Weer een mooie dag in de zon bezig geweest met deze mooie hobby, wat kan een mens nog meer willen? Nou, niet uitvallende motoren, uitlaten die vast blijven zitten, trimknopjes die uit zichzelf niet op de gas-uit stand blijven staan en startkoffers die je er aan herrinneren dat je ze mee moet nemen (wat verzameld leed van diverse personen). Hoewel ik niet de klassering gevlogen heb waar ik een beetje op hoopte (meer naar het midden, ben de op 1 na laatste geworden) was het wat mij betreft toch een goede dag. De wedstrijdzenuwen zijn nog steeds mijn grootste vijand en een dag of 2 echt vliegen met een kist na een maand lang alleen een klein electrokistje, was toch teveel gevraagd om beter te vliegen. Zag het gisteravond wel al aankomen; stond gisteren ook al te vliegen als een krant. De derwisj is een erg fijn toestel, maar vliegt totaal anders dan de Oxalys, om over de Vision nog maar te zwijgen, dus wennen.. en trainen, trainen trainen. Toch een goede dag want veel geleerd, weer met veel mensen gesproken en het ging toch steeds beter, er begint een eind in zicht te komen wat betreft die verrekte zenuwen en het bijbehorende getril. De knieen waren rustig bij de derde vlucht, op een sporadisch trillinkje na en de duimpjes komen langzaam ook in het gareel; dit reflecteerde gelukkig ook in de score. Voor zover ik gezien heb, heeft iedereen een goede dag gehad, soms vielen de uitslagen tegen, soms mee, maar voor zover ik weet, was niemand echt ontevreden, of heb ik iets gemist? Wat ik ook positief vond, was dat iedereen die dit jaar begonnen is zo van 'eens kijken of ik het wat vind', het ook daadwerkelijk wat vind, en dat de markt voor tweedehands, halfafgebouwde, nieuwe, enz, kisten weer helemaal opengebroken is. Voor zover ik kon zien hebben we een hele ploeg 'blijvertjes' bij elkaar, en dat schijnt wel eens anders geweest te zijn de afgelopen jaren (? schijnt, want werd mij verteld). Voor mij persoonlijk zijn de leerdoelen voor de komende twee weken uiteraard de landing (alhoewel ik dat echt beter kan dan het nu ging, uiteraard, smoesde hij) en het weer opnieuw leren van het gebruik van het rudder. Dat was er weer 'een beetje' uit, zeg maar consequent de verkeerde kant op sturen. Jan den Hartog heeft al foto's rondgemailed, die zal ik later hier ook posten. Ik ben nieuwsgierig naar de groepsfoto die ook genomen is? En natuurlijk naar de verhalen aan de andere kant... dus: tevreden? waarom wel/niet? leerdoelen? //edit overigens, for the record, ik was er inderdaad van overtuigd dat m'n uitlaat pleite was, maar liep niet weg om 'm te zoeken, maar om een bok te halen om het toestel op te zetten teneinde uit te vogelen of het echt zo was.. maar lang leve Urlien en Alexzzz die mij snel uit de nood wisten te halen door aan te geven dat de pijp er nog in zat
HOi Henry, Mooi verslag! Wat kan er veel gebeuren in een paar maanden tijd !! Ik kan me de eerste pogingen van de nieuwe deelnemers op de regenachtige en koude oefendag nog goed herinderen. En als je dan nu kijkt wat er na twee wedstrijden al gepresteerd wordt! Petje af! Wat ik vooral goed vindt om te lezen en horen, is dat de nieuwe generatie zichzelf een reel beeld voorhoudt wat hun prestaties betreft. Er wordt goed teruggekeken naar hoe 'men' 4 maanden geleden vloog, en wat er nu al bijgeleerd is. Dat is miz de juiste basis om je motivatie uit te halen. Nu weer flink (samen) trainen en dan zien we elkaar weer in Waddinxveen/Gouda Foto's op: http://loony.is-a-geek.com/f3a_2007/ http://members.home.nl/j.den.hartog/ Ik zal zo de scores even verwerken en rondmailen. (Staan nu ook op kunstvlucht.modelvliegsport.nl en later ook op f3a.nl) Groet Winfried
Inderdaad weer een fantastische dag. Veel geleerd, bijvoorbeeld een dubbele Immelman is zo lang als twee loopings naast elkaar. Dacht altijd dat je een flink stuk door moest vliegen en dan gewoon de down in moest zetten. Voor de nieuwkomers voor volgend jaar. Als de zon schijnt in Uden , dan twee zonnebrillen mee nemen en deze over elkaar opzetten. :zon: Winfried, ik zie in het puntenoverzicht dat je bij de 1e dag de echte punten genoteerd hebt en bij de 2e dag de procenten tov nr 1. Curieus om te zien is dat ik (maar waarschijnlijk ook bij anderen) meer procentuele punten voor de eerste vlucht heb dan voor de 3e vlucht terwijl in werkelijke punten de 3e een aanmerkelijk hoger aantal had. Hoe kan dat?, Erik was in de eerste vlucht uitgevallen waardoor het plafond aanmerkelijk lager kwam te liggen voor de 1e vlucht en iedereen in procent-punten omhoog schoot. Grappig nagatief bij-effect van het procenten systeem dat, zo neem ik aan, juist opgezet is om weer andere negatieve elementen in het andere systeem te compenseren.
