Elektro naar brandstof?

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door rob007, 24 aug 2023.

  1. rob007

    rob007

    Lid geworden:
    23 jun 2005
    Berichten:
    258
    Locatie:
    Rotterdam omg.
    Hallo allemaal,



    Zomaar eens vragen,
    ik heb al heel erg lang een half afgebouwd balsa vliegtuig in mij schuur,
    hoe het model heet weet ik niet meer.
    Romp ongeveer 95CM lang vleugel ongeveer 120CM en is eigenlijk voor…
    Ik dacht iets als mijn vorige vliegtuig ongeveer zelfde maten en die heeft een OS MAX FP
    0,47CC dacht ik?
    .
    de vraag is:
    zou je die elektrisch kunnen maken? dus een borstel loze motor er in kunnen zetten?
    En weet iemand dan wat/welke motor het dan zou moeten zijn?
    Ben aan het kijken wat zijn mijn opties…enz . . .
    .
    En ook vroeg ik mij af?
    Hoe LANG bouwen jullie of de gemiddelde bouwer over zo’n balsa model?
    Die van mij dat was mijn eerste heb ik 1 jaar over gedaan!
    ( te lang achter af vind ik ook zelf! )
    Het nare daarvan ook was weer dat ik SUPER zenuwachtig was bij de eerste vlucht!
    De vlucht werd gedaan door mijn leermeester, die het tussen haakjes uitstekend deed!
    ( dat was op Rozenburg, Peter is zijn naam! Langngng langngng geleden! )
    Vliegtuig is nog steeds heel trouwens!
    .
    ben nog geen lid maar…
    die club bij ons in Vlaardingen daar is alles electies om geen herrie te maken,
    wat ik wel begrijpen kan.

    VrGr Rob

    Model lijkt een klein beetje op deze maar denk iets zwaarder:

    het kwam allemaal van https://quartel.nl/ vandaan!
     
  2. rob007

    rob007

    Lid geworden:
    23 jun 2005
    Berichten:
    258
    Locatie:
    Rotterdam omg.
  3. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.275
    Locatie:
    Rotterdam
    Voor je vraag 1:
    Ieder brandstoftoestel is electrisch te maken.
    een electrisch model brandstof maken kan vaak niet.
    brandstof toestellen zijn sterker gebouwd, omdat de motor veel meer trilling door het frame stuurt

    je moet alleen ff goed studeren op welke motor/regelaar/accu en prop je gaat gebruiken.
    https://ecalc.ch/ is een site waar je gratis setups kunt berekenen
    al moet je dan wel eens klooien om de goede motor (kv en gewicht) te vinden
    betaalde versie zit ook een zoekfunctie in, en wordt het een stuk sneller.

    qua bouw:
    werkelijke bouwtijd, of de tijd vanaf start tot compleet :D
    werkelijke bouwtijd, een simpel schuimpie vanaf scratch, exclusief droogtijden, 4 tot 8 uur.
    houtbouw, wisselt.
    ruwbouw is (bij mij) vaak met 1 a 2 dagen achter elkaar doorbouwen redelijk voor elkaar.
    ik bouw hout modellen voor een groot deel met sec. lijm, dus droogtijden zijn dan nihil.
    meestal de afwerking (alle linkjes, netjes alles plaatsen, doorvoeren, kabeltjes netjes maken, scharniertjes etc etc) ben ik makkelijk nog eens 1 a 2 dagen mee verder.

    maar, dit is natuurlijk vrij onmogelijk. ik heb kleintjes, een wederhelft.
    als ik een uur onafgebroken redt op een dag, ben ik erg gelukkig.
    daardoor doe je er ook gewoon langer over.
    daarbij vind ik ruwbouw altijd leuk, maar de laatste afwikkeling "zit niet geheel lekker in mijn systeem":D
    dus dan begin je er minder snel aan..

    zo heb ik meerdere toestellen in diverse stadia van bouw staan in het hok.
    2 weet ik van dat als ik er echt aan begin, het waarschijnlijk vrij vlot af is.
    heb nog 2 houtbouw, 1 verzinsel van mezelf, 1 kit, dat duurt langer..
    maar dat ligt er nu toch al wel een stevig tijdje


    qua electrisch en geluid...
    is wel gaaf, veel clubs krijgen dat opgelegd om geluid binnen de perken te houden.
    alleen vaak wordt een geluidsmeting niet verplicht
    heb je van die funjet achtige kisten, die maken meer geluid dan brandstof, maar dat maakt dan weer niet uit :D
     
