Ik ben sinds kort geïntresseerd in het F1b vliegen, en met name de start-techniek. Ik heb met een koolstofbuis, elastiek, propellor etc. ,met redelijk succes, al een aantal experimenten gedaan, maar ik weet niet wat voor 'n elastiek er het beste voor gebruikt kan worden. Mijn elastiek breekt na ongeveer 150 omwentelingen, terwijl ik lees dat er met wedstrijdmodellen zo'n 360 omwentelingen mee worden gemaakt... Kan iemand mij uitleggen hoe het start-mechanisme ongeveer in elkaar zit? (wat voor een elastiek, grootte van propellor, lengte buis, etc.) Ps. Mijn model hoeft niet aan de wedstrijdeisen te voldoen, dus hij hoeft niet loodrecht omhoog en er zijn geen limieten betreft elastiek en propellor. Ik wil gewoon zo goedkoop mogelijk redelijke starts (min. 25 m hoog) kunnen maken, model zal 1 tot 1,5 meter spanwijdte hebben met een gewicht van circa 225 tot 350 gram.
Erg leuk dat je geinterreseerd ben in het Wakefield vliegen. Zelf ben ik ook bijna klaar met mijn eigen model. Het rubber tjah echt een verhaal apart. Je moet een hoge kwaliteit rubber motor hebben die uit 1 stuk bestaat. Wij zelf hebben 30 gram rubber uit een stuk die we wikkelen tot een motor met ongeveer 26 strengen. Dit rubber is te koop via de wakefield vliegers in nederland. Het rubber is afkomstig uit amerika en kost ongeveer 170 á 180 euro per 4,5 kg. Dit is toch het beste wat je kunt hebben. Met dit rubber haal je de 350 omwettelingen wel. De lengte van de buis is bij zelf ongeveer 51 cm lang. Er zijn vliegers die met langere vliegen ongeveer 55 cm. Daarbij komt dan nog de staartboom. De lengte daarvan weet ik zo even niet. Je komt gauw op een meter uit in totaal. De proppeler grootte is bijna altijd gelijk om we gewoon koolstof bladen kopen die allemaal even groot zijn. Je kunt ze zelf maken maar als beginner zou ik die niet adviseren. Het is wel jammer dat je je model niet aan de eisen wil laten voldoen. Doe je dit wel kun je een keer langs komen op een wedstrijd waarbij ze kunnen helpen invliegen. Misschien kun je s contact opnemen met wat clubs in nederland die deze modellen bouwen en vliegen. www.nijmeegseluchtvaartclub.nl
lees ff het topiuc op het nlc forum van quadricorn, dat was ook gerard, toen deed hij zich ook al voor als een geintereseerde in wakefield vliegen... gr kevin
Bedankt voor jullie reactie's. Voor de duidelijkheid, ik ben niet Gerard Willemsen... Maar ik heb nog een vraagje: waar kopen jullie de propellors? Of, Hoe kan je zelf propellors maken? Ik heb al enige ervaring met het verwerken van koolstof, glas en kevlar, het enige probleem is dat ik niet weet hoe ik een mal in de goede vorm moet maken zonder 'originele' propellor. Heeft iemant misschien een tip wat ik het beste kan doen?
euhm, Mijn propbladen heb ik gekocht even als het mechanisme. De eenvoudigste mechanismen voor een propeller kost ongeveer 70 tot 80 euro. Je kunt bladen kopen bij handelaar die Wakefield spul verkoopt in nederland. Als je me een PB-tje stuurt kan ik je zijn mail adres wel doen. Bij hem kun je bladen kopen voor je propeller. Evenals alle andere spullen van buizen voor de romp tot zelf de kleinste schroefjes. Ik heb zelf volledig koolstof bladen deze komen ergens uit rusland of de oekrainen. Deze bladen waren iets van 50 euro. Er zijn goedkopere maar die kosten weet ik zo even niet.
Als je wlt beginnen met Wakefield is het misschien het verstandigst een bouwdoos van de Prima te kopen, dat kan via Henk van Hoorn van vliegclub Condor in Zwolle. Stuur me een PM, dan zal ik je met hem in contact brengen. Hij kan je ook aan rubber en dergelijke helpen. De Prima is geen 'carbonkist' en daardoor niet te duur (ik geloof 95 euro). Propeller en propmechanisme en dergelijke zitten er in en reserveonderdelen zijn ook bij Henk te koop. Ik weet niet of er al een timer in de doos zit. Als je niet recht omhoog wilt en langer met je rubber wilt doen, dan wind je gewoon niet helemaal tot het maximum op, maar 10 tot 25% minder. Het vliegseizoen nadert zijn einde, maar ik zou zeggen, ga eens kijken bij een wakefieldwedstrijd!
Aanstaande zaterdag zal de hart van brabant cup worden gevlogen op de regte heide, op deze wedstrijd zal er ook wakefield worden gevlogen (waarschijnlijk zullen er ook prima's te zien zijn) voor meer info over deze wedstrijd en andere: http://www.modelvliegsport.nl/wedstrijden/wedstrijdkalender2006.htm onder vrije vlucht en dan outdoor zie je de wedstrijden dit jaar waar wakefield word gevlogen. gr kevin
Ja Nobody, als je de kans hebt moet je echt komend weekend eens gaan kijken op de Regte Heide. Gezien mijn ervaringen vorig weekend vind ik het jammer dat ik er niet heen kan, maar ja, ik ben van oorsprong lijnbestuurder, dus de NK Lijnbesturing komend weekend op vliegbasis de Peel bij Venray kan ik natuurlijk niet missen. Overigens, voor potentiele toeschouwers die het NK LB zouden willen bezoeken: alleen diegenen die zich al geruime tijd geleden opgegeven hebben mogen de basis op, dus helaas geen ad-hoc bezoekers. Overigens acht ik de kans zeer groot dat Henk van Hoorn het komend weekend ook wel op de Regte Heide zal zijn, dus dan kun je hem meteen vragen of er nog Prima bouwdozen zijn.