ELECT "J" depron brandstof kist

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Luppie, 20 apr 2010.

1. Luppie

Luppie verslagschrijvers

Lid geworden:
    16 jun 2009
    Omdat afgelopen zaterdag mijn geliefde educator naar de eeuwige vliegvelden is gevlogen ben ik begonnen met een nieuwe kist.

Omdat mijn vorige project een succes was heb ik besloten het gewoon opnieuw te doen en dus een 4cc motor op schuim te zetten. Nu is dit niet helemaal waar want de binnenkant bestaat uit hout en pvc.
    Het belangrijkste is dat het niks mag kosten en met deze bouwstijl schat ik dat het kale toestel rond de 20 euro komt.

Als voorbeeld gebruik ik een tekening van de elect "J" en waar de J voor staat heb ik geen iedee. Maar hij zal niet helemaal gelijk worden want ik heb al verschillende dingen aangepast zoals een andere vleugel.

hier een foto van een houten versie:

Eerst ben ik druk geweest de schaal te bepalen omdat ik rond het zelfde gewicht uit wil komen als het oude toestel. Uiteindelijk word dit vliegtuig 110 cm lang en heeft een wingspan van 140 cm.

Eerst heb ik een proefstukje gemaakt van de vleugel:
    Toen de hoofdligger gemaakt die op twee punten knikt:

en de ribben:

ribben zijn van vuren en depron:

hier het punt waar de vleugel knikt met op de achtergrond een ribje die op dat punt komt. Met 2 gaatjes door de ligger en een sateprikker sterker gemaakt omdat ik hier niet in de ligger wilde zagen:

en het complete plaatje:

Laatst bewerkt: 5 mei 2010
  2. Harold

Harold PH-SAM

Lid geworden:
    16 aug 2002
    Een vuren ligger afgewisseld oor een depron ligger zie ik.
    Als je alles van 2mm balsa zou maken wordt het lichter denk ik. Balsa weegt een derde of minder van vuren.

3. Volhout

Volhout

Lid geworden:
    23 jul 2008
    Goedkoop

Ha Luppie,

Ik zie dat je al weer driftig aan het bouwen bent. Met als motto "low cost". Dat heb ik een paar jaar geleden ook gehad (in mijn geval na een duur jaar, veel crashes van dure ARF's).
    Ik ben toen begonnen een SIG Fourstar op 85% schaal na te bouwen uit een plaat 3mm triplex van de gamma (4 euro), de liggers/neuslijst in vleugel waren stokjes van grote vuurpijlen die ik nieuwjaarsdag verzameld had. Heb alleen 2 plaatjes 1mm balsa gebruikt voor de vleugel indekking (wilde ik proberen, de originele fourstar heeft dit niet) (2 euro).

Verreweg het duurste was de Oracover. Het hele ding koste ronde de 15 euro (en hij leeft nog steeds, ben met 200 vluchten gestopt te tellen, zal wel rond de 250 zitten).

Ik volg je verslag weer, misschien doe ik nog idee-en op voor mijn volgende low cost project....

4. Luppie

Luppie verslagschrijvers

Lid geworden:
    16 jun 2009
    Ik ben bang dat balsa toch een stukje duurder is en het is ook niet te koop bij de gamma.
    En met een paar gram extra vliegt hij ook wel denk ik altijd maar.

Als ik tijd heb zal ik vanavond nog wat foto's plaatsen.

5. Luppie

Luppie verslagschrijvers

Lid geworden:
    16 jun 2009
    Bij de club hadden de het over het snijden van 3mm triplex en toen stond ik een beetje raar te kijken want ik had wel eens een poging gedaan maar ik brak alleen maar mesjes. Wat blijkt dus er bestaat ook hobbytriplex ipv dat harde betontriplex! iedereen wist dit maar ik natuurlijk niet dus snel een plaatje gehaald en inderdaad lekker ligt spul en goed te snijden.

eerst van papier een paar mallen voor de neus gemaakt en dat uitgetekend op het hout:

en na wat snijwerk en zere vingers:

het hele zaakje in elkaar gezet en de motor er in gehangen:

ondertussen de onderkant van de vleugel bedekt met een plaatje depron. Deze zwarte depron is te koop bij de kwantum 19 plaatjes 60 x 85 +-=5mm voor 24 euronogwat.

