F5J Nogravity

Discussie in 'F5J' gestart door Nogravity, 2 mrt 2024.

  1. Nogravity

    Nogravity

    Lid geworden:
    22 okt 2019
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Nieuwegein
    Na de Kuntur max begon het te kriebelen om een eigen houten F5J kist te bouwen. Doelstelling een ca. 1400 gram wegend model met een spanwijdte van 3.8 mtr. Ik ben geen aerodynamica deskundige dus ik maak gebruik van bestaande profielen zoals de AG range (van AG35 naar AG38) en een elliptische vleugel met ongeveer hetzelfde oppervlak als een Xplorer. Nog een dank aan Theo en Maarten voor de adviezen.

    De romp moet nog ontworpen worden en ik heb alvast een koolstof konische buis via CLM Pro gekocht als staartdeel. Daarnaast krijgt de kist een V-staart met een HT profiel.

    Het programma DevWing 3.05 aangeschaft en eerst maar aan de gang om dit programma een beetje onder de knie te krijgen. Dat valt niet mee! Heeft veel tijd gekost en soms frustrerend, maar met de hulp van Maarten, Arjan en Sebastiaan een heel eind gekomen totdat het ontwerp naar mijn zin was en gereed om te laseren.

    Ik gebruik MKS DS6100 servo’s met LDS voor de flappen en ailerons. De motor is een Xpower F2919/10 met een YGE 35 regelaar en een 10x5 of 11x6 GM prop. LDS is nieuw voor mij, we gaan zien hoe ik dat werkend krijg. Vind het een fraai systeem.

    Begonnen met de bouw en ik ben benieuwd wanneer ik in staat ben om de eerste vlucht te maken. Een voor mij uitdagend project!


    upload_2024-3-2_16-15-4.png


    upload_2024-3-2_16-16-9.png

    upload_2024-3-2_16-17-12.png

    upload_2024-3-2_16-17-43.png
    upload_2024-3-2_16-18-43.png

    upload_2024-3-2_16-23-45.png
    upload_2024-3-2_16-24-20.png
     
    lecraM, TheoV, jve en 2 anderen vinden dit leuk.
  2. Nogravity

    Nogravity

    Lid geworden:
    22 okt 2019
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Nieuwegein
    En de start van de bouw van het middenstuk en de rechter tip. Gelaserde delen passen uitstekend! Erg leuk om nu eindelijk te beginnen na de vele uren achter de PC.

    20240217_134605.jpg 20240218_131647.jpg 20240218_140311.jpg 20240218_160235.jpg 20240218_160252.jpg 20240218_160259.jpg 20240218_210514.jpg 20240221_210004.jpg 20240224_164010.jpg 20240224_164017.jpg
     
    Berrie en jve vinden dit leuk.
  3. Nogravity

    Nogravity

    Lid geworden:
    22 okt 2019
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Nieuwegein
    20240302_124736.jpg 20240302_124743.jpg En de rechter tip
     
    Berrie, Lyckele, jve en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  4. Nogravity

    Nogravity

    Lid geworden:
    22 okt 2019
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Nieuwegein
    Het schaven van de verjongde tip liggers (vuren 3 mm van 10 naar 6 mm).

    IMG-20240224-WA0058.jpeg
     
    Ariel, Berrie, Lyckele en 3 anderen vinden dit leuk.
  5. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.092
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Prachtig project, ga ik met belangstelling volgen!
     
  6. Sebastiaan3Z9

    Sebastiaan3Z9 PH-SAM

    Lid geworden:
    17 jun 2014
    Berichten:
    381
    Locatie:
    amersfoort
    Daan, al wat verder?
     
  7. Nogravity

    Nogravity

    Lid geworden:
    22 okt 2019
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Nieuwegein
    Ja, alle vier de vleugeldelen nu klaar voor de webbings, bovenliggers en het sluiten van de D box. Zal binnenkort weer wat posten, maar mijn werk belemmert de door mij gewenste voortgang....
     
    F3J-Karel vindt dit leuk.
  8. Nogravity

    Nogravity

    Lid geworden:
    22 okt 2019
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Nieuwegein
    Webbings en liggers gelijmd voor de middenstukken. Alles ligt nu uit te harden onder verzwaring om de delen recht te houden. Al een voorzichtige calculatie gemaakt van het totaal houtbouw gewicht van de gehele vleugel; circa 750 gram. DevWing geeft aan incl. folie 670 gram, dus dat lijkt wat optimistisch. We gaan het zien.
    Sebastiaan is de romp al aan het tekenen. Ben erg benieuwd.

    Het leuke van afbreekmesjes is dat als je ze afbreekt er weer een zeer scherp mesje beschikbaar is.
    Het leuke van webbings op maat snijden is dat dit een chirurgisch klusje is in de buurt van je vingers
    Het leuke van pleisters is dat dit het bloeden van mijn wijsvinger goed tegenhoudt...:hammer:

    20240312_205634.jpg 20240312_205646.jpg 20240312_213807.jpg 20240312_213827.jpg 20240312_213843.jpg
     
    Berrie, jve, lecraM en 6 anderen vinden dit leuk.
  9. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.414
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Zeer strak en netjes allemaal :worship:
     
    Nogravity vindt dit leuk.
  10. Nogravity

    Nogravity

    Lid geworden:
    22 okt 2019
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Nieuwegein
    En verder met de tippen. De webbings passen uitstekend, ragfijn laser werk. Rondom de alubuizen wat extra webbing en verlijming met epoxy. De vleugelverbinders worden straks gewikkelde 8 mm koolstof buizen met in het midden rond balsahout verlijmd. Voor de hoofdpen komen er nog wat extra rovings in. Moet nog ontdekken hoe dat in de praktijk gaat.

