EF extra 88": To electrify or not

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door xyz, 28 mrt 2009.

  1. xyz

    xyz

    Lid geworden:
    2 dec 2007
    Berichten:
    1.642
    Locatie:
    Eindhoven
    Extra is al een eindje gevordert maar ben er nog steeds niet uit wat ik nu
    ga doen et de motor, Electrische A123, Lipo of toch een DL.

    [​IMG]

    Heb hier een overzich van wat voor een setups mogelijk zijn maar weet
    niet of het allemaal realitische getallen zijn, en wat de vlieg eigenschappen
    zijn. Daar kan ik wel wat hulp bij gebruiken

    Code:
    [SIZE=1]                       
    [FONT=Courier New]                  AXI5345/14   AXI5345/14  AXI5345/14  AXI5345/14      
                      A123 12s2P   A123 13s2P  Lipo 10s1p  Lipo 11s1p     DL50/55 
                      gram         gram        gram        gram           gram     
    kist zonder motor       5400         5400        5400        5400        5400 
    motor                    900          900         900         900        1450   
    motormount               150          150         150         150         200 
    Brandstof(2/3tank)         0            0           0           0         400   
    Uitlaat+bocht+mount(KS)    0            0           0           0         450   
    accu                    1850         2000        1500        1650         150   
    propeller                120          120         120         120         150   
    regelaar                 110          110         110         110          60   
    totaal                  8530         8680        8180        8330        8260   
                                
    aantal cellen             12           13          10          11
    capaciteit              4600         4600        5000        5000             
    voltage  max power       2.6          2.6         3.3         3.3             
    Nominal voltage          3.3          3.3         3.7         3.7             
    Ampère                    90           90          90          90             
    power                   2808         3042        2970        3267             
    power per kg (uit accu)  329          350         363         392             
    [/FONT][/SIZE][FONT=Courier New][SIZE=1]power (Theoretisch)    [/SIZE][/FONT][FONT=Courier New][SIZE=1] 3996         4329        3780        4158  [/SIZE][/FONT][FONT=Courier New][SIZE=1]
    power per kg (Theor.)    417          445         407         440
    [/SIZE][/FONT]
    Wat zou hier nu de beste keuze zijn ???
    Hellllppppp

    Bart
     
    Laatst bewerkt: 28 mrt 2009
  2. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.957
    Locatie:
    Velserbroek
    Hoi Bart,

    Ik vlieg met die AXI 5345/14 op een velox van 2.20 cm spanwijdte. Op het moment met 10S (2 F3A packs parallel ) en ga over een weekje of twee wat ervaring op doen met 12S.

    De Velox weegt +/- 7.5Kg en die gaat er behoorlijk goed vandoor. Ik denk dat voor precissie vliegen die 8.3 Kg ook nog zal gaan. Voor 3D wordt het wellicht wat veel.


    Is die EF-Extra echt leeg al 5400 gram? Dat valt me eigenlijk een beetje tegen. (zit ook te plannen om deze electro te gaan vliegen)

    Groet
    Winfried
     
  3. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.612
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    die 5400gram zal denk ik al incl servo's enzo zijn denk ik...
     
  4. xyz

    xyz

    Lid geworden:
    2 dec 2007
    Berichten:
    1.642
    Locatie:
    Eindhoven
    5.4kg is met servo's( 7955's), ontvanger en 2 ontvanger accu's( dus vliegtuig zonder aandrijving), ik vond het ook al behoorlijk, had gehoopt om onder de 8 kg te blijven. Maar dat is zelfs met een dl50 al lastig. Als hij lichter moet zal ik echt een aantal dingen er uit moeten slopen, maar daar ben ik geen voorstander van.

    Kan het landingsgestel nog vervangen door een CF( zal 150 gram uitmaken), maar veel meer kan ik niet verzinnen. Kompleet nieuw motorkap van CF, kan ook nog wel 100 gram schelen.

    Bart
     
  5. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.426
    Locatie:
    Spijkenisse
    Voor 3D heb je minder power nodig dan voor strak precisie vliegen met veel wind.......
     
  6. xyz

    xyz

    Lid geworden:
    2 dec 2007
    Berichten:
    1.642
    Locatie:
    Eindhoven
    De setup is over het algemeen alleen vooor 3D vliegen.

