Expo Historische Scheepsmodelbouw 2024

Discussie in 'Historische Zeilschepen' gestart door ronvanleeuwen54, 11 jan 2024.

  1. ronvanleeuwen54

    ronvanleeuwen54

    Lid geworden:
    22 okt 2012
    Berichten:
    581
    Locatie:
    Poeldijk
    Beste allen,

    Inmiddels zijn de voorbereidingen weer in volle gang voor weer een nieuwe editie van de jaarlijkse Expo, die wederom wordt gesponsord door de NVM. Alleen...vanaf 1 februari zullen Jan via deze topic en ondergetekende via alle andere kanalen jullie weer volop informeren over de voortgang. Dit in verband met het dan ook verschijnen van de Modelbouwer. Deze eerste start dient alleen om een QR-code te kunnen genereren voor het affiche en de verdere mailing.

    Wordt vervolgd!
     
  2. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.339
    Locatie:
    Hillegom
    [​IMG]

    Beste modelbouwers.
    Bij velen van u is vandaag de nieuwe uitgave van “De Modelbouwer” in de bus gevallen, en daar kunt u het ook zien. Er komt weer een Modelbouwersdag aan en weer in het Scheepvaartmuseum.
    De vorige dag in sept 2023 is bij bijna alle deelnemers heel goed bevallen.
    Terugkijkend kunnen we spreken van een geweldig geslaagde dag. Honderden scheepsmodellen, vervaardigd van allerlei materialen en in allerlei vormen en maten waren aanwezig en vulden het centrale plein van het prachtige museum zodat ze konden worden getoond aan de meer dan 1400 bezoekers die dag.
    Vooral bij het Scheepvaartmuseum is deze dag goed bevallen en zij hebben zelfs voorgesteld er een jaarlijkse happening van te maken. Ook de NVM is weer bereid als sponsor en mede-organisator op te treden. Aan hen zal het dus niet liggen om er weer een succes van te maken.

    We hebben allereerst een enquête gehouden onder de exposanten over de organisatie van deze dag. Wat ging er goed en wat kon beter. Hierop is zeer positief gereageerd. We hebben er ook van geleerd en deze aanbevelingen zullen we dan ook meenemen in de nieuwe expo in 2024. Want daarvoor is inmiddels, in goede samenspraak met de museumdirectie en met het bestuur van de NVM een nieuwe datum vastgesteld en wel op zaterdag 28 september. U bent hiervoor van harte uitgenodigd.

    Een van de uitdagingen was vorig jaar het laden/lossen en parkeren. Dat is redelijk verlopen maar we zullen proberen het deze keer soepeler te laten verlopen. Maar daar hebben we nog even de tijd voor. Ongetwijfeld zullen er mensen zijn die het om allerlei redenen niet zo leuk vinden, maar voor veel mensen is het een unieke gelegenheid om hun modellen te tonen. En helaas kunnen we het niet voor iedereen, met zeer veel uiteenlopende wensen, naar de zin maken.

    We denken hiermee het voor de meeste modelbouwers wel naar de zin te maken.

    Op vorige modelbouwersdagen waren alleen historische ZEILschepen welkom. Maar speciaal op verzoek van het Scheepvaartmuseum willen we dit ruimer stellen.
    In de aanmelding maken we daarom onderscheid naar drie groepen scheepstypen.
    - Allereerst natuurlijk de historische ZEILschepen (zeg maar uit de VOC-tijd)
    - Daarnaast ook latere schepen met stoom aandrijving.
    - Of schepen met aandrijving met andere brandstoffen. (bijv. diesel, benzine, kernenergie)

    Ook verenigingen die zich richten op de modelbouw van bepaalde typen schepen kunnen zich als vereniging aanmelden.

    Wilt u de expo alleen bezoeken? Dan kan dat vanaf 10 uur en hoeft u zich niet aan te melden. De toegang tot de expo op het centrale plein is gratis. Voor de rest van het museum moet u wel een toegangsbewijs kopen of is eveneens gratis met bijvoorbeeld een Museumjaarkaart. Het is zeer de moeite waard!

    U kunt zich nu al aanmelden maar als u nu nog niet weet wat u zult meenemen of dat er andere verplichtingen zijn dan heeft u nog TOT september de tijd om u aan te melden. In september wordt het wel tijd want dan beginnen de echte voorbereidingen.

    Op het Modelbouwersforum kunt u altijd de laatste ontwikkelingen volgen.

    Zie: https://www.modelbouwforum.nl/threads/expo-historische-scheepsmodelbouw-2024.288186/

    Aanmelden kunt u met de volgende link: https://nvm.wufoo.com/forms/expo-historische-houten-scheepmodelbouw-2024/ of met onderstaande QR-code.

    Heeft u nog vragen dan kunt u die stellen aan Ron van Leeuwen op: visionscheepsmodelbouw@gmail.com of als het van algemeen belang is op dit topic.


