Ervaring met de DH 9104

Discussie in 'FP/coaxiaal' gestart door jaapkay, 25 feb 2012.

  1. jaapkay

    jaapkay

    Lid geworden:
    6 feb 2012
    Berichten:
    43
    Locatie:
    omgeving Gouda
    Mijn ervaring met DH 9104 is zeer positief.
    k'Heb er mee in een grote sporthal gevlogen en dat is mij goed afgegaan.
    De heli vliegt goed en kan er tot dusver geen minpunten aan vinden.
    De fun factor is groot vergeleken met de prijs (€ 61 incl. verzendkosten -nieuw-) die ik er voor heb betaald.
    S'avonds oefen ik in een garagebox -3 meter hoog 5m breed en ca. 8m diep- wel probeer ik dan zoveel mogelijk op een hoogte van ca. 1,5 meter te hooveren om niet te hard de betonwand te raken.
    Dit gaat mij nu goed af.
    Bij wat beter weer en uiteraard geen of weinig wind wil ik buiten gaan vliegen.
    Maar nogmaals ik heb de eerste ervaringen opgedaan met de heli DH 9101 de heli met de dubbele rotoren (co-axiaal) en toen pas de DH 9104 aangeschaft.
    Wel heb ik een reserve print besteld zodat ik bij een storing dit snel kan opsporen.
    Ook heb ik de heli gemodificeerd (oa. de 14 gram voorin de neus)
    Het idee van "student" om de staart iets in te korten lijkt mij ook wel wat,
    wel zal ik het gewicht- lees afstand staartrotor heli as- eerst moeten berekenen dit ivm. het koppel van het gewicht voorin nu 14 gr. (soldeertin) tov. de as helirotor.
    Een klein nadeel is wel dat het tegenkoppel van de staart rotor iets minder zal worden, maar dat kan bijgetrimd worden.
    Een voordeel van deze heli is dat deze geen dure 3 in 1 regelaar of anderszins heeft, mocht er iets kapot gaan.

    Als er anderen zijn die ook deze ervaringen hebben zou ik dat graag willen horen.
    [​IMG]
    Jaapkay
     
  2. jaapkay

    jaapkay

    Lid geworden:
    6 feb 2012
    Berichten:
    43
    Locatie:
    omgeving Gouda
    Vervolg.
    Aangezien de originele accu 1300mAh nagenoeg de geest heeft gegeven heb ik deze vervangen door een van 1500 mAh.
    Deze was wat langer en wat zwaarder (ca. 14 gr)
    Nu had ik al reeds 14 gr. in de neus toegevoegd vanwege stabieler voorwaarts vliegen, uiteraard heb ik dat gewicht verwijderd en de accu met een ti -rip vastgezet aan de kap. Plus daarbij de accu zover mogelijk naar voren geschoven.
    Vandaag met zeer weinig wind buiten gevlogen, de heli vloog perfect, bijna een kwartier mee rondgevlogen en inderdaad hij kan tegen een zuchtje wind voorwaarts vliegen.
    Nogmaals de funfactor van dit machientje is groot.
     
  3. jorrick

    jorrick

    Lid geworden:
    20 sep 2011
    Berichten:
    349
    Ik zit te dubben of ik nou een nieuw topic moet gaan maken of dat ik mijn ervaringen hier ook ga bespreken.

    Maar ik heb een Double Horse 9116 gekocht. Hij moet nog geleverd worden dus ik heb hem nog niet thuis.

    Wat ik zo 123 wel weet is dat de 9116 in tegenstelling tot de 9100 en 9104 een 4 channel helikopter is.
    Voor de rest zijn veel onderdelen uitwisselbaar. Ik ben reuze benieuwd of ik deze wel in de lucht kan houden. Ik kan me niet voorstellen dat het me niet lukt. Ik heb ook een Esky Honeybee maar daar kan ik echt niet mee hoveren hoe vaak ik het ook probeer.
    Misschien dat dit een beter opstapje is voor de honeybee.
     
