Electro variant voor 10cc modellen

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door jacques, 25 nov 2005.

  1. jacques

    jacques Guest

    Heeft iemand ervaringen met het vervangen van een 10cc voor een electro motor bij 10cc class modellen.
    Bv de modellen van Brian Tailor.
     
  2. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
    Hoi Jac:

    Even een ander vraagje eerst.
    Met een 10 cc ben ik niet zo thuis.
    Maar wat voor een prop gebruik je op die 10 cc.
    En het toerental.
    Dan kunnen we iets verder komen.

    Groeten Han.
     
  3. jacques

    jacques Guest

    Mwah,

    11/6 of zo
     
  4. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Harold heeft in de Modelbouw FAQ -> Electromotoren wat over geschreven ...

    Net iets net onder de 1 KW dus ... MEGA RC 41/30/15 bijvoorbeeld of een AXI 4130/16 (GOLD LINE) ....
     
  5. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.927
    Locatie:
    groningen
    Interessant!


    Weet je al welk model je op het oog hebt?

    Taylor staat bekend als iemand die zeeeeeeer licht kan bouwen (en finish: idem dito).

    Dit komt van de Kontronik site:

    Leistungsbedarf für modellgerechte Motorisierung

    Segler: 80 bis 100W/kg
    Motormodell: 100 bis 120W/kg
    Motormodell bodenstartfähig: 120 bis 150W/kg
    Schleppmaschine: 150 bis 200W/kg
    Hotliner: >200 W/kg
    Hotliner "senkrecht": >300 W/kg

    Leistung (W) = Akkuspannung (V) x Akkustrom (A)



    jan.
     
  6. jacques

    jacques Guest

    Ik ben nog een beetje zoekende maar,

    De kandidaten zijn als volgt

    P-40
    P-51
    of een Beech C-18 maar dan met twee Tornado 15/10 motoren of zo en een wingspan van 130cm.
     
  7. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.927
    Locatie:
    groningen
  8. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.498
    Locatie:
    Dordrecht
    Jacques,

    De AXI-4130-16 is momenteel de grote favoriet voor modellen met het formaat Topflite / Hangar 9 en denk dan ook aan de Taylor modellen.

    Hier een linkje naar wat Hangar9 arf modellen die gemotoriseerd zijn met die AXI.

    http://www.wattflyer.com/forums/showthread.php?t=82

    Zelf heb ik ook deze motor in bestelling staan bij RBC, want men heeft daar nu ook de AXI motoren in het programma.

    Ben voor deze motor een Spitfire Mark9 1700mm spanw aan het tekenen.

    Ton
     
  9. jacques

    jacques Guest

    @Jan

    Precies,

    @Ton

    Is die Typhoon 29 niet iets voor dit project?
     
  10. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.498
    Locatie:
    Dordrecht
    jacques,

    De T29 motoren zijn tot een vlieggewicht van max 2500gr (6,5ccm) goed te gebruiken, neem je bijv de Taylor Cessna 120 of de Kingfisher daarvoor zou je de T29 motoren goed kunnen gebruiken mits je aan gewichtbesparing doet en ook nog eens Lipo's gebruikt.

    Je zult nog flink je best moeten doen om je Taylor Warbird onder de 4kg te kunnen met retract en flaps etc etc.

    Ga niet proberen met een te krappe motor te vliegen want een crash door te weinig vermogen kost alleen maar meer.

    Ton
     
  11. jacques

    jacques Guest

    je heb nauit teveil pâhwâh , altèd te wènig :wink:
     

Deel Deze Pagina