Komend weekend vliegen 8 van de 12 nederlandse F3A piloten mee in een internationale wedstrijd in frankrijk. Website: http://perso.orange.fr/amcromilly/ Aan deze wedstrijd doen een aantal bekende namen mee, zoals CPLR (regerende wereldkampioen), Stephan Carrier, Benoit Dirkx, Wolfgang Matt etc. (zie : http://perso.orange.fr/amcromilly/PiloteTDC.htm ) Wordt dus een interresant weekend. Eens kijken of de nederlanders onderling dezelfde ranking krijgen als bij de nederlandse wedstrijden. Tevens leuk om te zien hoeveel % ieder zijn score van de top vliegers af zit. Als we dan ook nog kunnen analyseren waar we die punten laten liggen, dan wordt het een leerzaam weekend. Later meer, nu ff mijn tas pakken! 8) Groet Winfried
FF deze waarden invullen in http://www.routenet.nl/ straatnaam: rue victor hugo, plaatsnaam: maizieres-la-grande-paroisse, land: Frankrijk Dan weet je het.... +/- 600 Km van Haarlem.... de wedstrijd is vrijdag+zaterdag+zondag Groet Winfried
Ik zou het een interessant experiment vinden als Dennis eens een ronde met een Oxalys ofzo zou vliegen ipv. de Extra.
Dit lees ik op de website van CPLR: From June 7 to June 10: Contest of Selection of French Team in Romilli. Best een belangrijke wedstrijd voor hun 8)
En is er al iets te melden uit het zonnige Frankrijk. Op rcuniverse heb ik de volgende draad gevonden, scores zijn zeer lastig te lezen. http://www.rcuniverse.com/forum/m_5956722/anchors_5956772/mpage_1/key_/anchor/tm.htm#5956772 Christophe natuurlijk nr.1, Danny 18 en Derk 23. De Belgen hebben nog beter gescoord. Misschien een idee om weer een lowlands-cup te houden. Rick
Jup bert eindigde op de 16de plaats... Hij was een hele tijd op de 11de plaats maar door wat pech zakte hij wat weg... Allesinds nog steeds een goede score tussen "the best around..." volledige scores enzo krijg je binnenkort op de 3DC website
Toch raar dat Dennis vd. Tooren het in NL zo goed doet en internationaal ver achterblijft bij bv. Danny etc..
Finale uitslag: (alleen de piloten die in de 2 voorronden plek 1 t/m 27 behaalden konden de finale vliegen)
je mag dit niveau zeker niet onderschatten! @wvr: u heeft er geen problemen mee dat ik deze foto's voor onze website gebruiK?
Deze snap ik niet? Het is toch raar dat Dennis in NL vaak bovenaan eindigt, of op z'n minst met een marginaal verschil tov. 'de rest' en dat hij internationaal ineens ver achterblijft (nou ja ver, relatief gesproken).
Dat is wel een beetje in landelijke competitie speelt je naam mss wel een rol daarom vlieg ik het liefst internationale wedstrijden zoals de F3m in tongeren of dit jaar ook romilly er is jury van alle landen die je totaal vreemd zijn... Ook mag je ze goed zijn als je wil in eigen land ... dat wil nog altijd niet zeggen dat je goed kan vliegen in vergelijking met anderen ...(van andere landen dan)
That's the spirit :!: Als je bekend wil worden en gewaardeerd door de jury moet je buitenlandse wedstrijden vliegen. Gewoonlijk hebben de plaatselijke juryleden " ooglappen " op
Het zou ook best eens andersom kunnen zijn. Het viel mij bv. op dat ik bij de laatste F3A-C wedstrijd bij de hoogste scores zat wat betreft de 'start', terwijl ik die in mijn ogen niet echt anders vloog dan anderen.. maar.. mijn kist heeft retracts, en dat smoelt leuk. Is gewoon een mooi gezicht als je zo'n kist gestaag op ziet stijgen en dan de wieltjes mooi soepel lopend in ziet klappen. Het is hier toch iets anders.. Dennis is niet de enige die zowel nationaal als internationaal vliegt. Het is raar dat men in eigen land Dennis wel bij de top schaart en relatief gesproken in het buitenland niet. Mensen die in een NL wedstrijd echt hun ballen uit de broek zouden moeten vliegen om te winnen, halen internationaal makkelijk (nou ja) veel hogere plaatsen. Dat is natuurlijk ook hun verdienste, maar raar is het wel. Heel iets anders; is het programma wat zij moesten vliegen ergens te vinden?