    Tot ziens in sept.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 21 apr 2024
  3. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.162
    Locatie:
    Woudrichem
    Ik zag het in de Modelbouwer voorbij komen. De QR-code werkt! Mooi dat er een vervolg op is gekomen. Staat in mijn agenda.
    Gr. Peter
     
    janzwart en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  4. Stephan Kertész

    Stephan Kertész Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.961
    Locatie:
    Ittervoort
    Heb het in de agenda staan. Mooi om allen weer eens te zien
     
    janzwart en P Voogt vinden dit leuk.
  5. JanZMC

    JanZMC

    Lid geworden:
    6 jan 2007
    Berichten:
    2.134
    Locatie:
    Roosendaal
    Jammer dat het weer in Amsterdam is. Afstand is voor mij te groot en evenement wordt mij te grootschalig
    Opzet van deze dag in de beginjaren was toch echt een kleinschalig evenement voor de bouwers van Historische zeilschepen.
    zoals de versies in Duizel en indertijd in Barneveld.

    Mogelijk een volgende keer weer eens wat zuidelijker zodat het voor ons zuiderlingen en Belgen beter bereikbaar is
     
    Laatst bewerkt: 2 feb 2024
    P Voogt, janzwart en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  6. Stephan Kertész

    Stephan Kertész Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.961
    Locatie:
    Ittervoort
    Ik ben het helemaal met je eens. Mooi dat het in Amsterdam is, het was een happening. Maar dat klein schalige zoals ik meemaakte in Duizel was toch wel leuker. Ik begreep ook dat het iets was dat voor de modelbouwers onderling opgezet was. Ik zal in Amsterdam erbij zijn, maar de kosten worden wel erg hoog evenals de reis. Daarbij vind ik dat het museum ook iets meer mag doen dan alleen een koekje en kop koffie. Als ze er 1400 bezoekers door hebben.
     
    JanZMC, P Voogt en janzwart vinden dit leuk.
  7. ronvanleeuwen54

    ronvanleeuwen54

    Lid geworden:
    22 okt 2012
    Berichten:
    581
    Locatie:
    Poeldijk
    Jan en Stephan,

    Ik heb alle begrip voor jullie mening.
    We zijn in 2022 ook daarom in Duizel geweest. Ook om zo de afstand voor onze Belgische vrienden te verkorten. Wel hoorde ik toen dat nogal wat exposanten het erg jammer vonden dat daar er zo weinig publiek aanwezig was omdat er nagenoeg geen ruchtbaarheid in de pers over was uitgebracht. Maar ook waren we in Hillegom, Rotterdam en twee keer in Lelystad. En zo probeer ik voor ALLE scheepsmodelbouwers in Nederland een leuke locatie te vinden rekening houdend met de afstanden.
    Amsterdam was vorig jaar een daverend succes. Ik heb daarna een enquête uitgezet om eens te peilen wat de exposanten hier van vonden. De uitslag met 34 van de 43 exposanten was vrijwel unaniem zeer positief en voor herhaling vatbaar. Zeker de interesse van het vele publiek in de diverse modellen was enorm en werd als zeer positief ervaren. Wel waren er wat logistieke puntjes van verbetering die we zeker ter harte zullen nemen. We hadden eveneens 6 Duitse bouwers aan kunnen trekken wat ook een verrijking was om daar eens van gedachten mee te wisselen. Ook de directie van het museum vond het een fantastisch evenement en zeker voor herhaling vatbaar. Er wordt zelfs al voor volgend jaar hardop gefluisterd om de expo meerdere dagen tijdens Sail Amsterdam in 2025 te houden!! Maar dat is nog prematuur.

    Maar niets staat jullie in de weg om zoiets kleinschaligs onder elkaar te organiseren, ergens in Brabant of Zeeland. Ik herinner me dat Piet Sanders al met zo'n idee liep om ergens in een café een besloten meeting te organiseren in Hulst met maximaal 10 bouwers van het forum. Lijkt me een prima idee!
    Maar ik hoop toch van harte dat je dit jaar ook in Amsterdam aanwezig kunt zijn met o.a. de Vasa...'t is maar 130 km ;)
     
  8. Stephan Kertész

    Stephan Kertész Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.961
    Locatie:
    Ittervoort
    Ingeschreven.
     
    janzwart vindt dit leuk.
  9. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.162
    Locatie:
    Woudrichem
    Heb mij zojuist ook ingeschreven. Ik kom met de Robt. E. Lee, de Bluenose en de Balder op de bouwvloer/mal.
    Gr. Peter
     
    janzwart, TIMBERWOLF en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  10. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.339
    Locatie:
    Hillegom
    mooi. ik kijk er naar uit.
     
