Enquête KNVvL

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door toostbeek, 1 jun 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    4.017
    Locatie:
    Zwolle region
    Er zitten idd wel natuurramp-gebiedjes tussen. Daar is bijvoorbeeld een toplaag van vervuilde grond aangebracht en fanatiek ingezaaid met een plantenmengsel dat in dat habitattype absoluut niet thuis hoort. Helemaal leuk als de belastingdienst vervolgens het balletje aan het rollen brengt als blijkt dat door de gemeente geld verdiend is met beheer van dat N2k gebied.
     
  2. longflight

    longflight PH-SAM

    Lid geworden:
    26 jul 2014
    Berichten:
    139
    Locatie:
    Didam Holland
    upload_2022-7-9_12-58-15.png

    upload_2022-7-9_12-37-35.png
    Mijn artikel uit 2018 maakt nog melding van de nog niet in kracht zijnde grens van 250 gram vlieggewicht als onderscheid tussen speelgoed en modelvliegtuig welke dus heden wel geldt.
    Ik heb geen idee of de grens van 79 Joule in Oostenrijk nog geldt, neem aan dat daar nu de Europese 250 gram ook wordt aangehouden. Bij mijn Oostenrijkse examenvragen ben ik nooit iets tegengekomen over de Joules. Van multicopters heb ik geen verstand, kan jouw vraag dus niet beantwoorden.

    Waar Hobbyist zijn informatie van de 80 Joule vandaan heeft weet ik niet, maar het is dus precies dezelfde waarde van de Oostenrijkse luchtvaart wet.

    Gelukkig is de nu geldende veiligheidsgrens van 250 gram veel praktischer, en komt aardig overeen met de impact van de Joules.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  3. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.115
    200.000 Natura 2000 gebieden in Nederland is een tikje overdreven. Het zijn er welgeteld 162. https://www.natura2000.nl/gebieden
     
  4. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.484
    Locatie:
    Noord Brabant
    Het zijn veel en en regeltjes, mijn bron is van een iets recentere datum.
    Hier te vinden: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/?uri=CELEX:32019R0947&qid=1657366453354

    Eigenlijk zou je in NL de regeling modelvliegen moeten bekijken, die staat hier: https://wetten.overheid.nl/BWBR0019147/2021-04-22
    En die verwijst voor een gedeelte van de spelregels naar de Europese regelbrij, zie het eerste linkje.

    Sommige dingen kunnen per land verschillen, maar dan staat in de regelbrij voor welke onderdelen dat van toepassing is.
    En dat is dan dus op nationaal niveau geregeld wat je dus niet tegen komt in de Europese regelbrij.
    Het maakt dus niet uit welke Europese taalversie van de spelregels wordt geopend.

    Ik heb een modelfladdertje wat maar 220 gram weegt en zonder al te veel moeite een snelheid behaalt +150km/h t.o.v. het aardoppervlak.
    Dat is qua kinetische energie als het ineens tot stilstand komt voor zo'n vederlicht vliegtuigje best wel veel joules.

    250 gram is maar een klein gedeelte van de spelregel.
    Misschien een handige uitleg hoe dat werkt met joules en hoe je kinetische energie kunt berekenen is o.a. hier te vinden https://nl.wikihow.com/Joules-berekenen
     
    Laatst bewerkt: 9 jul 2022
    longflight vindt dit leuk.
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik kreeg gisteravond een mailtje van de duitse KNVvL, de DMFV en DAeC.
    Daar hebben ze het nu met het Bundesluftfahrtamt (de ILT in Nederland) geregeld.
    Ze lobbyen daar bij de regering en bewindsvoerders.
    Ik weet dat er door de DMFV geprobeerd is samen te werken met de KNVvL maar die had geen interesse.
    Misschien alsnog eens kijken of er iets te leren is van de duitsers?

    Ik heb het document naar het Nederlands vertaald, niet alles is perfect vertaald maar het is prima te begrijpen.

    Zie bijlage
     

    Bijgevoegde bestanden:

    longflight vindt dit leuk.
  6. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.273
    Locatie:
    Nunspeet
    Het probleem in Nederland zit bij de IL&T: zij hebben in tegenstelling tot onze oosterburen nog geen aan de Europese regelgeving aangepaste Regeling Modelvliegverenigingen vastgesteld.
     
  7. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.430
    Locatie:
    Lunteren
    Klopt. De regeling is uitgesteld.
    Modelvliegvelden moeten nog worden geregistreerd bij het IL&T.
    Daar gaat dan enige tijd overheen voordat dit kan. Ambtelijke molens....
    En corona is ook een veelgebruikte excuses.
     
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    En ook het gebrek aan visie bij de KNVvL die toen ze actie konden ondernemen geen actie ondernomen hebben.
    Want modelvliegen is toch maar een bijzaak.

    GJ
     
  9. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.340
    Locatie:
    REO
    Het houdt maar niet op!


