Eneloop 2000: hoe is het ermee?

Discussie in 'Model elektronica' gestart door jan brilman, 17 sep 2024.

  1. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.922
    Locatie:
    groningen
    Ik heb deze al een tijdje heb, maar het aantal laadcycli is denk ik zeer beperkt.

    upload_2024-9-17_10-27-39.png


    Als mijn lader zegt dat ze vol zijn (ik heb er twee), zegt de capacity controller: 81%

    upload_2024-9-17_10-27-14.png

    Waarom geen 99%, zoals bv. na het laden van Lipo's?

    Belangrijkste vraag: zijn ze nog geschikt om in een model te plaatsen?

    Door het 'cycle' programma halen?

    Ik hoor het graag.


    jan.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.664
    Locatie:
    Sassenheim
    Dus je hebt een 4.8v accu dat 5.6v aangeeft en dat dat maar 81% is....

    Iets klopt hier niet.
     
  3. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.922
    Locatie:
    groningen
    Graupner Ultramat 16S lader.

    Zelf nooit iets aan ingesteld of gedaan (zover ik weet).

    upload_2024-9-17_10-42-13.png

    upload_2024-9-17_10-42-36.png

    upload_2024-9-17_10-43-1.png

    Er komen vast deskundologen die het weten . . .


    jan.
     
  4. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.174
    Locatie:
    Gouda
    In die laatste stand laden met bv 1 Ampère is voor een ontvanger accu het beste.
    De eindspanning zal dan bij afslag op 6.0 à 6.4 volt komen. Althans, dat doen al mijn eneloops.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  5. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.922
    Locatie:
    groningen
    Je moet ze toch laden met 0,1 C = 0,2 A?

    Overigens heb ik hier nog twee soortgelijke accu's: 5,53V en 5,33V.

    Of zit het 'm in het feit dat ze onbelast zijn, en bij belasting terugzakken naar 4,8V?

    Nu die 81% nog . . .


    jan.
     
  6. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.489
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Volgeladen vast iets van 1,365v… per cel
    Dat moet je meten.
    Ik heb Panasonics die stonden ooit vol met nagenoeg 1,4v.
    Heel kort… de curve vlakt direct af bij stroomafgifte.

    Dat analizertje zegt verder niet veel.
    De lader geeft eindvoltage aan.
    De cellen kunnen dan warm aanvoelen… 20 graad. Die buurt.

    Celtesten tref je op het internet. Vooral fotografen die zich ongans flitsen willen de prestaties weten.
    Oversnel laden geeft minder cycli.
    Laad zelf op 0,8C

    Zijn ze op… 5 jaar of zo… dan bestel ik bij NKon weer nieuwe met soldeerlip. Beetje tape en krimphoes en weer doorrrrr…
    Zenderaccu… als onvangeraccu op digitale servo’s acht ik ze ongeschikt, blijf ik bij bewezen Lipo en UBEC. Nimmer gefaald.
    Op NiMH 2x de kist gekneust. Wat een ramp.
    Met 2C Lipo laden gaat het vlot.

    Nieuwe Eneloops houden zeer lang lading vast. Na 800 cycli is dat al een heel stuk minder.

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 17 sep 2024
  7. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.922
    Locatie:
    groningen
    Verklaart dit die 81%?

    upload_2024-9-17_11-5-29.png


    jan.
     
  8. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.489
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Heb er al heel wat versleten voor mijn zender en de meesten voor mijn Mac's computermuis...
    Ze slijten gewoon...
    IKEA verkoopt ook dat soort accuutjes... kost bijna niks die konden met 1 jaar al in de prullenbak...
    Zijn al milieuvervuilend bij aanschaf... meuk.
    NiCad mag niet meer. Maar dat was een gedegen accusoort.
     
  9. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.922
    Locatie:
    groningen
    Maar, beide batterijen hebben dus nog plm. 1.600 mAh over.

    Gecombineerd met dit ding (het komt allemaal uit de gecrashte ASK-13)

    https://www.powerbox-systems.com/produkte/powerbox-systeme/powerbox-12.html

    is dat dus 3.200 mAh.

    Da's voor een aantal vluchten met een zwever (wil het in de Blanik inbouwen) meer dan genoeg, lijkt me.

    Accu's in de gaten houden en tzt. vervangen.


    jan.
     