Ik de knik is niet helemaal mooi geworden ik had het schuim voor moeten knikken. Aan de voorkant gaat het goed maar achteraan word het meer vloeiend ipv een scherpe knik. Maar ook hier weer het motto "het zal wel om vliegen"

Je kunt overgens ook het volgende maken van dit schuim:

6. Luppie

Luppie verslagschrijvers

Lid geworden:
    16 jun 2009
    Na een paar avonden knutselen ben ik al weer een stukje verder.

ik heb de neus in elkaar gelijmd en ik gebruik net als bij mijn vorrige vliegtuig pvc L profieltjes voor de rest van de romp. Voordeel is dat het snel werken is en je kunt het makkelijk vervormen door het heet te stoken. Op die mannier kun je een mooie knik maken naar de staart toe. Nadeel is dat het wel wat weegt. O ja let niet op de troep

Op de plek waar de ronde stokjes komen voor de elastieken die de vleugel houden heb ik wat versteviging gemaakt omdat het hobbytriplex niet erg sterk is:

ik heb de plek van de rolroeren uit de vleugel gesneden.

en deze stukjes schuim moeten de rolroeren gaan worden. hier komt straks nog een 3mm laagje wit overheen net als over de hele vleugel:

Dit geval komt in de staart en houd het stabilo in bedwang:

Hier twee delen die samen één richtingsroertje gaan worden met een stukje pvc die het roerhoorntje dat aan de andere kant vast houd:

en dit komt aan de andere kant van het richtingsroer namelijk het horizontale stabilo met een koolstofje tussen de twee platen en zoals het hoort bij een depron vliegtuig floppie-schaniertjes:

hier het geheel samen met de randen al geschuurd:

hier het horizontale gedeelte van het stabilo met ook weer koolstof staafjes van 6mm:

hier de complete staart:

ondertussen was ik ookal wat verder met de romp en heb ik de staart in de romp gezet. Ook heb ik al wat cockpitglas er in gemaakt.

Ik kon het natuurlijk niet laten om de half afgebouwde vleugel er even op te leggen om te zien of het een beetje staat. Ik denk dat dit een best stoer vliegtuigje word :):

7. Luppie

Luppie verslagschrijvers

Lid geworden:
    16 jun 2009
    Ik zag mezelf alweer halverwege pagina twee dus tijd voor wat nieuwe foto's.
    Ik heb een constructie gemaakt voor het staartwieltje dat mee draaid met het richtingsroer. met twee plaatjes triplex waar een stangetje door gaat. hieraan een hendeltje gesoldeerd. Omdat het wieltje recht onder het schanierpunt van het roer zit kan komt hij rechtsreeks op.

de stangetjes naar de servo's lopen door rietjes om de weerstand te verminderen.

ook de rest van de servo's zitten er in net als het tankje en de motor. Het tankje is een slag groter in vergelijking met het tankje in het oude vliegtuig want deze is 250cc en de oude was 150cc. Met die 150cc kon ik ruim 20 minuten vliegen dus nu zal het wel 35 minuten kunnen zijn afhankelijk van de zweef eigenschappen.
    Ik heb wat moeite om het zwaartepunt goed te krijgen en daarom ligt het tankje er scheef in om zo min mogelijk knikken in de slangetjes te hebben en zo heb ik meer ruimte voorin voor de accu.

