Even ter herinnering waarmee wij bezig zijn

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door Hans Meij, 3 jul 2003.

  1. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Uit de newsgroep

    Check out the picture on our web page of my friend that was holding an airplane
    from behind with a Magnum 1.80 on it. It was his plane and the firewall came
    out. The engine swung around when the throtle wire caught it. I do't have a
    picture of the guy that was in front. He had several stitches too.
    www.geocities.com/efulmer55

    (linkje linksonderin)
     
  2. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    11.209
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Als je in de zelfportretten galerij hebt gekeken dan zul je begrijpen, dat ik niet op dit soort ongemakken zit te wachten.... :roll:
     
  3. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Volgens mij ziet elk mens dat het larvale stadium voorbij is (Midas Dekker) zelfverminking nooit als een verfraaiing van het uiterlijk.
     
  4. Darkmaster

    Darkmaster Guest

    Met wat voor vliegtuig is dit dan gebeurt?
     
  5. Tanja

    Tanja Guest

    Dat maakt niet uit. Dit kan met elk vliegtuig gebeuren. De prop is een mes dat overal doorheen gaat als het in zijn weg komt.
     
  6. Darkmaster

    Darkmaster Guest

    Toch niet met een 4cc motertje ofwel?


    [​IMG] 8O
     
  7. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    Kan ook, zelfs met electro denk ik.
    Moet je niet zo op letten eigelijk, je zal wel eens een vinger in de prop krijgen, van wat ik gehoord heb zal dat iedereen dat wel eens gebeuren. Sommige erger dan anderen, maar dat gebeurd niet als je beschermende dingen om je vinger doet, chickenstick op gewoon een electrostarter.
    Als je electro neemt gebeurt het helemaal niet want dan hoef je niet aan te slaan.

    Groeten Laurens
     
  8. AlexH

    AlexH

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.095
    Locatie:
    Groningen
    Ook dan kan het gebeuren, pa van een vriend van me had pas nog z'n vingers in de prop na het verwijderen van de 'knijper' die de gloeiplug van stroom voorziet. Hij had z'n hand dus nog niet hoog genoeg blijkbaar :p
     
  9. Paul Tupker

    Paul Tupker Guest

    De ernstiger ongelukken met motoren gebeuren meestal niet tijdens het starten/aanslaan zelf van een motor, maar bijv. tijdens het losnemen van de gloeiplugconnector of het afstellen van de motor. Ook kan door een fout geplande beweging per ongeluk de throttle bediening op de zender worden opgeduwd waarbij (ik heb het zelf enkele malen zien gebeuren en het is me zelf ook eens overkomen) het model tegen iemand (jezelf?) oprijdt. Denk eraan, een niet zo grote electromotor blijft doorduwen tot hij in rook is opgegaa. Ik heb dus ook voor kleine electromotoren een heilig ontzag!
     
  10. Emile

    Emile

    Lid geworden:
    28 okt 2002
    Berichten:
    656
    Locatie:
    Venray
    Ik heb zelf ook een keer de schrik van mijn leven gehad. Ik vloog destijds nog met PULT (Zenderbak). De motor van mijn vliegtuig liep al en toen wou ik dus de zender van de grond oppakken, zoals altijd aan de riem. De riem bleef deze keer echter achter mijn gasknuppel hangen ... :?

    Ik had geluk dat de proppellor eerst mijn zenderantenne op het dikste punt door midden sloeg en hierdoor ook meteen de motor uitging. Ik moet er niet aan denken dat het vliegtuig met half/volgas door de pits met piloten zou zijn gegaan.

    Ook instellingen in je zender veranderen zonder het toestel aan de lijn te leggen of vast te houden kan tot dergelijke vervelende situaties lijden. Stel je voor je gasservo poolt per ongeluk, bijvoorbeeld door dat je per ongeluk van model wisselt!

    Dit zijn natuurlijk voorvallen die maar sporadisch gebeuren. Liever zou je ze compleet willen uitbannen, maar er blijven altijd wel dingen over die fout kunnen gaan ... lege ontvanger/zender accu, slecht contact/kabelbreuk, etc ...

    Gewoon goed onderhoud, je realiseren waarmee je bezig bent en elkaar bijsturen indien iets tot vervelende situaties zou kunnen lijden, dan kom je al een heel eind. :wink:

    Zo nu weer vliegen ...

    Grtz,
    Emile 8)
     
  11. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
    Laatst hadden wij dus iets.. Mensen duwen de J3 met lopende motor uit de pist zoals het hoort om verder te kunnen taxiën richting het veld.

    De eerste meters gingen goed totdat hij storing krijgt; volgas en vol rudder.....richting het hek van de pits, waar ik op dat moment net achter stond...

    De jongen waarvan de J3 was rent achter zijn kist aan (reflex!!), pakt 'm bij de wingtip net voordat hij het hek raakt.. Nu draait de kist rondjes om hem en moet hij zelf de volgas draaiende motor met propellor ontwijken. Hij krijgt het model in bedwang en kan de motor stoppen...

    Ging net goed, maar toch even schrikken.. 8O Vraag me af wat er gebeurd zou zijn als hij in het hek terecht gekomen was.......
     
  12. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    Gelukkig staat hier nix van de helimensen.

