Electro TT-02 Audi R8

Discussie in 'Bouwverslagen - Auto's' gestart door Helge, 29 aug 2023.

  1. Helge

    Helge

    Lid geworden:
    29 aug 2023
    Berichten:
    435
    Locatie:
    Roermond
    Ik koop veel aluminium optieonderdelen voor de tamiya TT02 in plaats van een auto van tamiya te kopen. Over drie weken bestel ik bij AliExpress een chassis met veel aluminium onderdelen. Ik heb een Audi R8 carrosserie met aluminium velgen gekocht. Ik heb een roestvrijstalen plaat aangeschaft om aan de onderkant van het chassis te bevestigen


    Option chassis

    upload_2023-8-29_20-27-1.jpeg






    Aluminium velgen

    upload_2023-8-29_20-28-3.jpeg

    Audi R8 chassis

    upload_2023-8-29_20-29-30.jpeg
     
  2. Helge

    Helge

    Lid geworden:
    29 aug 2023
    Berichten:
    435
    Locatie:
    Roermond
    Ik heb een roestvrijstalen plaat aangeschaft om aan de onderkant van het chassis te bevestigen


    upload_2023-8-29_20-32-8.jpeg
     
  3. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.853
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Hoeveel weegt je auto ondertussen, 4kg?
     
  4. Helge

    Helge

    Lid geworden:
    29 aug 2023
    Berichten:
    435
    Locatie:
    Roermond
    dat zullen we later zien. maar ik krijg oliedempers en kan de veren aanspannen, dus het zou in orde moeten zijn. Ik zag een YouTube-video van dit chassis VS Tamiya plastic chassis. de aluminium auto won de test.

    en ik zal Ezrun borstelloos een sensorloze motor kopen. Dus het zal niet te zwaar zijn.
     
  5. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.584
    Locatie:
    Sassenheim
    Wat voor een wedstrijd was dat dan waarbij de aluminium won? En het is gedaan met identieke elektronica en rijder?
    Als je de Tamiya cup draadjes hier opzoekt en door leest zijn er maar een paar aluminium delen die de auto verbeteren.

    Gaat het je om de prestaties kan je voor het geld dat je er nu in steekt iets veel beters kopen. Voor een 200 euro heb je al een instap wedstrijd chassis van de bekende wedstrijdmerken.
     
  6. Helge

    Helge

    Lid geworden:
    29 aug 2023
    Berichten:
    435
    Locatie:
    Roermond
    Ik rijd geen wedstrijd, dus ik rijd zelden harder dan 40 km/u. Maar ik wil een stijlvolle aluminium auto die zonnig is en waarvan ik weet dat ik erop kan vertrouwen. Ik hou niet van plastic. Ik heb eerder in schaal 1:5 benzineauto's gereden en toen waren alle wedstrijdmodellen van aluminium
     
  7. Helge

    Helge

    Lid geworden:
    29 aug 2023
    Berichten:
    435
    Locatie:
    Roermond
    De aluminium auto won geen enkele racewedstrijd. Maar op youtube vergeleken ze de kwaliteit van de onderdelen en het aluminium was van bredere kwaliteit. Hoewel de prestaties er niet door verbeterden, verlengde het wel de levensduur.

    zolang mijn auto 50 km.u haalt, ben ik blij, maar ik wil pure acceleratie en koppel en daarom ga ik een borstelloze motor inbouwen
    Ik heb nog nooit geracet en ben dat ook niet van plan. Topsnelheid is voor mij niet zo belangrijk, maar ik wil wel snel accelereren

    Vandaag heb ik dit onderstel besteld. Als het gewicht de auto iets langzamer maakt, is dat niet zo gevaarlijk, want met een borstelloze en sensorloze motor zal hij voor mij nog steeds snel genoeg zijn.