Hallo allemaal Ook ik heb genoten gisteren in Uden. We hadden mooi weer, niet te veel wind en een goede sfeer. Ik kan tevreden terug kijken op hetgeen ik gisteren heb kunnen laten zien. Ik benadruk al lange tijd dat het goed coachen van een vlieger erg belangrijk is. Ik had zelf gisteren de eer om Bert van der Vecht als coach te hebben. Zoals een ieder wel weet een zeer ervaren modelvlieger. Vrijdag avond heb ik met hem en Derk nog even samen getraind en het een en ander doorgenomen. Dit heeft mij geen windeieren gelegd. Een 5de positie in de B klasse. Met dit deelnemers veld kan ik daar tevreden mee zijn. Bert heeft zeker bijgedrage aan dit goede resultaat. Bert, nogmaals bedankt. Hopelijk mag en of kan ik nog vaker een beroep op je doen. Er wordt veel gesproken over zenuwen. Ik had daar in het verleden nooit last van. Tot vorig jaar. Ook bij mij begon toen dit fenomeen. Ik begin het nu inmiddels weer aardig onder controle te krijgen. Maar het blijft lastig. Gisteren tijdens mijn eerste vlucht had ik halverwege door dat het goed ging. Vervolgens raakte ik over geconcentreerd zal ik maar zeggen. Ik wil dan te graag denk ik. Hierdoor was het tweede deel minder en verknalde zelfs mijn stalturn. De tweede vlucht lukte het mij om met een andere instelling te beginnen. Ik had vooral vertrouwen in mijzelf. En dit ging goed. Ik kon een van mijn beste vluchten neerzetten met een goed punten resultaat. Zo zie je maar, wedstrijd modelvliegen vraagt veel van de geest. Ook ik zag goede vorderingen van de C ploeg, net als Winfried. Ik was er bij op die winderige trainingsdag. Hoe moet ik het zeggen. Er ging een wereld voor ze open die dag, of moet ik zeggen dat die juist instorte. Een richtingroer is toch om te taxien, die gebruik je toch niet in de lucht. Ik heb toch rolroeren hoor ik ze nog zeggen. Nu weet deze ploeg wel beter en beginnen ze hem steeds meer en steeds beter te gebruiken. Echt super om te zien. Ook van mij Ook goed om te horen is dat men begrijpt dat je het correct vliegen van de diverse figuren niet even in 1 seizoen leert. Gelukkig maar. Hierdoor is men niet teleurgesteld en ziet men dat ze elke week weer vorderingen gemaakt hebben en blijft men gemotiveerd. Blijf trainen de komende weken. Probeer mekaar op te zoeken. Bijvoorbeeld ook door de week 's avonds. Het is nu al tot 10 uur licht. Je zult merken dat je nu tov vorig jaar 's avonds langer durft door te vliegen. Je weet inmiddels heus wel hoe die kist hangt en hebt nog voldoende licht om scheefhangen te corrigeren. Ga niet lukraak rond vliegen zolaat, maar blijf de figuren vliegen. Ik zelf blijf zeker trainen de komende weken. Al is het maar om de komende nieuwe generatie voor te blijven. Tenminste, ik zal het proberen. Ik geef geen garantie. Tot de volgende wedstrijd allemaal Gr, John
Groepsfoto's op "vol" formaat aanvragen bij mailadres: loony(at)csi.com (sorry voor de (at), maar dat is een spam maatregel) Loony
Even inhaken op de vragen rond het gebruik van Punten of procenten... Dit is een behoorlijk lastig en ingewikkeld verhaal, en ook nog een verhaal met een flinke geschiedenis. Er is echter op de meest recente vliegersvergadering besloten om het NK te basseren op het procenten systeem. Dat zullen we in ieder geval dus dit jaar volhouden. Persoonlijk vindt ik het een slecht systeem, zeker in de B en C klassen. Maar e.e.a. is democratisch besloten, dus willen we dit veranderen, dan is daar de vergadering weer voor. Ok, de uitleg Laten we vooropstellen dat het procenten systeem in het leven is geroepen