    Groeten Laurens
     
  13. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
    Oooh.. Komt weleens voor bij het remmen van een 60-iger rotor een hapje uit het scheenbeen wordt genomen. Vooral bij mensen die voorheen .30/.50 vlogen.. .60 is nét even een stukje langer.. :)
     
  14. Arjen van Viegen

    Arjen van Viegen

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.313
    Locatie:
    Bodegraven
    Ik weet niet hoe dit is gekomen maar ik weet wel dat een 4cc-tje geen enkele moeite heeft om dit te veroorzaken.... enige voorzichtigheid met motoren is derhalve altijd geboden. Ook een 0,8 CC Coxje kan iemends vinger tot op het bot openhalen en heeft er ook geen moeite mee dit met 4 vingers te doen als die te dicht bij komen!!
    Een propeller die met vele duizenden toen draait is hoe dan ook een hakmes waar je uiterst voorzichtig mee om moet springen!!
     
  15. hdebruin

    hdebruin Guest

    Ahem. Ik heb jarenlang brandstof gevlogen. Heli en vliegtuig. Tot 60 cc motoren aan toe. Nooit door de prop gepakt. Want herrie en rook en andere indicatoren van gevaar. Enkele maanden geleden overgestapt op elektro. Bumblebee achtig ding (RBC Microbe) met speed 400 en vertraging. 10 celletjes 500 ma. Klein. Onschuldig. Glimlachend op mijn werktafel.

    Hij was bijna klaar. En omdat ik toch niet kon slapen, midden in de nacht (drie uur of zo) een beetje in mijn hobbyhok gaan keutelen. Beetje motortje laten draaien en zo. Besloten dit vliegtuigje onder een aparte naam op de zender te brengen. Dus via menuutje op de zender ander modelletje geselecteerd (stom stom stom) terwijl het lieve vliegtuigje 'hot' op de tafel stond. Het volgende model dat ik selecteerde had toevallig de gas servo andersom staan. Dus kwam daar ineens, om drie uur 's nachts, een Microbe volle pot van de tafel op me af stuiven. Eerste reactie : Afweren. Stom stom stom. Dat klapschroefje sneed een lekkere diepe jaap in mijn pink, over de lengte. Ik kon het bot zien zitten. Bovendien bloedde het als een rund.

    Dan gaat er (behalve de prop) van alles door je heen. Daar zit je dan in je onderbroek om drie uur 's nachts een beetje wazig voor je uit te kijken. Overal bloedspetters. En alleen met heel veel zakdoek om je pink wil het bloeden enigzins minderen. Moet ik nu een dokter bellen ? Koosje (vriendin) wakker maken ? Zelf in de auto stappen en bij het ziekenhuis laten hechten ? Allemaal acties met een hoog 'jeetje wat een eikel' gehalte. Lang verhaal kort: Met pleisters een soort zwaluwstaartjes geknipt, en met veel gepriegel bleef de wond bijna dicht. Tot zes uur 's ochtends duurde het voordat het echt dicht was en bleef. Natuurlijk heelde de wond niet echt mooi. Maar in ieder geval heb ik nu het litteken dat me eraan herinnert dat elektro gevaarlijker is dan brandstof. Zeker nu ik inmiddels een pylon racer heb met een Kontronik brushless die een apc propje met 24,000 toeren rondsleurt. Als daar iets mee gebeurt, heb je dan een snee in je vingers ? Welke vingers ? O, die daar op de grond liggen bedoel je .....

    Hans
    (net nieuw op dit forum)
     
  16. Paulraaf

    Paulraaf

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    770
    Locatie:
    Oegstgeest
    Sorry, een beetje offtopic maar details graag! :)

    Paul
     
  17. hdebruin

    hdebruin Guest

    Het is een robbe microracer. Ik heb gekozen voor dezelfde setup als de Gillette op jouw site. Alleen gebruik ik 8 nicad cellen (goedkoper en kan ik sneller opladen. Wel wat zwaarder). Een 5,5 x 4,5 prop draait dik 25,000 toeren in het begin. Vlakt later wat af naar rond de 24,000. Ik heb nog niet gevlogen, en denk dat ik voor de eerste vlucht een celletje op de grond laat. In ieder geval heb ik heilig ontzag voor dit jankend geheel.

    Hans
     
  18. AlexH

    AlexH

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.095
    Locatie:
    Groningen
    Sorry...maarehm.... :lol: :lol: :lol: :lol: 'k kan het me precies voorstellen :p Evengoed lullig dat het gebeurde...maar als buitenstaander klinkt het toch wel enigsinds komisch ;)
     
  19. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Is bij ons op de club zo gebeurd met een electro-heli. Gelukkig schoot hij ook meteen omhoog en weg, zodat er geen ongeluk gebeurde.

    Is het echter niet.
     
  20. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Leuke introductie van jezelf, Hans ;). De aandachtspunten voor elektro zijn hiermee duidelijk: motoren kunnen 'opeens' gaan lopen en 'opeens' de verkeerde kant op draaien. En elektromotoren ontwikkelen hun koppel al bij bij lage toerentallen (bij borstelmotoren is het koppel het grootst bij toerental 0: bij aanlopen en blokkeren ), in tegenstelling tot verbrandingsmotoren. Opstartende elektromotoren zijn daarom veel moeilijker af te remmen dan verbrandingsmotoren
     

Deel Deze Pagina