    P Voogt vindt dit leuk.
  11. Stephan Kertész

    Stephan Kertész Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.961
    Locatie:
    Ittervoort
    P Voogt, TIMBERWOLF, Baker en 4 anderen vinden dit leuk.
  12. Scheepshoorn

    Scheepshoorn Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2022
    Berichten:
    191
    Locatie:
    Heesch
    Vorig jaar was ik helaas verhinderd, maar nu ben ik erbij en breng mijn Victory in aanbouw mee.
    Zie er naar uit om iedereen weer eens te zien.
    Tot 28 september
     
    P Voogt vindt dit leuk.
  13. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.339
    Locatie:
    Hillegom
    Prachtig Wil. Ik kijk er naar uit.
     
    P Voogt vindt dit leuk.
  14. ronvanleeuwen54

    ronvanleeuwen54

    Lid geworden:
    22 okt 2012
    Berichten:
    581
    Locatie:
    Poeldijk
    We hebben je inschrijving ontvangen Wil. Tot 28 september
     
    P Voogt vindt dit leuk.
  15. Scheepshoorn

    Scheepshoorn Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2022
    Berichten:
    191
    Locatie:
    Heesch
    Ron, kun je al iets meer zeggen over de parkeermogelijkheden bij of in de nabijheid van het museum?
     
  16. ronvanleeuwen54

    ronvanleeuwen54

    Lid geworden:
    22 okt 2012
    Berichten:
    581
    Locatie:
    Poeldijk
    Beste Wil,
    Deelnemers die met één auto komen, niet slecht ter been zijn en met een paar schepen, kunnen gebruik maken van de Interparking IJ-oever Centrum op 900 meter afstand van het museum. Die kosten bedragen € 15,- voor een dagkaart. Hiervan vergoedt de NVM € 10,-. Ik adviseer wel vooraf te reserveren. https://parkereninijoever.nl/?utm_source=Google&utm_medium=My Business&utm_campaign=Google profiel Verenigingen, mensen die slecht ter been zijn of een bus of aanhanger hebben kunnen parkeren op het Marineterrein naast het museum. Deze plaatsen zijn beperkt, dus wie het eerst komt...
    Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het graag.
     
  17. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.339
    Locatie:
    Hillegom
    Beste mede modelbouwers.

    Vanmiddag hebben we een eerste vergadering gehouden met het Scheepvaartmuseum over de komende bijeenkomst op 28 sept.
    Het dreigt weer een hele leuke happening te worden.
    Uiteraard komen er weer een aantal modelbouwers met hun creaties.
    Maar ook zijn er twee handelaren aanwezig waar u mooi materiaal kunt aanschaffen om modellen te bouwen.
    Daar is natuurlijk onze bekende “Kolderstok” aanwezig waar u bouwdozen kunt aanschaffen, terwijl alle prototypes waarvan de bouwdozen zijn gemaakt ook aanwezig en te bekijken zijn.
    Verder is Scaldis aanwezig met zijn kartonnen bouwplaten en deze keer ook met een grote maquette van de Rotterdamse haven.

    Verder proberen we een fotograaf ter plaatse te hebben om van uw model een “professionele” opname te maken.
    En ook wordt er gedacht aan een boekenhoek waar allerlei boeken over maritieme zaken en modelbouw te koop worden aangeboden.

    U ziet het er is weer heel wat te beleven en dus is uw aanmelding zeer de moeite waard.

    Er is nog plaats voor u dus meldt u zich snel aan. De inschrijving eindigt ergens half september maar laat het niet daarop aankomen, want daarna moeten we u teleurstellen.
    Inschrijven kan met de volgende link:
    https://nvm.wufoo.com/forms/expo-historische-houten-scheepmodelbouw-2024/

    Tot ziens
     
    Dave Bekers, P Voogt en Ptèr vinden dit leuk.
  18. Erik B

    Erik B

    Lid geworden:
    4 okt 2021
    Berichten:
    551
    Locatie:
    Uden
    Ik heb me ook ingeschreven. Ik kom met de bounty. Zin in!
     
    P Voogt, janzwart en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  19. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.339
    Locatie:
    Hillegom
    leuk. ik ben er benieuwd naar
     
    Erik B vindt dit leuk.
  20. M.Osinga

    M.Osinga

    Lid geworden:
    5 nov 2016
    Berichten:
    220
    Locatie:
    Friesland
    Zonet aangemeld.
    Ik kom met de volgende modellen:
    • Smit Noorwegen
    • Smit Nigeria
    • Zwarte Zee (3)
    • Furie
    • Smit Singapore
    • Willem Barendsz
    • Gebroeders Luden
    • Wodan
    • Antar
    • AM 14 Trudy Vinke
    • ATF 67 (Navajo class) Apache
    • Alice L Moran
    • William C Daldy
    Allemaal schaal 1:75 , gebouwd vanaf tekening , dus geen bouwpaketten.

    Hierbij impressie , op een vorige expositie.
    En modellen in de auto , voor transport naar A'dam.
    yn1h2jab.png

    Modellen in auto 18-2-2023.jpg
     

    Bijgevoegde bestanden:

    P Voogt, Jaques en TIMBERWOLF vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina