Na de Kuntur max begon het te kriebelen om een eigen houten F5J kist te bouwen. Doelstelling een ca. 1400 gram wegend model met een spanwijdte van 3.8 mtr. Ik ben geen aerodynamica deskundige dus ik maak gebruik van bestaande profielen zoals de AG range (van AG35 naar AG38) en een elliptische vleugel met ongeveer hetzelfde oppervlak als een Xplorer. Nog een dank aan Theo en Maarten voor de adviezen. De romp moet nog ontworpen worden en ik heb alvast een koolstof konische buis via CLM Pro gekocht als staartdeel. Daarnaast krijgt de kist een V-staart met een HT profiel. Het programma DevWing 3.05 aangeschaft en eerst maar aan de gang om dit programma een beetje onder de knie te krijgen. Dat valt niet mee! Heeft veel tijd gekost en soms frustrerend, maar met de hulp van Maarten, Arjan en Sebastiaan een heel eind gekomen totdat het ontwerp naar mijn zin was en gereed om te laseren. Ik gebruik MKS DS6100 servo’s met LDS voor de flappen en ailerons. De motor is een Xpower F2919/10 met een YGE 35 regelaar en een 10x5 of 11x6 GM prop. LDS is nieuw voor mij, we gaan zien hoe ik dat werkend krijg. Vind het een fraai systeem. Begonnen met de bouw en ik ben benieuwd wanneer ik in staat ben om de eerste vlucht te maken. Een voor mij uitdagend project!
En de start van de bouw van het middenstuk en de rechter tip. Gelaserde delen passen uitstekend! Erg leuk om nu eindelijk te beginnen na de vele uren achter de PC.
Ja, alle vier de vleugeldelen nu klaar voor de webbings, bovenliggers en het sluiten van de D box. Zal binnenkort weer wat posten, maar mijn werk belemmert de door mij gewenste voortgang....
Webbings en liggers gelijmd voor de middenstukken. Alles ligt nu uit te harden onder verzwaring om de delen recht te houden. Al een voorzichtige calculatie gemaakt van het totaal houtbouw gewicht van de gehele vleugel; circa 750 gram. DevWing geeft aan incl. folie 670 gram, dus dat lijkt wat optimistisch. We gaan het zien. Sebastiaan is de romp al aan het tekenen. Ben erg benieuwd. Het leuke van afbreekmesjes is dat als je ze afbreekt er weer een zeer scherp mesje beschikbaar is. Het leuke van webbings op maat snijden is dat dit een chirurgisch klusje is in de buurt van je vingers Het leuke van pleisters is dat dit het bloeden van mijn wijsvinger goed tegenhoudt...
En verder met de tippen. De webbings passen uitstekend, ragfijn laser werk. Rondom de alubuizen wat extra webbing en verlijming met epoxy. De vleugelverbinders worden straks gewikkelde 8 mm koolstof buizen met in het midden rond balsahout verlijmd. Voor de hoofdpen komen er nog wat extra rovings in. Moet nog ontdekken hoe dat in de praktijk gaat. Voor 1 tip ook de bovenligger verlijmd en verzwaard met diverse meuk om alles goed recht te houden.
Zaterdag wasdag. Maar nu even niet. Enige discussie met mijn lieftallige echtgenote..... Huis te klein.....
Handig die verlengde neussjablonen voor het zorgvuldig lijmen van de D-Box. Hier het voorbeeld voor de rechter tip. Ook wat meer duidelijkheid over de romp. Ik verwacht binnenkort het pakket te hebben , ben erg benieuwd Ondertussen besloten om af te zien van het met 2 stuks M6 kunststof bouten monteren van de vleugel op de romp. De zijdelingse fixering middels 4 plaatjes triplex van 3 mm heb ik onvoldoende vertrouwen in. Met name bij de landing. Het worden net als bij de Kuntur 4 stuks M4, 2 voor iedere helft. Ik verwacht niet dat het veel verschil in gewicht zal geven. Had mij voor a.s. zaterdag verheugd op het sleeptreffen in Kampen waar ik mijn Grunau Baby voor het eerst had willen vliegen. Voordeel is wel dat ik meer tijd heb om te bouwen Eerste impressie van de romp. Sebastiaan maakt er weer wat moois van.
Knap werk !!! Je kunt altijd nog kiezen voor Titanium boutjes, dat scheelt weer een paar gram. Bij onze vrienden in het verre oosten kosten deze niet zoveel.
Als je voor 4 bouten gaat, probeer tenminste om paspennen oid te maken zodat je de vleugel eenvoudig op de romp uitgelijnd krijgt. Voor mijn mini graphite heb ik 4 (nylon) bouten + 2 MPX stekkers op zijn plek te wurmen bij montage. Het kan bijna niet onhandiger... (schroef niet voor het gat, kabels tussen vleugel en romp klem. Kabels uit de weg, schroef vast, kabel weer ertussen, etcetera...) Scheelt enorm als je voor of onder op de vleugel 1 paspen kunt realiseren zodat hij goed op zijn plek ligt voor de schroeven.
De vleugel begint al aardig vorm te krijgen. De neuslijsten zijn al grotendeels geschuurd, mijn grootste hobby..... Nog wel nabewerking nodig maar niet geheel ontevreden. Als de capstrips gelijmd zijn maakt het de vleugel echt af, dan geniet ik heel even van wat er al gedaan is en gelijk daarna denk ik aan de weg die er nog te gaan is..... De romp onderdelen zijn al binnen. Sebastiaan heeft ook veel werk gemaakt van de mal tbv de V-staart. Wordt nog een heel gepuzzel. Vandaag wat bouwtijd "verloren", het weer was goed om de eerste vluchten van dit jaar te maken. Een top dag. Soms stevige thermiek en uiteraard ook soms stevig dalen. De eerste vlucht en de laatste vlucht waren het leukste. Goed te zien aan de alti gegevens. Ook de beide X-dreams getest. Mijn "nieuwste" gaat nog niet naar mijn zin. Destijds een gebroken middenvleugel. Op de oude romp een nieuwe vleugel gebouwd, maar deze kwam behoorlijk krom van de bouwtafel. Vermoedelijk te haastig gebouwd (ach ik ken deze kist toch....). Is met de bespanning wel te corrigeren. Komt uiteindelijk goed.
Zekers, ca 54 gram beide helften samen. 5-10 gram zwaarder dan het stabilo van een kruisstaart versie van de (E)Xplorer.