  4. jaapkay

    jaapkay

    Lid geworden:
    6 feb 2012
    Berichten:
    43
    Locatie:
    omgeving Gouda
    verdere ervaring met de DH 9104

    Nu ik al enige tijd (buiten)vlieg met de DH 9104 kan ik wel het een en ander vertellen hierover.
    Allereerst heb ik er veel plezier aan om met deze heli te vliegen, ook al is het een drie kanaals.
    Wat mij inmiddels wel opgevallen is dat je de lipo accu's niet echt "leeg" kan draaien. Voor die tijd (ca. na 6 minuten) merk je al dat je de tailrotor met de draairichting naar rechts zo goed als niet meer werkt.
    Betekend nl. dat de tailrotor sneller moet gaan draaien om de heli rechtsom te laten draaien. De spanning van de lipo op dat moment is dan te laag. (is / was wel een goedkope lipo).
    Ik heb nu twee Hyperion accu's besteld en hoop dat deze hun spanning langer op hoog nivo kunnen vasthouden. Net zo als de eerst aangeschafte vervanging van de meegeleverde lipo, die nu vrij snel in spanning zakt na ca. 20 ont- en opladingen.

    Wat vliegen met de wind betreft, er moet buiten weinig wind staan of nog beter een beschutte ruimte dan gaat het aardig goed. Met te veel wind drijft de heli af.
    Wat ik nu inmiddels wel weet dat je ook met een CP heli, vooral als je niet een ervaren piloot bent ook met wind moet uitkijken.
     
  5. jaapkay

    jaapkay

    Lid geworden:
    6 feb 2012
    Berichten:
    43
    Locatie:
    omgeving Gouda
    noot bij DH 9104

    Voor de niet ingewijden:
    De Double Horse 9104 heli is een FP single rotor met 3 kanalen zender / ontvanger.
    kan. 1 snelheid rotor (lift)
    kan. 2 bediening swashplate -vooruit / achteruit
    kan. 3 draaien om de rotoras -versnellen of vertragen tail rotor-


    Jaap
     
  6. jorrick

    jorrick

    Lid geworden:
    20 sep 2011
    Berichten:
    349
    Hey jaap, ik heb hem inmiddels ook. De Double Horse 9116 4ch. Heb jij ook die 7,4V 650Mah Li-Po accu erbij?
    Hoewel ze het een lipo noemen is het volgens mij helemaal geen lipo, want er zitten gewoon ronde batterij cellen in.

    Ik heb nog een 2cell 1650Mah lipo liggen, maar die past er lang niet in. Die is veel te groot. (ik had de heli groter verwacht).
    Heb jij alternatieve accu's gekocht?
    Daarnaast heb ik nog wel 2 verschillende 3s lipo's van beter formaat. Deze zijn 12V dat kan het motortje/toestel zeker niet aan he?

    De zender die ik er bij kreeg was trouwens al kapot vanuit de doos. Omdat ik graag wou vliegen heb ik hem maar open geschroefd. dr zaten wat dingen los die heb ik vastgeschroefd en nu werkt alles volgens mij weer redelijk.
     
  7. jaapkay

    jaapkay

    Lid geworden:
    6 feb 2012
    Berichten:
    43
    Locatie:
    omgeving Gouda
    ervaring DH's

    Ik zal je vragen puntgewijs beantwoorden.

    1- Ja het zijn inderdaad lipo's dus met een lipo lader laden is aanwezig bij het pakket. Het model zegt niet zoveel.

    2-Ik heb al inmiddels al 2 andere paketten gekocht. De laatste zijn nu Hyperion, daarvoor een RFI pakket van 1600mAh en een geicht van ca. 78 gr.
    De Hyperion zijn 1300 mAh. en 20 gr. lichter.

    3-Ik zou de 12V (volgens mij 11,7 V) maar niet toepassen, niet vanwege het motortje maar eerder vanwege het printje die je dan opblaast.

    extra:
    Goede kwalitatieve Lipo's zijn hun geld waard, daar ben ik inmiddels wel achter gekomen. Het schijnt dat de Hyperion accu's langer op spanning blijven tijdens het vliegen.
    Je merkt het als de spanning lager wordt dat je niet meer rechtsom extra "gas" kan geven om de heli te draaien. cq. de staartmotor moet dan sneller draaien en dan is de spanning niet hoog genoeg.