  10. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.249
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik heb altijd de 10 jaar regel gehanteerd.
    Bij juist gebruik lukte dat eigenlijk altijd redelijk met enelope en lipo's
     
  11. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.174
    Locatie:
    Gouda
    Dit is een misverstand, het gaat over zelfontlading.
    De aangehaalde text wil zeggen dat een volgeladen Eneloop na 1 jaar nog 90% van de oorspronkelijke lading over is en bij Eneloops die 12 jaar op het schap hebben gelegen wordt er door klanten nog 60% restcapaciteit gemeten.
    Maar je kunt hem na 12 jaar nog weer laden en na 3 cycle beurten meten ze nog vrijwel de oorspronkelijke capaciteit.
    zie b.v.: https://budgetlightforum.com/t/remarkable-eneloops/55992/16
     
  12. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.922
    Locatie:
    groningen
    Dus wil ik die 81% weer richting de 100% krijgen, dan moeten ze een aantal ontlaadt/laadt cycli doorlopen?


    jan.
     
  13. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.489
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ik laad ze vol…
    Alleen merk ik dat ze steed minder goed de spanning vasthouden.
    Een set die in een oude MX22 van Graupner zit, houdt goed vol… staat maar te staan… OH zender met Jeti hack module… ooit 1x bijgeladen… 1x … zal zien of ie al gedipt is… ?
    10,2V… dat na dik 2 jaar?
    Zelbouwpakket… en 8 celletjes… vast al 6 jaar oud…
     
  14. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.529
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Ik ben sinds kort over op een ander merk radio. Deze geeft meer data zeker voor wat betreft de ontvanger accu. Ik schrok daar wel een beetje van. Regelmatig piekt mijn 1 jaar oud 2700 Mah pakket naar beneden, zelfs onder de kritieke waarde bij mij 4,5 volt. Het lijkt dus dat NIMH cellen een wat hardere spanningsval hebben. Vol is het NIMH pakket 5,7 volt, roer je flink aan de knuppels dan raakt hij regelmatig 4,0 volt aan en dat is aan de lage kant. Hoe het verder gaat als de spanning zakt door het leger raken weet ik niet. Ik ben daarom nu over naar Lipo 2s met een BEC. Ik had dit niet verwacht.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.611
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nee.... Er is niks met die accu aan de hand, die batterijtester is gewoon nutteloos voor NiMH (of NiCd). Die moet je werkelijk zo SNEL mogelijk vergeten voor NiMH.

    Het enige wat ENIGSZINS betrouwbaar is (maar ook niet 100%) is een lader met capaciteitsaanduiding (die heb jij, die lader geeft aan hoeveel er in gegaan is), EN ontlaadmogelijkheid (die heb jij niet, dat kan die Graupner lader bij mijn weten niet. Tenminste, degene die ik heb kan dat niet).

    Op zich is de spanning die je ziet vrij normaal.
    Mijn laders slaan voor dergelijke pakketten ergens tussen de 6 en 6,2 volt af als ik met 1A laad, wat lager als ik langzamer laad, want ze slaan NIET af op een bepaalde spanning, zoals LiPo of Lood, maar op het verloop van de spanning (een piek in de "delta-V").
    Na een dag staan ze bij mij meestal ergens tussen de 5,3 en 5,4 volt, en bij gebruik dalen ze heel rap naar 5,1~5,2, dat houden ze een tijdje vast om dan héééél geleidelijk terug te zakken naar 4,8 of nog lager.
    Onder lichte belasting (paar honderd mA continue) kun je ze nog probleemloos gebruiken tot tegen de 4 Volt. Ik ontlaad mijn pakketten altijd met 1A (0,5C) en dan zijn ze leeg bij 3,6V. De meeste van mijn vliegtuigen trekken in de orde van grootte van 600~800 mA (vanwege klepje, 130 mA, en ontsteking, 400 mA) en dan is 4,4 volt geen enkel probleem en zijn ze net ongeveer half leeg.

    Met een automaat, is het beter om ze met 0,4~0,5C te laden en ontladen, dan is de afslag beter detecteerbaar, en het houd je pakketten wat "wakkerder".

    Ik controleer mijn pakketten ongeveer om de 4 maanden door ze leeg te trekken en weer te laden (beide met 0,5C) en zelfs bij een vier maanden niet gebruikt pakket zie ik dan bijna altijd bij het ontladen meer dan 1800 mAh (meestal minstens 1900) en bij het terugladen heel dicht tegen de 2000 mAh.

    Na het vliegen hangt het af van hoeveel tijd ik heb, maar meestal ontlaad ik ze eerst, en laad ze dan weer, dan weet ik ongeveer wat ik verbruikt heb, en gelijk ook hoe de conditie van de accu is.

    Opgemerkt: ik gebruik vrijwel uitsluitend analoge servo's en ALS ik digitaaltjes gebruik, zijn het vrij lichte.

