Hoi allemaal, Eindelijk heb ik dan een RC helikopter. 4 jaar geleden zijn de kriebels begonnen. een hele tijd weer weggezakt, teruggekomen, weggezakt en weer teruggekomen. enfin, punt is dat ik nu een Walkera HM UFLY heb waarvan ik niet precies weet hoe hij werkt. Dus ik heb een paar vragen - als ik hem vasthoudt, dan hoor ik een krakend geluid, vooral wanneer ik de heli een beetje beweeg, is dit de gyro oid? - Hij wil alleen vliegen wanneer ik de accu aansluit en vervolgens de zender aan zet. als ik dan de zender even uit zet en dan weer aan, dan reageert de heli niet totdat ik de accu opnieuw heb ontkoppeld en weer aangesloten. is dit normaal? - Laatste vraag, nadat ik een paar keer enkele seconden in de lucht ben geweest draait de heli opeens erg snel en veel om zijn as. iets met de tail? hoe is dit goed te trimmen? Ik hoop dat jullie een en ander kunnen ophelderen Groetjes Jasper
Hoi Jasper en welkom Wat bedoel je met krakend geluid...als je de heli heen en weer beweegt dan zorgt inderdaad de gyro dat hij de servo's beweegt om de swashplate level te houden. Draai je de heli heen en weer ( links of rechtsom) dan zal de staart servo ook bewegen. Lees dit eens goed door kan je veel kennis uithalen : http://www.modelbouwforum.nl/threads/algemene-technische-kennis-faq.160372 Wat betreft het binden, hoe staat dat in de manual. Bij de meeste helicopters is het inderdaad eerst zender aan en dan de heli aansluiten. Bij mijn 2 4 kanaals maakt het echter niet uit hoe ik het doe. Als hij bij jouw alleen bind als je eerst de heli aanzet en dan de zender dan zal het wel zo horen maar kijk eens goed in de manual. En ja, als je zender uit is geweest zal de ontvanger ook van de stroom moeten om hem opnieuw te binden. Je zegt dat hij gaat draaien als je in de lucht bent geweest ? Bedoel je dat hij het niet altijd doet ? Kan verschillende oorzaken hebben, positie van de tailservo of een gestripte/versleten gears misschien aangezien het een TT helicopter is. Stel er is een tandje versleten of afgebroken in je tail dan kan het zijn dat deze niet meer draait zoals het hoort en dan kan de heli gaan draaien. Zie ook weer : http://www.modelbouwforum.nl/threads/algemene-technische-kennis-faq.160372#post2545113
Hoi, Van de handleiding heb ik de belangrijkste dingen gelezen. de dingen die mijns helikopter betreffen. Ik kom er echter niet uit wat precies het probleem kan zijn. De staartrotor draait gewoon mee, en ik zie geen versleten tandwieltjes. Ik dacht zelf dat het met de stand van de bladen van de staartrotor te maken had. Als ik deze wil aanpassen, en de stick vervolgens weer los laat, dan blijven de bladen min of meer op dezelfde manier staat, totdat ik de stick naar de andere kant doe om weer te corrigeren. Verder is ook de verticale 'vleugel' aan het eind van de staart afgebroken, zit nu los, maar dat kan het toch niet zijn? Groetjes Jasper EDIT: ik heb het gevonden denk ik: Het tandwieltje van de staart dat tegen het hele grote tandwiel ligt, draait gewoon mee. Het tandwieltje aan het uiteinde van de staart bij de staartrotor. het tandwieltje dat dus in dezelfde as draait als dat wat aan de hoofdtandwiel zit, dat draait echter niet meer. of het hapert in ieder geval heel erg. Nu zat er bij levering al een deuk in de tailboom (marktplaats) dus het zal wel iets zijn in de tailboom??
Hoi Jasper, Ja dan is waarschijnlijk het gaatje waarmee hij op de as klemt dol en dat verklaard het spinnen. Een deukje in de tailboom moet kunnen mits hij niet krom is of de as raakt . Wat gebeurt bij een crash is dat de as in de tail doordraait maar bijvoorbeeld de tailrotor wordt tegengehouden en dan breken of de tandjes af of het gat met een specifieke vorm wordt door de as zeg maar rond gedraaid en dan klemt het tandwiel niet meer.
Hoi, Ik snap je uitleg niet helemaal eigenlijk Het probleem is dat de staart wel scheef stond, zo heb ik heb gekregen, heb hem net een beetje terug gebogen, het helpt niks. Het gaat toch wel om iets wat in de tailboom zit? of zit ik verkeerd te kijken. Ik ga hem maar eens uit elkaar halen binnenkort, eerst een setje schroevendraaiers halen. Groetjes Jasper
in je tail boom zit een asje, Het is natuurlijk wel van belang dat zowel je boom als je asje recht zijn. Een oppervlakkig deukje in je boom is niet zo erg wat schiksie zegt, mits het dus maar niet zodanig diep is dat je as word geraakt. aan de kant bij je main gear zit ook een klein tandwiel op de as die naar de staart gaat. Dit tandwiel zit meestal gewoon geklemd op dat asje omdat het uiteinde van de as en het gaatje in het tandwiel vaak een D vorm hebben. Wat schiksie dus bedoelt, als je chrasht en je staart hangt ergens vast en je blijft gas geven, dan draai je vaak je gears kapot. Oftewel, dan klemt het tandwiel niet meer goed op de as, en dat heeft als gevolg dat je staart niet meer goed draait, en dus de heli gaat spinnen. Wat je inderdaad even zou kunnen doen is om de staart sectie te demonteren. Kijken of de uiteindes van de as nog goed zijn, de tandwielen controleren. En ook niet onbelangrijk, kijken of je as nog recht is door 'm over een spiegeltje te rollen.
