Hoi, via slinkse omwegen heb ik voor weinig dit toestel goedkoop kunnen kopen: Ik wil er voorzichtig F3A achtige vluchten mee gaan proberen, en wie weet later (als ik groot ben) ooit mee meedoen aan een wedstrijdje. Hij is 1.400mm span en 1.440mm lang, en zou vliegklaar ongeveer 2200 gram moeten zijn. Ik heb 5S4000 pakketten om mee te gaan vliegen, en ik heb ook een motor van 500kv, deze. Die zou ik met een 16*10 of 14*12 kunnen draaien. Maar is er niet een lichtere optie? Die 16*10 lijkt me meer 3D, en ik weet gewoon niet wat ik voor kunstvlucht nodig heb. Graag advies, dus. Dank, Hugo
Geen idee waarom het plaatje niet laadt, zal ik vanmiddag naar kijken. Is dus een F3A achtige middendekker... [EDIT]Plaatje doet het.[/EDIT]
Voor kunstvlucht heb je meer vermogen nodig dan voor 3D. Het staat of valt een beetje met wat die motor in de praktijk doet en met welke prop, maar hij kon wel eens wat 'krap aan' zijn. Bij F3A vliegt men toch al snel met boven de 500 Watt/kg. Welke prop goed werkt, is ook iets wat je in de praktijk moet uitvinden, maar op zich zou een 10 of 12 spoed voor F3A prima moeten gaan..
Dank je wel. In één van de klantenbeoordelingen van de motor staat dit: Even uitgaande van die 14x12; 18,5V x 41A = 760W op 2,2 kg; 350W/kg En rekenend met die 16x10; 18,5V x 49A = 900W op 2,2 kg; 410W/kg Ergo, ander motortje? Of eerst maar eens proberen? Ik ga niet meteen voor het 'A' programma en de 1e plaats... Hugo
Dit lijkt mij ook een aardig motortje: HobbyKing Online R/C Hobby Store : TGY AerodriveXp SK Series 42-60 500Kv / 1475W $29.99 Je model is overigens niet optimaal voor F3A, met zijn grote hoogteroer en zijn dikke tippen is het meer een Freestyle 3D kist. Wil je nog steeds strak kunnen vliegen met grote roeroppervlaktes zal je de uitslagen heel sterk moeten reduceren.
Mijn Fliton Element 30 van 1350 gram vliegt met 600 watt mee in de F3a-C. Ik had op de wedstrijd in Utrecht 2000 mAh nodig bij 5 beaufort windsnelheid. wel heb ik veel van de keerfiguren die ik anders vlieg geskipped. Er was voldoende vermogen voor de victory roll, de looping voorover en klimmen voor de tolvlucht.
De TY 4260/05 KV500 die Hans oppert doet het in de Sebart Angel 50E van Willy Swart heel aardig. Hij heeft er 6S1p 5000 mAh pakketten in liggen, en heeft dus zeker niet geoptimeerd op gewicht, maar op trainingsvluchtduur. De gebruikte prop is een APC-E 14x7. Ik heb voor de zelfde setup gekozen voor mijn Angel 50. Het totale pakket liet genoeg vermogen voor deelname in de F3a-C klasse, ook bij de 5 Beaufort die er onlangs tijdens de wedstrijd in Utrecht woei.
Het ding vliegt inmiddels. Aangezien ik nogal ongeduldig ben, had ik er een ander topic op het electro forum over geopend: assemblageverslage-rich-4-3d-nu-met-maiden-videootje Dit topic kan dus verder op slot, of zo. Dank, Hugo