F-16 van het-rc

Discussie in 'EDF forum' gestart door mao, 26 sep 2006.

1. mao

mao

Lid geworden:
    31 okt 2003
    Zo toch maar een draadje aangemaakt van de F-16 ,er is al een uitgebreide op http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=429472 maar het is misschien wel leuk om er ook een op de Nederlandse forum te zetten.
    Hoewel de arf verre van volmaakt is ben ik toch verliefd op, de f16 is nu eenmaal een ontzettend mooi toestel en de ongemakken nemen we dan maar voor lief , een beetje het zelfde als met me vrouw.

Motor 2w20
    Lipo 3700 s4
    Regelaar 60 amp van rbc
    Servo waypoint W092MB
    Ontvanger SEXRA

Ben met cockpit kapje begonnen , er zitten twee magneten bij maar die kunnen meteen in het bewaar bakje ze zijn namelijk veel te klein. Heb dan ook iets grotere gebruikt .
    Vervolgens de servo try iets verstevigd

Een groot probleem met de eerste levering is de inlaat , deze word door de aanzuiging van de motor samen gezogen, bij deze doos zit ondertussen een losse nieuwe in die je zelf moet verwisselen . De oude demonteren ging vrij gemakkelijk beetje induwwen en het ging van zelf los.
    O ja om jullie een beetje op te warmen een video dan de f16 http://www.bosmodelair.nl/video/overige2006/f16.wmv

2. Alexander

Alexander

Lid geworden:
    23 jan 2006
    precies onder (of boven) deze draad staat er nog 1 over hetzelfde schaalmodel :p

3. mao

mao

Lid geworden:
    31 okt 2003
  4. Alexander

Alexander

Lid geworden:
    23 jan 2006
    oeh sorry, ik zat niet helemaal recht te lezen...

in ieder geval mooi :)

5. Marc Bolier

Marc Bolier Guest

Hardstikke leuk model. Heb je er al mee gevlogen of ben je nog aan het sleutelen?

6. Emile

Emile

Lid geworden:
    28 okt 2002
    Hallo Alexander,

Ter info een foto hoe ik een super stabiele aansturing in mijn F16 gemaakt heb, die wijkt af van de Het-RC methode.

Paintwork van het 2e Prototype:

Succes,
    Emile 8)

7. Alexander

Alexander

Lid geworden:
    23 jan 2006
    hmm, das idd wel een goed idee, en zo te zien (zo goed als) spelingsvrij..

(alleen ik ben zelf niet bezig met een f16 :p dat was mao :))

8. Emile

Emile

Lid geworden:
    28 okt 2002
    Ik had het ook tegen MAO en rara zijn echte voornaam is ... :lol:

Je moet wel opletten dat je servo's niet te hoog zijn, met Graupner 261 past het perfect. De fanunit moet er naderhand namelijk ook nog in kunnen. :roll:

Grtz,
    Emile 8)

9. prop-er

prop-er Forum veteraan

Lid geworden:
    18 sep 2004
    Mooi gespoten, Emile!

Panellines zouden het helemaal af maken!

Ik snap die aansturing van het hoogteroer niet. Blijft die servo zitten waar hij op de foto zit?

10. Alexander

Alexander

Lid geworden:
    23 jan 2006
    haha, oh, dat is al de zoveelste keer dat me dat overkomt :p ik trap dr iedere keer weer in :p

--
    nee, die servo gaat (natuurlijk) onder dat paneel waarhij nu op staat, en dan gaat het zwarte linkje door het gaatje waar hij naast staat, en dan aan dat heveltje dat uit de vleugel steekt.

11. Emile

Emile

Lid geworden:
    28 okt 2002
    De mijne is nog steeds grijs, die op de foto is van de ontwerper (Peter), die heeft er inmiddels 2 zo gespoten. Tis maar 1,5 week spuitwerk ... :?
    Peter is nu inderdaad panellines erop aan het maken. :wink:

Ik wil de mijne in Tiger Scheme spuiten, maar dat duurt nog effe. :D

Bij deze een foto van mijn ingebouwde taileron aansturing.

