Electronica graupner sydney star

Discussie in 'Werkschepen' gestart door RFAC, 30 mrt 2020.

  1. RFAC

    RFAC

    Lid geworden:
    5 aug 2004
    Berichten:
    536
    Locatie:
    Den Helder
    Na lange afwezigheid in het RC gebeuren (10 jaar) weer eens een boot aangeschaft om te bouwen de sydney star van graupner.

    Nu heb ik de electronica nodig voor de aandrijving. Origineel hoort er een speed 550 in voor de aandrijving en uiteraard nog boeg en hek aandrijving.

    Alleen nu kan ik de originele onderdelen nergens vinden. Wat zouden hier goede alternatieven voor zijn?

    Brushless? Zoja welke en hoeveel KV etc en welke regelaar is dan nodig.
    Ik ben van plan om op 12v loodaccu te varen.

    Ik gok dat lipo iets teveel vermogen geeft?

    Veel veranderd op het gebied merk ik al!

    Zie de hulp graag tegemoet

    Vriendelijke groet Rob
     
  2. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    921
    Locatie:
    Dordrecht
    Rob,
    Welkom terug zou ik zeggen.

    De Sydney Star is een fors mooi schip.
    Wat ik links en rechts mee krijg van brushless is dat ze niet zo geschikt zijn lange tijd echt vermogen te leveren, dan is hun stroomverbruik best hoog.
    Bühlers worden veel aangeraden en gebruikt, zelf gebruik ik diverse maten van de Graupner motoren maar daar is bijna niet meer aan te komen.
    Het is voornamelijk beginnen met bouwen en dan fysiek zien wat je kwijt kan aan afmetingen en dat dan vergelijken met het origineel, dat is mijn manier maar ook hier leiden vele wegen naar Rome.

    Wat regelaar betreft is dat dan dus afhankelijk van de gekozen motor.

    Heb je stiekem al plaatjes of is het nog een doos met losse onderdelen?

    groet,
    Mathieu
     
  3. RFAC

    RFAC

    Lid geworden:
    5 aug 2004
    Berichten:
    536
    Locatie:
    Den Helder
    oke het wordt dus brushed met bijpassende ESC. alvast bedankt voor deze informatie.
    Schip zit nog in de doos compleet ongebouwd.
     
  4. RFAC

    RFAC

    Lid geworden:
    5 aug 2004
    Berichten:
    536
    Locatie:
    Den Helder
    Al reeds begonnen met de bouw. Meeste opbouw is klaar voor montage.

    Alleen ik zit met het roer. Bestaande uit 2 koperen staven 1 holle en 1 massief.

    Het lijkt mij dat de massieffe hoort te kunnen draaien alleen deze past slecht 1mm in de holle buis. Is dit een ander soort roer of is het normaal dat ik deze holle buis moet opboren?
     

    Bijgevoegde bestanden:

  5. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    921
    Locatie:
    Dordrecht
    De massieve hoort inderdaad in de holle buis (hennegatskoker) te kunnen draaien.
    Ik zou even kijken of er geen bramen aan de binnenkant van de holle buis zitten, daar wil het ook nog wel eens op blijven hangen.
    Die zijn daar mogelijk gekomen met het afsnijden op lengte.

    De buis opboren is wel een uitdaging, je boort al snel te groot waardoor de as erg ruim past met mogelijk water lekkage naar binnen.
    Ik zou een fijn schuurpapiertje nemen en de as lichtjes schuren totdat deze past.

    Zijn beide overigens nog wel recht?

    Groet,
    Mathieu
     
  6. RFAC

    RFAC

    Lid geworden:
    5 aug 2004
    Berichten:
    536
    Locatie:
    Den Helder
    Ik had dit vermoeden dus al alleen is de bouwtekening ook niet erg duidelijk hierin. Maar deze as van 3mm is is dus daar waar de servo aan gekoppelt word?
    Overigens zie ik geen bramen zitten en heb ik het asje al de kosoe kanten afgerond op de werkbank



    Image.jpeg

    Sent from my VOG-L29 using Modelbouwforum.nl mobile app
     
  7. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.713
    Locatie:
    Oostvoorne
    Kijk eens in de bouwbeschrijving of er een onderdelenlijst bij zit. Vaak staan er in die lijst afmetingen bij. Als de as (roerkoning) te dik is even in de boortol en schuren totdat hij in de hennegatskoker gaat. Succes ermee! Gr. Klaas.
     
