Ik moet ons bestuur er van overtuigen dat turbine vliegen mogelijk is. Hoe kan ik deze mensen overtuigen? Ons veld is ongeveer 100 bij 50 meter, (Snoopey Tilburg)zijn deze afmetingen voldoende? Zijn er nog speciale regeltjes waar ik op moet letten?
Voorvliegen zou Ik zeggen . Met remmen op je wielen is het groot genoeg . En je moet laag binnen kunnen komen . Bij ons is het niet mogelijk van wege bomen rondom . (Wings Nistelrode) Mvg Johan
Hoezo moet je een bestuur overtuigen, dat het mogelijk is om met turbine toestellen te vliegen op je veld? Is het om de veiligheid aan te tonen? dat zo'n toestel veilig alles kan bij jullie? Regeltjes waar je op moet letten; zorg dat veiligheid op 1 staat, maar dat is met alles
Volgens mij heb ik er wel eens een turbine demo vlucht gevlogen? Er is dus niks op tegen. Het veld heeft dezelfde afmetingen als heel veel andere velden. Tegenwoordig kun je ook turbine modellen kopen die van nog veel kleinere velden kunnen opereren.
Dus als ik het goed begrijp, als er met een trainer met een 6.5 cc gevlogen mag worden, dan mag ik ook met een turbine model vliegen. Ik moet wel op de veiligheid letten, en bijvoorbeeld een brandblusser gereed houden. Eventueel opnieuw mijn brevet halen, maar dan voor een turbine model.
Hallo kom met het bestuur 25 mei effe kijken op de jetmeeting in rozenburg kan je zien dat het allemaal veilig is en aan welke regels wij ons houden grt michel
Ik kom zeker kijken, maar ik moet binnen 6 weken melden wat wel en niet mag. Wat is er bij ons aan de hand: Iemand in het bestuur vond het een aantal jaren geleden nodig om het turbine vliegen te verbieden, in verband met de veiligheid. Deze persoon vliegt zelf een F3A model, op zich kan dit model behoorlijk gevaarlijk zijn in verkeerde handen, of bij technische problemen. Dit laatste kun je al een beetje voorkomen door niet over de piloten heen te vliegen, maar dat is al goed geregeld bij ons. Nu staat er dus in onze club reglementen: Verboden om met turbine aangedreven modellen te vliegen. De bezwaren zijn: De maïs vliegt in de fik. Het is gevaarlijk. Het veld is niet geschikt. Vind de gemeente het wel goed? enz. enz. Wat is jullie ervaring, gaan praten met de gemeente? of geen slapende honden wakker maken.
Mais heb ik nog niet zo snel in de fik zien staan bij een crash. Er kan wel een brand ontstaan als je een hele slechte crash hebt, maar groeiende mais is vochtig en zal dus niet gelijk in brand vliegen, zoals dor gras. Het veld is niet geschikt, lijkt mij ook een vreemde reden. Als je er kan opstijgen en landen (met veilige marge). Wat zou er dan niet geschikt zijn. En praten met de gemeente. Dat ligt eraan of er natuurlijk iets is afgesproken met de gemeente betreffende snelheid. Anders is het enigste de geluidseis waar je aan zou moeten voldoen. Deze kan je op de grond meten, maar dan zul je door geen een geluidsmeting komen. Ze zouden hem in de lucht moeten meten, en dan moeten vergelijken met een brandstof model, dan is de meting eerlijker, maar eigenlijk weer niet legaal (niet volgens de voorgeschreven meetafstanden). Een turbine maakt op de grond eenmaal meer geluid, dan in de lucht. Het verhaal van geen slapende honden wakker maken moet je voorzichtig mee zijn. Als er straks wel problemen komen, omdat jij met turbine vliegt en daardoor klachten komen. Zal het bestuur en mogelijk andere leden jouw aankijken, omdat je niet gewaarschuwd hebt
Ben je je 1e turbine motor al aan het bouwen Ben? ;-) Ik ben benieuwd hoe het gaat verlopen met het turbine-verhaal... Groeten, Marcel
In een club kan niet "iemand" dat besluiten . Dat kan alleen een meerheid op een vergadering . En dat kan ook weer terug gezet worden via een leden vergadering . Mvg Johan
Ligt het een en ander m.b.t. dat jetverbod niet wat genuanceerder Ben? 1 persoon die een verbod uitvaardigt...... lijkt me stug..... Die ene persoon die ooit eens met een jet kwam gastvliegen , jij weet wie ik bedoel, geldt absoluut niet als maatstaf voor de jetvliegerij. Mocht het verbod op die grond zijn ontstaan zou ik er nog begrip voor hebben ook. Mits een en ander onder goede voorwaarden geschiedt (zoals op veel velden) dan denk ik dat de genoemde locatie best jets aankan. Maar ja, het hangt af van meerdere factoren.jij weet ook welke.... Al een turbine in bezit nu Ben? je rook pas geleden verdacht veel naar jetfuel... ;-) greetz, Frank
Misschien ook even de Duitse jet (geluids-eisen) met het bestuur bespreken? Kon die regeling zo gauw niet vinden.