Hoi Jasper. Van harte met je Walkera HM-UFLY. Wij kunnen helaas niet zien waar jij woonachtig bent, maar als jij dat even aangeeft en het zou niet al te ver weg zijn van waar ik woon dan is er altijd de mogelijkheid dat ik jouw HM-UFLY eens voor jouw invlieg en afstel. Ik vlieg zelf ook met een HM-UFLY. Weliswaar een ietwat omgebouwde, maar de hardware is nog helemaal origineel net als bij jouw toestel. De mijne vliegt zo strak als een paling en dan zou die van jou ook goed vliegend te krijgen zijn. Er zijn een aantal aandachtspunten waar men bij de Walkera HM-UFLY op moet letten. Dat is onder andere dat alle tandwielen ( gears ) in optimale conditie moeten zijn. Ook is het erg belangrijk dat de motor pinion precies goed staat afgesteld op het hoofdtandwiel. De Tail Unit moet mechanisch helemaal soepel en lekker lopen als een jonge deerne van 18 jaar. Hoofd rotor bladen en staart rotor bladen moeten goed en netjes uitgebalanceert zijn. Wat jij namelijk wilt en wenst zijn straks zo weinig mogelijk trillingen in de Helikopter waardoor je elektronika zoals Gyro van slag kunnen raken. Je zou mijn HM-UFLY eens moeten zien vliegen. Afgelopen nacht op het werk nog mee rondgevlogen binnen en een collega die met grote CP Heli's vliegt verbaasde zich er over hoe strak en goed mijn HM-UFLY vliegt. Het kan dus wel maar is een kwestie van even de nodige tijd, aandacht en liefde in het toestel te steken qua afstelling en settings. Sukses met het goed vliegend krijgen van je mooie FP Heli want dat gaat zekers goed komen. Vr Gr D
Bedankt voor de reacties Ik ga dan gewoon eens even kijken naar de staart. Op het moment staat de heli in maastricht, waar ik een kamer heb. Maandag kan ik er dus weer naar kijken omdat ik in het weekend thuis ben in roosendaal. Het zou heel mooi zijn als iemand mij kon helpen met instellen, maar maastricht lijkt me net iets te ver Gelukkig is shamrock in de buurt, een grote rc winkel, ik denk dat ik die kant op ga om hem af te stellen, en gelijk kijken hoe het allemaal in elkaar zit. Zelfs zonder dat het dingetje vliegt, vindt ik hem eigenlijk al mooi staan, op de kast haha. Echt de techniek die erin zit is lekker compact en pielerig en ook gewoon slim gedaan. Mooi spul. Groetjes Jasper
Hoi Jasper. Jammer dat jij zo'n end uit de buurt zit. Had je graag willen helpen met je HM-UFLY. Zelf heb ik afgelopen middag nog op het grote veld rondgevlogen met de HM-UFLY. Ging weer lekker totdat de Heli plots op een moment soort van uitval kreeg tijdens het vliegen. Dat ging dus met een Crash in het natte gras gepaard. Schade: 1 Main Blade kapot en een Tail strut kwijt. Voor de rest alles ongeschonden. Thuisgekomen de Heli goed nagekeken en alle gears waren goed. De ene overgebleven Tail strut ervan af gehaald en er 2 nieuwe dikkere 450 size Tail struts opgezet. Staat ook wat mooier en waren probleemloos te monteren. Nieuwe Main Blades erop en.........toch maar voor de zekerheid een sattelietje erop gezet bij de Orange ontvanger. Nu heb ik het maximale bereik want voorheen zat alleen de Orange hoofdontvanger er in z'n eentje op. Net even testgevlogen en zij doet het weer als vanouds. Morgenmiddag mag zij weer mee naar het grote veld om daar weer eens lekker los te gaan. Jasper, geniet van je HM-UFLY want het is werkelijk een (h)eerlijke Helikopter. Vr Gr D
Haha dankjewel, dat gaat helemaal goedkomen. Ik heb nog even de andere reacties opnieuw gelezen en nu ik de heli verder uit elkaar heb kunnen halen, snap ik de uitleg van Schiksie, en dat is precies wat er aan de hand is geweest. De as is doorgedraaid terwijl de gears tegen werden gehouden. Nieuwe onderdelen komen vandaag binnen dus ben benieuwd