Eerste Proefvaart

Discussie in 'Werkschepen' gestart door Cliff67, 31 mei 2020.

1. Cliff67

Cliff67

Lid geworden:
    25 mrt 2019
    Mijn eerste proefvaart is een feit, echter spelbreker was wel de wind die was matig kracht 4 - 26 km/u, waardoor mijn Smit behoorlijk ging hellen.
    En dan krijg je wel een heleboel info over wat er beter kan aan het balanceren van het model.
    Ik vond mijn schip te zwaar in de neus hangen, wat niet naar voren kwam met proef-drijven want met iets meer dan 11 kg met 2x 12 volt loodaccu's rechtop in de boot blijkt het zwaartepunt te hoog.
    Thuis aangekomen bleek er toch water te zijn ingekomen via het achterschip, Niet via het luik bij de roeren want die is rondom vastgezet en geseald met siliconenkit.
    De assen en roerkoningen zitten vol vaseline, dus dat kan ik uitsluiten.
    Maar mijn vermoeden is via de behuizing van het motorruim, de randen waar de kap overheen ligt is maar iets van 6 mm,
    IK heb vervolgens alles er weer uitgehaald behalve de motoren, en heb besloten met 1x 12 volt 9 amp/u te gaan varen zodat ik makkelijke kan balanceren.
    De randen om de luiken gaan naar 20 mm om dekwater tegen te houden.

Als iemand nog tips en trick's heeft hoor ik graag.

Beetje golven heeft wel deze leuke foto opgeleverd.

MvG
    Cliff

Bijgevoegde bestanden:

Laatst bewerkt: 31 mei 2020
  2. k-k

k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Cliff, Gefeliciteerd met het resultaat! Er liggen toch 2 Būhlers in? Die zijn spaarzaam met stroom. Vaar zelf al jaren met 2 van die dingen op een 12V 7Ah accu. Zou het eerst eens proberen met een van je accu's plat op de bodem. Kun je een beetje schuiven voor de balans. Kom je dan prik te kort kun je altijd nog een zwaardere accu kopen. Vol gebunkerd lagen de echte schepen ook iets voorover. Op zich beter dan achter te diep. Succes ermee! Gr. Klaas.

Laatst bewerkt: 31 mei 2020
  3. Cliff67

Cliff67

Lid geworden:
    25 mrt 2019
    Hoi Klaas,
    Nou dat is dus een van mijn inzichten die ik heb opgedaan.
    Vanmiddag ben ik hiermee al begonnen.
    OP de foto zie je accu nu plat liggen en de regelaars ervoor.
    OP deze manier hoop ik het zwaartepunt omlaag te brengen.
    Morgen ga ik het badje weer vullen op balkon en ga ik aan het schuiven met de accu.
    Wat de Buhlers aangaat, prima motoren zit ook behoorlijk kracht in.

Bijgevoegde bestanden:

4. k-k

k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Goed dat je de afdichting op dat lage achterdek verbetert. Bij bochtenwerk gauw water aan dek. Maar met 2,5 kg gewicht eruit krijg je wat meer vrijboord. Wens je veel vaarplezier. Gr. Klaas.

Cliff67 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina