elctro auto sneller maken

jongens, hoe maak je je electro auto sneller aangezien ik van een beetje vaart hou en wel lekker mag gaan scheuren. IK heb al wel het een of andere gelezen op google maar ik wou het effe zeker weten hoe het zat.

Licht er aan wat je nu hebt?

Welke tupe auto en merk.

Maar een alu cardan as kan al veel uit maken. Zoals volledig kogellager in de wagen helpt ook ivm mibder rol weerstand.
Je kunt ook spelen met de pinions en spur gears.

Maar geef eens meer info als je wilt. Want om een gericht antwoord te geven kunnen we met deze info niet.

- type wagen
- al kogellagers
- al een alu cardan as?
- type en merk regelaar
- merk motor en hoeveel turns.
- mAh van de accus

Dit zijn allemaal dingen wat met snelheid te maken heeft.

Laatst bewerkt door een moderator:
-kleinere spur
-grotere pinion
-grotere motor
-grotere wielen
-hogere voltage accus

Maar vaak als je 1 verandert, dan moet je zorgen dat de rest ook tegen de hogere snelheid/meer kracht kunt.

Zoals Frank zei, graag meer info over wat jij nu hebt.

Alu cardan kan veel uitmaken??????

Wat als de auto geen cardan kent? Het is een TT01 iets om bij meer vermogen de plastic cardan sterker te maken door te vervangen voor een alu versie maar winst in snelheid geeft het niet!

mAh doet ook niets in snelheid. OK, grotere capaciteiten hebben vaak een lagere interne weerstand maar of dat op 10 minuten rijden zoveel verschil maakt.....

Meer snelheidbetekend meer toeren op de wielen, niets meer en niets minder. Dat kan je realiseren door een motor met meer toeren en/of andere tandwielen. Je moet er rekening mee houden dat dit meer vermogen kost wat ten koste gaat van de rij-tijd.
Ga je van een standaard motor naar een hele snelle motor moet je de tandwielen aanpassen naar een tragere setup. Dit klinkt misschien gek maar een snellere motor heeft minder koppel en moet de winst uit het toerental komen.

Sorry Roelof paar foute adviezen idd. Mijn excusseser er voor.

Ben zelf ook nog beginner in de rc en doe mijn best met adviezen.

@Roelof,

Over de cardan as moest ik ook wel even lachen, of hij nou van metaal of plastic is maakt voor de snelheid niks uit hij doet verder niks dan de draai richting doorgeven. Heel miereneukerig en niet dat je het zult merken maar als die van plastic lichter is zou hij met die zelfs sneller moeten gaan. Dit natuurlijk los van het feit dat plastic veel sneller het begeeft dus als je een snelle rc wilt is alu niet overbodig, maar dat is los van de snelheid.

Maar sinds wanneer doet de mah van de accu niks ten goede van de snelheid??
Mijn auto gaat met een 4500 toch echt sneller dan met een 1600 of heb ik al die jaren wat gemist??

@Roelof,

Over de cardan as moest ik ook wel even lachen, of hij nou van metaal of plastic is maakt voor de snelheid niks uit hij doet verder niks dan de draai richting doorgeven. Heel miereneukerig en niet dat je het zult merken maar als die van plastic lichter is zou hij met die zelfs sneller moeten gaan. Dit natuurlijk los van het feit dat plastic veel sneller het begeeft dus als je een snelle rc wilt is alu niet overbodig, maar dat is los van de snelheid.

Mijn auto gaat met een 4500 toch echt sneller dan met een 1600 of heb ik al die jaren wat gemist??
Plastic vervormt door de torsie die erop komt. Dus hij zal gaan zwabberen.
En dat gaat ten koste van je snelheid.
Daarom rijd een allu cardanas as sneller en soepeler, omdat hij niet zwabbert en dus geen trillingen veroorzaakt.

Gr Sander.

Als je van 1600mah naar 4500 mah overstapt ga je sneller omdat de accu meer stroom kan leveren. Waarschijnlijk was de 1600mah(vanuit gaande dat discharge rate niet hoog genoeg was) dus veels te zwak om je motor van stroom te voorzien en daardoor zakt de spanning in, wat resulteert in een langzamere auto.

