ESC geeft piepend geluid

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Haskon, 17 okt 2013.

1. Haskon

Haskon

Lid geworden:
    25 mrt 2013
    Hallo,

Na heel wat uurtjes simlatie en een trainer vliegtuig heb ik besloten nu voor het serieuzere werk te gaan: MIG 15. Ik heb de handleiding gevolgd en ben nu alle elektronica aan het aansluiten, echter loop ik hier vast. In het vlieguig zit een pakketje kabels bij elkaar gebonden, channel 2 tm 7. (7 en 6 zijn combineerbaar op alleen 6, waardoor je met een 6 kanaals ontvanger uit de voeten kan). Alleen waar ik ook zoek, channel 1 is nergens te vinden. (naar mijn weten de motor?) -Vorige vliegtuigje was kant en klaar. - Ook de vleugels brengen verwarring. Uit iedere vleugel komen 3 kabels, waarvan voor alleen het landingsgestel een aansluiting zit. De andere kabels kunnen wel naar binnen, maar daar zie ik geen open verbindingen om ze in te prikken. Wel zijn er 2 kabeltjes geleverd die van 2 signalen 1 signaal maken (of andersom). De gebruiksaanwijzing geeft hier verder geen enkele instructie in. Als ik de batterij aansluit komt er een piepend geluid uit de ESC, dat maar niet ophoud. (wat naar mijn weten indicatie geeft dat er ergens iets niet goed zit)

Enig idee wat ik moet aansluiten?

Foto's:
    http://imageshack.us/a/img585/9501/ttlw.jpg
    http://imageshack.us/a/img837/5936/x6r8.jpg
    http://imageshack.us/a/img580/4081/lzck.jpg
    http://imageshack.us/a/img138/9719/hh4y.jpg
    http://imageshack.us/a/img822/2068/u38p.jpg
    http://imageshack.us/a/img22/5313/8ji3.jpg

Laatst bewerkt: 17 okt 2013
  2. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    als je nu al zegt dat je kanaal 1 niet kan vinden en wel de regelaar hebt aangesloten.
    Zal de regelaar zeggen dat hij geen signaal uit de ontvanger krijgt

probeer die foto's eens in je bericht te plaatsen ipv alleen de links er naar toe, dit bekijken schiet niet op.

3. Haskon

Haskon

Lid geworden:
    25 mrt 2013
    @ Baggeraar,
    Het gaat niet lukken om de foto's in het bericht te krijgen. (plug in werkt niet op Chrome)
    Laden duurt even aangezien de foto's niet gecomprimeerd zijn. (Cursor boven een link brengen, middelste muisknop en de link zal openen in een ander tablad, op iedere link drukken en na pakweg 30 seconde zijn de foto's te bekijken.

Dat de regelaar geen signaal krijgt is nog te begrijpen, maar hoe ik dat zou kunnen oplossen als ik geen kabel over heb is me een raadsel

4. Ad Bakker

Ad Bakker In Memoriam

Lid geworden:
    20 feb 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  5. Haskon

Haskon

Lid geworden:
    25 mrt 2013
  6. Bertus

Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

Lid geworden:
    23 sep 2002
  7. Haskon

Haskon

Lid geworden:
    25 mrt 2013
    Bij deze dan alle foto's in de post

8. Haskon

Haskon

Lid geworden:
    25 mrt 2013
    En als dan nu iemand zou weten hoe ik het probleem kan verhelpen :)

9. Lexo

Lexo

Lid geworden:
    21 aug 2009
    Heb je de handleiding al doorgelezen?

10. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010

Je wordt toch niet ongeduldig?

Het is geen helpdesk hier.
    Misschien als iedereen thuis is na het werk dat er een oplossing komt.

Als je meteen antwoord wilt moet je naar de winkel gaan waar je dat geheel hebt gekocht. :cool:

Ik kan hier verder niets, ik ken de regelaar en ook de zender/ontvanger niet.
    Verder heb jij een handleiding en ik ook niet.

Heb je de combinatie al gebonden, doet een servo wel wat hij moet doen?

11. FFSnel

FFSnel

Lid geworden:
    12 sep 2011
    Zet de handleiding is online dan kunnen we mee lezen.
    Vermoedelijk moeten beide rectals en ailerons op een Y kabel.
    Dat kabeltje met die lus is om je zender te binden, heb je dat al gedaan !!!
    Wij hebben meer vragen dan jij op dit moment dus ik zou eerst bij het begin beginnen.

12. Ad Bakker

Ad Bakker In Memoriam

Lid geworden:
    20 feb 2009
    Ik heb zo mijn twijfels of deze vraag niet meer in 1 van de modelvliegen fora thuishoort. In welk precies hangt af van de uitvoering. Als je een EDF aandrijving hebt bijvoorbeeld, dan is daar een apart forumgedeelte voor.

Ik denk dat je ook wat meer info over het model moet geven, welke kit is het bijvoorbeeld en welke aandrijving ga je gebruiken. Verder wat betreft de vleugels, naast het landingsgestel zullen die ook wel rolroeren hebben die bediend moeten worden (zijn daar die Y kabels soms voor?). En hoe de diverse kanalen met welke functies corresponderen zal afhangen van welke mode van de zender wordt uitgegaan. Daar zal in de handleiding toch wel wat over staan?