Iedereen is nu een beetje aan het speculeren, aangezien ik nog geen reacties heb gezien van mensen die aanwezig zijn geweest bij de wedstrijd m.b.t. de onderlinge posities van de Nederlandse deelnemers. Ik verwacht dat er een aantal zaken zouden kunnen spelen: - Dennis heeft een behoorlijk afwijkende vliegstijl tov bijv. Derk. Dennis vliegt alles heel groot, wijds en vloeiend. Derk vliegt alles kleiner en sneller (er zit zelfs 1-2 minuten tijdsverschil in hun vluchten). In principe moet een jury alleen beoordelen op de fouten die een vlieger maakt een afwijkende vliegstijl, zolang deze binnen het kader past, zou hier niet onder moeten vallen. Het kan zijn dat een jury de vliegstijl van een (lokale) topper als de ultieme ziet. - De presentatie van het model kan een bepaald beeld scheppen bij de jury. Dennis vliegt een traditioneel houtbouw bespannen model. Op de foto's prijken hoofdzakelijk grafische kunstwerken op vol CFK/GFK kisten. Daarnaast gaat de trend steeds meer richting elektro. Dennis huidige model is brandstof. @Hezik, dat van hun ballen uit hun broek vliegen valt wel mee hoor. Als je naar de eerste F3A NL-wedstrijd kijkt is alleen Dennis van plaats 2 naar plaats 5 gegaan. De rest is dezelfde volgorde. Met welke kist vloog Danny eigenlijk, op een van de foto's lijkt het net of hij met een kist van Job (of Winfried) in de ready-box staat. Het programma zal wel hetzelfde FAI programma zijn als wat op de nederlands wedstrijden wordt gevlogen. m.vr.gr. Rick
Bij deze even mijn visie op de wedstrijd in Romilly 8) Alle vluchten waren 'gewoon' P07, het programma wat ook in nederland in de F3A klasse gevlogen wordt. Op zowel vrijdag als zaterdag heeft iedereen 1 ronde gevlogen. van die 2 ronden telde de beste voor het tussen klassement. Op zondag is dan weer begonnen met de beste 20 vliegers (in willekeurige volgorde). Zodra die 20 vliegers geweest was, werd de lijst aangevuld met vliegers tot dat het 15:30 was. Vanwege de laaghangende bewolking konden we zondag pas om 10:30 starten (normaal 8:00) en hierdoor miste toch een aantal vliegers een mogelijke derde vlucht, waaronder Maarten Willem Volkers, die stond na de voorronde op plek 31. Wat betreft de onderlinge plekken van de vliegers en de bijbehorende beoordeling het volgende (op persoonlijke titel) Het is ons opgevallen dat de vliegstijl die door de jury gewaardeerd wordt als ruim, vloeiend en 'schrijvend' samengevat kan worden. Met ruim bedoel ik dan niet perse enorm groot, maar wel dat je een dusdanige afmeting van je figuren kiest zodat je lijnen en rollen echt mooi gedefinieerd kunnen worden. Als je snel rolt (derk) kan je dus iets kleiner vliegen terwijl het beeld blijft kloppen. Vloeiend vliegen (waar CPLR echt goed in is) betekend dat je circel delen echt mooi rond zijn, dat die circels mooi overlopen in de lijnen, dat de radii van alle circeldelen kloppen etc. Je ziet ook op dit nivo knikken en deukjes in lussen, lijnen die stiekum toch niet recht zijn, rollen die meteen overgaan in een circel deel (geen recht stukje na de rol) etc. Schrijvend (term die ik zelf zo gebruik) vliegen geeft je de indruk dat de vlieger met 1 constante snelheid zijn programma in de lucht tekend. Dat is absoluut een indruk, een gevoel. maar het draagt wel degelijk bij het de score door de jury zijn aandacht vast te houden. Er zijn een aantal zaken waar we ons over verbaasd hebben met de jurering: - het concept van 'basislijn', 'middenlijn' en 'bovenlijn' wordt door veel vliegers volledig losgelaten en toch krijgen ze hoge punten. CPLR daarentegen doet wel enorm zijn best om continue die drie lijnen te vliegen en daar alles op te baseren. Het is echter geen wetmatigheid gebleken. We hebben de jury onder het afdak vandaan moeten zien kruipen zodat ze de bovenkant van figuren konden zien. Dat was dan ruim boven de 70 graden (60 is de norm) en toch waren dat 7, 8 of 9 punten. - eenvoudige keerfiguren waar wij geen fouten in konden ontdekken (en we waren enorm kritisch tegen iedereen) resulteerde in een 7. Een figuur waar duidelijk een enorme scheve lijn in zat, of een enorme wiebelende rol leverd ook een 7 op. Dat is lastig te verklaren. - Voor mezelf ben ik er dan ook niet uit gekomen waar deze jury dan op let, of wat ze willen zien. Evengoed een enorm leerzaam weekend, goed om een groot deel van de wereldtop bij elkaar te zien, de stijlen te vergelijken en deze te vergelijken met het beeld wat jezelf voor ogen hebt. Daarnaast was het met de nederlandse ploeg ook gezellig. Iedereen heeft veel met elkaar zitten kletsen. In praktisch alle gevallen hebben alle nederlanders ook meegekeken met de vluchten van de andere nederlanders en na de vlucht hun meningen en indrukken gegeven. Voor de mensen die niet snel in de gelegenheid zijn om de top te zien vliegen: Danny van Vliet zijn vliegstijl komt het meest overeen met wat er internationaal gevlogen wordt. Daarmee zeg ik niet dat dit de enige stijl is waarmee je punten kan krijgen, maar je kan wel eens komen kijken wat wij dan zoal gezien hebben. Wat de aandrijvingen betreft: - YS (viertakt) - enkele tweetakts (OS-160) heb geen 140 gezien Electrisch - Hacker met de tandwiel kast - Plettenberg 30-10 evo (die doet het erg goed) - AXI F3A (met moderne cellen doet die niet onder voor de Hacker of Pletti) - Strecker , Yep je raad het al, die van Derk. Opvallend: De kist van Benoit Dirkx, aangedreven met de 30-10 EVO was superstil. Bij de meeste electro modellen hoor je de prop toch nog wel behoorlijk, maar bij Benoit zijn model was die nauwelijks te horen. Ik denk een goede afstemming tussen vliegsnelheid en proptoeren in combinatie met een buitenloper. Tot zover .... Groet Winfried