Elastiek voor elastiekstart? Waar tekoop?

• Topicstarter Topicstarter Robert Jan
  • Startdatum Startdatum
R

Robert Jan

Guest
Hoi,

Ik zoek een simpele oplossing voor het stuk elastiek wat er op zo'n bungee start zit. Ik heb van onze club een rol meegenomen met wat touw, ring en chutje. De elastiek ontbreekt echter. Dit wil ik even fixen, maar ik zoek een simpele oplossing. Onze andere set heeft bijvoorbeeld een dunne elastische slang. Hij moet geschikt zijn voor zwevertjes tot ongeveer 1,5m. Misschien ergens vanaf te slopen? Of goedkoop te krijgen bij de gamma :roll: ??

Bij de campingwinkel die blauwe elastiek die ze ook gebruiken voor sommige strandstoelen. Dit zijn allemaal losse rubbervezels die in een blauwe mantel zitten.

Het probleem van een elastiek is vaak dat het heel hard rekt maar ook maar heel even.
Er komt dus heel even erg veel kracht op je vleugel.
En daarna is de rek eruit.
Bij de daarvoor bedoelde elastieken rekken echter veel langer uit en geven een veel gelijkmatiger trekkracht.
Waardoor je hoger komt en minder kracht op je vliegtuig komt.
Hou daar dus wel rekening mee.

Hoi,

Dat laatste wist ik idd. Ik zie dat robbe een startsetje aanbied voor 17,50. Daarintegen hebben ze ook die rubbere slang die we op de club ook hebben. Die kost handen vol geld. Bij conrad hebben ze die ook en ook daar is het rubber duur. Zou zo'n startset van Robbe gewoon goed werken? Of toch maar eens gaan kijken bij de campingshop?

Hoi Francois,

Beetje vaag verhaal. Ik denk dat jij het over een motor op rubbers hebt?? Niet over een startelastiek of wel?

Hoi Robert,
ff kijken op het adres dat ik doorstuur dan zal u merken dat we praten over rubber dwz alleswat u kan denken met betrekking op rubber van biuzen tot elastik en alles wat er tussen ligt.Vb elastik voor een vluegel vast te zetten op de romp verkoopt men daar per kilo en niet per stuk zoals in de modelbouw.
francois

In de zeilbenodigdhedenwinkel (scrabble!!!) is zogenaamd shockcord te koop. Dat is een omvlochten verzameling rubberelastieken, die beperkt wordt in rek en dus zelden wordt kapotgetrokken. De beperking in rek is te overkomen door een grotere lengte te gebruiken dan de ca 30 mtr op standaard bungees. 50 mtr is wel hjet maximum, gecombineerd met ruim 100 mtr lijn.

Nadeel van het spul is dus de beperking in rek door de omvlechting.

Voordelen zijn lage prijs, beschikbaar in diverse diameters, van de rol verkrijgbaar en een zeer lange levensduur. Zowel Graupner als Multiplex gebruiken tegenwoordig shockcord voor de bungees, ook voor de wat zwaardere.

Oei! niet in de buurt van Veghel, wel een stuk of tien in Zuid holland en Zeeland. Probeer es te zoeken op watersportwinkel. Ik schreef echter bewust zeilenz. omdat de doorsnee watersportwinkel slechts een maat shockcord op voorraad heeft. Het beste wat ik voor je kan verzinnen is van de Werff vlakbij Drimmelen.

Ok, ik zal eens kijken bij die werff. Aanelkaar geknoopte elastieken werken neeeeetttt niet. :D

Bij de Duitse firma EMC-Vega kan je dat vinden voor verschillende groottes van modellen.
www.emc-vega.com
mail@emc-vega.de

Als je een startlijn koopt zou ik direct een goede kopen. Zo'n rekker uit een kamping winkel is niet echt geschikt zoals Bertus een hele tijd geleden al aangaf. Omdat de rekker lang moet kunnen uitrekken en geleidelijk zijn kracht moet kunnen afgeven.

Bungee elastiek kocht ik heel lang geleden bij winkels die materiaal voor laboratoria en artsen verkochten. Latex slang met een buiten diameter van 12 mm en een wanddikte van 1,5 mm was zeer goed als startelastiek. Je kon het ver uittrekken (tenminste driemaal zijn lengte) en het trok met een vrijwel konstante kracht het vliegtuig omhoog. Vraag eens bij winkels die stethoscopen en ander artsen materiaal verkopen. Dergelijk slang werd gebruikt als drain bij de behandeling van wonden etc. (tegenwoordig siliconen slang en dat werkt niet) Je kocht het destijds in lengtes van 15 en 30 meter.

Hans Delemarre

Back