Electriciteit!!!

Discussie in 'Werkschepen' gestart door Luit, 3 feb 2004.

  1. Luit

    Luit

    Lid geworden:
    10 nov 2003
    Berichten:
    900
    Locatie:
    Rolde
    Zo, weer enigzins ontwaakt uit mijn winterslaap (wat heb ik toch een pest-hekel aan sneeuw e.d. :evil: )
    Is er iemand die mij duidelijk kan vertellen welke motoren er in mijn Happy Hunter (1:50) gebouwd moeten worden, ik lees van alles en nog wat, maar weet nog steeds niet welke motor nou echt het beste is voor deze sleper. (er komen 2 schroeven van 70 mm onder te hangen)
    En voor een redelijke prijs natuurlijk, ik heb helaas geen Euro-boom in de tuin waar ik elke dag wat eurootjes van kan plukken. :cry:
    Nog een dingetje: hoe zit dat nou precies met die accu's.
    Begrijp geen ene :?: ruk :?: van dat laadverhaal: opladen, ontladen, nikkel-cadmium....enz.
    Heb wel een opleiding LTS Electrotechniek gehad, maar het hele zwakstroom gebeuren is het ene oor ingegaan, en met dezelfde vaart het andere oor weer uit :teacher: .
    Alle info is meer dan welkom.
    Greetings,
    Luit
     
  2. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.624
    Locatie:
    Maasland
    Voor de motoren moeten anderen maar advies geven. 2 Stuks Decaperm is m.i. het beste, maar zonder schud-boompje wordt dat niks.
    Met laden/ontladen hoef je je met een Happy Hunter weinig zorgen te maken. Je gebruikt hierin lood-accu's, ook wel Pb-accu's genoemd. Deze worden tijdens het varen ontladen, voor de rest moet je deze nooit extra ontladen: dit is zinloos en kost alleen levensduur. Laden doe je bij voorkeur met een lader, die ook een Pb-uitgang heeft. Je hoeft dan nergens naar om te kijken. Als er alleen een universeellader beschikbaar is, laad je met 1/10 van de capaciteit gedurende 14 uur.
    Als er ook nog een ontvangeraccu wordt gebruikt is dit meestal een NiCd- of een NiMH-accu. Ook hiermee niet al te moeilijk doen, deze behoeven geen topprestaties te leveren. Dit geldt alleen voor vlieg- en speedbootjongens, die ze als aandrijfaccu gebruiken. Ook hiermee: opladen met 1/10 van de capaciteit gedurende 14 uur. Met NiCd-accu's is het daarnaast wel nuttig om ze 1 a 2 keer per jaar te ontladen: (auto)lampje gebruiken als belasting en met de Voltmeter de spanning in de gaten houden: niet lager gaan dan zo'n 0,9Volt per cel (voor een 4,8V accu wordt dat dus 3,6V), want daaronder kunnen cellen ompolen en beschadigd raken...
     
  3. scoob

    scoob Guest

    voor goedkope(re) motoren kan je op een autosloop oid kijken voor ventilatie motoren
    wet dat raf een audi motor gebruikt en ik ga een golf 3 motor gebruiken (bijrijderskant onder dashbord ff schuimplaat weghalen, zoeken naar rond ding, kwartslag draaien en ff knippen of klikken als het een stekker is) "nieuwe" kostte me 6 maanden geleden €12,50 (bij een andere sloper was dezelfde trouwens wel 2x zo duur)
    ik weet overgens niet of er 2 van in je model passen maar volgens mij zullen ze met een 70mm prop niet veel problemen hebben
    succes!
     
  4. KOEZE

    KOEZE Guest

    Inderdaad. Voor accu's zet je er het beste een loodaccu in. De grootste die je erin kunt gooien zonder dat je bootje onder de waterlijn uitkomt.
    Voor motoren kun je inderdaad zo'n vertilatormotor gebruiken. Ik gebruik een Graupner 900BB Torque direct op een 75mm 7 bladsschroef en deze kan het op zijn sloffen doen. Eventueel zou een 720BB Torque een kleiner (goedkoper) alternatief zijn.

    Deze motoren bevallen mij bijzonder goed. Ik probeer zoveel mogelijk motoren direct op de as te zetten daar dit het rendement ten goede komt. Een goede langzaamlopende motor heeft een rendement van ca 70 tot 72 procent. Een overbrenging heeft een rendement van ca 90%. Een snellopende motor heeft een rendement van ca.80%.
    90% x 80% is 72%. Een snellopende motor met vertraging heeft dus hetzelfde rendement als een langzaamloper.

    Daarnaast heeft een langzaamloper minder herrie.
    De motor maakt zelf minder geluid (rotor draait langzamer), de vertraging (of beter gezegd de afwezigheid ervan) maakt geen lawaai. Minder onderdelen (die elk weer kapot kunnen gaan, slijten, smering nodig hebben, ruimte in beslag nemen, GELD KOSTEN) zijn andere kriteria waarom ik voor langzaamlopers kies.

    Mensen die er anders over denken... reageer eens. Kunnen we eens kijken wat de verschillende meningen/ervaringen zijn.

    EJK
     
  5. scoob

    scoob Guest

    @koeze, waarom is de 720bb goedkoper als de 900bb?? volgens de prijslijs zijn ze beide even duur (€40,80 uit het hoofd) waar zit het verschil in prijs in?
     
