electromotor stuk? Draait heen en weer.

Ik heb een electromotor gekocht alweer enige tijd geleden voor mijn Funcub die ik dus vandaag wilde monteren. Bij het testen hoorde ik een vreemd geluid en de motor doet het volgende:

Hij draait hele kleine stukjes heel snel van links naar rechts, dus heen en weer over een magneetje zeg maar. Je snapt vast wel wat ik bedoel. Als je de motor met de hand rond draait voel je de magneetjes en een zo´n tikje draait ie dus verder en dan gelijk weer terug en dat heel snel. Motor word dan ook erg warm. Kapot of kan ik er iets mee doen?

(Andere regelaar geprobeerd, maar die deed het dus prima. Ook een andere motor op die regelaar en die motor deed het ook prima, dus het is echt die motor)

zitten alle motorkabels goed aangesloten? heb volgensmij het zelfde probleem gehad, toen was het met een nieuwe regelaar opgelost. misschien ergens een kabelbreukje...

Ja, volgens mij wel, maar zal morgen nog eens proberen. Regelaar werkt dus goed met andere motor en met andere regelaar werkt deze probleemmotor ook niet.
Ook eens andere lipo geprobeerd (misschien te weinig stroom), maar het probleem blijft hetzelfde.

Speedcontroler correspondeert niet met de motor.
Probeer eens een ander speedcontoler.
Is maar een vermoeden, weet het niet zeker maar ik heb het zelfde gehad en daarna geen problemen meer.

Regelaar werkt dus goed met andere motor en met andere regelaar werkt deze probleemmotor ook niet.

Lesen van postings helpt ook vaak . :D

Olaf , ik tip op een van de solderingen van de drie motorkabels .

Heb ik zelf ook al eens gehat .

Mvg Johan

Hij draait hele kleine stukjes heel snel van links naar rechts, dus heen en weer over een magneetje zeg maar. Je snapt vast wel wat ik bedoel.

Dan is het geen elektromotor maar een wankelmotor :hammer:

Even zonder flauwekul, lijkt erop dat ie 1 fase mist, trek bij ander vliegtuig maar eens 1 draadje los van motor, kan best dat ie dan ook zoiets gaat doen. Andere optie is te lage spanning of verkeerd geprogrammeerde regelaar (LiPo save, sommige regelaars kun je instellen bij welk voltage ze moeten stoppen met voeden van de motor, servo's blijven dan wel actief).

Heb je spanning gecontroleerd? Anders even andere LiPo aan hangen. Anders even draadjes nalopen, kijken of alles goed contact maakt, dus ook de eerder genoemde stekker/goudcontact.

klopt de timing van de regelaar wel.
het kan zijn dat die hem mist maar een fasen die het niet doet of los zit kan ook goed.

Met de multimeter op diodestand of bv 0-20 ohm kan je zo meten of er 1 fase uit ligt. Mis je een paar wikkelingen door bv sluiting tussen enkele wikkelingen meet je dit niet zo maar zou je het met een hele goede ohmmeter moeten kunnen meten. Ook even meten tussen de fasen en de behuizing. Of motor aandrijven met een constant toerental en de spanning over alle fasen meten. Dus van de 3 draden iedere keer 2 draden pakken. link-midden midden-rechts en links-rechts. Als het goed is zouden deze dan allemaal een gelijke spanning op moeten leveren. Voltage staat gelijk aan het aangedreven toerental.

Dus bv 1500kv motor die je 1500rpm laat draaien zou á 1 volt per tussen de fasen moeten geven. Als je de draden onder tussen kortsluit remt hij je motor af :)

Nog eens de zaak goed bekeken. Eerst lipo opgeladen. Nog steeds probleem. Toen andere motor op regelaar en die deed het. Regelaar was dus niet stuk. Toen ´defecte probleemmotor´ met nieuwe regelaar uitgerust en JA, HIJ DEED HET. Toen weer oude regelaar gebruikt en die DEED HET OOK OPEENS .... Rara, welke techneut legt mij dit uit?