    Ik maak geen gebruik van de accu houder in de heli maar heb de accu onder de kap bevestigd en kan deze zo verwijderen zonder de kap te demonteren.
    Bovendien kan ik de accu verder naar voren schuiven zodat het zwaartepunt naar voren schuift en daardoor het vliegen ermee gemakkelijker maakt.

    succes ermee

    Jaap
     
  8. jorrick

    jorrick

    Lid geworden:
    20 sep 2011
    Berichten:
    349
    Kun je eens een foto maken hoe je die accu's hebt gemonteerd?

    Ik denk niet dat de standaard accu een lipo is, hoewel het wel op de site enz staat denk ik dat een een li-ion batterij is. Zoek maar eens op li-ion 7.4v 650mah (li-ion 7.4v 650mah klik)

    De standaard accu is 50Gram?
    Ik heb deze accu: Rhino 1550mah 2s Er staat bij dat ze 90gram zijn. Dat is wel 40 gram zwaarder dan de originele accu...
     
  9. jaapkay

    jaapkay

    Lid geworden:
    6 feb 2012
    Berichten:
    43
    Locatie:
    omgeving Gouda
    je hebt gelijk met de LI -ion, ook de originele accu die bij de 9104 is meegeleverd is een Li-ion 1300mAh accu. Maar de energiedichtheid enz. is gelijk aan de Lipo accu ook de dezelfde laadinstructie. Wel zijn de volgende accu's die ik heb gekocht Lipo's.
    Ik zou geen accu monteren die veel zwaarder is dan het origineel. De hogere capaciteit van de accu wordt dan teniet gedaan door het extra vermogen wat dan nodig voor het opstijgen en in de lucht houden.
    Ik zal trachten een foto bij te voegen. via een PB (lukt mij niet in dit geval)
    Het zwarte deel is een bescherming van de accu, in dit geval schuimplastic omwonden door (zwarte) tape.
    Jaap
     
  10. jorrick

    jorrick

    Lid geworden:
    20 sep 2011
    Berichten:
    349
    Heb 2 goedkope lipo's via Ebay besteld.
    2x 7.4V 20C 900mAh LiPo 2S 7.4 Volt RC Akku Battery WF
    +- 10euro

    Ook zit ik aan dit setje te denken:
    Double Horse 9116 Helicopter Parts Main Tail Blade + Balance Bar Buckle 9116-04
    • 1 x Balance Bar (9116-04)
    • 1 Set x Connect Buckle (9116-02)
    • 1 Set Blade Grip (9116-03)
    • 2pcs of Main Blade (9116-04)
    • 1 x Inner Shaft (9116-06)
    • 1 x Tail Blade (9116-19)
    • 100% Double Horse Original Parts
    +- 11euro

    Maar wat je ook kan doen is een 9100 zoals die van jou kopen en die gebruiken voor reserve onderdelen voor een 9116.

    Ik zie verder geen foto.
    Je kunt een foto uploaden via deze website: ImageShack® - Online Photo and Video Hosting
    • Klik op "browse"
    • Selecteer een foto op je pc
    • Klik op "upload now"
    • Vul je mail adres in en controleer op nieuwe mail. Waarschijnlijk moet je een link conformeren.
    • Dan moet je 1 van de links pakken, ik denk de regel achter "link" of "direct link".
    • en die tussen kopieer link hier[ /img] zetten
      [/LIST]
     
  11. jaapkay

    jaapkay

    Lid geworden:
    6 feb 2012
    Berichten:
    43
    Locatie:
    omgeving Gouda
    ervaring met DH 9104 foto

    [​IMG]Ik heb nu een foto, waar je om vroeg
    De accu zie je onder de kap met de zwarte bescherming.
    Voor het laden kan ik zeer eenvoudig de accu verwijderen of evt. een andere opgeladen accu opnieuw plaatsen.
    Bedankt voor de tip vwb. het uploaden.
    met vr. groet,
    Jaap[​IMG][​IMG]
     
