Enig idee welk merk draaibank dit is?

Zoals de titel zegt. Wie weet welk merk/type draaibank dit is?

_85dwe_zps28fcca30.jpg
_85_zpsa35ed4fa.jpg

Waarom niet voor metaal? Ik heb nog nooit een houtdraaibank met een dwars- langs- en bovenslede gezien? De drieklauw lijkt op die van de kleine Emco's (niet dat ik denk dat dit een Emco is) Ik heb wel eens horlogemakersdraaibankjes gezien die niet groter (en ook niet veel zwaarder) waren dan een naaimachine.

waarom niet voor metaal?

Als je deze werkkleding;)

full

tevoren aan trekt kan je zeker 30Kg tussen de centers inspannen.
Als je zulke werkkleding niet hebt zou ik aanraden materiaal, dat niet zwaarder dan een vis dobber of houten pen is, in te spannen. Lijkt misschien wat overdreven maar het zal je maar gebeuren dat het werkstuk er af vliegt en zo maar in je oog terecht komt.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik denk eerlijk gezegd dat je zonder problemen metalen kan draaien op dit bankje. Messing is geen probleem heb ik al gemerkt. De draaibank geeft een zeer stevige en solide indruk en met de drieklauw is niets mis. Alleen qua nauwkeurigheid heeft deze draaibank weinig te bieden, maar daar was ik ook niet naar op zoek. Ik wil vooral 'op vorm' draaien zoals winchkoppen, rollen, etc.
Helaas heb ik nog geen merknaam gevonden.

Dit lijkt mij echt wel een draaibank voor metaal. Ik denk dat de nauwkeurigheid beter wordt wanneer je hem aan een solide ondergrond vastmaakt. Zo op de foto's te zien lijkt het bed van zichzelf niet veel stijfheid te hebben. En voor de rest heeft nauwkeurigheid ook veel met afstelling van de geleiders te maken. Als je meer nauwkeurigheid nodig hebt is er vast wel meer uit te halen.

Succes!

metaal

Ja, kan zoals door anderen reeds aangegeven. Maar heb toch ernstige bedenkingen tegen de algehele constructie uit "plaat". Voorzichtigheid blijft geboden.... Een luttele EMCO Unimat 3 ziet er qua constructie toch heel wat betrouwbaarder uit.
EDIT: ("luttele" hier in relatie tot de afmetingen: ik heb er zelf een gehad en draaide daar moeiteloos 25mm titanium assen , je had alleen wat meer :D tijd nodig dan bij gebruik van een grotere bank.)

Laatst bewerkt:
de bank herken ik niet meer de klauwplaat wel
mijn eerste draaibankje had er ook zo eentje en daar moest je dus een stang in steken en dan met de hand aan draaien.het deel zat niet monster vast maar kwam zelden of nooit los.
als je bij deze bank alu en messing wilt draaien dan gaat dat zeker gaan met de beperkingen van de bank zelf
hss beiteltjes gaan geen probleem geven van plaatjes moet je hiermee weg blijven
snelheden kun je instellen met een O ring achtige riem dacht ik en het inschakelen van de automatiche voeding met de knop links in en uit te trekken dacht ik

maar nu het merk nog van deze draai bank
staat er echt nergens geen nummer of zo op want normaal zou dat er moeten op staan

gr raf en kleine muize stapjes met deze ban k en dat is nog steeds beter dan geen draai bank

Hallo,

Nee ik weet helaas nog geen merk van deze draaibank. Ik heb hem voor 100 euro gekocht en ben er inmiddels zeker van dat hij me elke euro waard is geweest. Ik bouw alles zelf maar exacte maatvoering is voor mij niet zo belangrijk. Als het er maar op lijkt en ongeveer (op de mm) de juiste maat heeft. Ik heb er inmiddels heel wat proefstukjes op gedraaid en hij doet het echt goed naar mijn zin.

Back