Elektronische propsaver ?

Weet iemand of er een elektronische propsaver bestaat b.v. in de vorm van een motorregelaar die ervoor zorgt dat de propeller automatisch horizontaal gaat staan zodra het gas op "nul" wordt gezet ?

M.vr.gr.

Jules

Elektronisch zal dat niet te eenvoudig realiseren zijn. Er is wel iets te verzinnen maar wat me nu zo te binnen schiet zal niet simpel zijn. Eerst moet er ergens een sensor komen zodat bepaald kan worden in welke stand de prop staat. Als dat bepaald is moet er constant stroom door één wikkeling worden gestuurd om zo de motor "vast" te houden in die stand.
Een pen of zo iets die met een servo naar voren wordt geschoven om de prop tegen te houden lijkt mij de simpelste manier. Dat moet je natuurlijk niet doen als de motor nog draait, dat zal desastreus voor die pen en/of de prop zijn.

Met een pen als blokkering van de prop met een servo op hetzelfde kanaal als het gas lijkt niet onmogelijk.
Die pen zou dan wel buigzaam moeten zijn zodat hij wijkt voor dat de prop stil staat en niet breekt of de prop beschadigt.
Zo iets heb ik wel eens gemaakt maar dat was met een inklapbare motor op een klein zwevertje.
De bedoeling was om de prop in de lengte richting te laten stoppen.
Dit was zonder servo en het werkte niet feilloos.

Laatst bewerkt:
brandstof gaan vliegen... ;-)
De oplossing van de meeste problemen is juist het stoppen daarmee....:D
Weet iemand of er een elektronische propsaver bestaat b.v. in de vorm van een motorregelaar die ervoor zorgt dat de propeller automatisch horizontaal gaat staan zodra het gas op "nul" wordt gezet ?
Geef eerst eens aan op welk model je dit nodig acht.

Probeer nu dit bericht weg te gooien...o_O
Waar staat dat prullebakje nou als je het nodig hebt?

Florian Schambeck met zijn http://www.klapptriebwerk.de/ heeft een systeem met sensor en speciaal programma in de YGE120HVT. Hier wordt de propeller verticaal gezet om de motor met prop in de romp te laten verdwijnen.
Hier een verwante oplossing, weer uController gestuurd.
http://www.wstech.de/extern/rolfschuler.htm#Das_aktuelle_Projekt:

Ik heb ook wel eens oplossingen met een rubber pen die met een servo werd bediend gezien.

Een goede rem zal de propeller in de meeste gevallen wel doen stilstaan, dan is propellerbreuk minimaal.
In de tijd dat ik nog met borstelmotoren F5D vloog was het een mooie indicatie, als de propeller nog draaide op de rem was de landingssnelheid te hoog en een gebroken prop 99% zeker. Als je net langzaam genoeg vloog zodat de prop stil stond was er slechts heel zelden een propeller breuk.

Rick

Back