F3A-C Mogelijk met Funtana?

Discussie in 'F3A' gestart door Peter v/d Riet, 8 mrt 2008.

1. Peter v/d Riet

Peter v/d Riet

Lid geworden:
    3 dec 2006
    Hallo.

meschien dan ik dit jaar of volgend jaar wedstrijd wil gaan vliegen buiten.
    na een sucses vol seizoen binnen en een tweede plaats te hebben behaald is het nu tijd voor buiten. nu de Vraag is dit mogelijk met een funtana van 2m met electro motor? en wat is het programma.:hammer:
    alvast bedankt.

Grt.

2. br@m

br@m

Lid geworden:
    19 apr 2006
    Hi Peter,

Natuurlijk kun je meedoen met de funtana. Elektro of brandstof maakt niet uit.

De officiële eisen voor f3a zijn max 2x2 meter en max vijf kilo gewicht (zonder brandstof maar mét accu's) maar bij de C klasse wordt daar soepel mee om gegaan.

Het programma kun je vinden op de site van de knvvl of op F3A-Klassen

Het c-programma stelt geen hoge eisen aan het toestel, maar voor de victory roll en de opgaande poot van de hoge hoed moet je wel voldoende vermogen hebben.

Als je Funtana verticaal goed door trekt moet dat geen probleem zijn.

Verder is er hier op het subforum best veel info te vinden dus een beetje rondsnuffelen is ook een goed idee.

3. wvr

wvr

Lid geworden:
    12 mei 2003
    Hoi

Het is zonder meer mogelijk om met een Funtana het F3A-C programma te vliegen en er mee te winnen ook. Job Verkerke, John Geerling en ikzelf hebben alledrie in het begin van hun wedstrijd cariere met een funtana gegevlogen en ook flink gescoord.

Wel is het zaak om je uitslagen aan te passen, defuntana heeft erg grote roeren en je zal de uitslagen mechanisch moeten verkleinen om voldoende preciessie over te houden.

Het f3A-C programma is te vinden op kunstvlucht.modelvliegsport.nl

Of je met jouw electro funtana genoeg vermogen hebt weet ik niet,maar het zou met de huidig verkrijgbare spullen prima moeten kunnen. Er vliegen immers meerdere mensen met electro in de diverse F3A klassen.

Succes
    Winfried

4. Peter v/d Riet

Peter v/d Riet

Lid geworden:
    3 dec 2006
    Oke bedankt voor de reactie.
    mijn funtana gaat zeker verticaal. dat is het probleem niet. alleen zit ik niet onder de 5 kilo. mja we gaan het zien.

Grt.

5. hezik

hezik Guest

Tsja.. de 5kg-grens is een papieren regel waar je je niet veel van hoeft aan te trekken. Het zal namelijk nooit gecontroleerd worden. Al weegt je funtana 10kg.. heb je alleen jezelf mee.

Wat betreft de vraag of het kan.. hier zie je Derk het programma vliegen met een funtana.. als hij dat zo bij de C op een wedstrijd zou doen, zou hij met grote afstand winnen.

http://airtoimedia.nl/web/upload/vdVechten/rc3.wmv

6. Peter v/d Riet

Peter v/d Riet

Lid geworden:
    3 dec 2006
    Dus dit is het programma?

Start.
    Twee lussen achterover.
    rugvlucht.
    victory rol.
    Cubaanse 8
    Hoge hoed met halve rollen.
    Lus voorover.
    Dubbelen Immelman.
    Langzamen rol.
    Tolvlucht ( 3 Slagen)
    Landing.

Over de 5 kilo grens, ik kan hem toch ook wegen met lege lipo's waarschijnlijk een paar 100 gram lichter. weet je wel niet hoe zwaar stroom is ? :D

haha.

Is er een deelnemers lijste van wie er dit jaar mee gaat doen?

Grt,

7. hezik

hezik Guest

Yep da's het programma. Verkijk je er niet op; de figuren an sich zijn heel simpel en de meeste kan elke modelvlieger zonder enige vorm van training wel vliegen, echter zodra je het allemaal op volgorde en op de juiste vlieglijn wilt vliegen..

Mogelijk dat je wat kunt redden met lichtere lipo's? Het F3A-C programma vlieg je wel in 6~7 minuten, meer tijd dan dat heb je ook niet nodig. De 'stroomvretende' figuren (vnl. victory roll en hoge hoed) zitten ook in het 1e deel.

Lijst van deelnemers zou ik Winfried even een PB-tje over sturen als ik jou was. Voor zover ik weet is die nog niet vastgesteld of openbaar gemaakt, ik weet wel dat Winfried een oproep heeft gedaan aan alle potentiele deelnemers om zich alvast te melden, dus er zou wel al iets van een lijstje moeten zijn.

8. Peter v/d Riet

Peter v/d Riet

Lid geworden:
    3 dec 2006
    Ik heb nu als lipo de Hyperion Lightstorm 5s2p 4200 mah. Deze twee lipo's bij elkaar met goudcontacten en balans stekkers en plankje weegt 1008 gram. dit is volgens mij niks te veel ? want die van hobby citty wegen 650 gram per stuk dan zit ik onderant aan de 5.5-5.6 kilo en dat vind ik echt te veel. Ik vlieg in Uden. daar is ooit een wedstrijd gehouden klopt dat? is daar nog info over te vinden? Grt.

http://www.allerc.com/Pictures/HP-LCL4200-5S.jpg

9. hezik

hezik Guest

Ik doelde meer op lichter als in minder capaciteit. Hoe lang vlieg je met die 4200mAh? Als dat bv. 12 minuten is ofzo, zou je ook een 3500mAh of zelfs 3000mAh voor het C programma kunnen overwegen. In uden is in elk geval het afgelopen jaar wel gevlogen, jaren daarvoor weet ik niet.

