Sleepbotenbouwers kennen het probleem: het slepen van een ander schip is soms problematisch, omdat je schaal-sleeptros geen 'rekker' heeft, zoals onze 1:1 voorbeelden wel: Een stuk sleepdraad wat de schokken opvangt als de sleep op snelheid moet komen. In de PARAT gebruik ik sinds een paar dagen de "Nie-co-rol". Een uiterst handig apparaatje, door bloemkwekers gebruikt om lange, rechte stelen te kweken. Wat is het? Een rol met dun nylondraad onder veerspanning in een rond huisje. Aan het einde van de draad zit een 'piefje' wat de kwekers om hun rozen doen en de "Nie-co-rol" trekt de stelen recht omhoog. Dit ding heb ik ingebouwd in de PARAT, onder de sleeplier. Vastgemaakt aan de bodem van het model, de veerspanning wat opgevoerd (het ding is makkelijk te demonteren) en er een wat dikkere draad opgezet. Die draad komt onder de sleeplier aan dek, loopt over de trommel heen naar het achterschip. In ontspannen toestand heb ik een 30 cm sleepkabel op m'n achterdek. Als ik nu een sleep oppik en ga trekken, trek ik de draad uit de rol en de veerspanning neemt toe tot het punt dat de rol niet meer draad heeft, of (bij een lichte sleep) de rol het sleepje naar de PARAT toetrekt. Geen 'rukken' meer op de sleeptros, het sleept wat rustiger. Als bijkomend voordeel: met minder snelheid heeft de sleep minder weerstand in het water, en kort de tros zich vanzelf in. Zeilers gebruiken dit ding ook om de lijn waarop hun schoten zitten (bij een schootlier) strak te houden. Te verkrijgen bij de betere bloemengroothandelaars. Link naar de fabrikant: http://www.nieuwkoopbv.nl/plastics_index/edit.Nie-Co-Rolmaxi.shtml Foto's van het ding ingebouwd: Roel
Een stuk postbode elastiek of stukje elastische lijn die zwevers gebruiken bij lijnstart is ook niet bruikbaar?
Niek: Op zich natuurlijk wel. Alleen: die blijven meestal ergens aan dek slingeren. Vind ik niet zo mooi. Voordeel hiervan is dat het hele mechaniek onderdeks verdwijnt... Roel
Knap gevonden Roel :idea: Ik denk dat ik dit systeempje in mijn Christel II ga monteren. Als ik nu een 'zware" sleep heb (bootje met één of twee personen d'r in) moet ik bij het vertrekken of het opnieuw aanzetten van mijn sleper mijn sleepkabel zeer langzaam op spanning brengen en dit om schokken te vermijden. Zo zie je maar dat een oplossing niet altijd ver te zoeken is maar je moet er maar aan denken hé :wink: Groetjes, Droopy
Ik denk dat je in elke wintersport winkel deze dingen ook kunt kopen voor weinig. Ze worden namelijk veel gebruikt voor skipassen. super handig!
Ze worden in zwaardere uitvoeringen ook gebruikt in montage bedrijven. Hieraan worden dan accuboormachines enz opgehangen zodat die niet op het werkblad blijven slingeren, en toch makkelijk te hanteren blijven. Zit vaak ook staaldraad op. Groeten en allemaal nog de beste wensen. Ruud
dit ding lijkt verdacht veel op die apparaatjes waar ze die ski passen aanbinden. misschien is daar ook wat mee te doen :?
En de versie voor de gereedschappen (gebruikt om het gewicht van het gereedschap tot 0 te reduceren, zodat het makkelijker gebruikt kan worden, zonder vermoeide armen te krijgen) heet "veercompensator" en zal bij jongens als Overtoom, Dutec en vrienden verkrijgbaar zijn. Maar dit ding is wel lekker compact... Edit: En ik maar denken dat rozen met een rechte steel geboren worden...