  12. jorrick

    jorrick

    Lid geworden:
    20 sep 2011
    Berichten:
    349
    Ik heb vandaag met de 9116 buiten gevlogen. Het waaide een klein beetje (windsnelheid van 8.5Kmh) Maar tegen de wind in hard hij er zeer veel moeite mee.
    Maar het een ontzettend gemakkelijke en leuke heli is dit zeg. Hier ga ik nog heel veel mee vliegen.
    Sowieso handig om nose in vliegen te oefenen e.d. Als het mis gaat, stick los en pitch geven en dan gaat het bijna altijd wel goed.
    Heerlijk genoten :D
     
  13. jaapkay

    jaapkay

    Lid geworden:
    6 feb 2012
    Berichten:
    43
    Locatie:
    omgeving Gouda
    De staart is zaterdag binnengekomen.
    Zondag heb ik deze gemonteerd en even niet proef gedraaid op de grond.
    Ik heb het geweten. Toen ik de heli in de grote garage wou laten vliegen draaide die als een idioot om zijn as.
    Betekend dus dat de staartmotor verkeerd was aangesloten (in Hong Kong)
    k'had geen zin om de staartmotor te demonteren dus heb ik de aansluitdraden maar verwisseld -blauw aan wit en vv.
    Daarna weer proefgedraaid en het werkt weer perfekt, een zeer sterke reaktie als ik de de heli tegen de rotor koppel rechtsom wil laten draaien.
    De heli draaid weer als vanouds, het valt mij op dat ik vrij lang met de Hyperion 1300 mAh accu kan vliegen.
    Totaal heb ik er 1200 mA er uit "gehaald" , althans ik heb er weer 1200 mA in gepompt.
    Het verlengen van de staart komt even niet aan de orde.[​IMG]
    Al met al is het fijn vliegen met deze heli, die 8-10 minuten vliegen letterlijk en figuurlijk om.[​IMG]
     
  14. jorrick

    jorrick

    Lid geworden:
    20 sep 2011
    Berichten:
    349
    Ja ik heb gister net mijn 2x 900Mah s2 lipo's binnengekregen. Na 8 minuten constant hoveren zat er nog 3.8V in. Dus dat lijkt me wel save.
    Als jij 1200ma er uit hebt gehaald zijn jou cellen wel vrij leeg en je V per cell te laag denk ik. Dat zou je even moeten controleren want die mogen liever niet onder de 3.6V komen dan gaat de levensduur achteruit en kun je minder lang met je lipo doen.

    Ik ga binnenkort ook eens kijken wat de mogelijkheden zijn mbt een andere staart motor. Die heeft het namelijk wel zwaar te verduren en na 8 minuten hoveren zijn ze heel erg heet (kan ze niet aanraken) dus ik denk dat ik maar 4 minuten ga vliegen en dan even pauze neem om beide motoren af te laten koelen en daarna weer 4 minuten.
    Als je motoren zo heet worden gaat de levensduur hard achteruit.
     
  15. jaapkay

    jaapkay

    Lid geworden:
    6 feb 2012
    Berichten:
    43
    Locatie:
    omgeving Gouda
    lipo te ver ontladen.

    De spanning volgens mijn Imax B6 oplader is dan ca. 3,83 V .
    Betekend dat de Hyperion accu's lang op spanning blijven en daarna bij de laatste 100 Ma dan instorten.
    Maar je hebt gelijk, ik zal toch iets eerder stoppen.
    Jaap
     
  16. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.802
    Locatie:
    Flevoland
    Hyperions storten inderdaad vaak vlak voor het einde in, dus spanning meten kan soms wat misleidend zijn. Die kan nog redelijk zijn, terwijl je toch bijna de volledige capaciteit hebt verbruikt.
     
  17. jaapkay

    jaapkay

    Lid geworden:
    6 feb 2012
    Berichten:
    43
    Locatie:
    omgeving Gouda
    Ik vlieg tegenwoordig vrij vaak op een met bomen en grote struiken op een wat moelijk bereikbare parkeer terrein. Hier kan je heerlijk vliegen met de heli en ik heb inmiddels al heel wat accu's leeggedraaid, nou ja bijna dan. Uiteraard ga ik niet te hoog vliegen om toch maar te voorkomen dat de heli hoog boven in een boom aan een tak blijft hangen.
    Wat wel gebeurd is dat deze op een meter of twee hoog in de struiken blijft hangen door een stuurfoutje mijnerzijds. Ik pluk dan de heli als een rijpe vrucht uit de struiken.
    Daarna kan ik met de heli weer rustig door vliegen. Deze heli is behoorlijk crashbestendig.
    Nogmaals ik heb het al vaker geschreven, het is bizonder leuk om met deze heli te vliegen.
     
  18. twisted

    twisted

    Lid geworden:
    26 jul 2012
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Zundert,NB
    Hallo

    ik heb vorige week ook een 9104 gekocht mijn eerste ervaring was dat hij moeilijk onder controle te houden is en moeilijk vooruitvliegt. na wat modificaties (14gr in de neus en 4 gr aan de zijkant) is dit wel wat verbeterd. alleen hij blijft naar links afglijden heb al meer/minder gewicht geprobeerd maar nog niet opgelost.

    Ook heb ik nu na een redelijke crash wat problemen met het ontvangst(denk ik zelf) hij reageert namelijk soms nauwelijks of niet meer. hij stort naar beneden of hij draait rondjes of draait juist niet op commando. ik heb al een nieuw printje erin gezet maar hij blijft de zelfde kuren houden. als ik de controller wegleg op half gas en ik loop met de heli weg begint hij al te stotteren na 5m verder weg stopt hij zelfs, heeft iemand enig idee wat dit kan zijn en dit op te lossen

    ps waar kan ik het beste accus bestellen en kan ik lipo ook laden met de bijgeleverde charger van de 9104
     
  19. jaapkay

    jaapkay

    Lid geworden:
    6 feb 2012
    Berichten:
    43
    Locatie:
    omgeving Gouda
    Mijn eerste vraag is, heb je ervaring met een dubbelrotor heli?
    Zo nee dan is het wat moeilijker om met een FP (fixed pitch) heli te vliegen.
    Voor een beginneling is een FP behoorlijk moeilijk in het begin, je zal veel crashes maken.
    Gelukkig is deze heli behoorlijk crash bestendig, alleen het "koetswerk" raakt vaak kapot (gewoon met tape plakken) en het landings gestel wil ook wel eens stuk gaan.
    Verstandig dat je een extra print hebt gekocht, kan je evt. ook los aansluiten om bijv. een van de motoren te testen.
    De problemen met het niet goed volgen van de zender kan ik mij ook enigszins voorstellen. Een enkele keer zakt mijn heli plotsklap naar beneden, door snel extra "gas" te geven ontkom ik eraan dat de heli met een klap neer stort.
    Dat is inharent aan de besturing die gevoelig is voor storing 27 Mhz ipv. 2,4 GHz.
    Ook zou de zender antenne niet goed zijn bevestigd, in mijn geval gebruik ik een antenne van een 2 kan. zender.
    Het vliegen met een heli vereist veel concentratie, je kan niet even de zender "wegzetten" alhoewel mij het nu eens wel lukt.

    Verder kan ik zeggen dat de tail motor snel versleten is, ik heb inmiddels al een stuk of 5 gekocht -rechtstreeks uit Hong Kong- en ook de hoofdmotor wil wel eens stuk gaan -ook al inmiddels een 6 stuks uit HK gekocht. Uiteraard voor reserve.
    Ik vlieg veel met de heli en gebruik Hyperion accu's 1300mAh, meestal vlieg ik met 2 accu's wat dan ca. totaal een kleine 20 min. vliegen is.
    Wel vlieg ik niet langer dan 3 min. en koel ik de tail motor met een nat sponsje zodat deze weer op normale temp. komt. Ik heb de indruk dat deze nu langer mee gaat. Want deze kleine motoren worden loeiheet.
    Wat ik je wel kan aanraden gooi het extra gewicht weg en plaats de accu zoals op een foto is getoond. Het gewicht kan dan verder naar voren worden geplaatst, wat de stabiliteit van de heli bevorderd.
    [​IMG]
    succes Jaap
     
  20. twisted

    twisted

    Lid geworden:
    26 jul 2012
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Zundert,NB
    dank je wel jaap voor de tips kun je mij een berichtje doen waar je die motors besteld in hk en waar ik die accus het beste kan halen, kan ik andere accus ook met de bijgeleverde lader laden?
     

Deel Deze Pagina