Morgen is het heel goed weer voor het kennis maken met F3F op de Maasvlakte. Een wind van 5 à 6 Bft redelijk recht op de helling. Én, zonder regen. Er zullen een aantal van onze topvliegers zijn om een aantal kneepjes van deze vorm van helling vliegen bij te brengen. Iedere zwever met een vleugelbelasting (eventueel met ballast) van > 45 gr/dm² zal het goed kunnen doen met de verwachtte wind. Omdat het regelmatig zonnig zal zijn en de zon vrij laag staat is het aan te raden een pet met zonneklep mee te nemen. Locatie: Noordzeeboulevard bij de 'oude' Parkeerplaats vóór de windmolens. N 51.919429, O 3.992326 Tijd: We zijn er vanaf ongeveer 10:00 uur
Naast de meeste van de bekende vliegers, was Erik van Nes er met een Bird van 1.5 meter. Deze was aan de lichte kant, maar met aanwijzingen ging iedere vlucht beter. De opkomst kon dus beter, volgende keer kan ik hopelijk wat langer van te voren een nieuwe clinic aankondigen. Het was zo wie zo een prachtige vliegdag.
Flymax en ik hebben nog aan jullie gedacht op de dijk bij de Ketelbrug (Zondag). Daar was het fris, met rijkelijk genoeg wind en, hoewel iets minder spectaculair, wel lekker vliegen. Geen foto helaas dit keer.
Aan de Ketelbrug kun je prima dynamisch hellingzweven. Mij is het tenminste wel gelukt, vermits de vleugelbelasting niet al te hoog ligt.
Zeker! Je komt niet superhoog maar hoog genoeg om leuk te zweven. met de Mefisto vind ik het wel net te spannend om acrobatiek te vliegen, dat durf ik net niet aan. Maar verder gaat het top. DS zou ook mooi moeten kunnen denk ik maar dat heb ik uberhaupt nog nooit geprobeerd. Je hebt veel en diepe ruimte achter de dijk.
Ik heb er twee keer gevlogen, ook met Max. De helling is zeker vliegbasis voor F3F, maar met het fietspad er langs minder geschikt voor officiële wedstrijden. Misschien eens in een weekend met goede wind en geen wedstrijd in de planning daar een soort clinic houden.
Voor DS zou het mooi zijn als de helling erachter steil naar beneden gaat. Dat is helaas daar niet het geval. Ik heb er met negen verschillende zwevers gevlogen en vond de low-wingload Batwing (vogelfly.de) tot nog toe er het best tot z’n recht komen.
Als je daar een clinic gaat houden ben ik er zeker bij. Lijkt me tof! Dan moet ik vrees ik wel voor een snellere zwever (dan de Mefisto) zorgen maar dat zien we dan wel weer ;-)
Dat ligt eraan hoe je de Mefisto gebouwd hebt (zie video) en vliegt…. En natuurlijk moet je een beetje geluk hebben met de plaatselijke omstandigheden:
De mogelijke profielen van de Mefisto, de HN1033 of de S6063 zijn uitstekend geschikt voor snel vliegen. Voor het F3F typevliegen is verder een voldoende sterkte nodig. Ik weet niet hoe sterk de vleugel is, maat hij wordt ook voor bungee bedrijf aangeraden, dus heel zwak zal hij niet zijn. Verder is de ballastbaarheid van belang. Reeds bij windsterkes vanaf 3 Bft is het bij dynamisch vliegen van voordeel om de vleugelbelasting wat op te kunnen voeren. Hij heeft een rechte pen die is dus al makkelijk te vervangen door een stalen wat het makkelijkst is om te beginnen.
Nee helaas, die pen zit (volgens beschrijving) vastgelijmd in 1 vleugel. Die wordt dus niet vervangen, maar is voorlopig wel bewezen sterk genoeg. Volle lijnstarts houdt ie zonder problemen uit. Ik had er een ballastbuis in maar die heb ik vorig jaar voor een reparatie verwijderd, Zal eens kijken of ik een DLG ballaststaaf achtige constructie kan gebruiken om er bij meer wind wat ballast in te doen. Maar aan de Ketelmeerdijk hield het niet heel erg over, ook niet met windkracht 5 a 6, dus ik weet nog niet met hoeveel ballast daar lekker te vliegen valt. Wel leuk om uit te proberen! Volgens mij heb ik het S6063 profiel, maar 100% zeker weet ik dat niet. Uit een engelse bouwbeschrijving leek dat het geval te zijn.