  6. KOEZE

    KOEZE Guest

    Kleiner, minder vermogen dan 900bb dan logischerwijs goedkoper. Ik geloof je echter direct dat beide hetzelfde kosten.

    Opmerking over goedkoper was gebaseerd op gezond verstand, niet op prijslijst.

    EJK
     
  7. scoob

    scoob Guest

    jammer, ik houd wel van goedkoper :wink:
     
  8. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.624
    Locatie:
    Maasland
    De grootste verliezen treden altijd op in de schroefas. Hoe hoger het toerental van de as, hoe hoger de wrijvingsverliezen in de as-lagers zijn, dus hoe lager het uiteindelijke rendement.
    Er moet dus gestreefd worden naar een zo laag mogelijk toerental. Dit bereik je door een motor met vertraging te nemen en een schroef met een grotere spoed om dezelfde stuwdruk te verkrijgen. Uiteraard heb je in een vertragingskast ook wrijvingsverliezen, maar deze zijn veel en veel geringer dan de verliezen in een schroefas. Uiteraard kun je ook kiezen voor een overgedimensioneerde motor, die je dan op een lager toerental kunt laten draaien. In een model, waar je voldoende ruimte hebt en er wat extra gewicht bij kan, is dit uiteraard ook een optie.
    In dit verband is het ook wel nuttig om te vermelden, dat het elektrisch uitlijnen van de motor-schroef combinatie uiterst belangrijk is. Misschien moet hierover eens een nieuw draadje geopend worden...
     
  9. Hannibal

    Hannibal Guest

    Ik heb in de Amsterdam een 900BB torque liggen, op zich een leuke motor met voldeoende power maar neemt ook voldoende stroompjes af, iets of wat teveel naar mijn zin....
     
  10. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
  11. Luit

    Luit

    Lid geworden:
    10 nov 2003
    Berichten:
    900
    Locatie:
    Rolde
    Het wazige gevoel begint langzaam wat op te lossen, maar bovenstaande quote gaat me alweer de pet te boven. :roll:
    Wat is een Pb-uitgang,
    Wat betekent laden met 1/10 van de capaciteit
    Moet het exact 14 uur zijn, kan me voorstellen dat het niet op een minuut aankomt of... :oops:

    Greetings,
    Luit
     
  12. KOEZE

    KOEZE Guest

    PB uitgang.
    Veel laders zijn geschikt voor het laden van NiCd en PB (lood) accu's Het laasproces is echter verschillend. Als je een 5AH accu hebt dan moet je die 14 uur laden met een laadstroom van 500mA (1/10 van de capaciteit van de accu. Een 10AH accu moet je echter het of 14 uur met 1A of 28 uur met 500mAh laden.

    Het komt inderdaad niet op een minuut aan met het laden. Afhankelijk van je lader zijn er ook laders die wanneer de accu vol is overgaan op druppelladen. Dit is simpelweg de zelfontlading van de accu tegengaan. In dat geval kun je de accu gewoon aan de lader laten hangen en dient de tijdsberekening hierboven als indicatie voor de laadtijd. Let op. Deze tijden gelden alleen bij lege accu's. Een bijna volle accu weer aan de lader hangen is niet goed (overladen).

    Nog een puntje van aandacht. Hoe groter de capaciteit van de accu, hoe groter de stroom is die de accu kan leveren. Een 1 AH accu kan veel minder goed tegen een hoge ontlaadstroom als bijvoorbeeld een 10AH accu. Dit heeft te maken met het kromtrekken van de platen in de accu door de temperatuurtoename in de accu bij het leveren van een grote stroom.

    EJK
     
  13. Luit

    Luit

    Lid geworden:
    10 nov 2003
    Berichten:
    900
    Locatie:
    Rolde
    Is inderdaad een idee, wil hier wel een draadje over openen.
    Maar heb werkelijk geen idee wat je hier mee bedoelt.
    Elektrisch uitlijnen :?: :?: :?:
    Graag meer info

    Greetings,
    Luit
     
  14. KOEZE

    KOEZE Guest

    Elektrisch uitlijnen.

    Een kleine uitlijnfout levert vaak een sterke toename in het stroomverbuik op. Door de motor, gekoppeld aan de schroefas, te laten draaien met een amperemeter tussen motor en stroombron kan de plaats en stand bepaald worden waarin de motor het minste stroom verbruikt. Dit is de plaats waar de motor het beste geplaatst kan worden doordat hij dan minder stroom verbuikt (langer varen mogelijk op zelfde accu) minder warmte produceert, minder slijt......

    EJK
     
  15. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.624
    Locatie:
    Maasland
    Ook even over elektrisch uitlijnen:

    Veel modelbouwers zetten de motoren 'op het oog' in lijn met de schroefas en gaan er van uit, dat het dan wel goed gaat. Als je echter de motor - met een Amperemeter in serie - rechtstreeks op de accu aansluit, zie je dat de stroomopname behoorlijk toeneemt als de motor niet helemaal in lijn staat. Uiteraard moet de Amperemeter wel een 10-Amperebereik hebben, de meeste motoren hebben nu eenmaal een onbelast stroomverbruik van 1 Ampere.
    Enne, Luit, als : "Amperemeter in serie" ook niet bekend klinkt heb je inderdaad tijdens je LTS-opleiding alleen maar liggen pitten... :( :(
     

Deel Deze Pagina