Eerste ontmoeting tussen 206 en testbak -foto's-

Discussie in 'Duikboten' gestart door toneburst, 27 aug 2005.

1. toneburst

toneburst

Lid geworden:
    16 apr 2003
    Hoi Lieden,

vandaag eindelijk zover gekomen dat ik de 206 kon onderwerpen aan z'n eerste waterdichtheid en balans test. Ziehier de resultaten.

Het functionele deel van de 206, zonder de opbouw.

Beetje vreemd gezicht zo, die torenmechaniek.

Touchdown....weegt er leuk in met 13 kilo.

Wa's da nou? En ik maar denken dat'ie aan boegzijde te zwaar zou zijn...

Zwangere eend??? Als er geen bodem in m'n badje zat stond 'ie waarschijnlijk rechtop met z'n boeg naar de hemel. Beetje hele dure visdobber niet?

Even bij-schuimen...en bijna goed (ligt nog wat te hoog in het water, maar nog geen opbouw, dus 'ongeveer' goed).

Na weging van het gebruikte Isodur tot de conclusie gekomen dat de steven 200 gram te zwaar is, en dat terwijl ik maar 3300 gram van de 3700 gram geadviseerde loodstrips heb gemonteerd 8O 8O 8O . Ballastkiel maar weer modificeren. Gelukkig ligt dat ding onderin de WTC...inderdaad onder alle elektronica :roll: ....
    Werkplaats maar weer :wink: .

Groeten,

Jos

2. toneburst

toneburst

Lid geworden:
    16 apr 2003
    Was ik toch even vergeten nog een plaatje van de bovenbouw erbij te zetten zeg... :hammer: :hammer:

Zo...da's dan nu ook geregeld. :banana:
    Strak in de lak niet? Daar gaan we dan als de hele boot in elkaar zit 's effe wat aan doen..... :rainbow1:

Jos

3. mdejong

mdejong

Lid geworden:
    8 mei 2005
    Jos,

Geweldig test basin zeg!!! Ik heb al heel wat hoofdbrekens gehad om mijn 2 meter lange U177 ergens in te leggen. Het bad past niet en onze tuin is te klein voor een zwembad van jouw formaat.

De foto's zien er goed uit, zeker als je ze vergelijkt met eerdere foto's van je boot (of moet ik zeggen schip). Ik hoop hem snel eens ergens in actie te kunnen zien.

Groetjes:

Mathijs

4. kompas

kompas Guest

jeetje leuk om te lezen en te zien allemaal.
    Ik heb alleen 1 vraagje..

Wat is bij-schuimen?

Is dat schuim in de romp (spuiten)? Wordt die dan niet juist zwaarder?

Groetjes
    Kompas

5. toneburst

toneburst

Lid geworden:
    16 apr 2003
    Ahoi Kompas,

nou niet echt 'spuiten' in de zin van pur-schuim.. Dit spul zou je wel kunnen inzetten, maar het is dusdanige 'troep' als het gaat om kleverigheid en hechtvermogen, dat je daar niet mee in aanraking wilt komen. Daarnaast vraag ik me af of pur z'n volume wel behoudt op een meter diepte (wordt waarschijnlijk in elkaar gedrukt).
    Met 'bijschuimen' bedoel ik het toevoegen van Sytrodur / Isodur of hoe je het blauwe bouw-schuim ook wilt noemen. In het verleden werd dit materiaal gebruikt bij de isolatie van huizen, en met name bij funderingen. Dit materiaal is heel dicht van structuur (hele kleine belletjes) en bijzonder vorm-vast. Het drijfvermogen is enorm (zij drijft de bovenbouw die je op mijn laatste foto ziet -weegt al gauw een kilootje- op drie plaatjes van 10x10x4 en 1 van 10x6x4 cm...). Omdat de statische duikboot twee zwaartepunten/trimmomenten heeft (1 onder water en 1 drijvend aan het wateroppervlak) moet je zo'n boot twee keer uittrimmen. Drijvend aan de waterlijn is lekker makkelijk: gewoon lood erbij, en lood eruit, net als een normale boot. Nadeel van een duikboot is dat'ie ook onder water kan (ik vind het meer een voordeel, maar vooruit), en dat alles wat aan de waterlijn boven water steekt, onder water ook een bepaalde hoeveelheid drijfvermogen oplevert. Dit moet gecompenseerd worden met ballast. En dan begint de pret, want met het innemen van ballast verandert het zwaartepunt van de gehele boot, in de meeste gevallen komt dan het gewicht hoger in de boot te liggen dan zonder ballast. Afhankelijk van wat de gevolgen hiervan zijn (boot zweeft met boeg of steven naar boven, maakt een zekere slagzij of neigt om te vallen) ga je dus met schuim aan het werk, meestal 'hoog' in de boot. Schuim boven de waterlijn levert een verminderd effect van de ballast op, schuim beneden de waterlijn levert aan het oppervlak meer drijfvermogen etc.Het is een heel gezoek, maar het is een vereiste voor het wel of niet goed varen van een duikboot.