Zie ook hier:
    The Dutch F3A Site

voorpagina:
    "volle bak in uden"

Hier foto's genomen in Uden:
    The Dutch F3A Site

Als je in dit forum kijkt, er is ook een topic over Uden.. als ik mij niet vergis. Had er gewoonte van gemaakt om voor elke wedstrijd een topic te openen..

Laatst bewerkt door een moderator: 8 mrt 2008
  10. Peter v/d Riet

Peter v/d Riet

Lid geworden:
    3 dec 2006
    Ik heb er vandaag maar 6 minuten op gevlogen . wel lekker ragge. als ik rondjes vlieg zitten er wel 8-9 minuten in. ik denk dat dit een mooi setjes is voor het c programma?

Grt.

11. hezik

hezik Guest

Als het vliegt en onder de 5kg zit, ja hoor ;)

Ik heb zelf geen ervaring met electro op deze schaal..

F3A, en al helemaal het C programma, heeft met raggen niets van doen :p.. alleen maar rustig vliegen en kleine uitslagen. Zou goed moeten gaan.

Ik weet niet of er dit jaar nog een kennismakingsdag komt, vorig jaar was er een kennismakingsdag, ergens voor de 1e wedstrijd, waarop iedereen een keer het programma kon vliegen en de 'oude rotten' de 'jonkies' tips gaven etc. Was leuk en leerzaam, als dat dit jaar weer komt, zeker komen kijken!

Dat heb ik trouwens nog niet gezegd, maar zeker gaan doen, F3A vliegen! Ik ben er vorig jaar mee begonnen en heb er nog geen seconde spijt van gehad, het is leuk om te doen, je hebt echt een doel en je leert er veel van. In mijn geval (en ik begrijp dat ik niet de enige ben daarin) vloog ik voor vorig jaar praktisch zonder rudder te gebruiken, nu is het 1 van m'n meest gebruikte roeren :p

Het werd mij op mijn club aangeraden, niet omdat ik nou zo'n superster was dat ik wedstrijden zou gaan winnen, maar omdat het gewoon een goede leerschool is. Je ziet ook dat de meeste 'echte 3D piloten' ergens in hun 'carriere' wel aan F3A gedaan hebben.

12. Peter v/d Riet

Peter v/d Riet

Lid geworden:
    3 dec 2006
    Dus als ik het goed lees. Sunday 4 May 2008 1e wedstrijd F3A B/C te Oss
    Is de eerst f3a wedstrijd op zondag 4 mei 2008 in oss. das nog te doen met de auto.
    En nu nog een vraag. wat houd rc`1 of rc2 of rc3 dan in? is dat de oude naam voor f3a?
    Nja zondag 4 mei de eerst wedstrijd dus. is er al een topic over?

Grt.

13. hezik

hezik Guest

14. Peter v/d Riet

Peter v/d Riet

Lid geworden:
    3 dec 2006
    oke bedankt voor de informatie en dan tot de zondag de 4e Ik heb er nu al zin in.
    Ik neem aan dat er nog gewoon een topic komt waarin je je zelf kunt inschijven?

Grt.

15. hezik

hezik Guest

Nou nee, althans, dat was vorig jaar niet de gang van zaken.

In principe kun je je op de wedstrijddag zelf inschrijven. Sterker nog, dat moet je :p

Men vind het echter wel prettig als men van te voren een beetje weet wie er allemaal komen.. sterker nog, dat is eigenlijk wel gewenst ;)

Winfried heeft eerder dit jaar een topic hier geopend met de vraag aan potentiele kandidaten hem kenbaar te maken dat zij zichzelf zo zien ;)

Stuur Winfried even een PB-tje zou ik zeggen
    Modelbouwforum.nl - Bekijk profiel: wvr

Hier het wedstrijdschema:
    f3a-wedstrijd-kalender

En hier het genoemde topic met het verzoek van Winfried om aan te geven dat je mee wilt doen:
    f3a-klassen-inventarisatie-deelname

En geen dank, meer is beter dus meer deelnemers is ook beter ;)

Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  16. Peter v/d Riet

Peter v/d Riet

Lid geworden:
    3 dec 2006
    Word er binnekort ngo ergens getraint?
    Dan zou ik nml graag een keertje langs komen voor goed advies.

Grt.

17. hezik

hezik Guest

Tsja.. iedereen trained gewoon bij z'n eigen club.. Hans Meij en ik 'trainen' nog wel eens samen, maar gezien het weer momenteel staat dat stil... maar je kunt altijd een keer een weekend in utrecht komen buurten hoor ;)

18. Theo Coenen

Theo Coenen Guest

is er ook ergens een stukje te vinden van de figuren in aresti en in lint voor de c klasse. Dan wordt het voor mij iets makkelijker om ze eens te oefenen op volgorde............

19. hezik

hezik Guest

20. Hans Meij

Hans Meij

Lid geworden:
    2 sep 2002
    Aanvullend is de video van Derk ook verhelderend.
    http://airtoimedia.nl/web/upload/vdVechten/rc3.wmv

Het wordt een mooi weekeinde, je kan dus nog flink oefenen voor de week daarop.

Deel Deze Pagina