Electromotor keuze voor kleine F3A beginner?

Discussie in 'F3A' gestart door HugoW, 29 aug 2009.

  1. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.533
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Hoi,

    via slinkse omwegen heb ik voor weinig dit toestel goedkoop kunnen kopen:

    [​IMG]

    Ik wil er voorzichtig F3A achtige vluchten mee gaan proberen, en wie weet later (als ik groot ben) ooit mee meedoen aan een wedstrijdje. Hij is 1.400mm span en 1.440mm lang, en zou vliegklaar ongeveer 2200 gram moeten zijn. Ik heb 5S4000 pakketten om mee te gaan vliegen, en ik heb ook een motor van 500kv, deze. Die zou ik met een 16*10 of 14*12 kunnen draaien. Maar is er niet een lichtere optie? Die 16*10 lijkt me meer 3D, en ik weet gewoon niet wat ik voor kunstvlucht nodig heb. Graag advies, dus.

    Dank,

    Hugo
     
  2. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.533
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Geen idee waarom het plaatje niet laadt, zal ik vanmiddag naar kijken. Is dus een F3A achtige middendekker...

    [EDIT]Plaatje doet het.[/EDIT]
     
    Laatst bewerkt: 29 aug 2009
  3. hezik

    hezik Guest

    Voor kunstvlucht heb je meer vermogen nodig dan voor 3D. Het staat of valt een beetje met wat die motor in de praktijk doet en met welke prop, maar hij kon wel eens wat 'krap aan' zijn. Bij F3A vliegt men toch al snel met boven de 500 Watt/kg.

    Welke prop goed werkt, is ook iets wat je in de praktijk moet uitvinden, maar op zich zou een 10 of 12 spoed voor F3A prima moeten gaan..
     
  4. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.533
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Dank je wel. In één van de klantenbeoordelingen van de motor staat dit:

    Even uitgaande van die 14x12; 18,5V x 41A = 760W op 2,2 kg; 350W/kg
    En rekenend met die 16x10; 18,5V x 49A = 900W op 2,2 kg; 410W/kg

    Ergo, ander motortje? Of eerst maar eens proberen? Ik ga niet meteen voor het 'A' programma en de 1e plaats...

    Hugo
     
  5. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Laatst bewerkt: 1 sep 2009
  6. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Deze conclusie kan ik niet volgen.
     
  7. H. de Winter

    H. de Winter

    Lid geworden:
    23 sep 2007
    Berichten:
    494
    Locatie:
    Deventer
    Mijn Fliton Element 30 van 1350 gram vliegt met 600 watt mee in de F3a-C. Ik had op de wedstrijd in Utrecht 2000 mAh nodig bij 5 beaufort windsnelheid. wel heb ik veel van de keerfiguren die ik anders vlieg geskipped.
    Er was voldoende vermogen voor de victory roll, de looping voorover en klimmen voor de tolvlucht.
     
  8. H. de Winter

    H. de Winter

    Lid geworden:
    23 sep 2007
    Berichten:
    494
    Locatie:
    Deventer
    De TY 4260/05 KV500 die Hans oppert doet het in de Sebart Angel 50E van Willy Swart heel aardig. Hij heeft er 6S1p 5000 mAh pakketten in liggen, en heeft dus zeker niet geoptimeerd op gewicht, maar op trainingsvluchtduur. De gebruikte prop is een APC-E 14x7.
    Ik heb voor de zelfde setup gekozen voor mijn Angel 50. Het totale pakket liet genoeg vermogen voor deelname in de F3a-C klasse, ook bij de 5 Beaufort die er onlangs tijdens de wedstrijd in Utrecht woei.
     
  9. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.533
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015

Deel Deze Pagina