Ik had nog een projectje in gedachten voor dit vliegtuig namelijk een bombbay oftewel een ruimte om dingen in te doen om te droppen. het is een ruimte van lxbxh 13x9x11.5 cm geworden. Genoeg dus voor een flinke bak confetti, een paar kleine waterballonetjes of een kleine parachute.

Op de foto zie je de diskette schaniertjes voor de 2 luikjes die worden bediend door de twee servo's met verlengde armen. Van één van de servo's heb ik de draairichting veranderd om ze zo met een Y-kabel op één kanaal aan te sluiten.

hier 4 servo's: 1 voor richting 1 voor hoogte en 2 voor de luikjes

dit zijn de beide deurtjes. Ik heb ze verstevigd met een stukje hoekprofiel en met een aantal gaatjes om straks wat afstelmogelijkheid te hebben met de stangetjes naar de servo's.

Of waterballonen gaat lukken weet ik nog niet want het bakje ligt aan de achterkant van de vleugel waardoor het zwaartepunt word veranderd met wat gewicht er in....

Ik met nu nog de zender ombouwen om zo de 3 ongebruikte kanalen te gebruiken voor andere toepassingen zoals deze luikjes. Er komt een extra potmeter in en twee schakelaars.

8. gertbartelink

gertbartelink

Lid geworden:
    15 jun 2003
    Kampen "The city that rock's, the city that never
    Gaaf man....keep it up !

gr Gert

9. Jan Jaap

Jan Jaap

Lid geworden:
    16 jul 2009
    Mooi.....gebouwd.
    Ik ben benieuwd naar de vliegeigenschappen. Wanneer denk je dat ie vliegklaar is? Altijd leuk een nieuw vliegtuig op het veld.

:offtopic:
    Is je lazybee al weer klaar? (Viel de schade mee?)

10. Luppie

Luppie verslagschrijvers

Lid geworden:
    16 jun 2009
    Ja de lijm is weer droog dus die kan weer gaan. Zat een scheurtje in de vleugel en roertje lag los.

Ik hoop hem volgend weekend met wat aardig weer de lucht in te kunnen sturen. Ik verwacht dat hij wat veller reageert op het sturen tenopzichte van mijn oude (educator) omdat deze wat dikkere maar kortere vleugels heeft. Ook is de afstand tussen vleugel en staart een stuk kleiner waardoor hij ook heftiger reageert op hoogteroer. Overgens is het vleugeloppervlag iets meer vergeleken bij de vorrige namelijk 26.3x140=3682 en de educator 19.7x157=3092.

11. Luppie

Luppie verslagschrijvers

Lid geworden:
    16 jun 2009
    even kijken waar was ik gebleven........

Vanavond een nieuw landingsgestel in elkaar gebogen van 30 bij 2 mm alluminium platstaaf. Ik gebruikte eerst 25x2 mm maar die boog nog wel eens bij een hardere landing dus ik hoop dat die 5mm extra het verschil maakt.

Hier ben ik bezig de zijkant te bekleden met een laagje depron:

de onderkant is al klaar met als detail een schotje dat brandstof uit de uitlaat weg moet houden van de bomb-bay deurtjes zodat daar niet veel brandstof bij komt. Wel heb ik Alles gelijmt met methanol bestendige lijm.
    [​IMG][​IMG]

De vleugel is ook gereed met hier een detailfoto van de overgang waar de vleugel knikt met links een stukje rolroer:

hier nog een foto van de zijkant waar de rolroer goed is te zien. Ik heb extra grote control horn gemaakt omdat de rolroeren behoorlijk groot zijn en zo kan ik de uitslag wat kleiner maken:

hier het totaalplaatje met eerst de voorkant dan bovenkant en onderkant:

12. Luppie

Luppie verslagschrijvers

Lid geworden:
    16 jun 2009
    Gisteren heeft hij zijn eerste rondjes gevlogen.
    Ik had nog geen tijd gezien om hier al wat foto's neer te zetten dus maak ik dat maar goed met een filmpje van de eerste vlucht.

wat ik voor de eerste vlucht nog moest doen was alles bekleden met depron, de hele staart moet er worden in geplakt en alle stuurstangetjes moesten worden afgesteld.