Grtz,
    Emile 8)

12. Noah

Noah

Lid geworden:
    8 aug 2005
  13. prop-er

prop-er Forum veteraan

Lid geworden:
    18 sep 2004
    Ja, nu vat ik 'm !!! 1,5 week spuitwerk is niet niks....Tigerscheme is lastig...Maar wel erg fraai.

En allicht beter dan Sinterklaas op je staart...

F-16 Sinterklaas

14. mao

mao

Lid geworden:
    31 okt 2003
    @ Marc
    Ben van de week net begonnen, hoewel er niet veel in elkaar gebouwd hoeft te worden, moet zowat elk onderdeel aangepast of bij gewerkt worden, zal vanavond nog wat foto’s plaatsen.
    @Emiel
    Als ik goed begrijp lijm je eerst het houten servo plaatje er in en dan schroef je je servo er tegen.
    Wat heb je met je antenne draad gedaan? Mag je deze helemaal naar voren leggen of toch direct door de staart naar buiten?.
    Op welk totaal gewicht kom jij?
    @Alexander
    Mooie naam he , Alexander :wink:

groetjes

15. Noah

Noah

Lid geworden:
    8 aug 2005
  16. Emile

Emile

Lid geworden:
    28 okt 2002
    Ontvanger ligt in kielvlak en gaat direct door de staart naar buiten, antennedraad is vervangen door 0,3mm staaldraadje.

Het totaal gewicht van Peter zijn voll GFK F16 zit op ca 920 gram als ik het goed heb. De mijne is nog niet klaar dus kan alleen nog maar gissen.

@Noah
    Ik zat eerder aan een oudere versie te denken:

Grtz,
    Emile 8)

17. mao

mao

Lid geworden:
    31 okt 2003
    Ook het monteren van de staart heeft een aanpassing nodig , heb er 4mm balsa op gemaakt om zo iets meer vlees te hebben om de staart te kunnen verlijmen. gaten er in om de antenne door te voeren.
    3de foto onderkant zonder inlaat.

18. mao

mao

Lid geworden:
    31 okt 2003
    @ Emiel
    even als het mag 3 vragen
    waar ga jij de ontvanger accu neer leggen? als je deze helemaal voor in leg is het lastig laden want de ontvanger (en dus de stekker van de accu) zit helemaal achterin.
    hoe voor kom je dat de fan gaat draaien?
    begrijp ik het goed dat de elevons 10 graden naar beneden hagen?
    gr. en b.v.dank

19. salamander

salamander

Lid geworden:
    7 feb 2003
    @Mao

Waarom een aparte ontvanger accu?
    Ik heb een pyranha (zie hier in het EDF-forum, staat een bouwverslag). Deze pyranha stuurt alleen op de elevons. 2 servo's dus. En ik vlieg hem gewoon op de BEC. Mijn motor is wel een lehner, maar ik gebruik ook 4 lipo's. Dus ik zou gewoon een regelaar nemen die de spanning en stroom aankan, maar hierbij ook nog een BEC kan leveren. Scheelt je gewicht, en een probleem opgelost met je draadje.

Hoe bedoel je, "Hie voorkom je dat de fan gaat draaien"? wanneer bedoel je dit? als je de fan gaat monteren? of bij het vastschroeven van de fan op de motor? of als je de accu aansluit op de motor?

Bij een F-16 hangen inderdaad de elevons (of stabilo) negatief. Het kan zijn dat dit 10 graden omlaag is. Zie de volgende foto. Daar zie je dat de elevons ook omlaag hangen, vergeleken met de vleugel

Heb je ook een foto van de nieuwe en oude inlaat? is er visueel verschil? of gewoon extra dik gemaakt?

Succes met bouwen

20. mao

mao

Lid geworden:
    31 okt 2003
    Heb dus een regelaar zonder bec ( is ook minder storings gevoelig maar dat tezijde)
    Zoals ik het nu begrijp tape je de uitlaat op de fan , dit geheel schuif je in de inlaat waar het dus los in zit. Nu kan je de achter kant van de uitlaat wel weer vast tapen aan de exhaust-cone maar of dit ook de bedoeling is?
    Visueel is er geen verschil tussen de oude en nieuwe inlaat , de nieuwe is alleen stijf.

Deel Deze Pagina