f3a modellen ?

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door fastplane, 6 mrt 2007.

  1. fastplane

    fastplane

    Lid geworden:
    6 mrt 2007
    Berichten:
    212
    Locatie:
    België
    ik heb hier een super tigre 90 liggen en ik zoek er nu een gepast f3a model voor .
    ikzelf had gedacht aan de LEO F3A-110 van jamara !
    is dit een goed toestel of hebben jullie betere modellen in gedachte ?
    alvast bedankt voor jullie reacties .
     
  2. Ben Postmus

    Ben Postmus

    Lid geworden:
    29 jan 2003
    Berichten:
    817
    Locatie:
    Nijeholtpade
    Een andere optie is de Xtra60 van Hobbyin, mooi bouwende kist, geen ARF.
     
  3. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Ik vind ze supermooi gelijnd, maar heb begrepen dat ze nogal zwaar zijn, zo rond de 4,5 kg vliegklaar. In hoeverre dat voor dat toestel nadelig uitpakt weet ik niet, maar is wel het onderzoeken waard lijkt mij.
     
  4. fastplane

    fastplane

    Lid geworden:
    6 mrt 2007
    Berichten:
    212
    Locatie:
    België
    ik ben niet echt het bouwende type . :roll:
    ik hou het maar beter op arf !
     
  5. fastplane

    fastplane

    Lid geworden:
    6 mrt 2007
    Berichten:
    212
    Locatie:
    België
    dit heb ik er over gevonden

    Technische Daten:
    Spannweite: ca. 1740 mm
    Länge: ca. 1543 mm
    Tragflächeninhalt: ca. 54,2 qdm
    Gewicht: ca. 2900 g
    RC: 4 Kanal/5 Servos
    Motor 2-Takt XL-75 AII ABC Art.-Nr. 11 9804
    Luftschraube 12 x 8 Art.-Nr. 34 0031
     
  6. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Volgens mij staat dat dus overal verkeer vermeld en zijn ze 175 cm lang.
     
  7. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.434
    Locatie:
    Spijkenisse
    En als je toch wat gaat kopen, koop gelijk een goede motor erbij :D

    Grt.
     
  8. hezik

    hezik Guest

    Tojeiro .90 misschien iets?
     
  9. kurt

    kurt

    Lid geworden:
    19 dec 2003
    Berichten:
    1.393
    Locatie:
    Tielt-Winge Belgie
    Jamara Ghost 90?
     
  10. fastplane

    fastplane

    Lid geworden:
    6 mrt 2007
    Berichten:
    212
    Locatie:
    België
    alexzzz: is de super tigre geen goede motor mss ?

    hezik:de tojeiro 90 had ik ook in gedachten maar heb gelezen dat je daar nogal veel aan moet veranderen ! is dat waar ?

    heeft er soms iemand ervaring met de ACCIPITER 90 ?
     
  11. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.514
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    het zijn niet bepaald top motoren
     
  12. hezik

    hezik Guest

    fastplane: Ik heb zelf geen Tojeiro 90 of gehad, dus niets uit eigen ervaring. Ik weet wel dat men er op de engelstalige fora best enthousiast over is; heb weinig gezien over 'veel veranderen'..

    Ik weet alleen niet of de .90 tojeiro wel lekker gemotoriseerd is met deze motor..
     
  13. 3w_flyer

    3w_flyer Guest

    toestellen zal ik eens wat rondzoeken, als het arf moet zijn, is de prijs bepalend of de kwaliteit ?

    wat de motor betreft, als je ervaring hebt met super tiger zal dat wel loslopen, als beginnend ST vlieger wens ik je sterkte in het afstellen. Geduld is hier het motto.

    OS is natuurlijk de ideale oplossing.

    maar een belangrijke vraag is : welke uitlaat ga je nemen ? want ik vrees dat men je met een standaard uitlaat geen goede vrienden gaat worden met je buren. geluid dempen is een must, vooral als je van plan bent wedstrijden te gaan vliegen.

    Peter
     
  14. hezik

    hezik Guest

    Dit begrijp ik niet helemaal, iets soortgelijks werd er ook gezegd over de Super Tigre G75 die ik op m'n Cessna gezet heb, er was zelfs iemand op de club die iets zei in de trant van "die krijg jij nooit goed afgesteld, mannetje", terwijl hij heel makkelijk af te stellen was; eigenlijk met minimaal werk goed. Eerst vol gas hoofdnaald tot maximaal toerental, dan idle indraaien totdat hij niet meer optoert bij inknijpen brandstofslang. Dan die procedure nogmaals, en kloar.

    Het probleem met de Tojeiro .90 (en alle .90 kistjen) is dat je er dan de motor opzet die de fabrikant min of meer minimaal aanraad. Ik heb de Tojeiro .50 gehad, waarvoor Protech een .46 als maximale motor aanraad. Die heb ik daar ook op gehad, en dat was domweg onvoldoende.
     
  15. JVDO

    JVDO

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    3.912
    Locatie:
    Belgium
    Dat zou je ondertussen al moeten weten de motor op de doos is altijd te weinig(zeker bij graupner enzo) 8) toch als je wat deftig wil vliegen...
     
  16. hezik

    hezik Guest

    Dat weet ik inmiddels dus ook, JVDO, vandaar ook dat ik aangeef dat ik denk dat de Tojeiro .90 met een ST .90 wel eens niet voldoende gemotoriseerd zou kunnen zijn ;)
     
  17. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Een ST91 aan een lange pijp kan een grote prop heel hard in het rond draaien. Vliegt zelfs een lichte 2m kist nog mee.
     
  18. hezik

    hezik Guest

    Met 'lange pijp' bedoel je dan een resopijp, neem ik aan? Dat zal allicht schelen idd..
     
  19. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Ja, en dat scheelt heel veel.
     
  20. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    11.316
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Merkwaardig, de ST's die ik heb zijn dat stuk voor stuk wel.....
     

Deel Deze Pagina