EzOSD GPS backup batterij

Discussie in 'FPV (First person view)' gestart door SanderFPV, 4 mei 2011.

1. SanderFPV

SanderFPV

Lid geworden:
    11 feb 2010
    Bij het verwisselen van de vliegaccu moet de EzOSD GPS weer alle satellieten opnieuw vinden, dit kan tot enkele minuten duren, wat in sommige gevallen vervelend kan wezen.

De oplossing is óf een andere GPS gebruiken (voorzien van ingebouwde Li-ion batterij, de Locosys LS20031) of zelf even een kleine modificatie maken met een condensator en een diode die ervoor zorgt dat de GPS pakweg een minuut of 10 de laatste positie onthoudt en bij het wisselen van de vliegaccu bliksemsnel de satellieten weer vindt.

Onderstaand schema geeft aan hoe de modificatie in elkaar steekt, het is simpelweg het toevoegen van één diode en één condensator.

Boodschappenlijstje:

- 1N4148 : 100mA diode
    - 470uF/6.3V : tantaal condensator (LET OP, streep = +)

Schema:

Pin 5 op de GPS connector van de EZOSD is de RODE draad, pin 2 op de GPS connector is de BLAUWE draad.

Doe-het-zelf instructie:

Knip de RODE draad door en soldeer de 1N4148 diode ertussen, de zwarte ring op de behuizing wijst in de richting van de GPS ontvanger.

Maak een stuk van de BLAUWE draad kaal en soldeer daar de - pool van de 470uF/6.3V condensator vast. Soldeer de +pool van de condensator aan de kant van de GPS aan de 1N4148 diode, dus NIET aan de EzOSD kant.

Controleer de werking en gebruik dan b.v. krimpkous om ervoor te zorgen dat geen spanningsvoerende delen blootliggen en ergens anders mee in contact kunnen komen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
    ImmersionRC - Real Virtuality

2. wiebe

wiebe

Lid geworden:
    5 feb 2003
    Gaaf Sander ,dat is toch wel erg makkelijk.

3. Klaassie

Klaassie

Lid geworden:
    24 jan 2010
    Wordt wel steeds een stukje beter zo!
    Heb jij toevallig nog een EzOSD overcompleet Sander, ik moet er ook maar eens aan denk ik. ;)

Komt er binnenkort misschien nog een nieuwe versie met dit en de `pro features` geïntegreerd? Op je site staat bij de handleidingen nog steeds "preliminary".

4. SanderFPV

SanderFPV

Lid geworden:
    11 feb 2010
    De volgende versie wordt all-inclusive, maar dat duurt nog wel even en daar zit ook een ander prijskaartje aan.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

5. Sandifort

Sandifort

Lid geworden:
    23 jul 2009
    Nice....gelijk de oplossing voor mijn probleempje!
    iemand een idee waar die 470uF tantaal condensatoren te koop zijn, vindt alleen smd's van 470 uF!

mvg
    Ronald

6. SanderFPV

SanderFPV

Lid geworden:
    11 feb 2010
    Da's de bedoeling :D

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

7. Sandifort

Sandifort

Lid geworden:
    23 jul 2009
    Top dan ga ik die bestellen.
    bedankt

mvg Ronald

8. Roel-CP

Roel-CP

Lid geworden:
    25 aug 2008
    Hey Sander helemaal top.
    Ik denk dat ik dan toch voor die betere GPS module met batterij ga.

Trouwens die tracker update v1.10 is helemaal geweldig Sander.
    Vanavond ff een proefvluchtje gemaakt.
    Wat loopt die tracker van mij nu soepel.
    Moet nog wel ff wat tweaken voor het na ijlen.

Kan je ook programmeren dat als de gps data (signaal) wegvalt dat de tracker blijft staan ipv 180 graden omdraaid?

Ik begin steeds meer vertrouwen te krijgen in de EZantenne tracker.:cool:

9. ramsus42

ramsus42

Lid geworden:
    1 jan 2003
    Idd..Die verrekte tracker moet eens blijven staan als hij even geen signaal krijgt:(. Liever dat als dat hij zelf gaat zoeken ha-ha.

Helaas kan ik morgen de tracker niet meenemen:(. Mijn kleine Tiny teletietje is nog steedsa kadoek!

10. SanderFPV

SanderFPV

Lid geworden:
    11 feb 2010
    D'r zijn een aantal redenen waarom de EzAntennaTracker opeens een eigen leven kan gaan leiden. Da's allemaal terug te voeren op 1) de GPS data die hij binnenkrijgt en/of 2) de mechanische beperkingen van de opstelling.

