De F3J EK 2011 word gehouden in Bovec / Slovenië. Het Nederlandse F3J team zal proberen een dagelijks verslag hiervan te doen en natuurlijk publiceren we dit op www.f3j-sport.nl
Het gaat buitengewoon goed met onze landgenoten in Slovenie. Stand na de 6e van de 11 voorronden: Peter Zweers 11e Jos Kleuskens 15e en Cor de Jong 17e van de 54 deelnemers. Ploeg: 1e van de 19! Peter Keim
Bij deze wil ik het Nederlandse F3J team al een dikke proficiat toewensen met de prachtige tussenstand en volhouden Grtttz Chris Gyssens
Het resultaat van de achtste ronde (wel goed gevlogen) en het verrekenen van de slechtste vlucht als schrapronde levert op: 14 Peter, 24 Cor en 31 Jos. Ploeg 5. Dus vele anderen hadden een misser en onze vliegers niet. Vandaag nog twee ronden.
De voorronden zijn voorbij. Er is niet vermeld hoeveel vliegers er aan de finale meedoen (reglement: minimaal 9). Bij minder dan 15 finalisten is de einduitslag voor onze landgenoten: 15 Peter 21 Cor 25 Jos De ploeg is 4e geeindigd. Voorwaar goede resultaten! Peter Keim
Net niet ! jammer , maar zowel het Nederlandse team als Peter Zweers hebben net niet hun goede vliegen kunnen verzilveren in een ereplaats of Fly-off plek. Het team is 4e geworden op 28 punten van de 3e plek en Peter 15e op 7,9 punten van een Fly-Off plek. Jammer maar toch een super prestatie van alle vliegers, helpers en Teammanager.
Proficiat Jos, Peter en Cor met jullie vierde plaats als team, het Duitse team (10) in ieder geval ruim.........schoots geklopt.
EC F3J 2011 - Ultra fast launch Arijan Hucaljuk - YouTube ik zag het bovenstaande filmje van het EK en ik vroeg me een paar dingen af waarop jullie vast wel het antwoord weten: - Wat voor flapstanden wordt er tijdens deze startmethode gebruikt? - Wordt de starthaak bediend met een servo? - Wat is de hoogte die tijdens een dergelijke start bereikt wordt? Bas Breijer
Barend dank je! 70 meter lijkt me voor veel omstandigheden ruim voldoende om een bel te vinden, zelf verwacht ik dat dit DE manier van starten wordt bij F3J. Belangrijk is dat het toestel licht is (een licht toestel versneld sneller onder de lijnspanning). Bas
Geheim !! Bas, Ik heb begrepen dat Arijan Hucaljuk niets van zijn model en startmethode wilde prijsgeven, iedereen die er naar vroeg kreeg een gedecideerd "NO" te horen. Het model waarmee hij vloog is tot de WK van volgend jaar niet te krijgen bij NAN, alles exclusief voor Arijan. Gisteren kreeg ik via via een scorekaart te zien van Arijan van het Kroatisch kampioenschap, daar stonden tijden genoteerd van 9 min. 59,50 sec. en 14 min. 59,84 sec. Hoe kun je in hemelsnaam slechts 0,5 en 0,16 seconden "verbruiken" voor start en landing, enige reactietijd van het klokken zit hier natuurlijk in verwerkt. Een mens heeft gemiddeld een reactietijd van enkele tienden van seconden, dit is niet meer voldoende voor dergelijke starts.
Hoi Karel, ik had al het vermoeden dat dit soort informatie niet openbaar is. Zijn start heeft het meest weg van wat er tijdens een "normale" start bovenin gebeurd tijdens het afduiken (lijnrek in hoogte omzetten). Waarschijnlijk staan de kleppen in de stand die gebruikt wordt tijdens de afduik van een "normale" start en gaat hij weg met de nodige up-trim waardoor het model van de lijn afschiet (of wordt bij F3J tegenwoordig een ontkoppelbare haak gebruikt?). Wat zeker bij zijn starts helpt is dat het model erg licht is (had ergens gelezen 1500 gram) en dus onder de lijnrek enorm versneld (eerste wet van Newton). Het lijkt me iets voor een training om er achter te komen hoe je het hoogst komt tijdens een korte start. Ik ben het met je eens dat de tijd met dit soort starts en landingen op het signaal het eigenlijk niet meer goed te meten is (en een vlucht is volledig waardeloos als je een fractie te vroeg start of een fraktie te laat land). Wel vindt ik dat door de korte starts F3J een stuk interesanter is geworden. Het is nu zaak om voor de vlucht goed in te schatten met welke uitgangshoogte je de tijd kunt halen en je zult vanaf de lagere hoogte meer je best moeten doen om de tijd te halen. Bas
Binnen de werktijd zo lang mogelijk vliegen is voor mij altijd al de uitdaging van het F3J spelletje. Welke hoogte (starttijd) is voldoende? Nu is het op het NK minder belangrijk. Maar op een eurotour wordt je gelijk afgestraft als je een te lange start maakt...
Pascal, helemaal mee eens. Een korte start vergroot altijd de kans dat je de tijd niet haalt. Het al dan niet maken van een korte start is niet alleen afhankelijk van de thermische omstandigheden maar wordt ook in grote mate bepaald van de noodzaak (moet je het doen om je te plaatsen voor een EK/WK of moet je het doen om de fly-off te halen, kun je je een schrapper permiteren etc). Soms vallen beslissingen verkeerd uit, achteraf is het altijd makkelijk te bepalen wat je had moeten doen . Bas
Hoi Karel, dit wordt bewust gedaan om een zo lang mogelijke vliegtijd te halen binnen de werktijd (de vliegtijd gaat pas in nadat je van de lijn af bent). Deze startmethode kost je flink wat uitgangshoogte dus je moet van te voren wel goed inschatten of er ergens stijgen zit. Bas