F16 Flying Styro lagere vleugelbelasting

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door Dave!!, 4 aug 2003.

  1. Dave!!

    Dave!! Guest

    Hoi,
    ik ben aan het snuffelen geweest en wat berekeningen gedaan, dit is wat er uit kwam:

    Normale complete F16, volgens hobby lobby, weegt 13.5 OZ = 382.725 gram
    Complete EDF, volgens hobby lobby, 20 gram + motor= 60 gram
    Accu, 600 Mah 8 cellen, volgens hobby lobby, 5,5 OZ = 155,925 gram

    Ik heb iets anders bedacht: :wink:
    Complete EDF40, volgens mij, 28 gram
    Accu, Kok 560, 2x, volgens Wes-technik, 24 gram.

    Zo spaar je ruim 180 gram uit, dat betekent dat het model 200 gram gaat wegen, nieuwe vleugelbelasting (was ruim 30 gr/dm2) word dan
    200:8.9 (vleugelopp.)= 22.47 gr/dm2!! 8)

    Ik denk nu dat de F16 beter te vliegen is, op de EDF spaar je geld uit, op de Kokams ook, dus minder geld, minder gewicht!! :D

    Wat denken jullie ervan, is de EDF-40 dan sterk genoeg?

    MVG,
    Dave 8)
     
  2. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.546
    Locatie:
    Groningen
    Vergeet niet dat als je hem zo ligt bouwt je echt 0,0 wind nodig hebt om hem te kunnen vliegen. Wil je echt een model wat je 1 avond per maand kan gebruiken?
     
  3. Dave!!

    Dave!! Guest

    Dat maakt me niet zovéél uit hoor, als hij maar goed vliegt! 8)
    Ik weet wat je bedoelt hoor, maar het zal wel meevallen.
    Maar mijn vraag is of het zou kunnen en of de EDF-40 het trekt?!
    Hoeveel kost een goede (tweede handse) kokam lader? Die 2 kokams kan laden?

    Mvg,
    Dave 8)
     
  4. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.546
    Locatie:
    Groningen
    Voor 65 euro heb je een nieuwe Lipoly lader die 2 pakket kan laden 2 - 3 cellen lipoly op 0,145 tot 4A
     
  5. Dave!!

    Dave!! Guest

    DANKJEWEL,
    super, ik kon maar geen goede/goedkope lader vinden!
    8)
    Dankje,
    Dave 8)
     
  6. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    o, waar? bij RRelectronics zeker? niet dus.. is niet op voorraad, en op de mail wordt ook niet geantwoord :? :x heb intussen (bijna) een ander ladertje, 1-4 cellen 1500mAh mét spanningsverdubbelaar :)
     
  7. Arjen van Viegen

    Arjen van Viegen

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.313
    Locatie:
    Bodegraven
    Probleem is alleen dat een EDF 40 met 2x lipo = 7,2V nominaal dit niet trekt..... EDF 50 waarschijnlijk wel maar dat redden die LIPO's weer niet....

    @ Joost: Ik denk dat je deze bedoelt???
    [​IMG]
     
  8. Dave!!

    Dave!! Guest

    Hoe bedoel je, geven 2 Lipo's te weinig voltage?
    Ze geven dan toch 7.4 V?
    Ik zou graag wat meer horen,

    Dave 8)
     
  9. Arjen van Viegen

    Arjen van Viegen

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.313
    Locatie:
    Bodegraven
    7.4 volt bij 3 ampere = 22,2 watt. beroerd rendement met EDF zeg 40% effectief(inclusief fan-verlies denk in nog vrij gunstig) betekent dat je effectief 9 watt overhoudt om mee te vliegen. Voor prettig vliegen is 100 watt/ kilo aan te bevelen; zeker voor buiten... Bij 200 gram model betekent dit slechts 40 watt per kilo... je komt dus nogal wat te kort
     
  10. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.312
    Locatie:
    Almere
    Een edf40 voelt aan als een "halve 280".
    Gaat leuk op een pampa (van niek) met 140g en een vrij behoorlijk vleugeltje.
    Ook op mijn stealthhorten gaat het leuk (170g), maar die heeft met 1 meter vrij weinig vermogen nodig om boven te blijven.

    F16 is niet alleen zoals Arjen zegt net effe te zwaar, maar heeft door lange tunnel en vleugevorm eigenlijk ook wat meer nodig.
    Lijkt mij dus ook wat te krap.
    Ook is de volgasstroom van 3A of zo wat veel voor gewone 560 kokams.
    Blijft in het beste geval net boven zonder enige reserve.
     
  11. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.781
    Locatie:
    Almere
    EDF40 doet het goed op dat vliegende vleugeltje van Bert en Dick (Oeps, bijna Derk vergeten 8) ) van ruim(!) 200 gr!!
    Maar daar is fan is dan ook geheel vrij erbovenop opgesteld zonder verdere aerodynamische hindernissen.
    Maar een f16tje met een los fannetje erbovenop is geeen gezicht.


    In mijn pamapaatje (van bijna 140 gr) is het mij ook redelijk gelukt om de fan met zo min mogelijk aero verliezen op stellen.
    Helemaal achterin de staart, met alleen nog een dunne plaat romp ervoor.
    Vliegt al lekker met half gas, en met de vernauwende uitstroom tunnel is die volgas zo snel dat wegens spontane vleugel verdraaingen de kist bijna niet meer te houden is, dus power zat.

    Niet zo negatief dus Arjen!

    In alphen zagen we ook .... (stokvis) met 2x520 lipo een EDF 50 stoken, dat ging prima.

    Dave, welke F16 heb je? Die met een styro romp is al te zwaar,
    die met romp uit depron schalen is een stuk lichter, en makkelijker de zooi in te bouwen.
    EDF40 in F16 geeft het probleem van aanzuiging door een relatief lange tunnel.. Maar het zou best wel eens kunnen lukken.
    Fan helemaal achterin aan de staart, en veel aandacht besteden aan een gladde tunnel van bijv opgerolde overheadsheet, en (vooral!) een goede inloop lip. Ook vernauwend uitstroom tunneltje maken zoals ik nu heb.

    Niet proberen is altijd mis, Dave!

    En lukt het niet goed genoeg? Dan daarna de nieuwe EDF 55 proberen, is ook een fatsoenlijker Fan dan een Edf50.
    GWS is nu eindelijk op het goede spoor met EDF ontwerpen.

    Ik zag laatst op de ezone dat iemand ook bezig was met een f16 met de efd 40 of 50.
    En in een FMT special stond een artikel van imand met een Migje van ruim 200 gr met een edf50 wat redelijk vloog.
    Dacht dat ik dat blad laast errgens bij Theo had gelezen. :wc: :wink:
     
  12. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.781
    Locatie:
    Almere

    ?? Beter zoeken!!

    Gebruiker Andre, op dit forum, heeft op zijn homepage een zelf in elkaar te solderen lipo lader staan. Op 12 V goed voor 2 accu's.
    Goedkoper kan het niet.
     
  13. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Staat in de FMT-Extra Slow und Parflyer uitvoering
    model gegevens zijn span 650 mm, lengte 600 mm,gewicht ca. 200 gram, impeller EDF 50 met 7x300 mAh accu. model is bouwdoos van www.fan-tasticmodels.com


    vandaar dat we op zondag zo laat in Helchteren waren.............................
     
  14. Dave!!

    Dave!! Guest

    Bedankt,Niek,
    maar welke setup zou dan OK zijn?
    3 Lipo's met 540 Mah en een EDF-40
    Of 3 Lipo's 540 Mah met een EDF-50??

    Ik hoop dat het lukt, als ik weer ff wat geld heb (ik heb eindelijk werk dus dat scheelt) koop ik de F16 MAARRRRR wat is dan het beste?
    Ik kon niet echt uit het verhaal van Arjen iets opmaken, misschien andere termen? :roll:

    Dave 8)
     
  15. Arjen van Viegen

    Arjen van Viegen

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.313
    Locatie:
    Bodegraven
    Eerst denken, dan afzeiken Niek :evil: .
    Een pampatje van krap 140 gram is 1/3 lichter dan een 200 gram f16 bij niet zo heel erg veel verschillend vleugeloppervlak. Bij die pampa kom je op bijna 70 watt/kilo bij een lichtere vleugelbelasting = minder vermogen nodig
     
  16. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.781
    Locatie:
    Almere
    3 lipo's = 10,8 V op std edf40 of edf 50 is bijzonder korte motorduur, van waarschijnlijk minder dan 1 vlucht.

    Deze 2 zijn voor 6 clleen nicad oftewel 2 lipos in serie bedoeld.
     
  17. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.781
    Locatie:
    Almere
    Afzijken, hoezo??
    Niet zo bedoeld, maar ik zie het slagen van dit project niet zo diepdonker in zoals jij hierboven doet.
    Ik heb 2 modellen van ca 200 gr prima met dit fannetje zien vliegen!

    F16 is aardig schaal.. Dus de romp doet dus ook veel mee aan liftend oppervlak!
     
  18. Dave!!

    Dave!! Guest

    OK, het is duidelijk, de F16 heeft te weinig power met 3 cellen 540 Mah Lipoly's en een EDF40??!!
    Lukt het nou dan wel met een EDF-50? Soort zelfde setup als de fan-tastic modellen? Die wegen trouwens ook rond de 200 gram..
    Ik heb nog een gekeken op de site van FSK en die zeiden 130 gram met rubber motor en prop, dus, zonder weegt 'ie zo'n 110-120 gram,
    dan met een EDF-50 -30 gram,
    2 servo's - 10,8 gram,
    ESC - ca. 3 gram,
    RX - (mijne) 7 gram,
    2x Lipo's 540 Mah - 24 gram, (of nóg minder Mah voor lager gewicht?)
    Stuurstangen e.d. ca. 10 gram:
    totaal: 196 gram

    Denken jullie, met wat meer efforts dat ik hem nóg lichter kan krijgen?
    Bijv. een lichtere RX, hoeveel weegt een héle kleine ontvanger met 4 ch.?

    Ik vind dit zo een gave jet dat ik telkens maar weer iets nieuws bedenk om 'm lichter te krijgen. Ik dacht ook al aan Tailerons met een V-staart mixer..... :lol:

    Nog suggesties met met name over de aandrijving?

    MVG,
    Dave 8)
     
  19. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.781
    Locatie:
    Almere
    Een edf40 of 50 kan niet op 3 cellen.. dan verbrand ie!!!

    De edf50 'presteerd' hetzelfde als een edf 40..
    alleen er is nogal verschil
    edf50 = ingekapselde prop: versneld groot blok lucht een beetje
    edf40 = fatsoenlijke veelbladige hoge spoed EDF: versneld klein blok lucht veel

    Dat laatste geeft meer snelheid (= niet gelijk aan meer kracht!!) en is geschikter voor een F16.
     
  20. Dave!!

    Dave!! Guest

    OK dus, wat heb ik geleerd:
    beter LEZEN lol!
    EDF-40
    2 Lipo-cellen

    Nu, Amps? bijv 540, of 3..?

    Dave 8)
     

Deel Deze Pagina