Dan nog iets. Ik heb ook aan mijn CG10 zitten rommelen met ´aerobatics´ en ´glider´ enzo omdat ik remkleppen heb in mijn Funcub. Zou dat nog invloed gehad kunnen hebben op mijn motorprobleem?

Inmiddels werkt het dus wel, maar ik weet niet waarom nu opeens wel en dat vind ik vervelend. Zou graag willen weten wat er nu aan de hand is geweest.

Ik zet mijn geld ook op een slecht contact in 1 van de fases van de motor. Trek maar eens 1 vd 3 stekkers van een goed draaiende motor uit en probeer hem te laten draaien (niet langer dan enkele seconden !) en je zal dezelfde symptomen krijgen.

Mogelijk heb je door van regelaar te wisselen het contact hersteld ofwel zat er een stekker niet goed vast ofwel een slechte soldering die nu door het gefriemel terug contact maakt. Ik zou het in elk geval degelijk controleren of je motor houdt er in de vlucht opeens mee op.

Laatst bewerkt:
Heeft die combinatie het ooit gedaan?

Ik krijg het gevoel dat de regelaar de motor niet goed kan uitlezen. Dat zou kunnen omdat te timing van de motor 'verder' staat dan de regelaar begrijpt.
Typische situatie waarbij dit optreedt: goedkope regelaar, bestemd voor buitenloper, die opeens een binnenloper voor zijn kiezen krijgt. Een binnenloper heeft vanwege het veel hogere toerental een flink andere timing.

Dat is mij ooit overkomen met de eerste gereratie van zo'n Turnigy Sentilon 100A HighVoltage regelaar. Die snapte mijn Aveox binnenloper niet. Heb hem naar HobbyKing teruggestuurd voor garantie. Kreeg toen een nieuwe (softwareversie 2) en die deed het probleemloos.
De 'kapotte' regelaar deed het wel goed met een buitenloper ...

Effe opletten, die motor loopt warm omdat hij niet draait. Dan is er geen tegen-EMK. Er lopen dan dus hele grote gtromen. Te lang aanhouden kan je wikkeling-isolatie kosten .... Einde motor. Maar ook je regelaar kan door die hoge stromen zijn einde beleven ...

Gr. Dirk.

Ik kan met geen mogelijkheid de fout weer reconstrueren. Ik dacht al dat het niet aan de verbindingen lag en het lijkt er wel op alsof de regelaar door wisseling van motor goed gezet is ofzo. In elk geval werkt het nu en blijft het ook werken merk ik.

Ik vraag me nog steeds af waarom iedereen dat denkt dat buitenlopers minder hard draaien.
Veelal is het toerental van de motor wel lager ja maar door het vaak veel grotere aantal magneet polen draait het veld wel veel vaker per omwenteling. En dat is wat de regelaar moet aansturen. Vandaar dat het maximale toerental van de regelaar ook zakt naar mate het aantal polen toeneemt. Bv een regelaar doet 200.000rpm voor een 2 polige motor (is binnenloper) en nog maar 50.000 bij een 8 polige motor.

Het wordt dus pas echt een probleem als je een hoogtoerige buitenloper hebt met nog behoorlijk veel magneet polen.

Ron weet er wel wat meer over….en hoop dat ik het goed heb :P

Plaatje
(is wel een LRK)
Rotating_field_can_view.gif

Veld gaat 7x rond en de motor maar 1x. Dacht dat het voor een normale BL outrunner 5x is bij 9 spoelen en 8 magneet polen.

En een binnenloper. Al heeft deze volgens mij meer spoelen dan er meestal in zitten. Maar tellen is lastig.
speedy-bldc.gif

Als je bv maar 3 spoelen hebt en 2 magneten dan heeft de regelaar er de minste moeite mee. Dan gaat het veld 1 keer rond en de motor ook.

Dat is ook de reden dat buitenlopers zoveel koppel hebben. Afstand om een magneet aan te trekken richting spoel is relatief klein ten opzichte van een binnenloper + dat de arm langer is dus ook het moment=koppel.

[edit]
a2717144-23-3phase-rmf-320x240-180fc.gif

brushlessinside.JPG

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=216928

Laatst bewerkt:
Back