    Heb net met de kleine extra (58") wat testjes gedaan, om wat meer in
    zicht te krijgen hoeveel vermogen ik echt nodig heb. Ik heb twee
    flightpower 5s 3700mah accu's een oude en een redelijke nieuwe, Met de
    nieuwe is het een rakket met de oude kan ik redelijk hoveren maar pulllout is langzaam.


    Heb net dus even gemeten, hoeveel ampere dat hij trekt en wat de voltage is van de accu.

    hier de resultaten, ik was verbaast over de nieuwe accu.

    Code:
    [FONT=Courier New][SIZE=1]Extra 58  2.6 kg 
    Lipo 5s1p  
                      new            old                               
    Stroom            90             55                               
    Voltage           17             15.2                               
    Voltage per cel    3.4            3.04                               
    Vermogen        1530            836                               
    gewicht            2.6            2.6                               
    Vermogen Per kg  588.46         321.54           [/SIZE][/FONT]     
    
    Dit verklaart het raket, gedrag.

    Maar hier uit zie ik wel dat de A123 12s en de Lipo 10s met 90A te kort
    komen. Of de stroom moet om hoog of toch weer iets zwaarder

    Nu weet ik dat ik veilig zit met 45 A per cel voor de A123, Maar als Ik hier
    kijk A123 max current vs. life span - RC Groups zie ik dat de burst van de
    A123 veel hoger ligt als die 45A. Ze hebben het over 120 A per cel ???? Is
    dat echt geen probleem.

    Bij 60 A ( per cel dus 120 A met 2) burst heb ik genoeg om netjes uit een hover te komen volgens mij ?
    Zit dan op 440 W per kg. Zal wel geen raket zijn.

    Na dit gemeten te hebben lijkt die 12S A123 wel een leuke optie .
    300 gram meer dan met de DL.
    1 pak nodig en maar 13 minuten laadtijd.

    Wat voor vliegtijd ( 3D ) zal dit geven?

    Bart
     
    Laatst bewerkt: 28 mrt 2009
  7. xyz

    xyz

    Lid geworden:
    2 dec 2007
    Berichten:
    1.642
    Locatie:
    Eindhoven
    Na de ruw bouw, nu met de inbouw van de motor begonnen om te kijken waar de 1,8 kg accu moet komen te liggen.
    Heb 160 gram bespaard op de wielen, das al een begin :)

    Maar hier de motorsteun. Van multieplex, depron, epoxy en glas/kevlar weefsel.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Hij is niet zo netjes geworden als dat ik wilde, had geen vacuum,

    Maar 5 zijden zijn aan de binnenkant voorzien van 3 lagen 45 grams
    glasweefsel en de buiten kant totaal twee maal 61 grams kevlarweefsels

    [​IMG]

    [​IMG]

    het is een heel sterk doosje geworden, maar zit nu motor + motorsteun op 1010 gram,
    blijf dus onder de 1050 gram, met bouten om het vast te zetten, Zoals geplanned. :)

    Bart
     
    Laatst bewerkt: 10 apr 2009
  8. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.957
    Locatie:
    Velserbroek
    Hoi,

    Leuk om te volgen hoe je e.e.a. aan het opbouwen bent.

    Een opmerking: Je weet dat AXI de bevestinging die jij nu gebruikt niet adviseert voor 3D achtig vliegen? Op deze manier worden alle krachten maar door twee relatief kleine lagers opgevangen.

    Je zou nog een ondersteuning voor de propmeenemer kunnen maken.. of toch overwegen om de motor omgekeerd te monteren, dan moet de mount wel langer worden.

    Succes
    Winfried
     
  9. xyz

    xyz

    Lid geworden:
    2 dec 2007
    Berichten:
    1.642
    Locatie:
    Eindhoven
    Ik heb net even zitten lezen, maar volgens de handleiding zitten er nu drie lagers in, en als het zo zal zijn dat de lagers toch harder slijten. vervang ik ze zo af en toe maar. Ik ben ook geen hardcore 3D vlieger kan er nog niet veel van, maar een ander op hanging zou betekenen dat de koeling lastiger wordt en de motorophanging zwaarder wordt. Ik ga het risico toch nemen , zo af en toe controleren is toch geen overbodige luxe.