Het is fout te denken dat de capaciteit de bepalende factor is, bij jouw vergelijk is de status (oud/nieuw) en kwaliteit (specs) van de cel denk ik meer bepalend. Ook speelt de interne weerstand een rol.

Dat per definitie een hogere capaciteit meer stroom kan geven hoeft ook niet zo te zijn. Zie bv. de C-waardes bij LiPo, een 4000mAh-15C accu kan toch echt niet meer leveren dan een 2000mAh-50C. Het is ook fout om te denken dat de accu bepaalt wat het afstaat, het is de belasting die vraagt wat het nodig heeft.

Het is ook fout om te denken dat de accu bepaalt wat het afstaat, het is de belasting die vraagt wat het nodig heeft.

Precies, als je auto sneller gaat met een accu met hogere capaciteit, maar geljk aantal cellen, dan kon je vorige accu niet helemaal leveren wat de motor vraagt, waardoor de spanning iets meer inzakt, wat weer resulteert in minder toeren. Meestal kan een accu met meer "inhoud" een zwaardere belasting aan, maar de kwaliteit van de cellen is ook bepalend, het voorbeeld wat Roelof aanhaalt, met lipo's en verschillende C-waardes, geeft dat goed weer.

esy4y5a4.jpg
2u5emehu.jpg
apa9ymun.jpg
het merk van de auto is een hsp
Motor : 540 brushless
Meer info geef ik als ik thuis ben

Een paar jaar geleden heb ik een brushless motor/regelaar combi met een betere accu gemonteerd. Ging gelijk twee keer zo snel. Maar dan wel kogellagers plaatsen.

Als je de post boven die van jou had gelezen kan je zien dat hij dus al een brushless heeft....

Ook dit is nietszeggende informatie. Brushless motoren komen in vele uitvoeringen en moet je dus wel weten in welke KV-waardes of turns je moet denken om iets sneller te krijgen. Een TT01 is ook zeer beperkt in tandwielverhoudingen en kan je niet zomaar een motor kiezen. Ik weet niet of deze HSP ook beperkingen kent in de keuzes van tandwielen.

Kijk eens of je regelaar/motor combo 3S aan kan, dan kan je een verse 3S LiPo kopen.

Probeer gewoon eerst een kleinere spur of grotere pinion. Das de goedkoopste oplossing. Als de boel affikt, dan heb je sws een grotere motor nodig.
Grotere wielen eronder is ook nog een goedkope oplossing.

vraagje kan je in een brushless moter ook nog kogellagers in doen zodat ie sneller gaat ofzo ik ben effe de klutskwijt en wat is btw beter ik denk zelf een brushless maar ik las ook dan een moter weer in verhouding met een regelaar moet staan, maar ik weet ook niet zeker of dat ook met de zou moeten.

gr

Ik neem aan dat hij vol kogellagers zit.

Ik kan het moeilijk zien op de foto's, maar heb je LiPo-accu's? Zoniet, dat gaat natuurlijk een heleboel schelen...

Sorry krijg het quoten niet voor mekaar dus doe het even zo.

@sander Daar heb je ook zeker gelijk in helemaal als de snelheden hoger worden kom je er niet onderuit hem te vervangen. Ik bedoelde ermee als je een standaard autootje hebt met een standaad 540brushed motortje oid zal hij echt niet sneller gaan door alleen de as te vervangen. Daar zwalkt nog niet zoveel aan.

@wondertiger @ indoorvlieger. dus dan maakt het mah zeker wel uit. De theoretische werking van accu's en alle benamingen zecht mij niet zoveel. maar hoe zwaarder de motor hoe meer stroom hij vraagt dus zul je met een zwaardere accu altijd sneller gaan. Totdat de motor verzadigd is zeg maar, dan zal nog zwaarder geen zin meer hebben. Maar zo gezien maakt de mah wel uit of zie ik het verkeerd.

@roelof, zoals ik net al zij kwa berekeningen ed heb ik geen verstand van accu's, maar ik ben het zeker met je eens dat het cijfertje wat er opstaat niet alles aangeeft idd leeftijd en kwaliteit zullen ook zeker een grote rol meespelen. Laat ik het dan zo zeggen: met een betere accu zal hij sneller gaan

Back