  8. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    921
    Locatie:
    Dordrecht
    Rob,
    Inderdaad, je asje is nummer 7 en het buisje nummer 8 op de tekening.
    Dus geen bramen (of vernauwing) op de kopse kanten van het buisje?
    Als je een draaibankje hebt kan je nog proberen om een 3mm boor er aan beide zijden van het buisje door te halen, meestal zitten aan de uiteinden de meeste hindernissen.

    Misschien heb je het al geprobeerd maar is het probleem met doorsteken aan beide kanten van het buisje?

    Groet,
    Mathieu
     
    RFAC vindt dit leuk.
  9. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.203
    Locatie:
    Steenbergen
    Rob,
    Ik zie zojuist je topic en vragen over de Sydney Star.
    Zelf heb ik deze boot jaren geleden ook eens (af)gebouwd en vond het toen een heel mooi en leuk project.
    In die tijd schreef ik hier op het forum nog geen bouwverslagen, maar maakte na afloop van een bouw voor mezelf wel een soort PowerPoint samenvatting.
    Ook van de Sydney Star heb ik dat gedaan (zie onder).
    Als ik nu na jaren de PP weer eens terug kijk, zie ik wel dat ik een aantal dingen ondertussen anders zou doen of beschrijvingen
    , maar ja, dat zal misschien voor veel bouwers wel zo gelden.
    Om mee te varen is zij - zeker als je de boeg / hek schroeven inbouw - heel leuk, maar op wat ruimer water ook al snel (zij)windgevoelig.
    Op je uiteindelijke vraag over de bus en roer-as, deze moeten - mits ze niet krom of anders vervormd zijn - gewoon over elkaar heen passen.

    Ik heb - zoals ik eigenlijk altijd wel doe - van de bouw redelijk wat foto's gemaakt (deze staan niet , dus als er ergens nog vragen of onduidelijkheden zijn; misschien kan ik je daarmee verder helpen.

    Groet en succes, Bert

    )
     
    RFAC vindt dit leuk.
  10. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.723
    Locatie:
    Salland
    Hier ben ik het persé niet mee eens.
    Brushlessmotoren zijn prima geschikt om langere tijd 'vermogen' te geven.
    Bovendien... wat is 'vermogen'?
    Onze schepen verbruiken over het algemeen zeer weinig, vergeleken met auto's of vliegtuigen.
    Stroomverbruik van brushless is pertinent lager dan borstelmotoren.

    Vergelijking: In mijn overgenomen FL-8 zaten borstelmotoren. (Mabuchi 540) per motor, op volle kracht, uit het water: 2,4 Ah.
    Deze vervangen door Graupner brushlessmotoren.
    Type: Compact 345Z. Verbruik: 1,2Ah, snelheid een stuk hoger, geluid minder.
    b_72503.jpg

    Voor een schip als de Sydney Star heb je een 'langzaamloper' nodig: bijvoorbeeld https://www.rc-point.nl/index.php?i...n=article&group_id=20000272&aid=74144&lang=nl
    (slechts een voorbeeld, webshop is tjdelijk gesloten)
    Brushlessmotoren zijn wat minder goed te regelen in lage toeren. Voor een werkschip is dat lastig.
     
    RFAC vindt dit leuk.
  11. RFAC

    RFAC

    Lid geworden:
    5 aug 2004
    Berichten:
    536
    Locatie:
    Den Helder
    Bedankt allen voor de input!

    Hier heb ik wat aan.

    Ik heb gister avond de as passend gemaakt door het asje wat flink op te schuren en het past inmiddels.

    Het roer is nu aan het drogen.

    Kan een out runner zonder moeite de sydney star aandrijven?

    Alle links zijn welke qua motor en esc want ben hier nog niet over uit. Ik wil koppel en geen topspeed.
    Zelf had ik een type 550 gezien welke op 12v 1.27A trekt en 15.000 tpm maakt voor een leuk prijsje.

    zoals gezegd wil ik op 12v pb varen zodat er wat gewicht in de boot zit.

    Verder wil ik een externe batterij 2s lipo gebruiken voor de boegschroef en een 4.8v voor de verlichting.