1) Voor het berekenen van de benodige hoeken voor de pan/tilt is de EzAntennaTracker afhankelijk van de via het audio kanaal ontvangen GPS coordinaten. Door middel van triangulatie wordt daaruit namelijk de positie t.o.v. de vertreklocatie berekend en de antenne gericht.

Als het aantal satellieten <6 is er geen goede 3D fix mogelijk, dit betekent namelijk dat de positie nauwkeurigheid ergens rond de 50 tot 100m ligt. Op het moment dat de GPS ontvanger in plaats van pakweg 5 of 6 satellieten valide data ontvangt van 7 of meer satellieten kan het heel goed zijn dat hij er initiëel 100meter naast zat. Als het model zich dan dichtbij bevindt kan de antenna dus opeens wild opzij zwaaien omdat de werkelijke positie zich ergens in die circa 100m tolerantie zit. Als het model zich dichtbij bevindt zal de EzAntennaTracker uiteraard veel meer bewegen dan als het model zich veraf bevindt.

Kortom, het is essentieel dat de GPS ontvanger genoeg satellieten 'ziet', monteer deze daarom dus ook altijd zo ver mogelijk weg van de video zender en zorg ervoor dat deze vrij zicht heeft omhoog. Alleen zo kan je betrouwbare tracking garanderen omdat e.e.a. valt of staat met de GPS ontvanger op het model.

2) Mechanisch gezien hebben de meeste systemen een -180 tot +180 graden pan bereik, zodat in totaal 360 graden beschikbaar is. Op deze manier zorg je ervoor dat kabels niet getwist kunnen worden en er ook geen ingewikkelde slipring constructie nodig is.

Echter als je met je model exact daar gaat vliegen waar de antenne in de overgang tussen -180 en +180 graden zit zal deze inderdaad de hele tijd om z'n as draaien omdat het model zich direct achter de antenne bevindt.

Da's natuurlijk logisch en een direct gevolg van de -180 tot +180 graden beperking. Zaak is dan ook om ervoor te zorgen dat je algemene vliegrichting altijd voor de antenne ligt, zo kom je niet voor verrassingen te staan.

Ik vlieg nu zelf al 3 jaar met de EzAntennaTracker in een aantal verschillende iteraties en de verhalen van wild bewegende antenne's heb ik zelf nog nooit meegemaakt. Behalve wanneer de GPS ontvanger moeite had met het vinden van genoeg satellieten, of ik tegen de mechanische beperkingen aan zat. Maar dat volgt logischerwijs uit de inherente beperkingen van het GPS systeem en de mechanica van de antenna pan/tilt.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

11. ramsus42

ramsus42

Lid geworden:
    1 jan 2003
    Ej Sander,

Bedankt voor je heldere uitleg. Ik moet zeggen dat ik niet helemaal duidelijk ben geweest.

De Tracker doet inmiddels al zo'n 2 jaar uitstekend werk. Hij tracked netjes, en doet het goed.

Het probleem is dat ik eens heb gehad dat ik op ongeveer een kilometer vlieg, en de tracker heul even een slecht signaal door krijgt. Inplaats van dat hij recht naar voren blijf staan, gaat hij zelf direct zoeken.

Op een afstand van 100/200 meter is dat geen probleem, alleen bij een afstand van 1> kilometer word dat spannend!

Zo had ik vorige keer ook de GPS ontvanger dichtbij de Videozender liggen, en inderdaad was het erg lastig om satellieten te vinden en te behouden. Het duurde een aantal minuten voordat hij voldoende satellieten had gevonden, en als hij ze had schommelde dat soms nog wat. Gas erop, gaan met de banaan, waarna ik opeens weer een satelliet miste. het zal hem dus bij die stap van 6 naar 5 zijn gebeurd. probleem is, dat de tracker dan rondjes gata draaien, en lijkt te zoeken. Liever heb ik dat hij netjes recht blijft staan, en alles weer herpakt als hijw eer sterk signaal heeft.

Als je beeld even slecht is, en hij krijgt misvormde audio, dan ook is de kans groot dta hij het even niet meer weet, en een andere kant op lijkt te staan.

Begrijp mij niet verkeerd, wie dit ook leest. van de 2 jaren, waarbij ik gemiddelt 3 keer in de week vlieg is mijn tracker een hooguit 6 x een andere kant op gaan staan. Hij doet zijn werk dus uitstekend:).

Maargoed, ik ga de spullen inpakken voor de meeting!

