End point adjustment

Discussie in 'Electro auto's' gestart door KevinP, 14 aug 2016.

1. KevinP

KevinP

Lid geworden:
    26 jun 2016
    Ik heb sindskort voor mijn Arrma Kraton een nieuwe savox servo. Deze aangesloten, end points ingesteld en hij doet het prima. De end points kan ik via de standaard zender van Arrma gewoon met een draaiknopje voor beide richtingen aanpassen, dit ging verder prima.

Nu heb ik vandaag een nieuwe zender/ontvanger set binnengekregen, en ook aangesloten. Het gaat hier om een Spektrum DX4C met SRS4210 ontvanger. Nu kun je in tegenstelling tot de Arrma zender, de end points met de spektrum zender voor beide richtingen apart instellen.

Nu mijn vraag;
    Bij het instellen van de end points kijk ik altijd tot hoever mijn stuurinrichting maximaal gaat, en dan zet ik de servo zelf er ietsjes onder, om zo veilig mogelijk te zitten. Nu valt het mij op dat ik uiteindelijk voor links op een percentage van 53% uitkom en rechts 74%.
    Kan dit kloppen? Hoort dit percentage niet gewoon gelijk aan elkaar te zijn?
    Ik ben er namelijk persoonlijk vrij zeker van dat mijn servo nu links en rechts voor beide (bijna) het uiterste gaat.
    Iemand een logische en simpele verklaring?

2. ron van sommeren

ron van sommeren Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    En hoe zien de getallen eruit als je de servo's van plaats verwisseld?

Overigens, van de linkerservo gooi je op deze (d.w.z. elektronisch i.p.v. mechnisch verkleinen) manier helft aan kracht en nauwkeurigheid weg, en geeft hem nodeloos twee keer grotere dreunen. Van de rechter servo gooi je een kwart weg, je bezorgt hem onnodige een factor 4/3 grotere dreunen.

Laatst bewerkt: 14 aug 2016
  3. motorsports

motorsports Forum veteraan

Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Je servo zal nooit excact in het midden staan, gelijk aan de stuurhevel, probeer maar eens de servo los te koppelen van de stuurhevel en zet dan de servo elektronisch in het midden , monteer nu maar eens de servo hevel .

Door dat het een gekartelde bevestiging is van de servo, zal je nooit excact recht uit komen , voila daar je verschil :feli:

geen zorgen over te maken :koud:

4. Roelof

Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    20 aug 2003
    Het model heeft maar 1 servo.....

Inderdaad niets om je zorgen over te maken. Overigens was het op de Arrma zender geen EPA maar een D/R. EPA is een vaste instelling waar je niet meer aan komt terwijl D/R een variabele instelling is waarmee je bv. een stukje over/onderstuur op bepaalde circuits/rijplekken kan wegdraaien.

5. drift-junkie

drift-junkie

Lid geworden:
    22 jan 2005
    MECHANISCHE CORRECTIE

Over het algemeen is er altijd een verschil in uitslag, dit komt omdat de hoeken tussen alle bewegende delen van servo en stuurinrichting niet gelijk zijn aan elkaar, dus niet alleen alle uitslagen moeten gelijk zijn aan elkaar, maar ook alle verschillende hoeken tussen de onderdelen, links en rechtsom / duw en trek, en daar ligt vaak het probleem!!

Door bep zaken contra te plaatsen kan je “bij benadering” een goede mechanische verdeling verkrijgen, de meest eenvoudige correctie, ligt bij de servohevel en de hoek van de servostang. Begin eerst met de servohevel en de stang in een hoek van 90gr te monteren (A), ook moet de stang liefst evenwijdig lopen met servo, aangezien niet alle servo’s even hoog zijn, kan iets ophogen dmv ringen oid soms noodzakelijk wezen. Wanneer in de duwslag van de servo de wielen de grootste uitslag geeft, monteer dan de servohevel (bij kleine correcties servo iets verdraaien in de montage) zoals in onderstaand plaatje als fout (B) wordt aangemerkt (1 tandje verplaatsen), zet met behulp van het afstellen van de servostang weer alles op nul (rechtuit) en zie of de contra-correctie een verbetering heeft opgeleverd!!

images.png

Deel Deze Pagina