Hallo Allemaal, De voor velen welbekende Ikarus parkflyer prop bestaat al heel wat jaren. Een jaar of 5 à 6 geleden werd gezegd dat hij goed presteerde. Hoe is dat nu vergeleken met wat er intussen op de markt bijgekomen is? Zijn er inmiddels slowflyer props met ongeveer dezelfde maten die een (veel) beter rendement geven? Ik heb mijn oude slowflyer van een nieuwe aandrijving voorzien (vertraagde CD-ROM motor en lipo's) en daar deze prop toegepast. Ik zou best nog wat meer power willen, vandaar deze vraag. Zijn b.v. de slowflyer "camprops" met ongeveer dezelfde maten, beter in rendement? Het gaat mij niet om meer vliegsnelheid horizontaal, maar wel verticaal. Bijvoorbaat dank!
Over het algeen zijn de GWS prop de "beste" props voor slowflyers en parkflyers. Deze zijn dan zelfs beter dan de APC slow-fly props. Het wie wat en waarom is voor de meesten nog een raadsel.
Hoi,.. helemaal mee eens Theo,... en keus genoeg http://www.gws.com.tw/english/product/propeller/propeller.htm
Ikarus prop is leuk, maar past alleen op de oude vertraging. GWS props zijn een beetje standaard geworden. Vergeleken met APC slowfly licht en goedkoop en ook nog in een hoop maten te krijgen.
Bedankt voor jullie antwoorden. Even samengevat: -GWS props worden nu het meest gebruikt, want die zijn goed, goedkoop, algemeen verkrijgbaar, veel verschillende maten verkrijgbaar. -GWS props zijn beter dan APC- slowfly props. Is iedereen het hier mee eens? Blijf ik toch nog met de vraag zitten of een GWS prop beter zal presteren dan de oude ikarus-prop waar ik nu mee vlieg. Kan ik natuurlijk uitproberen. Ook heb ik mondeling vernomen dat de cam slowfly prop het veel beter zou doen dan de GWS prop. Ik twijfel een beetje aan dit laatste gegeven. Daarom heb ik weinig zin om op zoek te gaan naar de moeilijker verkrijgbare cam-slowfly prop in de juiste maat, als het toch maar weinig uitmaakt. Wat ervarings info over de cam-slowfly prop is zeer welkom!
Euhh.. Niet helemaal mee eens. De slowfly APC props zijn iets beter (vormvaster) dan de oranje kauwgom GWS props, maar zwaarder en duurder.. Arjen en ik hebben eens de 9x4.7 en de 10x4.7 van beide fabrikaten vergeleken. De grijze APC gaven wat meer trekkracht.
AHA....Daar verschijnt wat meer gerichte informatie! Aangezien ik met hogere vermogens en toerentallen werk dan "normaal", is de vormvastheid zeker van extra belang. De Ikarus prop is 10,25x???? en draait ± 4300 rpm via mijn vertraagde cdrommotor. Levert iets van 320 gram statisch.