    Bart
     
  10. Erik v. Schaik

    Erik v. Schaik

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.799
    Je kan ook een klepprop overwegen. Daar haal je het gyroscopisch effekt een heel eind mee weg.

    grtz, Erik
     
  11. xyz

    xyz

    Lid geworden:
    2 dec 2007
    Berichten:
    1.642
    Locatie:
    Eindhoven
    Dat klink heel logisch, omdat de propellor dan niet direct mee hoeft ,
    heb net even gezocht meer grote folding props heb ik nog niet echt gevonden, oke van 1 merk maar daar waren de bladen al bijna 100 dollar,

    Ben ook een beetje bang voor de kap.

    Bart,
     
  12. Erik v. Schaik

    Erik v. Schaik

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.799
    Vd Veght had dit lang geleden al op een Kabriolin (met vertraging). Draadje hierover staat nog in dit forum ergens.
     
  13. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss

    Staat bij de 5330 serie nergens geschreven .
    Ook is alles bij de motor voor bijde montage mogelijkheden .

    Denk ook niet dat het echt veel uitmaakt als je maar goed je props balanceert .

    Mvg Johan
     
  14. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Ik zou hem liever andersom monteren... Kan allebei wel.

    Wel leuk, zelfde kist en ook electro, moet er nodig is mee verder gaan.
     
  15. xyz

    xyz

    Lid geworden:
    2 dec 2007
    Berichten:
    1.642
    Locatie:
    Eindhoven
    auw Nando, door de discussie hier hyperion-g3-accus-draadje-cx-en-vx-serie
    ben ik verder gaan lezen en rekenen. En ik denk dat ik toch de A123 aan de kant zet.

    Als ik voor G3 CX 2 * 5S 5000mAh ga scheelt het 8% gewicht (7.6kg). En een iets kortere vliegtijd. Maar wel meer max vermogen en dan hoef ik maar tot max 100A te gaan. ( 25 * 5 is 125A moet dus geen probleem zijn ) het vermogen dat uit de accu komt zal rond de 450W per kg zijn, hier maak ik me dus geen zorgen om.

    We zullen wel zien hoe het gaat, als het genoeg vermogen is en genoeg vliegtijd, zal er de Ultrapower, Type 1001 lader komen, en dan gaan ze het voelen :).

    Morgen hak ik de knoop door, nog even 1 nachje over slapen.

    Bart
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  16. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Je weet mijn mening, ik zou voor lipo gaan... of nouja, ik ben al voor lipo gegaan bij dezelfde kist. Nu nog bouwen.



    Nog even deze vraag proberen te beantwoorden, zit zelf trouwens hier ook over te twijfelen.
    Freudenthaler CFK word bij bv. plettenberg geleverd, 38€ enkel bladen
     
  17. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.426
    Locatie:
    Spijkenisse
    Klopt, heb de 5330 ook zo gemonteerd.....
     
  18. lespinoy

    lespinoy

    Lid geworden:
    27 okt 2004
    Berichten:
    1.036
    Locatie:
    belgie
    En, bijna klaar?:D
    Ben benieuwd of je 7,6kg gaat halen en of je genoeg power gaat hebben..
    [​IMG]
    12s G3 CX / A60-18L
     
  19. xyz

    xyz

    Lid geworden:
    2 dec 2007
    Berichten:
    1.642
    Locatie:
    Eindhoven
    Ik ook wacht nog op de regelaar :-(

    Ik vermoed van wel, de jeti regelaar kan kortstondig naar 115 A en met de G3's zit je leeg nog op 3.5 volt per cel
    Dan kom je Max boven de 4kW, dat is 500w per kilo, dat de motor in gaat. :)


    Bart,
     
    Laatst bewerkt: 5 mei 2009
  20. xyz

    xyz

    Lid geworden:
    2 dec 2007
    Berichten:
    1.642
    Locatie:
    Eindhoven
    Zie ik het goed een luchthapper voor het koelen van de accu's.
    Is volgens mij niet nodig trouwens met de G3's, het warmste dat mijn 3300mAh nu geweest zijn is 40 graden en dat was toen er 3200mAh uit was, en regelmatig 115A gevragen werd. Ik doe ook wel wat koeling maar dat is eigenlijk alleen voor de regelaar, maar die lucht geleid ik ook langs de accu's

    Bart ,
     

Deel Deze Pagina