Enigma/Alex/???

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door Kimble_Schmitz, 23 mrt 2009.

  1. Weet iemand wat een goede winkel is om dit vliegtuig te kopen voor in Nederland?!

    Niet voor mij maar wel voor toekomstige F5B/Hotliner piloten die een goede kist willen voor relatief weinig geld.

    Zie dit draadje voor meer info en foto's.
    new toy - enigma - RC Groups

    Gr, Jos

    P.s. Wie heeft er al een?!
     
  2. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb al een paar maanden een kist op het oog als F5B Limited en even zitten rekenen.

    Ik kan de kist krijgen voor ongeveer 200 euro.
    Motor met planetaire gear kan voor onder de 170 euro geleverd worden.
    Regelaar vanaf 80 Euro. (80A)
    Lipo's 4S vanaf 100 Euro.
    3 servo's 60 Euro.
    Prop met meenemer 40 Euro.

    Dus een komplete vol gfk kist: 650 euro
    Vermogen van de aandrijfset is zo'n 960 watt,
    En dan heb je dit:

    [​IMG]





    Spanwijdte: 1,70 m
    Romplengte: 0,90 m
    Leeg gewicht: 600 g
    Profiel: MH-30
     
  3. Wilco/Tiger/???

    Ailerons geen flaps maar een heel goed begin. De vraag is, houd the ligger het?

    Dat is gelukkig bij de Enigma geen probleem, die zit goed in elkaar!

    Motor klinkt goedkoop en Lipo een beetje duur (Hobbycity Rhino).

    Jos
     
  4. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Of de ligger het houdt?
    Nou, als je een tijdje geleden een Raketenwurm kocht brak de vleugel ook.
    Ze zijn natuurlijk niet gebouwd op demo vliegen.
    Maar ik zal hem gaan testen, ik denk dat hij ergens in mei hier in huis is.

    Motor zijn een paar opties voor.
    Ik heb dit weekend met een buitenloper met gear gevlogen, erg efficient!
    Ik ken Powercroco (Ralph Okon) en zal hem eens vragen om een wikkelschema voor me te maken voor een Scorpion kitje voor een hoogtoerige motor voor een gear.
    Een gewone Scorpion fabrieksmotor kan je een gear achter kopen en dan zit je op een 80A motor die aan de prop zo'n 9000 toeren draait.
    Daar moet dan een 16x13 of groter op kunnen, dat is een kwestie vanm testen.

    De lipo..
    Ik ben pro Kokam.
    Alle andere zooi die we ooit gehad hebben geeft het gewoon op.
    Ik heb Kokams van 2 jaar oud, erg misbruikt en nog steeds goed.
    Flightpowers verouderen, Polyquest worden minder, ander chinees spul doet het een paar ladingen leuk en is dan ook niks meer waard.
    Dan maar een paar euro meer uitgeven en een goed pakket.

    Maar ieder is vrij om te kopen wat ie wil, het is in ieder geval goed mogelijk de kist zo rond de 650 euro goed vliegend te hebben.
    En dan moet er ook ergens een restrictie komen.
    Zoals ik al eerder ergens schreef:

    Als je de lipo beperkt tot 4S, de prop tot een bepaalde maat en bepaald toerental dan beperk je het vermogen, dus ook de kosten.
    Wat iemand er dan in stopt aan apparatuur maakt niet meer uit.


    GJ
     
  5. GJ,

    Ik weet toevallig dat de Tiger/Wilco niet gebouwd is op een zwaar accu pakket en veel G krachten. Met een 3S 5Ah pakket zou het nog wel goed moeten komen. Maar ik denk dat de meeste mensen toch liever zelf bepalen wat ze willen vliegen en dat dit vaker een wat betere kist is. Als je een goede Heli of een 3D kist gaat kopen dan koopt ook niet iedereen een nock off bij Hobby City, zeker niet als men competitie wil gaan vliegen.

    Ik heb je al eerder gezegd dat andere beperkingen dan een Energy limiet niet gaan werken. Vergeet het maar gewoon!!!

    Iedereen is welkom om te komen vliegen, geen enkel punt. Mocht je op een score lijstje willen komen te staan dan kan dat ook nog wel. Maar je kunt natuurlijk alleen dingen gaan vergelijken als er mensen vliegen met dezelfde restrictie.