Als je het met me eens bent, dan kan je dit vragen door op het rode gevarendriehoekje te klikken links onder 1 van de berichten in deze discussie. Je krijgt dan een scherm waarin je een boodschap kunt intypen die door de moderatoren gelezen kan worden. Als je vraagt om deze discussie te verplaatsen naar ???????, dan wordt dat ongetwijfeld gedaan.

Groet,

Ad Bakker

13. Johack

Johack

Lid geworden:
    8 dec 2010
    Je hebt de kabels die de ontvanger in gaan verkeerd. Het witte draadje hoort aan de kant waar de kanalen genummerd staan op de ontvanger.

Bij channel 1 in het hoekje zie je dat de hoekjes afgeschuind zijn. De stekkers hebben ook deze afgeschuinde hoeken aan 1 kant.

Draai dit eens om dan zou die waarschijnlijk al de juiste tonen moeten geven.

Heb je je zender en ontvanger al gebind?

De kabels die van 2 naar 1 gaan zijn voor de vleugels. 1 voor de ailerons (de buitenste servo's op de vleugels) en 1 voor het landings gestel.

De flaps moet je beide op een eigen kanaal doen. Anders werken deze niet correct.

14. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    Zoiets is al gevraagd, het heet overigens gebonden.

het komt van binden, bond, gebonden.

15. Johack

Johack

Lid geworden:
    8 dec 2010
    In plaats van geïrriteerde reacties en reacties dat je hier niks mee kan achter te laten zie ik liever dat je iets constructiefs hier neerzet. Zoals Bertus die tenminste helpt iemand foto's te plaatsen ipv dit alleen maar te sommeren.

Nou, SORRY dat ik dat niet gezien heb.

Over het kwestie gebind of gebonden. Gebonden is correct Nederlands. Gebind is de Nederlandse spelling regels volgen voor een woord die uit het Engels komt. Hierdoor is het dus correct als iets gebind is. Vergt wel een beetje moeite om het in het Engels te lezen/schrijven/horen.

16. Marcel_S

Marcel_S

Lid geworden:
    3 aug 2009
    ook een leuk beginners modelletje :cool:

17. schummie

schummie

Lid geworden:
    21 aug 2006
    Kabeltjes.

Die 3 uit de vleugels komen zijn voor het landingsgestel, de flaps en de airlerons. De airlerons van de linker en de rechter vleugel kunnen gecombineerd worden met zo'n Y-kabel, of verzamelkabel zoals jij dat noemt.
    Die gaat dan in kanaal 1.
    De speed controller gaat in kanaal 3.
    De gecombineerde flaps in kanaal 6.
    Het landingsgestel in kanaal 5.

Tenminste als je zender een Futaba/Robbe indeling heeft.
    Anders moet je even in de handleiding van je zender kijken.
    Ik ken de ontvanger op de foto niet.

Met vriendelijke groeten,

Eric Schumacher

18. Corrien

Corrien In Memoriam Forum veteraan

Lid geworden:
    28 okt 2003
    De gasfunctie zit inderdaad op kanaal 3. Ik zou zelf eerst eens beginnen door op de ontvanger alleen de snoertjes 2 en 3 aan te sluiten, waarbij de witte draad boven moet zitten zoals hierboven al door Johack werd opgemerkt. Nummer 3 sluit je aan omdat dit de snelheidsregelaar is, die tevens de spanningsvoorziening regelt voor de ontvanger en de servo's. Nummer 2 om te controleren of er iets beweegt.

Als het goed is, is de ontvanger reeds gebonden met de zender, dus zou de servo op 2 moeten bewegen en zou ook de gasfunctie het moeten doen. Zo niet, dan in de handleiding de bindprocedure opzoeken (bind-knop op de zender indrukken, bind-kabel in de ontvanger steken). Pas daarna zou ik de overige functies aansluiten.

Je hebt overigens niet bepaald een beginnersmodel gekozen. Als ik jou was zou ik aankloppen bij een vereniging of een ervaren modelvlieger. De kans, dat het model meteen neerstort bij de eerste vlucht is nogal groot, ook al heb je veel met een simulator gewerkt. In het echie is het namelijk toch wel wat anders.

Voor de meelezers: Starmax apparatuur wordt gemaakt door Flysky, net zoals Eurgle, Imax, Turnigy en nog diverse andere merknamen.

Laatst bewerkt: 18 okt 2013
  19. Emanuel

Emanuel

Lid geworden:
    9 feb 2011
    Zoals Johack al aangaf is dat denk ik het grootste probleem, de stekkers lijken verkeerd om in de ontvanger te steken.
    Ook ik vraag me af waarom je voor zo'n EDF kiest als 2de model. Ik hoop dat je hulp hebt bij de eerste vluchten. Zo niet dan zou ik niet gaan vliegen totdat je er een ervaren piloot bij hebt.

Succes!

Jan was me dus net voor, vandaar de dubbele inhoud ;-)

P.S. waar woon je? Zet dat even in je profiel, is makkelijk als mensen in de buurt willen helpen. Ook een leeftijdsvermelding is handig.

20. imre43

imre43

Lid geworden:
    21 jan 2006

Deel Deze Pagina