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik zal ook maar even reageren.
    Ik vlieg al vanaf iets van 1995 electrisch en de laatste 10 jaar eigenlijk alleen maar met extreme electrische modellen die iets van 6 tot 8 PK hadden, in een model van nog geen 1700 gram.
    Maar dat is echt een extreme wedstrijdklasse, de F1 van electrovliegen.
    Je moet met electro wel uitkijken want het lijkt makkelijker dan brandstof maar heel veel mensen zijn bij de overstap van brandstof naar electro de fout ingegaan.
    Veel dingen stukgegaan door overbelaste motoren en regelaars.
    En ook wonden omdat ze minder voorzichtig waren omdat het toch maar electro was, met zo'n klein motortje..

    Ik ben huiverig om advies op afstand te geven.
    Beste advies wat ik kan geven is, ga naar een clublid dat alles goed voor elkaar heeft op electrogebied.
    Die kan je adviseren.
    Er zijn wat basisregels, zoals gewicht per Watt, hoe je dingen in moet bouwen en vooral ook, hoe je met de accu's om moet gaan, laden en opslag.

    Dan je vraag, hoe lang doe je over een model...
    Een vol balsa model heb ik wel eens binnen een dag gebouwd, dat was een eigen ontwerp, een speedmodel.
    Maar ik heb nu al 2 jaar een model staan waarmee in niet verder kom.
    Een trainer van 150cm moet je binnen een maand of 3 vliegklaar kunnen hebben, als je net begint.
    Als je snel bouwt en ervaring hebt misschien binnen een week.

    Ik ben wel voor houtbouw, dat piepschuim vind ik niks en hout is altijd te repareren of na te bouwen.

    Conclusie...
    Ga niet zelf experimenteren, vraag mensen die al electrisch vliegen en ga samen met hun klussen en het ding bouwen.

    Gert Jan
     
  5. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.963
    Locatie:
    groningen
    Meer gangbaar is aantal Watt per eenheid gewicht, bij een bepaald type model.

    ;)


    jan.
     
  6. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.430
    Locatie:
    Lunteren
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Dat schrijf ik toch?
    Gewicht per Watt of Watt per gewicht..
    Komt voor een trainer neer op ongeveer 200 Watt per kilo.

    Watt is trouwens Volt x Ampere...
    En je moet voor een lipo onder belasting rekenen met ongeveer 2,5 Volt per cel.
    Een 3S lipo levert dus rond de 10.5 Volt onder belasting en niet zoals erop staat 11.1.
    Maar dit moet je eigenlijk verteld worden door dat clublid waar ik het over had.

    GJ
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.768
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou... dat is ook wel weer ERG uitgaand van de belastingen zoals jij gewend bent.
    Mijn lesheli's draaien op 3S en blijven de halve les (5 minuten plus) minimaal boven de 11,1 volt, hooverend. Na tien minuten zit ik meestal zo rond de 10,8V
    Dan belast ik ongeveer rond de 4 a 5 C, wat voor "gewoon recreatief sportvliegen" ongeveer de norm is om 15 minuten vliegtijd op een pakket te kunnen halen.
     
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik ga uit van belastingen van rond de 15C en kleinere pakketten,
    En minimaal voorverwarmde pakketten, want beginners doen dat vrijwel nooit.
    Dus een 2200 mAh en dan een Ampere of 35 trekken bij 18 graden.
    Als je maar 5 C trekt dan blijft je spanning wel een stuk hoger ja.
    Maar de leskistjes die de leerlingen vlogen (Calmato achtige) zaten rond die 15C.
    Dan kan je een minuut of 10 lessen.
    Is voor de meeste leerlingen lang genoeg als je intensief les geeft, daarna worden ze moe en gaat het concentreren minder.
    De belastingen die ik zelf trok (100-120C) haalde ik 3,3 a 3,4 Volt per cel bij goed voorverwarmde pakketten.
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.768
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Vrijwel geen enkele recreatieve vlieger gebruikt dergelijke belastingen, want die resulteren in vliegtijden van max 3~4 minuten (uitgaande van "veilige reserve").

    En zeer zeker OP, laat een goedmoedige trainer zien, dan houdt het met 5 a 6 C echt volledig op. 6C is (met veilige reserve) slechts 8 minuten vliegtijd.
    Dit... is echt volledig onmogelijk: 1C is de belasting waarbij de accu 60 minuten doet over een volledige ontlading. 60 minuten gedeeld door 15 is 4 minuten. Rekening houdend met 20% reserve, is het zelfs slechts 3 minuten en 12 sec.
     