    Wat je wel kan doen is bijvoorbeeld Neu F5F limiters gebruiken in F5B formaat vliegtuigen en maximaal 4S. De Energy limiet ligt dan dus lager en je zult minder vermogen moeten gebruiken om rond te kunnen komen. De juiste setup rolt er dan vanzelf uit.

    F5B/F5D limiters

    Dan heb je ook een leuk competatief formaat met minder stress en kosten. Bovendien is het dan vaak nog mogelijk om door te stromen naar F5B via een 5S of 6S pakket en/of grotere prop en een F5B energy limiter.

    Ik ben persoonlijk van mening dat F5F formaat kisten alleen maar meer kosten met zich mee brengen en nog lastiger zijn te transporteren. Dus waarom zou je dat doen? Als je ogen slecht zijn moet je niet F5B/F vliegen. Maar als er mensen zijn die dit willen vliegen, geen probleem!

    Wat betreft battery, ik denk dat er tegenwoordig niet veel verschil is tussen Neu Energy, Kokam, Flight Power, Thunder Power, Outrage en zelfs Rhino. Maar ik zou een ieder adviseren dat lekker zelf te bepalen. Ieder heeft zo zijn voorkeur.

    Laat maar horen hoe het gaat met die Tiger/Wilco.

    Mijn vraag waar een Enigma/Alex te kopen staat nog open!
     
  6. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Even oppassen met hoogtoerig buitenlopers, hou het maximale toerental dat de regelaar aan kan sturen in de gaten. Tabel maximum ESC rpm, per merk, type, #magneetpolen:
    Home-built Brushless Motors and Models
    -> Motor building Info
    -> ESC Max. RPM Limits
    (Christo v.d. Merwe, gebruiker 'skylar' op RCGroups, gewoon in Nederlands e-maileren)

    Verder, ga je mond spoelen ;) op een buitenloper hoort natuurlijk geen gear-box ...
    TORCMAN Brushless Motoren
    -> TM350 Super-Man

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 23 mrt 2009
  7. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Hey Ron...

    een Markus regelaar heeft daar absoluut geen problemen mee...
    Vraag het maar aan de speed recordhouder Stefan en aan Ralph Okon..

    En Jos...
    Een limiter zou kunnen, maar we zijn het eens dat er een begrenzing moet komen.
    Maar toerental. propmaat en aantal cellen is ook echt een begrenzing.
    Voor een bepaalde propmaat met een bepaald toerental heb je een bepaald vermogen nodig..
    Komt dus gewoon neer op een energielimiet alleen zonder extra kosten.

    Maar we gaan op de meeting wel even brainstormen en testen.

    GJ
     
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Laatst bewerkt: 23 mrt 2009
  9. GJ,

    Sorry ik blijf lekker stug tegen stribbelen...... VERGEET HET!!!

    Bovendien..... een Neu limiter kost 50 dollar..... echt heel duur!

    Ben ik zelfs bereid om die dingen uit te lenen op de competitie dag als mensen er niet direct een willen kopen!

    Ron, mooi motortje!

    GJ, Markus is dus echt effe NIET goedkoop.

    Jos
     
  10. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Jos...

    Een Markus is wel goedkoop..
    Ik ben de importeur...

    En een 85 SL kan 175 Ampere aan (heb ik getest) en dan ook nog met BEC.

    En ik heb erg veel Markus aan duitse wedstrijdvliegers verkocht, er is er nog geen 1 stuk.
    Dingen worden zwaar mishandeld, zelfs op 8S gevlogen terwijl ze maar 6S mogen hebben.

    Ron, die motor gaat niet werken in F5B.
    De Reisenauer gear mag geen harde start en harde rem hebben, dan gaan ze stuk.
    Ik heb er al naar gekeken...

    GJ
     
  11. Ron, de prijsjes op de torcman website zijn niet echt motiverend. Kan ik ook een Neu 1509/X 6.7:1 voor kopen.

    GJ, daar hebben we het nog wel een keer over. En laat maar zien die Wilco en dan het prijsje! ;)

    Kunnen we nu dan eens kijken waar een Enigma/Alex te kopen?!

    Jos
     
  12. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik vind de Enigma niet echt goedkoop.
    Met de huidige dollar komt ie op 380 euro.
    En het leuke is, als je in een Amerikaanse modelbouwwinkel bent dan zeggen ze altijd, je kan beter duitse spullen kopen, dat is veel beter.
    Maar ik denk niet dat je de kist in Europa kan kopen, het zal wel een ding zijn wat van oorsprong europees is en daar door een 3D scanner gehaald is en wat aangepast.