    Hier lekker aan het vliegen. Wel tussen de buien door. Voor de zeurpieten regent het hier. Voor mij is het nu droog.
     
    Vale Ouwe en serge pot vinden dit leuk.
  10. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.764
    Locatie:
    Ede
    Je zult maar een heerlijk weekend gevlogen hebben met gelijk gezinden die wel van de hobby genieten ipv alleen maar zeuren . IMG_20220710_175115.jpg IMG_20220710_175420.jpg IMG_20220710_175831.jpg IMG_20220710_180056.jpg IMG_0164.JPG IMG_0042.JPG IMG_0006.JPG IMG_0014.JPG IMG_0084.JPG
     
    ramses, Helikapoter, Vale Ouwe en 2 anderen vinden dit leuk.
  11. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.430
    Locatie:
    Lunteren
    Dat is niet in Ede denk ik?
    Samen met Wesley, lekker hoor! Mooie beelden!

    Ach, niet iedereen kan even positief in het leven staan.
    Ik probeer altijd wel positief naar mensen te kijken. Achter elk gedrag zit vaak een reden. Iedereen is een product van zijn of haar opvoeding en omstandigheden. Daar doe je dan helemaal niks aan.

    Je kunt er wél zelf wat aan veranderen! Dat geldt voor het heden.
     
    serge pot en Erik van Nes vinden dit leuk.
  12. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.764
    Locatie:
    Ede
    Dit was in Oss.
    En idd samen met Wesley.
     
    Arnold 85 vindt dit leuk.
  13. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.376
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Soms is een andere hobby zoeken ook erg leuk als je het vliegen te benauwd vind worden.
    Mijn hebben ze gevraagd of ik mee wil helpen een kerkorgel te restaureren waar een heel nieuwe voorkant in moet.
    Ik kan daar aardig mijn ei kwijt.

    [​IMG]

    [​IMG]


    Waarom staat hier de foto niet groot en in mijn andere draadje wel?
     
    Laatst bewerkt: 11 jul 2022
  14. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Met opvoeding heeft het niks te maken dat iemand negatief denkt over een regelgeving die flinke beperkingen oplegt voor het beoefenen van deze hobby.
    Omstandigheden weer wel want men wordt op toch op extra kosten gejaagd waardoor sommige modelvliegers net over de rand worden geduwd om de hobby nog te kunnen beoefenen.

    En wat is er verkeerd aan om iets kritisch te benaderen? Half Nederland heeft een mening als er iets wijzigt wat hun situatie nadelig beïnvloedt. En forumleden die andere kritische forumleden als zeurpieten wegzetten daar zie ik wel een stukje gebrek aan empathie en interesse ontbreken, dat is weer wel een onderdeel van een goede opvoeding.

    En wie kan verklaren waarom er met een strengere wetgeving de aantal melding van Drones dit jaar toch flink is tegenomen? Selecteer op het dashboard maar 'voorvallen met Drones/RPAS' en het jaar 2022 is nog niet eens voorbij.

    En moeten die Drone/modelvliegers die verantwoordelijk zijn voor deze meldingen niet beter opgevoed worden?
     
  15. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.764
    Locatie:
    Ede
    Negatief denken is een mindset die niks positiefs bijdraagt omdat dit soort personen voor elke oplossing wel een probleem weet te vinden .
     
    Vale Ouwe vindt dit leuk.
  16. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Wat in jouw ogen negatief denken is is in mijn ogen kritisch kijken wat de "oude" KNVvL nu echt voor de modelvliegsport gedaan heeft.
    In mijn geval heb ik af en toe wat hulp gekregen met bepaalde dingen maar de normale recreant heeft er helemaal niets aan gehad.
    Misschien in een heel enkel geval dat men wat tips kreeg om de club te behouden.
    Maar voor 99% van de mensen is het alleen maar afdragen van een bedrag aan een vereniging die ze nooit zagen, nooit iets van hoorden.
    Dus negatief nee, kritisch ja.
    Ik ben geen schaap dat zomaar achter zijn herder aanloopt, ik kijk altijd heel erg kritisch naar kosten en baten.
    Ik ben 35 lid geweest van de KNVvL, echt nooit als recreant iets aan hun gehad en de club riep... verzekering.. dekking.. dat was hun reden om lid te blijven.
    Als ik dan als vergelijking de duitse of zelfs vlaamse verenigingen neem dan zijn die veel actiever en daar ziet men ook als recreatievlieger wat resultaten.

    Er zijn hordes mensen die zogenaamd pro KNVvL zijn maar als je ze dan vraagt, wat hebben ze dan afgelopen jaren gedaan en waarom zou je lid blijven dan komt er het inegstudeerde antwoord, zonder KNVvL zou er geen modelvliegsport meer zijn, of... we moeten verenigd zijn.
    Dat er geen modelvliegsport meer zou zijn betwijfel ik want ik heb afgelopen 30 jaar geen inspanningen van de KNVvL gezien.
    Dus ga eens echt kritisch kijken.. wat heeft de KNVvL nou echt voor jou betekend??