De motor kwam dus uit mijn vorrige vliegtuig die behoorlijk hard met de neus de grond in was gegaan dus het was nog even de vraag of hij nog goed zou lopen maar dat was wel oké.

en hier dan de eerste vlucht:
    [URL=" - depron-methanol deel2.mpg[/URL]

Het moeilijkste vond ik om hem te landen want hij ging vanzelf altijd weer omhoog. De snelheid moest erg laag zijn. Ik heb ondertussen 160 gram lood in de neus gedaan ook om wat zwaardere lading mee te kunnen nemen.

Er waren wat kleine problemen zoals een staarwieltje die niet meer kon sturen en een klunk die los was geschoten maar verder niks schokkends.

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  13. Ron

Ron

Lid geworden:
    19 jun 2006
    Mooi gedaan. leuk project !

14. Luppie

Luppie verslagschrijvers

Lid geworden:
    16 jun 2009
    Ik heb toevallig vandaag mijn brevet binnen gekregen. Die heb ik een maandje geleden gehaald met dit vliegtuig. Vanavond nog wat waterballonnen gedropt en dat gaat prima want je merkt niks van het extra gewicht van ongeveer 150 gram. Er kan makkelijk wat meer gewicht mee omhoog.

Het grootste nadeel vind ik is nog steeds het lage gewicht want bij het opstijgen met een windje wil hij veel te snel omhoog zonder dat je al snelheid hebt en dan komt de wind snel onder een vleugel waardoor hij omkieperd.

15. pieteralje

pieteralje

Lid geworden:
    7 dec 2003
    He hattemer,
    ook aan de vliegerij? waar vlieg je?
    Leuk om te zien dat je zo iets in elkaar knutseld en ermee vliegt! :thumbsup:
    groet,
    ex-hattemer
    Peter te Velde

16. Luppie

Luppie verslagschrijvers

Lid geworden:
    16 jun 2009
    Hey Peter ik ben sinds 4 jaar ook een ex Hattemer.
    Ik vlieg bij CUMULUS in kampen en jij dan?

17. pieteralje

pieteralje

Lid geworden:
    7 dec 2003
  18. Luppie

Luppie verslagschrijvers

Lid geworden:
    16 jun 2009
    Ow ja daar vloog ik vorrig jaar. is hier een kilometerje verderop.
    Maar in het winterseizoen wilde ik ook vliegen en dat doen ze daar niet.

19. cdrom flyer

cdrom flyer

Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Heb je draadje even doorgelezen en dacht voortdurend dat kan makkelijker en lichter.
    Maar alles bij elkaar een leuk project half hout half depron met brandstof.
    Een vleugel kan b.v.simpel uit een plaat depron met verpakkings tape aan de buitenkant opde vouw en dan dubbel vouwen.
    Koolstof buis er in ailleron van 6mm depron klaar.
    Het omkieperen komt volgens mij niet door gewicht maar door te weinig motordomp.
    Een hoogdekker wil altijd omhoog zonder motordomp met gas er op.
    Met 5 graden motordomp vliegt je kist een stuk prettiger.
    Timninste als je kist inmiddels nog leeft.;)

Laatst bewerkt: 10 apr 2012
  20. Luppie

Luppie verslagschrijvers

Lid geworden:
    16 jun 2009
    Ja hij leeft zeker nog. Ik vlieg er regelmatig mee ik heb alleen de scharniertjes van de deurtjes vervangen maar verder gaat hij als de brandweer. looppings, rollen en inverted is geen probleem.

Ik heb er nu een elektrische ontsteking in gemaakt zodat ik magnesium lichtkogels aan een parachute kan droppen.

Deel Deze Pagina