  11. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nee hoor, we hebben gemeten.
    Ook omdat we destijds met LiFePo4 aan het testen waren.
    10-12C bij een 2600 mAh cel is heel normaal.
    Je haalt dan een vliegtijd van een minuut of 10 want die belasting gebruik je niet de hele vlucht maar wel bij opstijgen en doorstartjes en loopings.
    Met de A123 Lifepo's haalden we 10 minuten, dan waren ze leeg, je kon dan nog 2 a 3 keer wat gas geven om op het veld te komen.
    Een lipo is wat vriendelijker in gebruik, die zakt geleidelijker in.

    Neem maar eens een Unilog met stroomsensor, je zal dan zien dat je belasting wel degelijk die 15C haalt bij die 2200 mAh pakjes.
    Als je een 3300 pak neemt dan zakt de belasting, logisch want je motor trekt maar een X aantal Watt.
    Hoewel je spanning bij een groter pakket wel wat hoger blijft, dus trekt ie ook iets meer stroom.

    Ik heb helaas geen trainer staan anders kon ik het je laten zien.
    Ik weet wel dat Bertus in zijn grote sleep Piper (geloof ruim 2 meter span) iets van ruim 1,5 KW had staan maar hij kon boven blijven met 5 Ampere, dus 1C.
    Alleen was het dan wel heel voorzichtig vliegen.
    Maar om op te stijgen had ie wel een paar honderd Watt nodig, ook zonder zwever erachter.

    GJ
     
  12. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.963
    Locatie:
    groningen
    Ben benieuwd wat rob007 (die dit draadje startte) hier allemaal van vindt.

    Houdt zich erg rustig . . .


    jan.
     
  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Die is verstandig en vraagt hulp op zijn club.
    Praktijk is de beste leerschool, beter dan theoretisch geneuzel.

    Maar even heel simpel...
    Calmato achtig ding, weegt 2,5 kilo.
    Dan heb je iets van 600 Watt nodig.
    Als je op 3S vliegt, 600 : 10.5 Volt, dat is 57 Ampere.
    Gaan we iets gunstiger rekenen.
    Stel je stopt 500 Watt in dat model en gaat hem op 4S vliegen.
    500: 14 Volt, dat is 35 Ampere.
    Als je dan 3500 mAh pakketten neemt zit je al op 10C.
    Mijn bewering klopt echt maar ik vlieg ook pas bijna 30 jaar electro.

    GJ
     
  14. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.948
    Locatie:
    Velserbroek
    je vliegt toch zeker niet de hele tijd volgas? denk dat daar het verschin aanname tussen GJVO en Brutus zit....
     
  15. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Je vliegt absoluut niet de hele tijd volgas maar als je lest dan moet je af en toe ingrijpen.
    Je moet opstijgen naar wat grotere hoogte, oefenen loopings, dat gaat allemaal volgas.
    De rest van de vlucht is halfgas of iets meer maar toch, je komt nooit 5C gemiddeld bij een lesvlucht.
    Ja, met op lage hoogte circuitjes pruttelen maar daar leer je niks van.

    Je moet berekenen wat het model nodig heeft, die 200 Watt per kilo voor een trainer is minimaal, de meesten zitten op 300 of meer.
    En dan een efficiente prop erop en gedoseerd leren vliegen.
    Kort eerste vluchtje maken, bijladen, kijken wat verbruik was en dan een timer instellen zodat je veilig kan vliegen.
    Het is allemaal zo simpel.
    En nog mooier is een Unilog of Unisense en die uitlezen, dan weet je exact wat er gebeurd.
    Is een 1 malige investering, net als een zender maar maakt het zoveel betrouwbaarder.



    GJ
     
  16. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.963
    Locatie:
    groningen
    Dat lijkt me een uitspraak waar nog wel wat reacties op zullen komen!


    jan.
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.768
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Precies...