om op een 'eerlijke' manier de resultaten van vliegers te kunnen vergelijken. Maar zoals bij de meeste goede bedoelingen zitten er ook aan dit systeem grote nadelen. Eerst even de berekenings methode; De vlieger met de meeste punten in een ronde krijgt 1000% (jawel 1000 geen 100) Vervolgens word de score van de andere piloten herleidt t.o.v. de score van de winnaar van die ronde. Klein voorbeeld: Piloot A: heeft 330 pt dat wordt als 1000 beschouwd. Piloot B: heeft 300 pt, dan is dan 300/330 * 1000 = 909.09 Piloot C: heeft 280 pt, dat is dan 280/330 * 1000 = 848.48 Het grootste nadeel is dat de score van de winnaar invloed heeft op de resultaten die andere vliegers behalen. Neem het lijstje van hierboven nog maar een keer, maar dan op een dag dat piloot A echt de ballen uit zijn broek heeft gevlogen. Piloot A: heeft 390 pt dat wordt als 1000 beschouwd. Piloot B: heeft 300 pt, dan is dan 300/390 * 1000 = 769.23 Piloot C: heeft 280 pt, dat is dan 280/390 * 1000 = 717.94 De hoofdreden voor een procenten systeem is voor het beoordelen van wedstrijden waarvan 1 ronde over meerdere dagen verloopt. b.v. EK en WK's. Het kan namelijk zo zijn dat het de ene dag stralend weer is met weinig wind, die vliegers hebben dan voordeel t.o.v. de vliegers die mogelijk met regen en wind moeten vliegen. 1 ronde wordt dan in meerdere groepen gesplitst die in gelijke omstandigheden mogen vliegen. De scores per group worden naar 1000 herleidt zodat je onderling kan vergelijken. Er wordt nagedacht over andere systemen. Ik heb van de helivliegers bijvoorbeeld begrepen dat zij de middelste score als 1000 nemen, en de rest van de scores daarop basseren. de winnaar krijgt dan meer dan 1000% maar de verhoudingen kloppen wel beter. Tot zover, volgende keer wat over TBL Groet Winfried
Excuus: in tegenstelling tot eerdere berichten zijn de score overzichten nog niet verstuurd. Hopenlijk morgen Groet Winfried
ik ben net thuis uit amerika (limburg) ook ik heb erg genoten van de gezelige en informatieve sfeer voor al de plaatssing en op diepte blijven vliegen, blijft een groot probleem voor mijn maar goed daar ga ik op oeffenen
normaliter had ik daar minder moeite mee, zoals op de invliegdag al geconstateerd werd.. ik verpruts het in de figuren De laatste tijd gaat het op lijn vliegen ook niet goed meer, dus daar ga ik ook weer op oefenen.. Heb ik eerder ook gedaan; gewoon 10 vluchten achter elkaar niets anders doen dan lijn vliegen, keerfiguur, lijn vliegen, keerfiguur, enzovoort. Dat bij verschillende wind en natuurlijk met enige regelmaat herhalen. Zichtbaarheid is daarbij ook van belang; ik begrijp niet waarom mensen voor donkerblauw kiezen op een kist, vind het persoonlijk een drama op het gebied van zichtbaarheid.
Dan mag zo ongeveer elke huidige F3A-C piloot, inclusief jijzelf, F3A-D gaan vliegen, want er waren niet veel die echt lijn konden houden
Toch ging het al een stuk beter in Uden, ondanks mijn gebrek aan training. Vorige wedstrijd schommelde ik rond de 170 puntjes, nu zat ik al over de 200, dus misschien wordt het nog wel eens wat met me :lol: Grt.
@ alexzzz je moet niet vergeten dat de omstandig heden in uden beter waren dan in oss veel oefenen (liefst met een ervaren piloot/coach) blijft toch nodig
Absoluut, dat betwist ik ook niet, ik vond alleen dat ik het nog best aardig deed zonder oefening Grt.
even voor degene die op de hoogte willen blijven ik heb hem gekocht jaja ook de motor (nieuw) de os kom deze kant op zal wel pas volgend seizoen worden voor ik er mee op de wedstrijd komt