    Ja, de laatste jaren hebben ze zich zogenaamd ingespannen maar dat was juist de verkeerde kant op, tegen de modelvliegsport.
    En verenigd zijn, ja, daar ben ik het mee eens maar dan wel door een clubje mensen dat ECHT de modelvliegsport vertegenwoordigd.
    In het voorgestelde nieuwe KNVvL clubje zit maar 1 persoon waarvan ik vrijwel zeker weet dat ie zich prima zal inzetten (Tonnie) maar hij kan niet alles alleen.

    Een kritische blik brengt meer dan meelopen met de kudde...

    GJ
     
  17. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Dit is de grootste onzin @serge pot want er is namelijk een groot verschil tussen naar iets kritisch kijken of altijd negatief zijn over alles.

    En volgens jouw redenering zou niemand dus negatief mogen zijn ook niet over zoiets als over een slecht vliegend model want je moet altijd positief blijven ook al vliegt het model rot? Kom je niet ver mee als je alles zo beredeneert. :)
     
    Laatst bewerkt: 11 jul 2022
  18. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Ik denk ik ga eens kijken naar de vacatures die de KNVvL open heeft staan.

    Dit is er één van de twee openstaande vacatures.
    • Nauw samenwerken binnen en buiten de afdeling over alle mogelijke onderwerpen en hoe deze uit te rollen en te communiceren.
    Ik denk niet dat jij nu over die vereiste kwaliteiten beschikt @serge pot maar misschien wil de KNVvl jou wel een opleiding kan aanbieden zodat je wat kritischer naar jezelf gaat kijken i.p.v. naar andere.
     
  19. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Voorburg
    Tja, je mag je afvragen waarom een aantal ''negatieven' zo agressief of zeurpieterig naar je wilt blijven zeuren.
    Een konklusie lijkt gerechtvaardigd: de KNVvL gaat de ''negatieven'' meer ter harte dan ogenschijnlijk lijkt. Veel hopen toch dat de KNVvL weer eens goed gaat functioneren.
    Dat dat er soms heel negatief uitkomt toont vooral aan dat frustraties diep verankerd zijn en er door diezelfde KNVvL nooit adequaat mee gedealed is.

    Ieder initiatief om hier eens echt wat aan te doen zouden we moeten steunen, al denken we zelf dat dat tegen beter weten in is.
    Maar ook, een noodzakelijke analyse van het verleden en de wrok die opgebouwd is hoort daarbij.

    En het kan:
    Halverwege de 50tiger jaren begonnen ''bestuurders' de KNVvL steeds meer te gebruiken als erebaantje en voor hun persoonlijke belangetjes.
    Het wegwerken van Justus van Hattem als te weinig plooibaar was daar onderdeel van.
    Persoonlijk was ik bij, wat gezien werd als de opstand (1961) van de vrije vlucht wedstrijdvliegers en daarop volgend begon een bloeitijd van een jaar of 15 met onder andere het blad Bouwen en Vliegen en (vrije vlucht) wedstrijden met over de 80 deelnemers.
    Wanneer het weer langzaam een club geworden is die probeert te overleven op autoriteit en niet op inhoud: daar was ik niet meer bij. (mijn herstart was in 2005)
     
    verfbrander en Hans V vinden dit leuk.
  20. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.484
    Locatie:
    Noord Brabant
    Het "oude" is verleden tijd, ligt ver achter ons.
    Dit draadje, de enquête gaat over het heden, nu en de toekomst.

    In het verleden konden bestuurders van verenigingen in tegenstelling tot bestuurders van NV's en BV's.
    Hun eigen belangen of dat van een ander prevaleren boven het belang van de vereniging waar zij een bestuursfunctie vervulde.

    Bij deze koninklijke organisatie is dat o.a. gruwelijk uit de klauwen gelopen toen zij als enige gesprekspartner voor de modelvliegsport waren benaderd door de (r)overheid m.b.t. het drone gebeuren.

    Vorig jaar juni een beetje rijkelijk laat voor deze issue is er een nieuw wetje aangenomen WBTR, een beetje misschien begrijpbare uitleg wat dat betekend is hier te vinden.
    https://www.centrecourt.nl/alles-voor-verenigingen/juridisch/wbtr

    Als dit er nu 10 jaar eerder was, zag de modelvliegsportwereld qua spelregels er heel anders uit.
    Het is aan het huidige bestuur en andere overkoepelende organisaties om er nog iets van proberen te maken.
    En dat gaat ze ook wel lukken, neemt alleen wat veel (vrije) tijd in beslag.

    En nu heb ik iets geschreven zonder in detail te treden met namen, rugnummers pek en veren.
    Wat ik ook niet ga doen, omdat dat niet mijn speelveld is.
     
    Laatst bewerkt: 11 jul 2022
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina