Na mijn ombouw van de Oxalys met de Turnigy motoren en de X power motoren is er inmiddels een jaar en een honderden vluchten verstreken. Inmiddels zijn beide Oxalyssen uitgerust met volbloed F3A motoren de een met een Hacker Q80 11S de andere met een Plettenberg Advance 30-10. Wonderen van techniek met elk een eigen karakter. Mejzlik propellers van 38 gram 21X13 en 14. Thunder power lipo s en alle overige F3A kostbaarheden. Jeti Spin Hacker regelaars en Castle Creations HV regelaars. Modellen zelf bouwen raakt steeds meer uit de gratie hoewel er nog steeds mensen zijn die er veel plezier aan beleven. De kosten van zelfbouw zijn zelfs hoger dan een ARF model gebouwd in China ok Korea. Over een paar weken wordt er een Jupiter afgeleverd. 40 jaar bouwervaring niet meer nodig,nu dan echt leren vliegen? Wat zet ik nu in de Jupiter? Mijn ervaringen met de Q 80. Neem een Jeti spin 99 opto en een 21x14 PT propeller dan heb je de ideale opstelling. Ja Ja , De eerste vlucht werd de regelaar 100 graden en ging in de uitstand. De regelaar opstelling welke al meer dan 500 vluchten mooi koel bleef voldeed niet meer. Regelaar meer in de koelwind gezet en opnieuw getest. OOk de afslag temperatuur op 105 graden gezet. Met heel voorzichtig vliegen blijft de regelaar net onder de 95 graden met de 21 X13 mejzlik. Nu nadenken over een computer cooler welke aan de balancestekker wordt gekoppeld om de regelaar met de grote propellers binnen aanvaardbare temperaturen te houden.
HOi Ed, Welke Q8 heb je? er zijn er met verschillende rpm/volt. (Kv) Als je een hogere Kv motor hebt, zal je met een kleinere prop moeten draaien. De spin99 wordt normaal gesproken nauwelijks warm tot +/- 75Amps, je moet echt tegen de100Amps zitten wil deze flink opwarmen. Heb je de stroom al eens gemeten als indicatie wat die motor met die prop doet? succes Winfried
Ik heb natuurlijk geen verstand van electromotoren maar wellicht is het een optie om terug te gaan naar props met een kleinere spoed bv 10", zag op een filmpje dat ook BPLR met een 21,5 x 10 vliegt. Hoewel dit natuurlijk een YS motor is zal de spoed toch de snelheid bepalen, blijkbaar is deze effectief bij een rpm van rond de 7000. Weet nietw at de elektro draait maar deze zal met een grote spoed dan minder toeren moeten draaien om even effectief te zijn anders wordt hij veel te snel denk ik. Ik ben zelf ook over gegaan naar een 10" prop (Biela) en dit bevalt mij uitstekend, trekt als een beer en remt alsof er een anker aan zit. Dit vanwege de bladfailure van de 4 blads die overigens ook beviel tot het blad er af kwam. gr
Er zijn 3 types Q 80 voor F3A. de 11 S 28 pool 205 u min-1 de 13 S 20 pool de 14 S 28 pool. Ik heb de 11 S geschikt voor een 21X14 EL Mezjlik propeller in combinatie met een Jeti Spin. De 13 S is voor de 20.5 x10.5 pn propeller ,dezelfde als voor de YS 175 CDI De 14 is is een nieuwe 50 gram lichter dan de 11 S en 2800 Watt. Na wat propellers te hebben uitgeprobeerd vlieg ik nu met een 20X13 EL Mejzlik. De motor haalt gemakkelijk 7000 RPM met deze propeller en de regelaar blijft onder de 50 graden celcius. Met de timer op 8 minuten een comfortabele setting. Maar toch blijft het onbevredigend. Waarschijnlijk komt er toch onvoldoende koeling bij de regelaar,het blijft een omgebouwd brandstofmodel. Met de Plettenberg advance 30-10 in het andere model heb ik betere ervaringen. Aanvankelijk gestart met de 20X13 propeller ,vanaf het begin een koele motor en regelaar. Het afgelopen weekeinde 20 vluchten gemaakt met de 21X13 Mejzlik 21X13 EL. Luchttemperatuur 30 graden en een koele motor en de reglaar niet warmer dan 60 graden. Binnenkort monteer ik hier de 21X14 EL Mejzlik op.
Ed, klopt je timing en PWM in je regelaar wel? Als die niet klopt kan je regelaar ook te heet worden. GJ
De timing is 25 graden en PWM staat op 8 volgens de gebruiksaanwijzing en de info op de site van Hacker. Ik denk dat het een kwestie van koeling is van de regelaar. Er is zelfs een schot geplaatst welk de koelwind direct over de regelaar laat stromen. Ik denk dat er onvoldoende ruimte is rondom de motor vanwege het ontwerp van de Oxalys. Er is zoveel mogelijk luchtopening rondom de motor gemaakt. De neus is erg slank ten opzichte van latere ontwerpen.
Q80 met Jeti Spin en 21x14 zou rond de 80A moeten uitkomen, de koeling kan alleen een probleem zijn als er vrijwel geen doorstroming is. Je geeft aan dat een andere motor niet tot dergelijke problemen heeft geleid, dit kan alleen veroorzaakt worden als de grotere diameter van de Q80 de zaak volledig blokkeert. Ik zou nog een keer met de stofkam door de instellingen van de regelaar gaan.