    Maar de banden zijn van slechte kwaliteit. Ik ga originele radiaalbanden van tamiya kopen.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 30 aug 2023
  8. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.109
    Locatie:
    Rotterdam
    gewicht staat acceleratie in de weg.

    en waar alu vaak wat steviger is, buigt het wel blijvend
    los van het feit dat je verschillende soorten alu hebt, van buigzaam tot hard
    regelmatig ben je met alu zwaarder, en qua lange termijn ook slechter af vanwege de verkeerde alu (buigt alles, en dat spot je minder vlot)

    dus als je de alu route bewandeld, let ff op dat het wel sterk spul is.
    te vaak gezien dat de originele kunststof onderdelen het langer uithouden dan alu..
    als je maar goed kiest en onderzoekt.

    alu is vaak wel mooier :D

    Qua motor, houdt in de peiling dat borstelloos, en sensorloos een beetje kan gaan hakkelen met wegrijden.
    zal niet altijd zo zijn, en eenmaal op gang is er niets aan de hand.
     
  9. Helge

    Helge

    Lid geworden:
    29 aug 2023
    Berichten:
    435
    Locatie:
    Roermond
    Bedankt voor het goede advies, maar ik ga hier alleen in de bouw rijden. Ik denk dat de auto wel mee zal gaan. Wat betreft borstelloze en sensorloze motoren: mijn vader is een ingenieur op dat gebied, dus ik zal bij hem navragen wat goed is.


    mijn vader zei dat een derde van de ingewanden in de borstelloze motor alleen maar sensoren zijn, maar sensorloze motoren gebruiken alle ruimte voor de motor en presteren daarom veel beter en zijn ook betrouwbaarder. Aan de andere kant hebben ze een ongelooflijk geavanceerde en goede ESC nodig en ik dacht erover om de 35d ESC van Ezrun te gebruiken
     
    Laatst bewerkt: 30 aug 2023
  10. Helge

    Helge

    Lid geworden:
    29 aug 2023
    Berichten:
    435
    Locatie:
    Roermond
  11. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.584
    Locatie:
    Sassenheim
    Ik wil je vader niet tegenspreken maar in de modelbouw zijn sensored en sensorloze motoren identiek (borstelloos) en hebben de sensored versies een printje met 3 sensoren in het achterdeksel. Het verschil is dat een sensored motor vanaf 0 toeren perfect regelbaar is en een sensorloze heeft wat moeite met opstarten en zal pas vanaf een bepaald toerental zich beter laten regelen/doseren. Zeker bij snellere motoren zal het opstarten iets moeilijker zijn.
     
  12. Helge

    Helge

    Lid geworden:
    29 aug 2023
    Berichten:
    435
    Locatie:
    Roermond
    Mijn vader zei dat een sensorloze motor betrouwbaarder is, dat is waar. Makkelijker te reguleren. Dat klopt
     
  13. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.584
    Locatie:
    Sassenheim
    Het is maar hoe lomp je er mee om gaat. De sensored systemen hebben een sensorkabel met kleine fragiele stekkertjes en kabeltjes. En in de regen als een sensorprintje nat wordt kan het de werking verstoren hoewel ik daar wel een oplossing voor heb....
     
  14. Helge

    Helge

    Lid geworden:
    29 aug 2023
    Berichten:
    435
    Locatie:
    Roermond

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 30 aug 2023
  15. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.109
    Locatie:
    Rotterdam
    Motoren: borstelloze motoren, sensored of niet, zijn gewoon grote klompen metaal (koper)
    alleen een sensored heeft wat sensoren.

    een sensorloze, borstelloze motor is dus alleen een paar spoelen en wat metaal, 0 sensoren.
    de regelaar "voelt" aan hoe de spoelen zich gedragen onder invloed van wel of niet gaan draaien waar de verschillende spoelen zitten in het rondje draaien.
    door daar rekening mee te houden, weet de regelaar ook welke spoel en wanneer hij de volgende aan moet sturen.