    Als je in Tjechie gaat kijken vind je ook mooie modellen, sterker nog, een hele hoop fabrikanten (Stratair, Freudenthaler) laten hun kisten daar bouwen.
    Ik hoorde ook al dat Tjechie te duur wordt en dat ze nu naar Roemenie en zo gaan.
    Dus waarom bij die Amerikanen kopen?

    Je kan ook een kist kopen en af vormen... dan kan je hem zo sterk maken zoals je zelf wilt.
    Of de oermodellen van iemand lenen en daar een mal van maken.
    Dan kan je voor 250 euro een vol carbon model bouwen, tijd niet meegerekend.


    GJ
     
  13. GJ, de Enigma wordt gemaakt in Tjechie ofzo, daar twijfel ik niet aan! Er worden geen kisten gemaakt in de USA, kost te veel arbeid.

    Dus..... zoek het uit waar die kist gemaakt wordt en klaar is kees!

    Ik vindt dit namelijk de ideale kist om in te stappen!

    Hij is ook in Engeland te koop onder de naam "Alex F5B". Lage pond, interresant?!

    Ben niet zo kapot van Surprise en Raketenwurm wat betreft prijs kwaliteit. Goed spul maar de Enigma heeft een betere verhouding en vliegt zeker zo goed dan niet makkelijker door de goede staart.

    Jos
     
  14. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    OK, fabrikant gevonden.

    Ik heb net een mailtje gestuurd, nu even een paar dagen wachten.
    Ik verwacht dat ie zo'n 350 euro gaat kosten.


    GJ
     
  15. Kijk!

    Weet je wat het is, behalve een Surprise, Raketenwurm of Avionik is er niet veel wat ik mensen zou aanraden om F5B mee te gaan vliegen.

    Deze kist is iets waar ik achter kan staan! Zit gewoon goed in elkaar, zelfs nog duurzamer dan de bovengenoemde kisten. De ligger heb ik geen twijfels over, op voorbehoud van een enkele productie fout.

    De prijs die je betaald om deze kist te nemen vergeleken met een Surprise is eigenlijk alleen gewicht, hij is niet echt super zwaar maar zeker niet zo licht als een Avionik. Maakt dat tegenwoordig nog wat uit met de Energy limiet en de relatief lichte Lipo's?! Het antwoord is NEE!!!

    Bovendien vliegt hij gemakkelijker dan een Surprise en heeft hij minder vleugel oppervlak dan een RW2B, dus je zal niet zo snel worden ingehaald door een Wurm.

    Dus gaan met die banaan!!!

    Jos

    P.s. wat betreft een Nederlands model, ik heb ideetjes zoals Lipo's 2S+2S in een twee delige replica Lea 5 vleugel, rompje zo dun als maar kan en de motor buiten in de luchtstroom hangen net zoals die Scorpions.
     
  16. val

    val

    Lid geworden:
    2 okt 2004
    Berichten:
    870
    Locatie:
    B w.vl. Oostrozebeke
    De enigma heb ik een tijdje geleden bij Mibo Modeli, Internet Shop gekocht voor 320€ , alleen staat hij nu niet op die site. event berichtje sturen.

    Ik vraag me af of die kira 600 motoren zouden meekunnen. het enige verschil zie ik in het max toerental. 50.000rpm en 210€ lijkt me beter dan de rest.

    Val



    kira 600-38 f5b - Google Search
     
  17. Henry_Mvsb

    Henry_Mvsb

    Lid geworden:
    23 nov 2005
    Berichten:
    634
    Locatie:
    Eindhoven
    Waar zijn die Neu-motoren te koop?
     
  18. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  19. Henry_Mvsb

    Henry_Mvsb

    Lid geworden:
    23 nov 2005
    Berichten:
    634
    Locatie:
    Eindhoven
    Dank je, Ron

    Overigens is de Enigma niet meer leverbaar door Mibo Modeli :(
     
  20. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    De Neu motoren werden enige tijd geleden ook geleverd door Ruud Zandvliet en Schubeler in Duitsland.
    Beiden zijn er om dezelfde reden mee gestopt.

    GJ
     

Deel Deze Pagina