Indien mogelijk kijken of koelplaat en FETs goed contact maken. En About controller cooling www.mgm-compro.com -> Afghanistan -> tech.info -> controller cooling in models
Zal ik zeker doen, binnenkort krijg ik nieuwe firmware voor de CC HV 85, volgens CC is deze dan ook geschikt voor de Hacker. Kan ik ook deze combinatie testen. Dank voor het meedenken
Als je een data logger hebt met twee thermische contacten dan zou je kunnen meten hoe snel een combinatie opwarmt. Bijvoorbeeld door een koude motor en regelaar op 6000 rpm te zetten en te kijken wat de temperatuur is na 10-20- -60 seconden, door verschillende combinaties met elkaar te vergelijken krijg je een goed beeld van de verschillen en wat beter werkt of juist niet. Meet je dan ook het opgenomen vermogen bij 6000 rpm dan krijg je een goede indruk van de rendements verschillen. Dan nog even over de koellucht, het opgenomen vermogen is het aantal gram wat langs komt maal de soortelijke warmte nodig om 1 gram 1 graad in temperatuur te doen stijgen maal het bereikte temperatuurverschil. Als de lucht met de halve snelheid stroomt zal de temperatuurstrijging twee keer zo hoog zijn. Dus een hele grote opening met een koellucht temperatuurstijging van 10 graden voert hetzelfde vermogen af als een kleinere opening met de helft van de doorstroming en een temperatuurstijging van 20 graden. Daarnaast wordt er nog warmte afgegeven door straling, dit kan net zoveel zijn als de overdracht aan lucht. Zit de regelaar erg krap ingebouwd dan zal het aangestraalde oppervlak de warmte weer terugstralen. De binnenkant van de romp matzwart maken helpt al wordt je romp dan wel warmer. Een koelplaat op de regelaar werkt wel goed, de mogelijkheid om warmte af te geven is lineair met het oppervlak. Daarbij maakt het niet uit welke vorm het koellichaam heeft. Beste methode blijft natuurlijk te voorkomen dat er veel hitte ontstaat, dus meten op rendement.
Op wat exacter te gaan meten moet ik maar een ampère tang aan aanschaffen. De uitlezing op de regelaar is bij nader inzien toch niet zo betrouwbaar. Heeft iemand een suggestie wat eenvoudig werkt en deze methode wil delen met mij? De CC 80 HV heeft een datalogger welke kan worden uitgelezen op de computer om het temperatuurverloop te bezien.
Ed, investeer eenmalig in een Unilog. Je kan dan met losse sensoren stroom, spanning, temperaturen, toerental, hoogte en evt snelheid meten. Deze metingen zijn zeer precies. SM-Modellbau online Shop - UniLog 2 GJ
Ed, een watss-up of cloon is essentieel: HobbyKing R/C Hobby Store : Tools>Watt Meter Heb zelf de originele: HobbyKing R/C Hobby Store : Watt Meter & Power Analyzer /Watts up (Ver. 2) Je ziet meteen hoe zwaar de motor belast wordt bij verschillende props. Wat mij bijvoorbeeld op viel is dat props met dezelfde maat maar iets dikker profiel zomaar 20A meer kunnen trekken. (Suggestie van Gert-Jan is natuurlijk nog fraaier)
Nadeel van deze metertjes is dat je alleen maar statisch kan meten. Met de Unilog meet je echt de vluchtgegevens. Ik weet niet wat je voor stekkers tussen de accu en regelaar hebt anders zou je mijn Unilog er wel eens tussen mogen hangen. GJ
Elektor test: stroomtangen voor hoge stromen - MBF Bij stroom- en vermogensmetingen meetdraden kort houden voor het geluk van de regelaar elco's.
Een logger die in de lucht mee gaat en een bestandje oplevert wat je later in alle rust nog een keer kan bekijken heeft de voorkeur over een ampere tang die je even gebruikt. Daarnaast levert een logger ook een tijdbeeld op, dus het verloop aan temperatuur in de tijd, je kunt dan ook zien hoe snel iets opwarmt, je hoeft dan niet op te letten op welk moment je de motor gestart hebt en op welk tijdstip je de temperatuur meet. Door grafiekjes over elkaar heen te leggen kun je dan het optimum bepalen. Niet elke combinatie van accu-regelaar-motor-prop levert een gelukkig huwelijk op, bij lijbesturing vliegen we steeds met dezelfde snelheid, daarom kunnen we de gebruikte capaciteit makkelijk vergelijken. In 2006 hadden we nog 4200 mAh voor een kuur nodig, nu heb ik aan 3200 mAh genoeg, dit heb ik bereikt door steeds voor het hoogste rendement te kiezen. De temperatuur stijging van de motor en regelaar is inmiddels te verwaarlozen, ik denk niet dat dat nog veel te verbeteren valt. Je suggestie om eindelijk maar eens te leren vliegen lijkt me een goede.
Ed, heb je je probleem al een keer aan Hacker voorgelegd, het lijkt me niet normaal als je een aanbevolen setup toepast die vervolgens veel te heet wordt. Heeft de Spin een data bestandje van je settings? dat zou je dan bij je vraag naar Hacker kunnen bijsluiten.
Er komt een nieuwe aan, binnenloper www.swisssoarmaster.ch/Forum/viewtopic.php?f=13&t=189 INFOS - Leomotion GmbH Voor nog meer vermogen: Stator netjes vlak draaien, (geen kortsluiting maken tussen de statorplaatjes), met klempassing in behuizing. Behuizing voorzien van geïntegreerde koelvinnen. Extremer: Gaten maken in behuizing zodat koellucht direct bij buitenkant van de stator kan. Nog leuker: Geen behuizing. Voor- en achter- lagerschilden tegen stator schroeven/klemmen. Stator zelf met geïntegreerde koelvinnen/ribbels.
Deze motor komt op zijn vroegst pas in december. Ik verwacht een prijs van rond de 500 euro. Ik heb al de prijzen van een groter type, de L110, die loopt vanaf 700 euro. GJ