Jos.

6. kompas

kompas Guest

Okay.. U zou het zeker goed weten maar deze leek zit nog met een vraagje. Waar nou schuim zit, zat vroeger lucht. En lucht is toch altijd lichter dan schuim?

7. jeroenkok

jeroenkok

Lid geworden:
    23 jun 2003
    ....... waar schuim zit kan geen water zitten............. :wink:

(de lucht wordt bij het duiken verdreven door het water....)

8. kompas

kompas Guest

aha. het was mij niet duidelijk dat de boot vol liep met water!
    THNX

9. toneburst

toneburst

Lid geworden:
    16 apr 2003
    Ter over-overduidelijkheid:

het schuim wordt niet in de WTC gebruikt, maar 'elders' in de boot (vrije vloed ruimte), waar normaal water zou zitten.....

Jos

10. Roel van Essen

Roel van Essen Forum veteraan

Lid geworden:
    13 jul 2002
    Nou, 't ziet er weer strak uit Jos! Complimenten van deze oppervlakte-smurf.
    Maarre... heb je wel aan post-traumatische opvang gedacht voor de kleine eigenaar van dat badje? Want met dat mooie weer waarbij jij je testen doen, had die kleine mooi in dat badje kunnen ploeteren...
    Die is dus nu getekend voor het hele leven, conclusie: over 13 jaar weer een randgroep-hangjongere erbij.
    En bedankt he!

11. toneburst

toneburst

Lid geworden:
    16 apr 2003
    Ga ik jouw even geruststellen:
    in mijn geval zou dat een 'pre-natale' traumatische ervaring moeten worden, om de simpele reden dat mijn vrouw en ondergetekende niet beschikken over een kleine eigenaar (humanoïde soort) van een dergelijk badje :D :D . Mijn twee honden (oeps...sinds 4 weken nog maar 1) hebben geen behoefte aan dit bad -stinkt naar chloor en anti-alg-.
    Conclusio ultimo: de eigenaar is 1.92 groot en staat dus op de foto's afgebeeld naast het badje! :pim:
    Mijn vrouw houdt overigens geen trauma over aan het feit dat ze gedurende mijn testen NIET in het badje mag plaatsnemen. Ik heb dit opgelost door haar de belangrijke taak van 'test-case-photographer' toe te bedelen.
    By the way: weet je hoe lekker het vanavond gaat zijn, zo met z'n 2en en een flesje champie in dit testbassin? :oops: :oops:

Tata,

Jos

12. Adam

Adam

Lid geworden:
    12 sep 2003
    Als jij dan lekker op zolder aan je subjes gaat prutsen aanvaar ik gaarne deze uitnodiging :wink:

13. toneburst

toneburst

Lid geworden:
    16 apr 2003
    @Adam,

dat ga jij vanavond niet meer redden......(dat is inclusief omkleden in berenvel en het doorlopen over de knuppelpaden).
    Overigens 'pruts' ik niet met duikbootjes, en zeker niet op zolder. Daarnaast is mijn 1e overgebleven hond errug gehecht aan z'n vrouwtje, nogal bezitterig aangelegd bij afwezigheid van zijne heiligheid de baas en kan'ie verdomde knap zwemmen voor een geleid projectiel van 45 kilo....dus ik kan in dit geval niet in staan voor de gevolgen. Advies: bij de ingang van de tuin staat een bord met daarop 'Doberman Crossing'. Gelieve daar te wachten totdat u door de eigenaar van de hond in het bijt-pak bent geholpen alvorens door te lopen. Prooozzzt.

Halt bewaking! Staan blijven of ik stuur de hond! Stellen!

Jos

14. Adam

Adam

Lid geworden:
    12 sep 2003
    Oké, oké, got the message :lol:

15. Roel van Essen

Roel van Essen Forum veteraan

Lid geworden:
    13 jul 2002
    Ik ook... Weer een geluk voor de regionale opvang van hangjongeren...
    By the way: het lijkt me niet handig om in dit testbassin torpedoproeven uit te voeren :?

16. toneburst

toneburst

Lid geworden:
    16 apr 2003
    Ahoi,

na alle gezellige, maar redelijk :offtopic: postings hiervoor weer even een update:

Eindelijk iets wat een beetje drijft, wel een wat lage steven nog.

Toch blijft het een aparte boot, die 206

Beetje lager gezien.

En nog een ietsiepiets slagzij. Nog een beetje prutsen met lood of schuim.

Wordt vervolgt....

Jos

Deel Deze Pagina