    Foto tot zover. Opbouw schiet al op. Ik wacht alleen nog op de bow thruster zodat alles waterdicht gelijmd kan worden en dan de romp spuiten

    Groetjes





    IMG_20200407_203213.jpeg

    Sent from my VOG-L29 using Modelbouwforum.nl mobile app
     
  12. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    921
    Locatie:
    Dordrecht
    Zo, in een week tijd van niets naar dit?
    Vlot werk zou ik zeggen.:thumbsup:

    Groet,
    Mathieu
     
  13. RFAC

    RFAC

    Lid geworden:
    5 aug 2004
    Berichten:
    536
    Locatie:
    Den Helder
    ah ja.... zitten wel wat avondjes in hoor ;)
     
  14. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.723
    Locatie:
    Salland
    Da's een vraag van het kalober: "Kan een 50cc brommermotortje de formule 1 auto van Jos verstappen aandrijven?"
    Antwoord: Ja, dat kan. Ik zeg alleen niet welke snelheid het gebakje gaat rijden en hoe lang hij het volhoud en welke vertraging je er in moet bouwen, maar: het kan.

    Als je koppel wilt, zul je allereerst een goede schroef er onder moeten zetten en de complete motor/schroefcombinatie op elkaar afstemmen. 15.000 RPM is (en dan druk ik me zacht uit) een tikje te snel voor zo'n schip. Volgas heb je niks aan je bulbsteven, want die steekt een paar cm boven het water uit.

    Waarom 3 voltages van 3 soorten accu's????
    12V lood: Oké, snap ik, ivm gewicht.
    2S Lipo: Waarom geen 6V lood?
    4,8 NC (Denk ik) Waarom geen 6V lood?
     
  15. RFAC

    RFAC

    Lid geworden:
    5 aug 2004
    Berichten:
    536
    Locatie:
    Den Helder
    Ja, ik zit daar nog aan te denken hè niks is definitief behalve de 12v aandrijving.
    Qua verlichting en de boegschroef probeer ik nog uit tekomen gezien deze 7.2v is

    Zoals ik al zei alle tips zijn welkom. Het is mijn eerste bootproject

    Sent from my VOG-L29 using Modelbouwforum.nl mobile app
     
  16. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.713
    Locatie:
    Oostvoorne
    Waarom ga je niet op 7,2 Volt varen? Kijk eens naar het verslag van mijn tankertje (avatar). Voordeel is dat je dan een veel lager toerental hebt. Met een 750 KV motor zit je dan rond de 5.000 toeren op volle kracht en die zijn in het laagtoerig bereik ook nog goed te regelen. Of ga naar 6 Volt zoals Roel schrijft en neem een 1.000 KV motor. Veel vermogen heeft dat scherpe schip niet nodig. Gr. Klaas.
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/bouw-verslag-esso-berlin-raffaele-cafiero.266675/
     
    Laatst bewerkt: 9 apr 2020
  17. arthur 1

    arthur 1

    Lid geworden:
    25 jun 2010
    Berichten:
    103
    Locatie:
    temse belgie
    Beste modelbouwers.
    Als ik naar het model kijk heb ik als ex scheepsbouwer mijn bedenking bij de plaats van de boegschroef ( rendement er van )
    is er geen plaats meer naar voren? hier een foto van de Ortelius die had er 2 2664441[1].jpg
    Groetjes

    Arthur
     
    Laatst bewerkt: 9 apr 2020
    RFAC vindt dit leuk.
  18. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    921
    Locatie:
    Dordrecht
    Arthur, je hebt helemaal gelijk maar het model laat plaatsing verder naar voren niet toe (of naar achteren als het om de hekschroef gaat).
    Dat was mij ook al opgevallen, tot ik het filmpje van Bert V zag, toen werd het mij duidelijk.

    Groet,
    Mathieu
     
  19. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.713
    Locatie:
    Oostvoorne
    Het lijkt me qua schaal ook een moeilijk model om werkende boegschroeven te installeren. Althans een beetje op schaal. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 10 apr 2020
  20. arthur 1

    arthur 1

    Lid geworden:
    25 jun 2010
    Berichten:
    103
    Locatie:
    temse belgie
    ja als ze dan toch geen nut hebben zou ik er ook geen geld aan besteden.
    Gr. Arthur
     

Deel Deze Pagina