12. SanderFPV

SanderFPV

Lid geworden:
    11 feb 2010
    Nee, hij zoekt niet, hij krijgt gewoon GPS coordinaten binnen die (veel) verschillen van hetgeen ervoor kwam. Hierdoor denkt de EzAntennaTracker dat het model zich inmiddels op een andere plek bevindt en draait hij dus ook die kant op. Van een beetje storing gaat hij overigens niet opeens staan draaien, er moeten echt voor meerdere seconden GPS coordinaten binnenkomen die duidelijk wijzen naar een andere locatie van het model. Het is NIET zo dat bij een beetje ruis of wat dan ook hij gelijk de andere kant op draait, daar is in de software wel degelijk rekening mee gehouden.

Het is overigens een bewuste keuze om ook bij <6 satellieten toch te blijven tracken. Je kan ook zeggen IF sats < 6 : hold antenna position. Alleen heb je dan het probleem dat als je net voorlangs jezelf vloog, of over jezelf heen de antenna nu zeker in de verkeerde richting staat, en je kans hebt dat je nimmer meer signaal terugkrijgt. Kortom, de antenna blijft proberen te volgen, zelfs al heb je maar een paar satellieten.

Kortom, alles is te herleiden tot eenvoudigweg slechte GPS ontvangst. Daarom zoveel mogelijk fysieke ruimte tussen videozender en GPS ontvanger, bijvoorbeeld videozender in de staart en GPS in de neus.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

13. wiebe

wiebe

Lid geworden:
    5 feb 2003
    Sander.
    Kan het wezen dat je als je alleen de osd gebruikt en niet de tracker dat je dus prima kunt vliegen .
    Maar voor een goede werking van de tracker toch meer satt nodig bent of op het randje zit.
    Dit zou voor me toch een ding zijn om de gps module te verplaatsen ipv te laten zitten op de osd .

Groeten Wiebe.

14. SanderFPV

SanderFPV

Lid geworden:
    11 feb 2010
    Ook de EzOSD heeft minimaal 5 tot 6 satellieten nodig, bij 5 of minder gaat hij knipperen in beeld dat er van een goede navigatie geen sprake meer is.

Dat heeft overigens niks te maken met de EzOSD, dat geldt algemeen voor GPS navigatie, je hebt minimaal 5 tot 6 satellieten nodig voor een plaatsbepaling met enige mate van precisie.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

15. bluefalconholland

bluefalconholland

Lid geworden:
    6 jun 2007
    Sander, hier Remy vanuit Robert zijn account.
    Bedankt voor je reactie, maar, ik bedoel eigenlijk nog steeds iets anders.

Bedoeling:
    Als de GPS, in volle vlucht ineens geen satelieten meer vind, dat hij dan niet wegdraait, maar juist softwarematig de tracker op dat punt ( dus bij de laatst ontvangen goede pakkets) blijft staan te wachten op weer goede pakkets.

16. SanderFPV

SanderFPV

Lid geworden:
    11 feb 2010
    Als je zomaar je GPS ontvangst kwijtraakt dan is er iets goed mis met óf de GPS ontvanger óf de bekabeling in de kist (los contact?), of je vliegt ondersteboven:yes:

Overigens doet de EzAntennaTracker wat je omschrijft; hij blijft in de richting staan van de laatst ontvangen GPS coordinaten.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

17. Rol@nd

Rol@nd

Lid geworden:
    23 jun 2003
    En waar kan ik deze onderdelen krijgen ?

18. Hugy

Hugy

Lid geworden:
    23 apr 2009
  19. Rol@nd

Rol@nd

Lid geworden:
    23 jun 2003
    Hier had ik al eens zitten rondkijken, maar ik kan de condensator niet vinden.

20. wippo76

wippo76

Lid geworden:
    18 jul 2010
    ik weet het oud draadje maar....
    das interresant een accu mod op de gps dat die nog niet op de nieuwe osds zit dan...
    ik heb nu gps met een FY-DOS dit is een prima gps antenne heeft ook backup en zit dus met 2 antennes (wel veiliger:) )

sander kan ik het TX signaal van de fy-gps ook voeden aan de EZOSD?
    dus niet de stroom aansluiten maar alleen de tx vanuit de gps?

en komt er nog een nieuwe versie van de ezosd
    ik zie dat veel osd merken tegenwoordig ondersteuning hebben van een barometer voor de hoogte bepaling dat zou voor de ezosd ook niet gek zijn want preciesie van de hoogte is nogal eens dramatisch vooral bij laagvliegen

Deel Deze Pagina