ervaring en tips met zelfbouw boegschroef gevraagd

Discussie in 'Werkschepen' gestart door Danny van Dijk, 11 mrt 2003.

  1. Forumgenoten,

    Heeft iemand ervaring met zelfbouw van een boegschroef? Ik wil er één bouwen voor een ietswat te grote Smit Rotterdam (schaal 1:50, dus niet echt BB formaat). Bouwtekeningen of tips zijn welkom.

    groetjes,

    Danny
     
  2. boegschroef

    Dat vind ik nou leuk,

    Ik heb inmiddels ook een smit Rotterdam gebouwd en uitgerust met alle elektronica om ermee te varen. Alleen een bijkoment kleinigheidje is dat die van mij 1:200 is, van Heller dus(zie de nieuwe kwiklink en let even op mijn foto). Hij doet het prima, vaart leuk en ben er nog lang niet op uitgekeken. Maar ik wil een nieuwe uitdaging. Dat word dezelfde smit Rotterdam van Heller, maar ik wil hem uitbreiden met het een en ander. onder andere een boegschroef. Probleem, ik heb er in de breedte maar een slordige 3 centimer voor. Dus als we het toch over zelfbouw boegschroeven hebben, kan iemand mij ook helpen???

    Kor van essen
     
  3. casper

    casper Guest

    boegschroef

    Hoi ik vond op deze website --> www.scheepsmodelbouw.ismijnhobby.nl

    dit stukje tekst:

    De twee boegschroeven ( diameter ) 6 cm zijn zelfbouw en wel op de volgende manier, men neme een wasmachine nieuw of oud is niet belangrijk. Haal daar de waterpompen uit, verplaats de in en uitlaatopeningen en vergroot de schoepen in de pomp.

    That,s all there is ! p.s. Hier moeten nog wel twee Graupner 900 torque motoren op gemonteerd worden , want de 700 13 tt van eerder genoemde firma bezorgden mij een zeer onaangename brandlucht, oftewel deze zijn te zwak !

    mischien kan deze modelbouwer je verder helpen :)

    groeten Casper
     
  4. Pjotr

    Pjotr Guest

    men nemen twee stukjes buis laat ze voor de helft in elkaar valen je maakt een as met een messing plaatje er op in de midden deze word aan gedreven door een motor het plaatje moet op de plaats komen waar de twee buisjes voor de helft in elkaar valen in het boek van robbe staan ze wel afgebeeld :pc:
     
  5. Ben Postmus

    Ben Postmus

    Lid geworden:
    29 jan 2003
    Berichten:
    817
    Locatie:
    Nijeholtpade
    Misschien een dom antwoord wat nu volgt maar... het schoot ff door mijn hoofd.

    Kunnen jullie voor de wat kleinere modellen en indien niet alles presies op schaal hoeft te zijn niet een brandstofpomp van de modelvliegers gebruiken? twee buisjes/slangetjes de romp uit en pompen maar.

    zomaar een idee.
     
  6. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.684
    Locatie:
    Salland
    Ik sluit me helemaal bij Ben aan!
    Een aantal jaren geleden heb ik een boot uitgerust met een 'boegpomp':
    Een tandradpompje van Conrad 'ergens' in de boot gebouwd (hoeft niet eens in de boeg!) en twee siliconenslangen naar de boeg, aan bak- en aan stuurboord. Pompje draait naar links: model naar rechts. pompje naar rechts: boot naar links. Werkte prima en het voorbeel was dat je de pomp inderdaad niet voor in de boeg hoefde te plaatsen! Je had zo wat meer vrijheid...
    Roel
     
  7. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Bijna dezelfde ervaring!
    Heb eens een soort havendienst boot gebouwd, voorzien van bluskanon.
    Aanzuigopening aan 1 kant van de romp. Als ik ging "blussen" trok de boot naar de kant van de aanzuigopening.
    MAAR: ik had een heel goegkoop pompje en die stoorde als de donder!
    Moest ok dus ontstoren, hielp niet voldoende.
    Heb ik ten einde raad maar in een blikken doosje gedaan.
    Dus, goedkoop pompje werkt wel (maar bij een 1:50 R'dam 8O ) maar let op ontstoring.

    Wim
     
  8. NVM

    NVM

    Lid geworden:
    28 mrt 2002
    Berichten:
    5.418
    hmm.. da's op zich wel slim zo'n boepomp... Ik wil in de norderney ook een dergelijke constructie inbouwen en ik twijfel nog tussen een "echte" boegschroef en een boegpomp...

    Robert
     
  9. Ronald

    Ronald

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    773
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Hmmmm misschien ook wel een idee voor mijn Witte Zee, daar 'mag' geen boegschroef in....
    Het echte schip werd gesloopt voordat de beslissing er door was om er een boegschroef in te bouwen.
    Maar ach een pomp...... :wink: Daar is nooit over gesproken natuurlijk.
    Moet wel een aardig pompje worden denk ik.
    Eens even een paar nachtjes over slapen :lol:

    ciao, Ronald
     
  10. bol

    bol

    Lid geworden:
    30 apr 2002
    Berichten:
    736
    Locatie:
    poeldijk gem:_Westland
    een pompje als boegschroef is leuk bedacht maar bij de boot waar het overgaat is het toch wel een mooi gezicht als er een echte schroef in de koker zit
     

Deel Deze Pagina