    Voor 1 tip ook de bovenligger verlijmd en verzwaard met diverse meuk om alles goed recht te houden.

    20240315_183840.jpg 20240315_183857.jpg 20240315_220611.jpg
     
    Berrie, jve en Lyckele vinden dit leuk.
  11. Nogravity

    Nogravity

    Lid geworden:
    22 okt 2019
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Nieuwegein
    Zaterdag wasdag. Maar nu even niet. Enige discussie met mijn lieftallige echtgenote.....

    20240316_155618.jpg


    Huis te klein.....

    20240316_124819.jpg
     
    Berrie, wvr, funpeter7823 en 2 anderen vinden dit leuk.
  12. Nogravity

    Nogravity

    Lid geworden:
    22 okt 2019
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Nieuwegein
    Handig die verlengde neussjablonen voor het zorgvuldig lijmen van de D-Box. Hier het voorbeeld voor de rechter tip.
    Ook wat meer duidelijkheid over de romp. Ik verwacht binnenkort het pakket te hebben :), ben erg benieuwd

    Ondertussen besloten om af te zien van het met 2 stuks M6 kunststof bouten monteren van de vleugel op de romp. De zijdelingse fixering middels 4 plaatjes triplex van 3 mm heb ik onvoldoende vertrouwen in. Met name bij de landing. Het worden net als bij de Kuntur 4 stuks M4, 2 voor iedere helft. Ik verwacht niet dat het veel verschil in gewicht zal geven.

    Had mij voor a.s. zaterdag verheugd op het sleeptreffen in Kampen waar ik mijn Grunau Baby voor het eerst had willen vliegen. Voordeel is wel dat ik meer tijd heb om te bouwen :rolleyes:


    20240321_205444.jpg 20240321_205458.jpg

    Eerste impressie van de romp. Sebastiaan maakt er weer wat moois van.

    IMG-20240320-WA0002.jpg
     
  13. F3J-Karel

    F3J-Karel

    Lid geworden:
    24 sep 2008
    Berichten:
    605
    Locatie:
    Hengelo
    Knap werk !!!

    Je kunt altijd nog kiezen voor Titanium boutjes, dat scheelt weer een paar gram. Bij onze vrienden in het verre oosten kosten deze niet zoveel.
     
  14. Nogravity

    Nogravity

    Lid geworden:
    22 okt 2019
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Nieuwegein
  15. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.555
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Als je voor 4 bouten gaat, probeer tenminste om paspennen oid te maken zodat je de vleugel eenvoudig op de romp uitgelijnd krijgt.
    Voor mijn mini graphite heb ik 4 (nylon) bouten + 2 MPX stekkers op zijn plek te wurmen bij montage. Het kan bijna niet onhandiger...
    (schroef niet voor het gat, kabels tussen vleugel en romp klem. Kabels uit de weg, schroef vast, kabel weer ertussen, etcetera...)

    Scheelt enorm als je voor of onder op de vleugel 1 paspen kunt realiseren zodat hij goed op zijn plek ligt voor de schroeven.
     
  16. Nogravity

    Nogravity

    Lid geworden:
    22 okt 2019
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Nieuwegein
  17. Nogravity

    Nogravity

    Lid geworden:
    22 okt 2019
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Nieuwegein
    De vleugel begint al aardig vorm te krijgen. De neuslijsten zijn al grotendeels geschuurd, mijn grootste hobby..... Nog wel nabewerking nodig maar niet geheel ontevreden. Als de capstrips gelijmd zijn maakt het de vleugel echt af, dan geniet ik heel even van wat er al gedaan is en gelijk daarna denk ik aan de weg die er nog te gaan is.....
    De romp onderdelen zijn al binnen. Sebastiaan heeft ook veel werk gemaakt van de mal tbv de V-staart. Wordt nog een heel gepuzzel.

    Vandaag wat bouwtijd "verloren", het weer was goed om de eerste vluchten van dit jaar te maken. Een top dag. Soms stevige thermiek en uiteraard ook soms stevig dalen. De eerste vlucht en de laatste vlucht waren het leukste. Goed te zien aan de alti gegevens.
    Ook de beide X-dreams getest. Mijn "nieuwste" gaat nog niet naar mijn zin. Destijds een gebroken middenvleugel. Op de oude romp een nieuwe vleugel gebouwd, maar deze kwam behoorlijk krom van de bouwtafel. Vermoedelijk te haastig gebouwd (ach ik ken deze kist toch....). Is met de bespanning wel te corrigeren. Komt uiteindelijk goed.

    1e vlucht 31-3-2024.jpg Laatste vlucht 31-3-2024.jpg

    20240331_164822.jpg 20240331_164827.jpg 20240326_200533.jpg IMG-20240331-WA0003.jpeg
     
    Berrie, jve, Loet Wakkerman en 2 anderen vinden dit leuk.
  18. Nogravity

    Nogravity

    Lid geworden:
    22 okt 2019
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Nieuwegein
    Weet iemand wat een V staart weegt van bijvoorbeeld een Explorer?
     
  19. F3J-Karel

    F3J-Karel

    Lid geworden:
    24 sep 2008
    Berichten:
    605
    Locatie:
    Hengelo
    Zekers, ca 54 gram beide helften samen. 5-10 gram zwaarder dan het stabilo van een kruisstaart versie van de (E)Xplorer.
     
  20. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.414
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Van bijvoorbeeld de Eternity zijn ze 28 gram per kant.
     

Deel Deze Pagina