    Want
    Jij gebruikt denk ik met grote zekerheid digitale servo's. Die doen dat. 4,5V is overigens niet kritiek, de meeste ontvangers werken goed tot ongeveer 3,5V.

    LiPo's met BEC lijken het probleem op te lossen, maar je moet er wel om denken dat de stroomlimiet van zo'n BEC tamelijk "hard" is:
    Stel, je NiMH kakt bij 5A in tot 4 volt, dan zal ie bij 5,5 A mischien inkakken tot 3,8 volt en bij 6A zul je nog steeds wel boven d 3,5V zitten. Dat gaat nog wel goed.
    Een 5A BEC zal tot 5A inderdaad keurig de ingestelde spanning vasthouden, maar bij 5,1 kakt die echt in tot bijna nul volt. En DAT gaat WEL fout. Dat betekent dat je ook geen waarschuwingen meer ziet, en dat is valse veiligheid. Je eerste waarschuwing is het krakende geluid van een kist die de grond in gaat.
    Hou daar rekening mee, en kies een BEC die echt RUIM bemeten is.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.611
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Zo'n powerbox ding is leuk, maar ook een extra "complicatie" die óók stuk kan gaan, en voor een zwever nergens voor nodig. Ik zie geen voordeel in een installatie die op één (eigenlijk te klein) pakket draait en overschakelt op het moment dat dat pakket leeg is: Je hebt namelijk dan nog steeds maar de belastbaarheid van ÉÉN 2000 mAh pakket, en dat is linksom of rechtsom, bij NiMH niet heel erg geweldig. Ruim voldoende voor de meeste toepassingen, maar nog steeds niet geweldig, zeker niet naar huidige maatstaven.
    ALS ik meer capaciteit nodig heb (zoals in de BigLift) zorg ik dat ik twee gelijke NiMH pakketjes heb (liefst koop ik gewoon twee nieuwe), ik ontlaad ze allebei tot 3,6V en soldeer ze dan permanent in parallel. Daarna laad ik ze en vanaf dat moment gedragen ze zich als één accu van 4000 mAh.
    Ik heb dan ook de belastbaarheid van een 4000 mAh pakket. De BigLift trekt tijdens het slepen (veel vol gas) gemiddeld toch wel gauw 1500 mAh als die dubbele ontsteking hard aan het werk moet.
    Dat is bij mij nog nooit fout gegaan, zoals ik al zei, ik controleer mijn accu's regelmatig, en ik let daarbij specifiek op wat er bij het ontladen uitkomt. Als die waarde goed is, is het pakket ook goed.
     
  17. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.922
    Locatie:
    groningen
    Okay, maar wie vertelt mij dan wat de servo's in dit model 'trekken', en of zo'n 2.000mAh NiMH daar genoeg voor is?

    En zo niet: wat dan wel?

    Servo's: D-power 570 BBMG, D-power 360 BBMG, in die range.

    Roeren: zie foto's.

    Die powerbox schakelaar heb ik nu eenmaal ooit aangeschaft (volgens mij wel een kwaliteitsding), en ik stop liever accu's in de neus dan (nog meer) lood.


    jan.
     
    Laatst bewerkt: 17 sep 2024
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.611
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Zijn digitaal, denk ik? Die zullen hééél korte aanloop-pieken trekken van in de orde van grootte van 1A mischien, maar in een zwever mischien een gemiddeld stroomverbruik van 50~100 mA per servo. NiMH kan prima overweg met die piekstroompjes (paar hondeerdste van een seconde 2A is geen enkel probleem voor 2000 mAh) maar als er vijf of meer servo's wat staan te zeuren in de vlucht (wat vrijwel niet te voorkomen is met digitaaltjes) staat er wel zomaar 500 mA continue, en dan is 2000 mAh naar mijn smaak wat aan de krappe kant..
    Meer dan 4 servo's (2 x rol, 1 x Ri en 1 x Ho) dan zou ik toch voor 4000 gaan. Gewoon omdat je een goeie thermiekbel niet wilt moeten afbreken vanwege beschikbare accucapaciteit.
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.611
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Overigens: als je wilt (en tijd hebt, neem je die twee pakketjes maar mee naar het veld, neem ik ze een weekje mee en test ze even terdege.
    Dan WEET je hoe ze er aan toe zijn.
     
  20. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.529
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Niks digitale servo's gewoon 5x Futaba s 3001, goede licht lopende verbindingen verder niets bijzonders. De BEC die ik gebruik is een Castle creations 7 Amp continue pieken tot 10 Amp voor 1 minuut.
     

Deel Deze Pagina