elektrisch Liften

Ik heb een hele andere vraag maar waarschijnlijk word het in de modelbouw ook wel gebruikt.
Ik wil een houten kubus boven uit een kast laten komen. Met een afstandbediening zou je de kubus omhoog en omlaag kunnen bewegen.
Een soort lift idee, nu heb ik al op internet gezocht maar kan niet echt iets vinden.
Misschien hebben jullie een idee en kunnen jullie mij opweg helpen.

Alvast bedankt

Een soort lift idee, nu heb ik al op internet gezocht maar kan niet echt iets vinden.
Misschien hebben jullie een idee en kunnen jullie mij opweg helpen.

Alvast bedankt

Er zijn ook niet veel mensen die een kubus uit een kast omhoog willen laten komen.
Omdat je de vraag hier plaatst neem ik aan dat jouw probleem in de de elektronische bediening zit.
In dat geval je hebt een zender een ontvanger een borstelmotor en een borstel regelaar met reverse nodig en een stroombron b.v.een 6V oplaadbare batterij van vier AA tjes.
Die motor kan dan in twee richtingen draaien en een soort winch aan drijven.
Hij is in snelheid regelbaar is op afstand te bedienen.
De mechanische uitvoering hangt af van de eisen die je er aan stelt en wat je voor materiaal je ter beschikking hebt en van jouw kennis van zaken.;)

Laatst bewerkt:
Er zijn ook niet veel mensen die een kubus uit een kast omhoog willen laten komen.
Omdat je de vraag hier plaatst neem ik aan dat jouw probleem in de de elektronische bediening zit.
In dat geval je hebt een zender een ontvanger een borstelmotor en een borstel regelaar met reverse nodig en een stroombron b.v.een 6V oplaadbare batterij van vier AA tjes.
Die motor kan dan in twee richtingen draaien en een soort winch aan drijven.
Hij is in snelheid regelbaar is op afstand te bedienen.
De mechanische uitvoering hangt af van de eisen die je er aan stelt en wat je voor materiaal je ter beschikking hebt en van jouw kennis van zaken.;)

Kennis van zaken, ben wel handig om iets te knutselen maar heb niet zoveel verstand van de materialen die allemaal beschikbaar zijn.
Maar jou omschrijving wat betreft materiaal zoiets zoek ik denk wel, ga hiermee verder google.
Mechanische uitvoering, kubus/plateau moet een gewicht van ongeveer 20kg kunnen houden.
Je kan het een beetje vergelijken met een soort van TV lift alleen dan niet voor een TV die uit een kast komt.

Iets van 20 kg en dat moet dan over een bepaalde afstand met een bepaalde snelheid kunnen bewegen.
Dat zou dan al een indicatie geven van het benodigde vermogen maar met een paar AA tjes kom je er niet dan.
Het principe blijft echter gelijk maar misschien kunnen de AA tjes vervangen worden door een net adapter.;)

Schaarmechanisme en een 12V spindelmotortje.
En nog een printje om de draairichting/eindafslag te programmeren

Het is de bedoeling dat het plateau ongeveer 10cm naar boven en 10cm naar beneden gaat bewegen, snelheid maak niet zoveel uit, beetje geleidelijk omhoog en omlaag.

Niks moeilijk met een printje en programmeren. Alles wat je nodig hebt zijn twee eindschakelaars, twee diodes, een dubbelpolige schakelaar voor op/uit/neer plus wat draad en klaar. Kiss!!!

Back