    Je vliegt niet constant volgas. In de start mischien, maar niet constant. Die momentane spanningsdip tijdens die 15~20 sec startaanloop en eerste klim, die gebeuren bij volle accu, dan zakt de spanning wel wat maar niet heel erg veel.
    Een looping is 2 a 3 seconden vol gas. Is ook niet heel erg interessant.
    Sterker nog, je MOET gemiddeld 5C doen, inclusief start aanloop, klim, en loopings, anders haal je de 10 minuten niet eens.
    En ik durf wel te stellen dat ik beroepsmatig al 31 jaar vermogensberekeningen EN metingen uitvoer...Maar mijn berekening zal wel niet kloppen... :weetnie::weetnie::weetnie:
     
    Justus vindt dit leuk.
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.768
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Jan... ik ben er hoogstpersoonlijk getuige van, dat DAT is wat jouw vliegvaardigheid in hele korte tijd aanmerkelijk verhoogd heeft. Waarvoor nog steeds petje af!
     
  19. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.275
    Locatie:
    Rotterdam
    graag even wat minder stellig, minder dwingen.
    als een beginner wil beginnen, begin dan niet meteen met de verdiepte lesstof.

    Eerst ff kijken wat voor toestel er aanwezig is.
    dan de setup bekijken
    en dan lekker bouwen, al dan niet met hulp

    hoe iemand na het lessen vliegt, laat hem dat lekker zelf bepalen..
    sommigen willen uitgedaagd worden, anderen vinden laag rondjes pruttelen geweldig.
    lekker laten gaan, zolang ze het veilig doen.

    gewoon lekker vliegen.
    doen. dat geeft vertrouwen, ervaring.
    kijken wat je leuk vind.
    komt vanzelf.

    we moeten de lat niet ergens op 3 km hoogte neerhangen.. dan zijn de nieuwe mensen niet binnen te krijgen
     
  20. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Van domweg circuitjes vliegen leer je helemaal niks.
    Je moet het afwisselen met vlakke 8tjes, procedureturns en zo.
    Wil heeft jaren alleen circuitjes moeten vliegen en na jaren kon ie nog amper vliegen.
    Pas toen ik hem een paar keer begeleide ging het stukken beter.


    Je snapt dus niet hoe een accu werkt.
    Of een accu nu 100% vol is of 80% dat maakt weinig uit als je hem gaat belasten, je hebt altijd een spanningsval bij een bepaalde belasting.
    Ik heb 12 jaar minimaal 100 accutests per jaar gedaan voor mijn werk en ook de opleidingen gehad dus dat weet ik wel en ken ik uit de praktijk.
    Ook in de modelbouw hebben we altijd alles gemeten en gelogt en daar zie je dat ook.
    Enige is dat een koudere lipo verder inzakt dan een warmere maar de lading maakt tot een bepaald moment niks uit.
    Ik heb met ingenieurs gewerkt die ook R&D deden en superhoog opgeleid waren en toen ze mijn modelbouwspul zagen meteen zeiden dat het niet kon wat ik zei.
    Tot ik ze de metingen gewoon live liet zien.
    Dus ook al doe je beroepsmatig al honderd jaar iets wil dat niet zeggen dat het in modelbouw hetzelfde is.
    Volgens mij werken ze in de industrie nog grotendeels met lood en nicad accu's en minimaal met lithium achtigen.

    Ik zat bij een club (ACK) waar we met z'n 3en minimaal 2x per week les gaven en we liepen als club voorop met electro.
    Noodgedwongen vanwege een buurman.
    We zijn dus heel snel omgeschakeld naar electro vliegen en ook electro lessen.
    Je kan gewoon 10 minuten les geven en je trekt meer dan 5C, kan echt niet anders.
    Hebben jullie ooit wel eens iets gelogt?
    Wij (Gerben, Ruud en ik) logten vrij veel, waren ook altijd met electronica en aandrijvingen bezig.
    We hebben ook heel veel mensen geadviseerd over electrosetups en ik krijg ook nu nog regelmatig berichtjes van mensen die vragen hebben over aandrijvingen.
    Zal toch wel een reden hebben??

    Brandstof ben ik niet meer in thuis, ik zou niet eens meer weten wat er voor een prop op een 3,5 cctje moet.
    Maar electro, dat is een makkie voor me.
    En ik weet wel waar ik het over heb.

    Ik blijf bij mijn eerste post, het is gevaarlijker dan brandstof en vraag advies bij je club, ga niet zelf zomaar klooien.
    Er branden dingen door, je kan een behoorlijke klap krijgen van een prop zodat je op de eerste hulp beland.
    Ik heb meer bloedende lichaamsdelen gezien bij electro dan bij brandstof.
    Een brandstofmotor slaat af, een electromotor hakt vrolijk door.

    Zo.. en nu ga ik weer bouwen aan mijn deltaatje.. electro.

    GJ
     

Deel Deze Pagina