    eenmaal draaiend weet de regelaar waar alle spoelen zitten, en weet hij ook wanneer hij moet schakelen.
    bij het starten is dat lastig.
    stelregel is wel dat als je merkt dat de motor niet op gang komt, je stopt met gas geven.
    1 a 2 secondes, dan stoppen. ff auto duwtje geven, of opnieuw, regelaar kan af fikken als je domweg gas blijft geven zonder dat er beweging in komt.

    dat is exact waarom sensored beter is, de regelaar voelt dan vlot via de sensoren hoe de motor staat, en weet dus ook meteen wat hij moet doen.
    oftewel, auto komt makkelijker en soepeler van zijn plek.
    in feite is een sensorloze motor dus moeilijker aan de gang te krijgen voor de regelaar.


    En pas op met al die bling..
    1 rit in de bouw, beetje gruis, auto een keer over de kop..
    of een glijpartij met een botsing op 50km/uur, kan een hoop krom maken
    een glad stuk asfalt is beter
     
  16. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.584
    Locatie:
    Sassenheim
    Niet helemaal.....
    De spoelen lezen de stand van de rotor op het moment wanneer een magneetpool voorbij komt (opgewekte spanning). Daarmee bepaalt de regelaar de positie van de rotor en weet welke spoel hij moet aansturen.

    Hoe langzamer de magneetpool voorbij een spoel gaat (denk even aan een dynamo) des te minder spanning in de spoel wordt opgewekt -> des te lastiger dat signaal gelezen kan worden. Dat verklaart waarom pas bij de hogere toeren de motor beter gaat lopen.

    Sensored zijn er 3 zgn HALL sensoren die de leesfunctie van de spoelen overnemen. Een HALL sensor kan bij stilstand al de magnetisme meten en daarom veel betrouwbaarder in de lagere toeren met de regelbaarheid.
     
  17. Helge

    Helge

    Lid geworden:
    29 aug 2023
    Berichten:
    435
    Locatie:
    Roermond
    Een Onroad auto gaat ALLEEN op een glad stuk asfalt rijden. Gruis is voor rally

    Ik heb vele jaren ervaring, maar het is met nitro en schaal 1:5 benzineauto's. Ik heb weinig kennis over elektrische auto's

    En ding ik niet weet is hoe Failsafe werkt op en electish auto.

    Bij een benzineauto is dat gemakkelijk omdat er mechanische remmen zijn die worden aangestuurd door een servo. Er zal een noodrem zijn.
     
    Laatst bewerkt: 30 aug 2023
  18. Helge

    Helge

    Lid geworden:
    29 aug 2023
    Berichten:
    435
    Locatie:
    Roermond
    Ik heb dit chassis gekockt. Het lijkt niet te Zwaar. Maar Ik heb toch meer option overdelen gekocht, als spur Gear van aluminium en wheel hubs van aluminium en gearbox case aluminium. (sorry mijn nederlands.)

    Kijk deze link.
     
  19. Helge

    Helge

    Lid geworden:
    29 aug 2023
    Berichten:
    435
    Locatie:
    Roermond
    Ik zal een echt Tamiya-chassis kopen omdat ik het plastic van Tamiya vertrouw meer dan chineese plastic. En hetzelfde geldt voor de kwaliteit van de banden.
    Ik ga echte Tamiya Radial-banden kopen
    Tamiya.de verkoop spare parts

    Deze zeskantbevestigingen zien er geweldig uit. Ik heb ze op AliExpress gekocht.
    Ik koop alleen blauw aluminium, maar remschijven moeten rood zijn

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 31 aug 2023
  20. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.109
    Locatie:
    Rotterdam
    electrisch is niet zoveel anders..
    al dan niet makkelijker dan een benzine auto
    het remmen gaat 100% over de motor.
    Wil je een failsafe, moet je even op de optielijst van je zender en ontvanger kijken. die sturen dat aan
     

Deel Deze Pagina