F3J Future

Discussie in 'F3J' gestart door arno888, 20 mrt 2014.

  1. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Electronic devices pose a tricky threat to aeromodelling’s future.

    Een artikel uit de Soaring Digest van April 2014. Lees het volledige artikel hier: http://www.rcsoaringdigest.com/pdfs/F3J_future.pdf

    Stof tot nadenken, niet alleen voor F3J maar voor alle wedstrijdklassen.
     
  2. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.354
    Locatie:
    Utrecht
    Je weet ik ben niet zo'n wedstrijddier. Ik vind het dan ook prima als deelnemers hun model propvol stoppen met alle mogelijke elektronica. Daar hoort wel een voorwaarde bij: het onderscheid tussen al die f3j-, f3b-, f5.-, A123-, ...-klassen vervalt, en er wordt nog maar een winnaar aangewezen: de beste programmeur. :rolleyes:
     
  3. Alpha21

    Alpha21

    Lid geworden:
    29 okt 2010
    Berichten:
    573
    Locatie:
    Gld
    Dit is een idd een heikel punt voor de nabije toekomst. De huidige electronica is dusdanig klein dat het overal in geintegreerd kan worden (gyro in de ontvanger en naar verluidt ook al in de servo!) en dus nauwelijks te detecteren.
    Standpunt vanuit de F3J community is om welke vorm van electronische stabilisatie dan ook (elke correctie zonder stuurinput van de vlieger) niet toe te staan, maar dan komen je idd op de vraag 'hoe controleer je dit'? GPS heeft tot op heden nog teveel tolerantie om op 20cm nauwkeurig te landen, automatische thermieksnuffelaars zijn er bij mijn weten ook nog niet, maar een gyro kan zeker voordelen bieden.
     
  4. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.630
    Locatie:
    Rijnsburg
    Zwever in de hand houden en bewegen? Als er stabilisatie op zit moet hij dan als een gek met z'n roeren wat gaan doen toch?

    En m.i. als je dan zo ver gaat om dit in een kist te integreren in de hoop de wedstrijdleiding te omzeilen ben je helemaal kwijt waar het om gaat in die wedstrijd.

    Als die jongens idd willen kijken wie zijn sensoren het best kan programmeren verzinnen ze daar toch lekker hun eigen wedstrijdklasse voor!
     
    Laatst bewerkt: 21 mrt 2014
  5. F3J-Karel

    F3J-Karel

    Lid geworden:
    24 sep 2008
    Berichten:
    608
    Locatie:
    Hengelo
    Innovatie

    Innovatie is alleen maar toe te juichen, we moeten meegroeien met de snelle ontwikkelingen maar ook zorgen dat er voldoende competitive elementen zijn.

    Waarom niet de helper/coach (die vaak de thermiek opspoort) inruilen voor deze technische innovaties ?
     
  6. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Ik ben erg voor innovatie en ontwikkeling, maar wel met een kanttekening.

    Om even een vergelijk met auto- en motorsport te trekken; daar heb je klassen waarbij ontwikkeling en technisch vernuft voorop staan (denk aan de Formule 1). Deze klasse wordt gekenmerkt door hoge kosten en een zeer select groepje deelnemers. Niks mis mee.
    Maar daarnaast zijn er volop klassen met reglementaire beperkingen, waarbij stuurmanskunst voorop staat; denk aan allerlei standaardklassen en merken-cups. Daar moet je het doen binnen de kaders die voor iedere deelnemer vast liggen. De kosten blijven beheersbaar, iedereen heeft gelijkwaardig materiaal en de bestuurder maakt het verschil.

    In de modelvliegsport (F3J/F5J) loop je het risico dat alles naar Formule 1 nivo gaat. Ik zou dat jammer vinden. Prima voor de mensen die dat zoeken maar ontzettend jammer voor al die mensen die vooral hun vliegerscapaciteiten willen meten en verbeteren.
    Ik denk dat het succes van de F5J daar voor een groot deel uit te verklaren is. Eindelijk een klasse waarin je zonder dure, technisch hoogstaande middelen mee kunt doen en vervolgens wordt de vraag om de reglementen aan te passen zodat al die dure, ingewikkelde zaken wél een plaats kunnen krijgen. Ik denk niet dat je daar méér deelnemers door krijgt.

    Dus als het aan mij ligt; zorg voor een klasse waarbij alles mag, maar zorg vooral ook voor een klasse waarbij het in de eerste plaats om de piloot gaat.
     
  7. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    food for thought

    Ontkennen dat dit mogelijk is heeft weinig zin, denk ik zo :confused:

    automatisch onder de meest optimale Lc/Ld vliegen, automatische thermiekdetectie; automatische gps gestuurde thuisvluchten met doellanding op de vierkante centimeter en in de laatste seconde en nog een paar van die dingetjes zijn het die in het genoemde artikel besproken worden. Technisch is dit allemaal nu al mogelijk en 10 tegen 1 binnen nu en 10 jaar gemeengoed.....

    wie achtte het immers 10 jaar geleden mogelijk dat je met je gestuurde filmcamera boven het zwembad van je buurvrouw, 2 blokken verderop, kon gaan hangen :rolleyes:.

    Vlgs mij is dit dus, wel degelijk iets, om over na te denken, niet alleen in de F3 of F5 klassen maar overal daar waar het om modelvliegsport gaat. (met de nadruk op vlieg)
     
  8. peterk

    peterk

    Lid geworden:
    12 aug 2005
    Berichten:
    188
    Locatie:
    Oostkapelle
    Agendapunt voor de komende CIAM Plenary Meeting volgende maand:

    14. OPEN FORUM
    After the success of last year’s OPEN FORUM session, CIAM Bureau has decided to continue this initiative. For this year, we have invited delegates from RC systems manufacturers and we will discuss the technology available today, and plans for the future in order to be able to plan and develop the Sporting Code of tomorrow, using the opportunities we have with the technology.

    Peter Keim
     
  9. Alpha21

    Alpha21

    Lid geworden:
    29 okt 2010
    Berichten:
    573
    Locatie:
    Gld
    Het is niet zozeer dat die electronische hulpmiddelen alleen voor een gefortuneerde elite bereikbaar zouden zijn (vergelijkbaar met F1) - integendeel, een gyro is voor een paar tientjes te koop. In verhouding tot de prijs van een F3J/F5J wedstrijdmodel peanuts.

    * Enerzijds zou je mss. kunnen stellen dat die electronische hulpmiddelen nivellerend werken, het risico op schade verkleinen en dus de sport breder toegankelijk maken (argument naar voor gebracht dacht ik door de USA).
    * Anderzijds gaat het mijns inziens wel in tegen de geest van een model competitie, nl. ons idee/beeld/buikgevoel dat de piloot het verschil maakt.

    Wat is wijsheid?

    @Justus: 1 switch op je zender is genoeg om het systeem aan/uit te zetten

    PS: ik ben vanuit mijn buikgevoel en vliegerseer ook tegen.
     

Deel Deze Pagina