externe timer om lader uit te schakelen

• Topicstarter Topicstarter rc remon
  • Startdatum Startdatum
R

rc remon

Guest
Hallo,

ik het een robbe unicharger 6 maar deze kan niet automatische afslaan.
maar ik kan wel berekenen hoe lang de batterij op de lader moet nu had ik het idee
om een een timer van een lamp tussen te zetten om zo optijd mijn lader uit te schakkelen, nu is mijn vraag op dit kan en of dit geen nare effecten met zich meebrengt.

Het zou kunnen werken maar dan moet je wel zeker weten dat de accu zich niet ontlaad via de lader als je de lader uitschakeld.
Je zult dus eerst moeten meten of er stroom uit de accu de lader in loopt wanneer je de accu aansluit als de lader nog uitstaat. Als er bijvoorbeeld een ledje blijft branden dan weet je al zeker dat er stroom uit de accu wordt getrokken. Dan kan je dus beter geen externe timer gebruiken.

Ik denk dat het niet zo interessant is. Ik heb vroeger een hyp lader 6 gehad, een vergelijkbaar type. Wanneer de lader niet aan stond en de batterij was nog aangesloten ontlaadde die zich traag. Misschien kan je beter opzoek gaan naar een simpel computerladertje.
Misschien een Jamara X-peak 3 plus? Kost rond de 65 euro dacht ik.

Ik ken de unicharger 6 niet, maar het klinkt als een langzaamlader?
Als je Nicad/NiMH cellen daarmee laadt met 1/10C of minder, zou ik me niet teveel zorgen maken, theoretisch moet je dan zo'n 14uur laden, maar ik zou er niet wakker van liggen als je een paar uurtjes over tijd bent met uitschakelen, zo kritisch komt het niet.
Als het een lader is die met hogere stroom laadt moet je wel oppassen :wink:
Over het algemeen mag je aanemen: Als een lader geen automatische afslag ingebouwd heeft, dan is het ook niet voor die toepassing nodig :wink:

oke bedankt voor jullie antwoord ik denk dat ik dan maar hem gewoon zonder timer doe als het toch weinig kwaad kan dat die iets overlaad, en misschien later een comp. lader maar ik begin net met deze hobby.

waar zou ik deze eventueel kunnen kopen en hoe duur is dit?

Stuur eens een PB naar Ernst Grundmann.

Ik ga nog eens in mijn browsergeschiedenis kijken (had ik ook al 2 keer gedaan) om te proberen de site terug te vinden.

Back