk.

Maar ik voel me wel geneigd om toe te voegen dat ze minder crashbestendig zijn dan een EPP wing. Als het je eerste wing is dan raad ik je aan om die eigenschap niet te onderschatten ;)

14. probaco

probaco

Lid geworden:
    22 nov 2009
    Ben al gewend om met deprin te vliegen... hahahaha... plannen gelijk uitgeplot op het werk.

15. Reliku

Reliku

Lid geworden:
    31 mrt 2014
    Ik kijk nu even in je onderschrift... tja, als je met een F16 of F22 kunt vliegen dan zal een wing niet zo moeilijk zijn, dus dat komt wel goed ;)

16. Maestro NL

Maestro NL

Lid geworden:
    15 aug 2012
    Ik heb de volledige boven en onder kant in inpak tape gedaan, dan kan ie best een keertje stuiteren...
    Tsjaa volgas de grond ingaan zoals met epp kan niet, maar voor 3 euro plaatje maak je een nieuwe.

Vragen over de bouw? Hoor het graag!

Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  17. probaco

probaco

Lid geworden:
    22 nov 2009
    Hoeveel platen heb je nodig voor deze wing? 4 a 5?

18. Maestro NL

Maestro NL

Lid geworden:
    15 aug 2012
    Ik bouw met plaatjes polypron van 100x100 1 plaat is genoeg.

19. probaco

probaco

Lid geworden:
    22 nov 2009
    Oohhhh.... dat is niet veel. Polypron heb ik ook nog liggen.
    Nog 1 vraag.... hoe heb je bolling van de vleugels gedaan..... alleen ingesneden of ook met sateprikker inkeping gemaakt?

20. MisterJo

MisterJo

Lid geworden:
    4 dec 2013
    Flitetest heeft een hele build video op hun youtube staan. Daar kun je ook wel wat informatie uit halen.

Deel Deze Pagina